Reklama

Reklama

Kobra 11

(seriál)
  • Německo Alarm für Cobra 11 - Die Autobahnpolizei (více)
TV spot
Německo, (1996–2022), 323 h 27 min (Minutáž: 44–105 min)

Scénář:

Arne Nolting, Jan Martin Scharf, Andreas Brune, Jürgen Matthäi (více)

Hrají:

Erdogan Atalay, Mark Keller, René Steinke, Tom Beck, Christian Oliver, Daniel Roesner, Vinzenz Kiefer, Gedeon Burkhard, Johannes Brandrup, Gottfried Vollmer (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(27) / Epizody(381)

Obsahy(1)

Ich revírom je diaľnica, ich tempo vražedné, ich súpermi sú zlodeji áut, vrahovia, vydierači...  Hlavnými hrdinami azda najúspešnejšieho nemeckého akčného krimiseriálu vôbec, sú dvaja skvelo zohratí policajní dôstojníci fiktívneho kriminálneho oddelenia diaľničnej polície. V úplne prvých častiach seriálu tento tím tvorili komisári Frank Stolte (Johannes Brandrup) a Ingo Fischer (Rainer Strecker), no už v tretej epizóde vstúpil do deja dnes už služobne najstarší - a zjavne i najvytrvalejší a najodolnejší - komisár Semir Gerkhan (Erdogan Atalay) a nahradil Inga, ktorého zastrelili v akcii. O ďalších sedem epizód nahradil jeho partnera Franka, v podstate bez vysvetlenia, drsný komisár André Fux (Mark Keller), ktorý tragicky zahynul na konci tretej série pri nasadení na Malorke, keď sa po zásahu harpúnou zrútil do Stredozemného mora. jeho telo sa však nikdy nenašlo. Od pilotného filmu k štvrtej sérii sa novým Semirovým partnerom stal komisár Tom Kranich (René Steinke), s ktorým – s menšou prestávkou – vytvoril nerozlučnú dvojicu viac ako sedem rokov! Na začiatku siedmej série dostal Semir nového partnera, pretože Tom sa po tragickej smrti svojej tehotnej priateľky pri výbuchu bomby, ktorú im do auta nastražil drogový díler a ktorá vlastne mala zabiť jeho, psychicky zrútil a od svojho náročného zamestnania si potreboval oddýchnuť, na neurčito… Jeho nástupcom sa stal mladý dynamický komisár Jan Richter (Christian Oliver), ktorý sa k diaľničnej polícii nechal preveliť z oddelenia krádeží. Na konci ôsmej série sa Jan z deja vyparil, vysvetlenie jeho zmiznutia i tentoraz absentovalo… Na začiatku deviatej série však Semir vyhľadal Toma a požiadal ho o pomoc pri vyšetrovaní aktuálneho prípadu – bol totiž jediný, kto poznal tvár bombového atentátnika, ktorého považovali za mŕtveho a ktorého dovtedy nik nedokázal spoľahlivo identifikovať. A hoci Tom pôvodne plánoval po uzavretí tohto prípadu svoju prácu definitívne zavesiť na klinec, rozhodol sa napokon pre pravý opak – vrátil sa k diaľničnej polícii a znovu sa stal Semirovým partnerom. Toto rozhodnutie sa však v konečnom dôsledku pre oboch ukázalo ako tragické, ba priam osudové - na konci desiatej série totiž Toma zastrelili... Od jedenástej série sa prázdne miesto po Semirovom boku snažil zaplniť skúsený komisár Chris Ritter (Gedeon Burkhard), pracujúci dlhé roky v utajení, ktorý však len po dvoch sériách tragicky zahynul pri pokuse o záchranu bývalej priateľky. Od trinástej série sa tak novým Semirovým partnerom stal mladý komisár Ben Jäger (Tom Beck)! Nuž a keď sa ten napokon po zrelej úvahe rozhodol zavesiť policajný odznak i zbraň definitívne na klinec a venovať sa radšej sľubne sa rozvíjajúcej hudobnej kariére, od devätnástej série si Semir opäť zvykal na nového partnera, komisára Alexa Brandta (Vinzenz Kiefer). Od dvadsiatej prvej série sa Semirovým novým partnerom stal sympaťák Paul Renner (Daniel Roesner), pre ktorého bol Semir už detstva obrovským vzorom - a práca pre diaľničnú políciu splneným snom! (TV Markíza)

(více)

Recenze uživatele Colonist k tomuto seriálu (121)

Kobra 11 (1996) 

Nebyl to špatný seriál a svého času byl celkem originální a neokoukaný. V prvních třech řadách nebyly akční scény ještě tak přehnané a šlo tam spíše o děj a o slušný krimi příběh. Druhá a třetí řada s Andre Fuxem jsou poměrně dobré a na ty bych se mohl dívat pořád. Bohužel, od čtvrté řady s nástupem Toma Kranicha (ne že bych proti němu něco měl) se seriál rapidně změnil. Většina epizod epizod jede podle jednoho a samého schématu (které trvá i dnes s 11. řadou) - Úvodní bouračka-vyšetřování-velká honička, hlavní pachatel nebo nevinný podezřelý unikne, nějaká mála ryba je dopadena-vyšetřování-závěrečná honička, většinou končící výbuchem. Ale i v těchto řadách se najde pár celkem dobrých dílů. Bohužel s nástupem Jana Richtera to jde už definitivně do háje. Tenhle prkenný hezoun pro slintající dvanáctky Kobru 11 potopil. Jeho dvě řady byly naprosto příšerné, přehnané, scénáře k pláči a hlavně se z toho celého stala komedie (úmyslně i neúmyslně). Bohužel, když se v 9. a 10. řadě zase vrátil Tom, seriál pokračoval v těchto špatných kolejích. Někdy v půlce deváté série jsem na seriál přestal koukat. Pro mě prostě Kobra 11 končí 3. řadou (ještě jsem ochoten tolerovat řady 4-6, ale ty další už pro mě prakticky neexistují). Zkrátka - pokud se chcete dívat na Kobru 11, pusťte si nějakou starší sérii, vypněte mozek, neberte to vážně a můžete se dobře pobavit. ()

Série 1 (1996) (S01) 

Každé začátky jsou těžké. První série Kobry 11 je úplně jiná než ty následující. Akce je tu poměrně málo a je hodně sterilní. V této fázi je seriál z 90 % kriminálka, z 10 % akce. Ale i takhle po letech mě první série víceméně bavila. Na německé poměry se jedná o docela solidní nenáročné detektivky. Zápletky sice nejsou tak silné, a proto jsou natahovány nejrůznější vatou, ale ve většině případů jsou ty epizody napínavé. A zábavné, což je nejdůležitější. Člověk vypne mozek a 45 minut se slušně baví. To je prostě pro mě stará Kobra 11. A jak jsem zmiňoval v komentářích k jednotlivým epizodám, nejvíce si na těchto starých dílech cením toho, že je větší prostor věnován charakterům postav. Poznáváme hlouběji vyšetřovatele, pachatele i tragické oběti zločinů. A právě proto jsou tyto postavy zapamatovatelné. Tento trend se postupně ze seriálu vytrácí. Od nějaké 5. série si pamatuji minimum záporáků a epizodních postav (jsou prostě nevýrazné a podle jedné šablony), zatímco tady si pamatuji prakticky každého: dědka Rascaracapaca, blbou Mareike, Ingova vraha, postiženého Antona, zoufalého vdovce, který chce zabít sebe i své děti, senilního důchodce Schneidera, sympatického grázla Charlyho, stupidního a nechtěně směšného japonského terminátora i sjetou fetku z autobusu....ti všichni se mi vryli do paměti. A to něco znamená. Vlastně jedinou výjimku tvoří vedlejší postavy policistů ze stanice. Tady se žádný Bonrath, Herzberger či Andrea nekonají. A Almut Eggert je neuvěřitelně nesympatická šéfová, navíc hraje strašně prkenně. Divím se, že ji vzali ještě do další série.Nejlepší epizody 1. série: Rudé růže, černá smrt; Nový parťák; Konečná pro všechny. Nejhorší epizody 1. série: Smrt ve stovce; Samuraj. ()

Bomby na 92. kilometru (1996) (S01E01) 

"Bomby na 92. kilometru" jsou sice klasika mého dětství (miloval jsem Kobru 11 i Tintina a tady se obojí spojilo) a tenkrát v 90. letech to byla na německé poměry bomba, ale v žádném případě to není na absolutní hodnocení. V těch klasických sériích Kobry 11 (pro mě je to do prvního odchodu Toma Kranicha) se najdou mnohem lepší díly. Tohle je ještě pomalé, utahané a té akce tu vlastně moc není. První polovina filmu je dokonce úděsně nudná. Pak se to naštěstí zlepší a třeba akce s kotvou a policejním autem je ikonická. Překvapilo mě, že jsem si nikdy neuvědomil, jak nesympatický je v tomto pilotu Frank Stolte (v dalších dílech už působí naštěstí jinak). I dnes však musím ocenit, že se tento díl snaží vykreslit charaktery hlavních postav (něco, na co u Kobry nejsme moc zvyklí) a že je průběh vyšetřování případu je pojat poměrně realisticky. Právě ona realističnost je pro první sérii Kobry charakteristická. A je to vlastně docela příjemné. ()

Rudé růže, černá smrt (1996) (S01E02) 

Lepší než pilotní film. Zápletka je sice jednoduchá (a z toho důvodu je nastavovaná vedlejšími mikropříběhy - mrtvá bába, Frank užírající se žárlivostí), ale když se to celé rozjede, tak to má pořádné grády. Akce je tu sice pomálu, ale jako kriminální drama to celkem funguje. Stejně jako u pilotu musím ocenit, že je tu velký důraz na charaktery hlavních postav a jejich určitou psychologizaci. To prostě v pozdějších sériích Kobry moc není. Frank je oproti minulému dílu sympatičtější a chemie mezi ním a Ingem funguje. I záporák je dobře zahraný, je správně slizký. Ingova smrt je i po letech ztraceně brutální a působivá. A klasická smutná znělka ve scéně s pohřbem pořád dokáže vyvolat emoce, byť jde o postavu, která je vlastně jen vycpávkou před příchodem Semira. Souhlasím s tím, že jde o jeden z nejlepších dílů seriálu. Je to sice úplně jiná Kobra 11, než jak ji známe, ale jak jsem starší, tak mi tyhle díly, co se drží nohama při zemi, sedí víc než ty s hromadnými bouračkami, létajícími auty a maniaky házejícími granáty na dálnici. P. S. Maraike je blbá nána. Protivná byla už v pilotním filmu, ale tady tomu všemu nasadila korunu. Kdyby jen něco kvákla, mohlo to celé dopadnout jinak. ()

Nový parťák (1996) (S01E03) 

Příchod legendárního Semira Gerkhana. V každém jiném seriálu by tato postava zábavného malého Turka byla jen side-kickem a patrně by vydržela pár sezón. To tady však neplatí, ze Semira se kupodivu nakonec stal tahoun celého seriálu. A byť můžeme diskutovat o tom, že se s postupem času stal z postavy Semira Gerkhana superman a vlastně i taková karikatura, tady je to ještě pořádný sympaťák. Interakce mezi dvěma novými parťáky, kteří se teprve poznávají, je v tomto díle asi ta nejlepší z celé Kobry (s Andrém jsme žádné oťukávání neviděli, prostě se tam najednou vyskytl a dělal u Semira v kanclu kliky, Tom byl během jejich prvního "případu" uvězněný v neovladatelném autě a Semir byl jeho přítel na telefonu, na první díl Jana Richtera si vůbec nepamatuji, což o něčem svědčí, a Chris byl pro Semira velkou část jejich prvního případu zlotřilým vrahem a poté pomocníkem z nutnosti...o tom, jak probíhaly příchody dalších parťáků už nic nevím, to už jsem na seriál nekoukal). Zkrátka se mi líbí, že v první sérii pokračuje trend zaměřující se více na budování charakteru hlavních hrdinů. Právě to oťukávání se mezi Semirem a Frankem a zrod jejich přátelství je na této epizodě tím nejlepším....když tedy nepočítám ikonickou akční scénu se skokem auta z náklaďáku (je úsměvné, jak z toho byly postavy vyklepané, když v pozdějších sériích něco obdobného dělá Semir v každý druhý díl :-) ). Samotný vyšetřovaný případ je pak poměrně jednoduchý, žádná překvapení nebo šokující zvraty se nekonají, ale stejně jako v předchozích dílech první série musím ocenit tu větší míru realističnosti. Žádná překombinovaná záplatka, prostě obyčejní zloději luxusních aut, na které policie vyzraje klasickou pastí. V jednoduchosti je krása. ()

Vražda a zabití (1996) (S01E04) 

Taková standardní kriminálka, no. Od začátku musí být každému jasné, že se oba spolu zdánlivě nesouvisející případy propojí. A každý si hned domyslí, co se asi stalo a kdo zabil koho. Průměrný díl i na poměry první série. Ale jelikož je ten příběh dobře napsaný, přidávám jednu hvězdičku. ()

Smrt ve stovce (1996) (S01E05) 

Mizerný díl, nejhorší v první sérii. Tento případ mohl klidně vyšetřovat Derrick, tohle není materiál pro Kobru 11. Je to nezajímavé, nudné, ukecané...prostě jak klasická německá detektivka. Já vím, že jsem dosud vyzdvihoval realističnost případů v první sérii, ale tohle je prostě stupidní. Chlap se bojí pavouků, tak mu ho dáme do auta, on se lekne a zabije se při nehodě. Jediným kladem epizody je tragická vedlejší zápletka s tatínkem od rodiny, který přišel o vše. To je poměrně silné a je to to jediné, co si z tohoto dílu bude každý pamatovat. Škoda že to nevložili do lepšího dílu. ()

Stařec a chlapec (1996) (S01E06) 

Říkejte si, že jsem blázen, ale mně se i takto po letech ten díl líbil. Ano, díl s malým klukem a senilním dědkem mě bavil. Zápletka sice není nijak originální a akce v tomto dílu téměř chybí, ale je to napínavé. Odehrává se to skoro celé v lese a má to díky tomu působivou atmosféru. Navíc je zde pár dobrých hlášek. Moc se mi u téhle staré Kobry líbí, že je větší prostor věnován epizodním postavám a že jsou "hlouběji" vykresleni záporáci. To se postupně ze seriálu vytrácí a zhruba od 6. řady jsou všichni padouši jak přes kopírák a jsou jen zlými karikaturami (profesionální a dobře organizovaní zločinci a/nebo zkorupovaní policajti), zatímco tady jsou to značně nesourodí lůzři. Z nichž má navíc jeden svědomí. ()

Falešní policisté (1996) (S01E07) 

Poměrně akční díl (na poměry 1. série). A jen stará Kobra 11 ve Vás dokáže vyvolat sympatie k záporákovi, který je vlastně pořádný hajzl. ()

Samuraj (1996) (S01E08) 

Jestliže jsem u předcházejících dílů první série vyzdvihoval, že se drží nohama na zemi a působí v rámci možností realisticky, pro tento díl to rozhodně neplatí. Tady se scenáristé pořádně utrhli ze řetězu. Zápletka s japonským terminátorem je neskutečně stupidní, ale je to aspoň zábavná stupidita. Proto se nejedná o nejhorší díl první série. Oproti extrémně nudné "Smrti ve stovce" je tato epizoda alespoň nechtěně zábavná. Každopádně Frank by si zasloužil cenu za nejblbějšího policistu na světě. Proč proboha nechal toho Japonce jen tak odejít z maringotky? Proč ho sakra rovnou nezatkl, když ho načapal při pokusu o vraždu? Tohle jsem nechápal v osmi letech a nechápu to ani teď. ()

Konečná pro všechny (1996) (S01E09) 

Závěr první série jak se patří. Děj sice opět není nikterak originální, něco podobného jsme viděli už stokrát jinde a v samotné Kobře se zápletka s rukojmími bude ještě milionkrát opakovat (v jednom případě dokonce i zase s autobusem - viz pilotní film k 5. řadě), ale je to solidně natočeno a je to velmi napínavé. Akorát chudák Frank je v této epizodě prakticky neviditelný, už i tvůrcům muselo být jasné, že pochodeň dál ponese Semir. ()

Série 2 (1997) (S02) 

2. řada Kobry 11 je v porovnání s první sérií obrovský krok vpřed. Rozpočet je vyšší, akce se neustále zlepšuje a případy jsou zajímavější. Navíc tu máme Andrého Fuxe, Semirova nejlepšího parťáka. Ti dva mají mezi sebou parádní chemii. Rovněž se tu poprvé objevují klasické vedlejší postavy ze strážnice, jakými jsou Bonrath, Herzberger, Engelhardtová a Andrea. Některé epizody 2. řady jsou naprosto legendární (např. "Uhoď" nebo "Jed") a reprezentují to nejlepší, co může stará Kobra 11 nabídnout. Bohužel ne vše je růžové, velkým problémem této řady je jistá nevyrovnanost. Na jedné straně tu máme ty výborné pětihvězdičkové díly, ale těch není zas tolik, většinu série tvoří průměrné a podprůměrné epizody. Kvalita těchto dílů je rozdílná, mohou být slušné, nemastné neslané, ba i příšerné. Naštěstí skoro každý díl má něco, co ho alespoň trochu zachraňuje a dělá ho tak koukatelným (zpravidla se jedná o slušnou akci). Jedinou výjimkou je pro mě epizoda "Mezi dvěma kameny", ten díl já nenávidím a není tam nic, co by ho zachránilo. Zkrátka a dobře, 2. série ukazuje jasný vývoj seriálu. Ještě s sebou táhne břemeno první série se všemi jejími neduhy a seriál pořád tak trochu hledá vlastní identitu (zlomový je z mého pohledu díl "Loupeživý rytíř", který ukazuje, jak by měla vypadat velkolepá akce a do jaké míry by měl být seriál zábavně stupidní). Každopádně ty nejlepší díly už předznamenávají to, jak bude seriál vypadat ve 3. sérii, která je jeho naprostým vrcholem. Nejlepší epizody 2. série: Uhoď; Jed; Pomsta je sladká; Krátký oddech; Děti slunce (guilty pleasure) Nejhorší epizody 2. série: Mezi dvěma kameny (jeden z nejblbějších dílů seriálu); Selhání brzd; Stop volej; Generální zkouška ()

Brokovnice (1997) (S02E01) 

Více akce, dobrá zápletka s nečekaným příběhovým zvratem a navrch ještě André Fux, jeden z největších hrdinů mého dětství. I dnes mě tento díl hodně baví, byť se děj trochu vleče. Není to čistých 5 hvězdiček, ale 4 mi přijdou zas málo. Ty dávám standardně dobrým až průměrným dílům, a tenhle podle mě má ještě něco navíc. Mimochodem, toho mima dodnes nechápu :) A efekt exploze domu rozhodně dobře nezestárl... ()

Nalezenec (1997) (S02E02) 

Co je to tady za obecný obsah? Pokud někdo neví, jedná se o díl o nelegálních adopcích novorozenců. Závěrečná honička se sanitkou je jedním z ikonických momentů celého seriálu, ale jinak jde o průměrný díl. Tím neříkám, že je špatný. Jde prostě o takový standard 2. série, která dokáže nabídnout i lepší epizody. ()

Chladnokrevně (1997) (S02E03) 

Vynikající díl. Originalita sice 0, ale zpracování výborné. Situace s rukojmími je vděčné téma a stará Kobra to umí udělat napínavě. Automobilové honičky už v tomto dílu nepůsobí tak impotentně a dost se podobají tomu, na co jsme v klasických epizodách Kobry 11 zvyklí (akorát nejsou ještě tak přehnané). ()

Nouzové přistání (1997) (S02E04) 

Klasická německá detektivka (hodně ukecaná, plná falešných potenciálních vrahů neboli red herringů) okořeněná leteckou akcí. Prostředek dílu je celkem nudný a nezajímavý, pořád je jen někdo vyslýchán a napětí chybí, táhnou to jen hlášky Semira a Andrého (mamánek Semir je skvělý running gag této sezóny). Obdobně jako u epizod 1. série oceňuji, že je vrah celkem sympatický charakter, což u diváka vyvolá emoce (u nové Kobry takové záporáky nenajdeme). Závěr v letadle je napínavý, ale trochu to kazí fakt, že si scenáristé k akčnímu finále dopomohli lacinou berličkou, kdy ze Semira udělali naprostého blbečka, jenž pachatelovi poskytne přežitost k útěku na stříbrném podnose. ()

Atentát (1997) (S02E05) 

Klasický díl, v dětství můj oblíbený. André je tady hodně cool a finále je dramatické. Zmínit musím také hudbu Reinharda Scheureggera, která patří k tomu nejlepšímu, co mohou první tři řady Kobry 11 nabídnout. V této epizodě je jeho hudba poměrně výrazná a vhodně doplňuje atmosféru (oproti několika předcházejícím dílům, kdy byl hudební podkres slabší). ()

Ztracená dcera (1997) (S02E06) 

Je to k nevíře, ale u tohoto dílu Kobry 11 je akce spíše na škodu. Je totiž neopodstatněná. Všechny honičky jsou tu jen proto, aby tu nějaká akce byla, z hlediska děje jsou úplně zbytečné. A ani to není nějaká dech beroucí akce, která by diváka bavila, je to jen vata. Úvodní honička s bouračkou slouží jen proto, aby byla objevena mrtvola. Semirovo pronásledování kamionu, jehož řidiče chce vyslechnout, je úplně k ničemu (to se vlastně ani nedá za akci považovat). No a honička kamioňáka prchajícího na motorce též k ničemu nevede. Zkrátka a dobře - kdyby všechny honičky vystříhali, na příběh by to nemělo žádný vliv. Navíc příběh tohoto charakteru žádnou křečovitě vloženou akci nepotřebuje, dokáže obstát sám o sobě. Je to silné téma. Opět musím vyzdvihnout, že je velký prostor věnován rodině oběti a určité psychologizaci jejích členů. Kromě toho jsou tyto vedlejší postavy vhodně obsazeny a dobře zahrány, obzvlášť záporák je neuvěřitelný hnusák. Je to hodně špinavé téma a už v dětství jsem u tohoto dílu pociťoval, že si po jeho zhlédnutí musím dát sprchu. Škoda jen, že ta akce je prostě rušivá a nedrží s tím vlastním případem pohromadě. Proto je ten díl takový nekonzistentní. Slabší čtyři hvězdičky. ()

Pomsta je sladká (1997) (S02E07) 

Vynikající epizoda s drobným šrámem v podobě zpackaného finále. Zápletka opět není nijak originální, obdobnou pomstu jsme už viděli ve filmech a seriálech tisíckrát, ale stará Kobra tato klasická témata umí dobře zpracovat. Nielsen je první opravdový psychopat v historii tohoto seriálu a je to skvělý záporák. Děj příjemně graduje. Akce tu téměř chybí a není to na škodu, jen by překážela a do příběhu nezapadala (jako tomu bylo u Ztracené dcery, kde byly akční scény nepřirozenou vatou). Jen to finále je prostě mizerné. Žádná velká konfrontace s Nielsenem, kterou by si tento osobní případ zasloužil, se nekoná. Naši hoši prostě jen na jeho auto nechají shodit strom a konec. To mi přišlo ošizené. Ale i tak se jedná o jeden z nejlepších dílů 2. řady. ()

Selhání brzd (1997) (S02E08) 

Slabý díl. Je to nuda k uzoufání, zápletka je přehnaně komplikovaná a napětí tu takřka chybí. I ten název je divný. Ano, selhání brzd bylo v dílu zmíněno (výmluva šoféra přemoženého mikrospánkem), ale příběh se kolem toho netočí. Dle stejné logiky se ta epizoda taky mohla jmenovat "Makový závin". Pouze 3 věci tento díl vyzdvihují z dvouhvězdičkové bídy: 1) Luxusní hromadná bouračka na začátku, po delší době větší akce a řemeslně zvládnutá na jedničku 2) Souboj Andrého s "ninjy" 3) Running joke se psem, který má dokonalou pointu. ()

Reklama

Reklama