poster

Evropa

  • Dánsko

    Europa

  • Švédsko

    Europa

  • Francie

    Europa

  • Německo

    Europa

  • Španělsko

    Europa

  • Austrálie

    Europa

  • Velká Británie

    Europa

  • USA

    Europa

  • Kanada

    Europa

  • USA

    Zentropa

Drama / Thriller / Válečný

Dánsko / Švédsko / Francie / Německo / Švýcarsko / Španělsko, 1991, 112 min

Komentáře uživatelů k filmu (153)

  • misterz
    ****

    Zatiaľ pre mňa najlepší Trierov film (keď si odmyslím jeho minisériu Riget). Film, v ktorom neuvidíte ani záblesk slnka, úžasná noir atmosféra rokov 0-1 rozbombardovaného Nemecka, krásny vizuál a podmanivý hlas Maxa von Sydow. Sledujeme tu postupné vytrácanie ideálov naivného mladíka až do trpkého konca. Niečo také v pochmúrnych a ťažkých časoch nemá miesto. Opäť ma zaujal aj E.H. Jaregard, ktorý bol v úlohe panovačného strýka s typicky nemeckými zásadami absolútne famózny. 85/100(17.12.2014)

  • Ixbalanke
    *****

    Přirovnání k válečné situaci, chování lidí, vztahům a důsledkům svých jednání. A to že ani po skončení války válka nekončí. Plné synonym a přirovnání, tichých narážek. A asi nejlíp natočená smrt utopením co jsem viděla. Lars si tam taky střihl pěknou roličku:) Nenechat se odradit počátečním pozvolným plynutím děje, protože na konci je to fakt příval souvislostí, akce, myšlenek, které jsou sobě navzájem v rozporu. Vše je naplněno absurditou a nejasností smyslu, vše se pohybuje ve dvojznačnostech a nic není takové, jaké se zdá. Trier dokázal to, že hlavní hrdina nezemřel ani po smrti...prostě WOW, mazec:))(25.12.2011)

  • andrii
    ****

    Evropa pláče, Evropa sténá, Evropa hledá morální fáče. Jedinec obsypán a smýkán strachem, který se tyčí a olizuje neznalou duši, s níž je neustále konfrontován jako s odstíny obehrané moci. Bezhlavý rytíř projíždí černou nocí, naklání se a nakukuje do tajemných dveří, v nichž zapomenuté otisky zchátralého impéria samy sebe střeží. Evropa jako samet i starý nůž, jehož čepel rzi neholduje. Evropa jako ledová sfinga, ohnivá Salome. Zatopena rozlitou krví, ubité srdce, utopená pod hladinou vosku neuhasitelné svíce. Natahujeme ruku k neuchopitelné připravenosti. Prodíráme se neidentifikovatelnou cestou, po níž ostatky alabastrové líce v zamlžené rakvi připlouvají.(29.11.2015)

  • pwh
    *****

    Nejsilnější zbraní tohoto filmu je fascinující vizuální stránka a také uhrančivá atmosféra tíživého snu. Příběh taky není k zahození. Těsně po druhé světové přijíždí do Německa mladý americký potomek německých emigrantů plný ideálů a chce se podílet na tvorbě nového lepšího německa. Válka ovšem ještě uplně neskončila. Je tu napjatá atmosféra mezi Němci a na ně dohlížející americkou armádou - doba teroristických útoků ze strany těch Němců, jež se nesmířili s porážkou a také napjatá atmosféra mezi Němci nepřátelskými vůči američanům a Němci ochotnými se američany spolupracovat. Navzdory pacifistickým názorům je hlavní hrdina brzy vmanipulován do boje mezi těmito skupinami...SPOILER I s dívky do níž se zamiluje se nakonec vyklube kolaborant s nacisty, přesněji postava, která se dostala do konfliktu mezi svou německou poslušností a důsledností (věrnost ideálům, jímž za války věřila a které jsou najednou zločinem) a láskou k Leovi. Leo zase touží předejít ozbrojeným konfliktům a hledat smírná řešení. To je hezky vyjádřeno v dialogu: On: "...ale já nejsem na ničí straně." Ona: "No právě." Zde se objevuje motiv nelehké rozpoznatelnost dobra od zla známý v jiné podobě i z dalších trieroých filmů. Bohužel tato Leova věta je na DVD-vydání od HCE přeložana jako "ale já njsem na druhé straně", což nešťastně mění smysl nejen tohoto dialogu ale tak trochu i celého filmu:-( A tak doufám, že tento můj komentář napraví škody napáchané HCE a pomůže některým divákům k lepšímu pochopení některých věcí ve filmu...(14.12.2005)

  • KatRi
    ****

    Zvláštní, poetické, melancholické. Obzvlášť ty hypnotické vstupy "vypravěče" - Až řeknu deset, budeš v Evropě... Člověk očeká nějaké velké tajemství, něco jedinečného, až se na tu Evropu spolu s hrdinou těší (co tam tak bude, něco omamného, úžasného...), ale...O to drsnější je ten pád do reality - režisér před námi rozkrývá poměry v poválečném Německu. A dost syrově. Skvěle si Lars von Trier s námi zahrává, jen co je pravda. A funguje to. Následuje totiž těžká deziluze...manipulace, podrazy, marnost. A je to velmi působivé.(9.5.2008)

  • Nethar
    **

    Vůbec, ale vůbec mě to nebavilo a nesedlo mi to. Uznávám, že herci hrají dobře, ale je to na mě přespříliš artové, experimentální a to může člověku hodně sednout nebo hodně nesednout. Nudilo a nedokoukal jsem to, nic podobného vidět znovu netoužím, tak musím hodnotit nízko, jedna až dvě.(15.8.2014)

  • Perfo
    *****

    Vypravěčův hlas se mi zavrtal do hlavy a jenom jsem čekal kdy se něco stane. Černobílá kamera společně s prací se světlem mi vyrazila dech a pěkně navrch mě dodělali kombinované záběry s barevným prvkem. Tohle se Trierovi opravdu povedlo!(2.12.2008)

  • xmy
    ****

    Důstojné završení evropské trilogie. Příběh je o mladém Američanovi, který začne pracovat pro železniční společnost. Děj se odehrává v poválečném Německu, jehož atmosféra je výborně vykreslena, jak je u Triera zvykem. Stejně tak typický styl vyprávění. 4*+(11.5.2019)

  • dvd-L
    ***

    Až řeknu deset, dáš tomuhle filmu ***** hvězdiček. Jedna, ruce ti těžknou. Dva...(16.1.2008)

  • Radek.SCH
    **

    Tak myslím, že von Triera do své Top 10 pravděpodobně nikdy nedám. Né, že by točil špatné filmy, ale sledovat (poslouchat) vypravěče, jak asi čtyřikrát za film odpočítává, téměř nic se tam neděje a navíc bylo to celé tak nějak divné.(11.3.2009)

  • trojúhelník
    *****

    „Někteří by radši válčili v prohrané bitvě.“(12.11.2013)

  • shushee
    ***

    Nebýt posledních 10minut, zemřu nudou..(18.5.2014)

  • Hyb_rid
    ***

    Musím přiznat, že jsem ze svého prvního setkání s von Trierem kapku rozpolcený. Chtělo by se mi dát i 4* ale asi to nechám ještě uležet na hodně silných 3*. Max von Sydow coby vypravěč odvedl naprosto perfektní práci a vizuální zpracování famózní. Tempo filmu mi sedlo o poznání méně stejně jako jednoduchost děje a s tím spojená předvídatelnost.(11.12.2014)

  • simply
    ****

    Evropa je krutý a syrový film, což u Larse ani moc nepřekvapuje. Podmanivý hlas vypravěče a černobílá vizualizace tvořily tu správně pochmurnou atmosféru poválečného Německa. Herecké výkony také skvělé, ale stačilo jednou...(13.6.2016)

  • RadimFišer
    *****

    Europa !(29.3.2010)

  • Plesna
    *****

    On the count to ten you will irreversibly change. As I say ten you will diverge.(3.9.2010)

  • totalySICK
    *****

    "Nápoje? Převlékání postelí? ČIŠTĚNÍ BOT!!!" Jak se nám to pěkně zvrhlo na konci.. boží :D (btw. Barrovi v tomhle filmu potápění moc nešlo..hehe)(16.8.2011)

  • agassi68
    ***

    Ďalšie z radu diel, zaoberajúcich sa druhou svetovou vojnou, antisemitizmom, psychológiou ľudí vo vojne, manipuláciou, morálkou a charakterom. S týmito prísadami sa dá variť skoro do nekonečna. Nie zlé, ale chuť vám neostane nadlho. Akurát ksicht Uda Kiera mi utkvie v pamäti ako vrcholného predstaviteľa nacizmu..(20.8.2013)

  • don_mingo
    *****

    Budou tam spoilery. //// V první chvíli klasické "čtyřhvězdičkové" drama - volně přeloženo kvalitní, působivý snímek, ale nic zásadního, co by mělo bourat žebříčky. Jenže Evropa je ze stejného těsta jako Peeping Tom - neskutečně znepokojivý, tísnivý a "nebezpečný" snímek a zároveň vynikající ukázka Trierovy invence a originality. Nemá cenu dumat nad smyslem prolínání černobílé a barevné kamery - neznamená to nic, jde prostě jenom o zajímavý nápad, který předtím nikdo nepoužil, a jediná otázka byla, jestli se to podaří zakomponovat do celku tak, aby to nepůsobilo rušivě a naopak film ozvláštňovalo, což se podařilo... hlavně sebevražda ve vaně je vizuálně brutálně podmanivá a její síla, expozice a téměř hmatatelná fyzická bolest by mohla obracet emaře (pokud by se nějakým zázrakem dostali ke dvacet let starému intelektuálnímu dramatu z Dánska, he). K propojení sexu a smrti ve dvou vzájemně se prolínajících scénách se Trier vrátil i potom v Antichristovi, ale Evropa se mi v tomhle líbila víc (i když ta Němka byla fakt ošklivá), možná pro tu skrytou brutalitu. Spolu s pasažéry v nejnižší třídě vlaku, oběšencem a všemi scénami se Sydowem nejsilnější moment filmu, a tím nemyslím jenom tohohle filmu - myslím to jako ukázku čisté filmařiny, které se nedá vlastně vůbec nic vytknout. Sydowův vypravěč je neskutečně démonický - scény s ubíhajícími kolejemi vyvolávají regulérní závratě a při Barrově omdlévání jsem měl pocit, jako kdybych skákal z rozhledny. Totéž v samotném závěru, živě komentovat něčí smrt, to je přece nápad!:) Právě tahle schopnost vytáhnout z audiovizuálního média nefalšovaný fyzický zážitek je Trierova specialita, v tom je zkrátka nedostižný. Chtělo by to asi srazit jednu hvězdičku za docela tuctový a ne zrovna promakaný příběh, ale čert to vem - ta forma, ta FORMA mi to prostě nedovolí.(23.9.2010)

  • nicneznam
    **

    Jsem debilní hypnotický (zbytečný) vypravěč, ale mluvím cool hlasem a jsem tudíž zajímavý. Až napočítám do deseti, dorazíte na konec názoru. Jedna - je 17. 9., vidíte černobílé koleje, slyšíte dramatickou hudbu (ano, je dobrá, já vím), koleje symbolizují cestu... ano, cestu, to je ta metafora? Ano, pokud jste poznali, připište si znalecký bod, filmové umění právě začíná. Dva - vidíme hlavního hrdinu. Půjde prý pracovat do vlaku. Vlak symbolizuje Německo a jeho nedávnou historii? Ano i ne, žádný bod nedostanete. Tři - postavy se o něčem důležitém baví, občas je film barevný, aby vám zdůraznil něco moc důležitého. Třeba když někdo krvácí. Nedošlo vám to? Odečtěte si jeden bod. Čtyři - Snažíte se neusnout. Jste prase. Pět - 18. 9. následujícího dne. Marně hledáte, kde jsem skončil své vyprávění. Ztratil jste nit, ale poradím vám. Jsme stále ve vlaku, ale již se něco chystá. Šest - ta žena je Werewolf, ale nakonec prý už ne. Asi lže. Umístíte bombu a pak ji poběžíte deaktivovat. Zadýcháte se, asi omdlíte. Sedm - použijte zadní projekce - vypadá to moc dobře, líbí se vám to. Osm - pochvalte zadní projekce, dělá to skvělý dojem. Devět - napište pozitivní názor o tom, kolik jste našel myšlenek, ale že další jsou možná jen skryty. Objevíte další. 10 - neptejte se, kolik přesně film obsahuje myšlenek, ani se neptejte jaké. Možná nejsou žádné. Vagón spadl a on se utopil. Ale taková byla Evropa. Když už nic, obdivujte alespoň tu kameru, snažil jste se. A my také.(19.9.2011)

  • Renfield
    *****

    "Až řeknu deset, budeš v Evropě." Těžký, přesto dějem nijak zvlášť složitý (na Larse von Triera) závěr evropské trilogie. Do Evropy jsem se vlastně plně dostal až napotřetí, donedávna byl pro mě nejsilnějším filmem trilogie Prvek zločinu, což i přes jeho kvalitu nyní vnímám jako chybu. Evropa je totiž dokonale nádherná, naivní, dramatická idylická a tak bych mohl pokračovat. Její dokonalost je znát již z prvního záběru na koleje, kdy poprvé zazní hlas Maxe von Sydowa, i pro zbytek filmu tak důležitý hlas vypravěče! Cesta Evropou začíná, von Trier je technicky zase na výši, černobílá filmu prospívá, stejně tak barevné vypíchnutí "toho důležitějšího". U několika záběrů je dobře využita i hloubka ostrosti kamery, ale zase, je toho mnoho. Jmenovat jednotlivé scény je složité, přesto musím alespoň atentát na starostu, půlnoční mše, svatba, nebo celá závěrečná jízda... ta svou absurditou občas až zarážející, jenže k dění a především vývoji postavy dosud naivního Lea sedne. Herecky právě Jean-Marc Barr zaujme nejvíce, Leova změna a povaha je znát. Potěšil Ernst-Hugo Järegård jako autoritářský a prací žijící strýc a stejně tak zajímavý byl Udo Kier. Zásadní pro mnohé scény je hudba Joachima Holbeka, už jen první "výjezd" spacího vozu, nebo výše zmíněné kostel a závěrečná jízda, taktéž výborná práce. Lars von Trier opět nezklamal, navíc dal Evropě zase jinou a zase jedinečnou atmosféru. Dokonalou atmosféru poválečného Německa... 90%(10.8.2015)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace