Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Vlastně docela obyčejný příběh (o dvou zhrzených a využívaných lidech), který jako dvouhodinový film funguje obstojně hlavně díky smysluplně napsaným, srozumitelně jednajícím a příjemně zahraným (nejen) ústředním postavám a Wilderovu čistému vypravěčství. Ale prostě jsem čekal mnohem více humoru, svižnější tempo a celkově větší grády. Vlastně jsem asi chtěl vidět modernější carygrantovskou screwball komedii, což Byt v žádném případě není. Určitě má totiž blíže k jemné, pozvolna plynoucí kultivované romanci, než ke ztřeštěné grotesce. Oscara za film a režii bych ale každopádně dal raději třeba Psychu (které na nejlepší film ale ani nebylo nominováno, což považuju za skandální!)... 70 % ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Byt mám pěkný, ne zvlášť elegantní, ale dost útulný. Správný mládenecký byt. Jediný háček je v tom, že nemohu domů, kdykoli bych chtěl." Taky jsem míval mládenecký byt a nikdy jsem ho nepůjčil žádnému z nadřízených, podřízených ani totálně zřízených jedinců. Já totiž po povýšení netoužím a Budovu řiťolezectví příliš nerozumím. Rozumím však tomu, že tohle měl být námět pro vynikající komedii, ale já se moc nebavil. Nějaké to pousmání samozřejmě přišlo, pár povedených scének jsem rovněž zaznamenal, ale já jsem v tomto případě doufal v o hodně výživnější zábavu. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nepřikláním se k názoru, že "The Apartment" je nejlepší Wilderův film, není dokonce ani komedií v jeho stylu, opakovanou dívatelnost však rozhodně splňuje, hlavně díky roztomilé Shirley MacLaine i Jacku Lemmonovi, kteří se dokáží prohrát kartami celou scénou bez jediného hluchého místa a Budova rýma by se měla zapsat do nejlépe ztvárněných filmových chorob všech dob, tedy pokud jí Jack Lemmon netrpěl skutečně :-) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Galerie (95)

Zajímavosti (35)

  • Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom ve filmu Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno