Reklama

Reklama

Slunce vychládá, na Zemi vládne krutá zima a lidé se snaží zachránit. Před sedmi lety byla ke Slunci vypuštěna první kosmická loď Ikaros I, která se měla pokusit Slunce opět rozžhavit, mise ale ztroskotala. Nyní tedy letí k dříve zářivé hvězdě druhý Ikaros s osmičlennou posádkou a hvězdnou bombou, jejíž vypuštění má Slunce znovu zažehnout... Fyzik Capa se ještě předtím, než se loď ocitne v mrtvé zóně, loučí se svou rodinou na Zemi a slibuje, že posádka udělá pro záchranu života na Zemi všechno. Členové posádky během letu přemýšlejí, co zničilo Ikaros I. Pak náhle loď zachytí signál z vesmíru: patří právě zmizelé kosmické lodi. Ikaros II může buď proletět kolem, nebo změnit kurz a stále ještě existující loď navštívit, aby případně získal druhou hvězdnou bombu, která by zvýšila šance na úspěch. Capa, kterého kapitán Kaneda pověří rozhodnutím, nakonec přikáže změnit kurz. Další člen posádky Trey ale není dost pozorný a zapomene přednastavit štíty. Ty se porouchají a způsobí nehodu, která se naštěstí obejde bez ztrát na životech. Štíty je ale třeba opravit zvenčí. Do prostoru vychází kapitán Kaneda a Capa. Vzniknou problémy a kapitán posílá Capu dovnitř. Sám štíty opraví, ale zahyne při tom... Brzy se ale objeví další problém: začne hořet kyslíková zahrada, která je nakonec zničena výbuchem, aby se požár nerozšířil. Ukazuje se, že pro sedm lidí není na lodi pro cestu ke Slunci a zpět dost kyslíku, tři lidé jsou „navíc“... Mezitím se loď přiblíží k Ikaru I a čtyři mužští členové posádky ho prohledávají. Brzy pochopí, že loď její posádka zničila úmyslně – byla to sabotáž. Posádka se rozhodla zadanou misi nesplnit. Navíc se ukáže, že chybí palubní počítač. Nebude tedy možno použít její náklad... Mezitím se Ikaros II od Ikara I oddělí a obě ženy, které zůstaly na palubě druhé lodi – Cassie a Corazonová – se pokoušejí dostat kolegy rychle zpět. Muži mají ale jen jeden skafandr, který dostane Capa. Psychiatr doktor Searle se obětuje, aby se zbývající tři mohli vrátit na palubu. Někdo totiž zničil poklop, který on musí otevřít ručně... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 597)

Nathalie 

všechny recenze uživatele

☼ S ☼ U ☼ N ☼ S ☼ H ☼ I ☼ N ☼ E ☼.... Nic nového pod Sluncem, ale něco nového v Slunci. Zdál se mi sen. Ocitla jsem se v neviditelné zóně uvnitř poslední naděje lidstva, Ikara 2. Do posádky jsem se zamilovala od prvního spatření. Kapovy modré oči, ve kterých zuří pozemské cyklony, aby se v nich vzápetí rozhostil vesmírný klid.Třesoucí se rty něžné, ale ocelově pevné Cassie, rozhodná brada a absolutní nekompromisní oddanost vojácky přímočarého Mace, pokorná odvaha v několika úsporných gestech Kanedy. Jeden za všechny, všichni za Cíl. Symbolický kontrast lidského oka- a božího oka, kterým je v téměř panteistické interpretaci naše nejbližší hvězda..............Skutečnou hvězdou filmu není Capa, Kaneda ani Mace, ale Slunce. Morální dilemata a náboženské motivy plují v meziprostoru mezi slovy a činu, ale bez patetické zátěže. Tím víc působí a rozdírají. Když Kapa hebce rozřízne ticho slovy Kill him, když se Mace mlčky omluví za výbuch adrenalinu, podléhám a obdivuji se Boylovu emocionálnímu minimalismu. Tragické lovestory prožívá celá posádka.Ale ne v těle Ikarově. Se Sluncem. A to celé podkresluje drsně medoví Underworld a božské symfonie Johna Murphyho. Sunshine mě střídavě zmrazoval až k ledovému skupenství a poté bez výstrahy házel do výhně. Smrtelnost a nesmrtelnost v zavíření hvězdného prachu. Filozofie beze slov. Totální zážitek. Našla jsem svou sluneční fontánu, hlubokou a žhavou, ze které jsem se hltavými doušky napila, do níž jsem se ponořila a kam se vrátím...Vrátila jsem se, a Boyleovu sluneční odyseou jsem prošla popáté. P.S. ad závěr: ani napoprvé jsem v tom žádný násilný přerod neviděla, nečekala jsem výrazovou a formální lineárnost. Ocenila jsem, že na konci poutě se proti nim postavilo stvoření stejného rodu, a přece za hranicí humanity, taková variace na sluneční, ale stále ještě rozmazanou lidskou skvrnu.Tell me, what do you see? ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Only dream I ever have ....is the surface of the Sun...everytime i shut my eyes... it´s always the same... Sunshine je v prvom rade doteraz najväčšie prekvapenie filmového roka 2007. S ohľadom na meno režiséra sme však mohli všetci čakať tak trochu neobvyklé sci-fi. Ale ruku na srdce nikdo z nás nečakal, že Sunshine bude práve taký aký je. To znamená recyklačný (2001: Space Odyssey, Alien atd) a pritom inovatívny a obrazovo skutočne vizionársky, i keď to vizionárstvo spočíva skôr v tom ako sa dá recyklovať už videné tak, aby to pôsobilo sviežo a ohromujúco. Po stránke formálnej filmu niet čo vytknúť, diváci zaťažení na obraz a zvuk, divoký a pritom premyslený strih si prídu na svoje. Každý obrázok vo filme je účelný, zaujímavý a presne zakomponovaný. Pokiaľ ste zaťažení na vizuál filmu, neprehlúpite ani keby sa vám všetko ostatné nepáčilo. Ódy na ozvučenie a OST sa tu spievajú dookola takže za mňa len toľko; potvrdzujem. Alex Garland napísal scenár, ktorý by sa mal vyučovať ako príklad pre gradovanie deja. Sunshine totiž po bleskovom oboznámení diváka s hlavnou premisou (ktorá je pre dej vlastne len rámcom), nestrácajúc čas s pozemskými výbermi posádok, patetickými lúčeniami a inými americkými sračkoidnými trademarkami predstavuje posádku priamo v akcii. Robí to tak, že ukazuje postavy v úplne bežných situáciách aké by asi nastávali na vesmírnej lodi. Všetky dialógy sú vecné - žiadne patetické kydy o rodine, vlastenectve a poslaní- Boylovi sa tým podarí urobiť z každého člena posádky postavu z mäsa a kostí, čím urobí príbeh akýmsi prístupnejším, obyčajnejším a dôveryhodnejším. Tiež všetko konanie postáv sa až hrozivo pragmaticky drží toho čo je potrebné urobiť, bez zbytočných rečí sa jednoducho sucho konštatuje aké je najlepšie riešenie práve vzniknutého problému, akokoľvek by bolo bolestivé či nehumánne. Výborným ťahom je i to, že za všetko kopenie sa problémov si vlastne hrdinovia môžu sami, zlyháva výhradne ľudský faktor. Potreba riešenia jednotlivých malérov, ktoré sa kopia vyvoláva situácie gradujúce tempo filmu. V záverečnej polhodine sa skutočne vyskytne jeden dosť nepotrebný element (onen zombík – ja by som ho nahradil švihlým Treyom); to je však len malý kaz na nablýskanom zlatom štíte Sunshine. Herci (áno, skutoční herci, nielen hviezdy) sú do jedného vybratí perfektne, rovnako perfektne hrajú svoje party. Ich pôsobenie v deji je veľmi citlivo vyvážené, nikto neprehráva a častokrát sú snáď v úplne opačných hereckých polohách všetkého v čom som ich doteraz videl (Rose Byrne je na míle od svojej Briseis i grófky de Polignac, pragmatická biologička Michelle Yeoh ochotná pre šetrenie kyslíkom podrezať snáď i vlastnú matku, pritom citovo angažovaná voči rastlinkám). Sunshine však vyžaduje od diváka mozog, preto nebude hitom majority návštevníkov kín. Ráta s tým, že ten kto prišiel do kina, prišiel sa síce zabávať, ale i rozmýšľať o tom, prečo ho film baví. Nekašle na diváka ako Kubrick vo Vesmírnej Odyssey, zároveň mu však dávkuje správne množstvo informácií tak, aby z neho prílišnými a triviálnymi okecávačkami nerobilo blbca. Fyzika (a iné –iky, -lógie) síce dostane na prdel, nie však príliš urážajúcim spôsobom. Tiež si treba uvedomiť že sci-fi neznamená len „science“ ale i „fiction“. Takže ja osobne príliš vedeckú argumentáciu proti tomuto filmu neberiem. I keď medzi kozmickými sci-fi posledných rokov pôsobí ako malý Einstein medzi bandou dementov, stale si je vedomý toho, že je „len“ inteligentným popcornom. Na nič iné sa však ani nesnaží hrať. Európa teda po druhý raz v tomto roku (Parfém) dáva Hollywoodu poriadnu facku v tom, ako urobiť chytrú komerciu. Je to len dobre a verme tomu, že sa to stane trendom. So if you wake up one morning and it's a particularly beautiful day, you'll know we made it. 10/10 P.S. Všimli ste si, že na palube Ikara II nie je jediný černoch, zato traja Aziati? Žeby odkaz hollywoodu aby si uvedomil smiešnosť svojich nepísaných pravidiel? Best of 2007 Nominee () (méně) (více)

Reklama

Shit 

všechny recenze uživatele

Ale tak to snad ne, takovej humus sem už dlouho neviděl u něčeho co má tak dobrý hodnocení a co je tak opěvovaný. Tak za prvé Danny Boyle se s ničim nesere, naprosto rezignuje na seznámení se s příběhem a na seznámení se s postavama, všechno shrne na začátku do tří vět a jde se na věc, což o to, u některých filmů to nevadí, ale tady to je fakt velkej problém asi půl hodiny sem se rozkoukával a nic sem z filmu neměl a dost mě nudil. Takhle rovnou hodit do prostřed děje byla fakt blbost. Za druhý tolik naivních, naprosto lehce předvédatelných a většinou stupidních scén se jen tak někde nenajde, prakticky každá podstatná scéna filmu je tak lehounce uhadnutelná, že to snad ani neni možný. Nicméně se musí nechat, že i tak sou ty scény působivě natočený a i díky hudbě stejně běhá mráz po zádech. Za třetí, snaha o okopírování Horizontu událostí naprosto selhala a tak mi to přišlo dost trapný, tohle určitě taky nebylo šťastný řešení. Tohle všchno dělá tenhle film dost průměrnej a to ani nemluvim o nelogičnostech a někdy nepromyšlenosti, která je fakt nepřehlídnutelná. Taky bych moc nepochválil za herecký obsazení, Cilian Murphy i Chris Evans, prostě film neutáhnou, hlavně Evans má fakt těžký problémy, ale i Cilian Murphy na tom neni zrovna o moc líp, ale ono to je asi taky dost zopůsobený debilním scénářem, kterej je pořád nutí do hrdinskej činů, na který bohužel nemaj vizáš, tohle si může Evans zkoušt ve fantastický čtyřce, ale v thrilleru tohohle typu fakt ne.Fakt sem od toho čekal daleko víc, v porovnáním s podobným Armageddonem tohle na celý čáře prohrává, nějak nechápu jak to může mít o tolik vyšší hodnocení, zřejmě experti na čsfd nemaj akorád rádi Michaela Baye, protože jinak by musel mít Armageddon 90%, když je tohle tak vysoko... ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Sunshine je pro mě, co se žánru sci-fi týče, na podobné úrovni jako Potomci lidí. Netradičně, až komorně pojaté sci-fi, od kterého jsem možná očekávala trochu více. Či něco úplně jiného. Sunshine má úžasnou vizuální podobu a osobitou atmosféru. Příliš mě však nezaujala herecká sestava, zvláště "hezounek" Chris Evans mi sem nějak nepasoval. Snad nejvýraznější byl pro mě Cillian Murphy. Vrcholem snímku je závěr, který se stylově i zpracováním podobá Fontáně. Dokonalé spojení působivého vizuálu a famózní hudby, skladba The Surface of the Sun je jedna z nejúžasnějších a nejmagičtějších hudebních melodií vůbec. Give me chills every time. Pure Brilliance. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Alex Garland .. Předně bych chtěl říct, že jsem ve výsledku lehce přimhouřil obě oči, asi jako při pohledu do ranního Slunce. Průběh snímku totiž několikrát vybočí z uhrančivé filmové podívané až na hranici absurdní béčkovitosti a tahle oscilace, alespoň po první zhlédnutí, nedovoluje nechat čisté maximum (ovšem po druhé kino projekci je tato připomínka bezpředmětná!). ___ Scénárista Alex Garland opět snese na lidstvo katastrofu nedozírných rozměru a nechá skupinku lidí zachránit civilizaci. Bohužel podobně jako ve 28 dní poté vše bez nějakých výhrad funguje jen zhruba do dvou třetin a následná část děje se zvrtne do polohy, která už není tak chutná a ojedinělá. Kupí se důvěrně známé momenty z mnoha jiných filmů a většinou jsou i tuctově řešeny. Naštěstí úplné vyústění znovu zvedne a udrží palec směrem nahoru. Mnohem větší tažnou silou, než scénář, je vedle skupiny výborných herců zejména režisér Danny Boyle. Jeho celkové komorní pojetí či vedení pestré škály věrohodných postav je zvládnuté bravurně. Po pár záběrech je totiž jasné, že si filmový prostor omezil na uhrančivou žlutooranžovou záři mezi Sluncem a kosmickou lodí v nekonečně temném vesmíru, kde rozehraje všechny dílčí dramata. Tady se dostávají ke slovu stěžejní atributy snímku - nadupaná zvuková kulisa, trikově fascinující podívaná kořeněná pečlivě vybranou hudbou ala Underworld či od skladatele John Murphy. Atmosféra je hutná, v pár momentech je dění silně skličující a neodvratnost nejvyšší oběti je díky lidským chybám a zkratům stále blíže. Sem tam sice pokukuje nějaká ta logická vada, ale děj má spád, zvraty svoji permanenci a servírované audiovizuální hrátky ledacos stačí rychle a dostatečně zakrýt. Sice jsem čekal, že nastíněná myšlenka bude prohloubena a film nakročí do pole náročnějších snímků, které mají hlubší až duchovní rozměr, ale tak odvážně to žel bohu dotaženo není. I tak si duše i tělo odnáší nevšední zážitek, který se nemusí tak často opakovat. Pokud lze něčemu přikládat božské vlastnosti ve smyslu života a smrti, je to jedině Slunce. Díky němu započal a existuje život, díky němu jednou shoří a ze všeho bude opět jen hvězdný prach… Kaneda, what can you see? 100%. ___ ☼ FILM ROKU ()

Galerie (60)

Zajímavosti (46)

  • Jako vědecký poradce na snímku pracoval Dr. Brian Cox z Univerzity v Manchesteru. Jeho žena měla na starosti filmový blog. Odborníci, například ve vědeckém časopisu New Scientist, přesto vědecký obsah filmu kritizovali. (imro)
  • Herci se na natáčení intenzivně připravovali. Byli na kurzech potápění, navštěvovali přednášky specialistů z oborů astronomie a fyziky, trénovali kaskadérské kousky a účastnili se simulace stavu beztíže. (Amplifier)

Související novinky

Britští záporáci ztratí jizvy

Britští záporáci ztratí jizvy

02.12.2018

S poněkud zvláštní novinkou přišel minulý týden Britský filmový institut (BFI). Organizace stojící například za snímky Králova řeč, Sunshine nebo 28 dní poté oznámila, že přestane podporovat filmy,… (více)

Natalie Portman čeká Anihilace

Natalie Portman čeká Anihilace

05.08.2017

Alexe Garlanda vždycky zajímala nevyzpytatelná budoucnost. Jeho scenáristické portfolio zahrnuje 28 dní poté, Sunshine, Neopouštěj mě a Dredda, tři roky zpátky se pak odhodlal i k režii a nadělil nám… (více)

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

02.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl… (více)

Reklama

Reklama