Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Petra Černocká, Jan Hrušínský, Jan Kraus, Vlastimil Zavřel, Michal Hejný, Jaromír Spal, Vlastimil Hašek, Vladimír Menšík, František Filipovský, Zdeněk Dítě (více)Obsahy(1)
Komu by se chtělo být tři sta let po škole. Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. A tak není divu, že využije první příležitosti a uteče do světa lidí. Ředitel školy za ní vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět. Jenže Saxana po návratu nijak netouží a jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž lok odvaru a cesta zpět mezi pohádkové bytosti je navždy uzavřena. Protože však byla vždycky nepozorná, netuší, že nejde o opravdové babské ucho, ale o bylinkový vývar z šalvěje přeslenité. Mladá čarodějnice se dostane do řady potíží. Nejprve s partou Mikiho Rouska a nakonec i na psychiatrii. Její pobyt mezi lidmi je poznamenán řadou zdařilých i nepovedených kouzel, ale také poznáváním zcela nového citu - lásky, zejména díky sympatickému Honzovi. (TV Nova)
(více)Recenze (496)
VIDĚNO PO DLOUHÉ DOBĚ ZNOVU. Vorlíčkovi a Macourkovi se opět v socialistickém Československu podařilo vytvořit zdařilou novátorskou zápletku, která mohla být ve své době neotřelá nejen v naší domovině, ale možná i světové. Novátorský mi přijde už jenom dílčí nápad s rozdělením těla, ale jak již tady bylo několikrát zmíněno přede mnou, hlavní je, že, v Dívce na koštěti se objevují kouzla, čáry a kouzelnická škola ještě dávno před vynálezem Harryho Pottera...A oproti Potterovi to je sranda! Vorlíček a Macourckem samozřejmě byli tehdy mistři na rozvinutí pohádkové zápletky na bláznivou podívanou s dobrým komediálním tempem. Tady se mi navíc líbilo i to školácké-mladistvé prostředí (je poznat, že to ve své době bylo zamýšleno primárně jako teenagerský film) s partičkou nezdárných výrostků v čele s mladým Krausem. Nejgeniálnější mi ale příjde pasáž v blázinci s BRILANTNÍM vedlejšákem Heleny Růžickové coby Švágrové Děda Všebeda, která to tady neuvěřitelně zandala. V obsazení trochu trčí Jan Hrušínským, jehož projev (minimálně za mlada) mi vždycky přišel takový dřevěný. Zatímco u Petry Černocké jsem se po čase nestačil divit, jak tato v dnešní době okrajová celebrita přispívající příspěvky do bulvárního plátku, byla (minimálně tady) zajímavá a sympatická dívka. Řekl bych, že je tady stejnou ozdobou filmu jako Libuše Šafránková v pozdějším Mráčkovi, a i známý úvodní song, který pro film nazpívala, se mi líbí. To jsem blázen. To abych už šel čekat na příchod Kryštofa Kolumba... Ale za mě společně se snovou černobílou Jessi snad nejvetší Vorlíčkova-Macourkova jízda se spoustou skvělých momentů a hlášek, jejíchž opáčko mi krásně zpříjemnilo vánoční svátky. TAK SE MI ZDÁ, ŽE VŠICHNI DOSTANEME SVĚRACÍ KAZAJKU.❤ ()
Původní Dívka na koštěti je satirickou moderní pohádkou, pracující s motivy mladé lásky, situačního humoru a tehdy velice oblíbeného střetu nadpřirozena a současnosti. Herecky dominuje generace Menšíků a Bláhů, z mladých se později vyčlenil jen ten Jan Hrušínský. Petra Černocká nepřekročila Saxanin stín, Kraus svoji tehdejší škatulku vyměnil za tu současnou, Zavřel zapadl mezi epizodkáře a po Hejném další stopy ve filmu (vzhledem k jeho emigraci) nenalézáme. Dnes navazuje dvojka pod názvem Saxána a Lexikon kouzel s novými postavami a zásadní změnou, která činí Saxánu filmem nikoli pro náctileté, ale pro děti. Škoda, že v té dvojce už nenalézáme podobný poklad, jako je zdejší epilogující Meda Valentová. Půvabné úvodní titulky Adolfa Borna nahradily moderní triky, což je ale zase na druhou stranu po 40 letech přirozeným jevem. ()
Jedna z nejlepších moderních pohádek - a možná vůbec nejlepší - na jejíž pokračování bych raději zapomenul. Skvělý fantasy příběh, který kombinuje tradiční pohádkové postavy v jednom světě - ano, spojitost s "Arabelou" se dá trochu tušit - a navíc jsou zde samí skvělí herci. Neskutečně dobrý výběr pro jednotlivé role, je v podstatě jedno, jakou si vyberete. Navíc je zde ten nádherný soundtrack. Titulní píseň si sem tam zpívám, protože je prostě nakažlivá. ()
Správná pohádková komedie, vtipné scény s Bujnochem, Adámkem a posledním z té jejich party..... jen mi nesedí, když se nakonec Saxana stane opravdovým člověkem, tak si ti tři kluci řeknou, že už nemůže kouzlit, takže jim neodčaruje ty uši. Jenže oni nikdy nebyli kouzelníci a přitom dokázali měnit ty auta a převleky, nebo třeba na začátku řekl Honza to zaklínadlo a Saxana se tak proměnila ze sovy v holku. Takže kouzlit mohou i normální lidé. ??? ()
Jeden z mojej TOP 5 českých filmov. Václav Vorlíček v 70. rokoch dokazoval, že patrí k špičke českej režisérskej elity. Podobne ako Tri Oriešky pre Popolušku aj tento film sa vyznačuje pompéznou výpravou, skvelými kostýmami, nezabudnuteľnou hudbou, nenásilným a príjemným humorom, sympatickými hereckými výkonmi, svižnou réžiou, krásnym záverom a dokonca aj skvelými trikmi. U mňa jednoznačne 100%, film môjho detstva vďaka ktorému tak veľmi v súčasnosti milujem Harryho Pottera. Skrátka magický čarodejnícky svet ma fascinoval už od detstva a tento film tomu výrazne dopomohol. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (70)
- Petra Černocká (Saxana) neskôr účinkovala s Janom Krausom (Miky Rousek) aj v divadelnom predstavení "Saxana", v ktorom Kraus dostal rolu riaditeľa čarodejníckej školy. Vystupoval tam ako "speciální host ve filmovém kostýmu Theodora Pištěka". (krasomama)
- Studňa na námestí, do ktorej Saxana (Petra Černocká) s Honzom (Jan Hrušínský) skočili pri prechode do rozprávkového sveta, bola v skutočnosti zo sadry. (Raccoon.city)
Reklama