Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 418)
Těžký thriller, který shrábne Oscary v pěti hlavních kategoriích? Kdo to kdy slyšel. Všem dobře známý příběh, kterak agentka FBI pomocí jednoho sériového vraha dopadne jiného, který je oproti distingovanému lidožroutovi na svobodě, dokáže i dnes výborně „pobavit“ a drobnostmi, které jsme někdy předtím přehlédli, potěšit. Krůček po krůčku se blížíme k depresivnímu doupěti vrahouna, který je posedlý změnou pohlaví a z kůže unesených dívek si spichuje části svých šatiček. Je to magor k pohledání, a to právě tvůrcům vyšlo dokonale. Měli silnou hlavní hrdinku a dva totálně přesvědčivé antihrdiny. Bizarní zabiják v podání Teda Levina s hlubokým hlasem je sakra démonický (na roli se připravoval po barech ve společnosti transvestitů). No, a v druhém případě jsme na tom ještě lépe. Řada herců dala Jonathanu Demmemu košem (pro přílišné násilí – jak asi po obrovském úspěchu reagovali?), nakonec padla volba na divadelního veterána Anthony Hopkinse, který věhlasné zabijáky nastudoval dokonale. Bravurní rétor, mlaskavé zvuky, samá moudra a bonmoty, pozorný pohled. K tomu přesná Jodie Foster a Demme, který někde vzadu nerušeně přešlapuje a nechává vyniknout psychologickému souboji mezi dvěma dokonale promyšlenými charaktery. Jeden z jasných vrcholů úžasných devadesátých let. ()
Hororový prvek prostřelený do diváka, který už navždy zůstane jeho součástí. Tenhle brilantní skvost Jonathana Demmeho v nejnásilnějším a nejintimnějším pocitem v lidském nitru se přesunulo na stříbrné plátno, kdy je divák ohromen. Mistrovské dílo a vrchol thrillerového žánru. Fenomenální Anthony Hopkins! V originále je to nezapomenutelná záležitost. ()
Opravdu legendární thriller s několika téměř hororovými momenty, skvělou špinavou, sychravou a syrovou Amerikou, díky čemuž vše působí nepříjemně autenticky a realisticky. Mezi námi se opravdu mohou a opravdu pohybují zrůdy - to křičí na diváka s každého políčka filmu. Výborný je též důraz na psychologii postav a jejich postavení ve společnosti, dané přirozeností, výchovou či životní zkušeností. Ať už skrze hlavní hrdinku, kde ji scénář celý film staví do role obětní ovečky, kterou všichni muži pozorují s hladem v očích (ona však jde odhodlaně za svým) nebo méně přímo skrze hlavního zloducha. To vše v opravdu vybroušeném scénáři, který září samozřejmě nejvíce v dialogových momentech střetu hladového lva a zmíněné ovečky. Proč tedy "jen" čtyři? Protože než se scénář opravdu k té dokonalosti vybrousí, v první třetině filmu více než jednou nešikovně zakopne, nepůsobí hned od začátku tak silně, jak by měl. Stejně tak hereckým projevům a chemii mezi herci chvíli trvá než začnou působit opravdu věrohodně a realisticky. A nakonec, celý film působí trošičku zastarale, více než bych si přál. To se prostě ale někdy u starších klasik stává (mám s tím pár zkušeností, je možné, že je chyba na přijímači, ale co se dá dělat). 8,3/10 ()
Naprosto excelentní Anthony Hopkins v roli doktora Hannibala Lectera, která by se dala považovat za jednu z nejlepších filmových rolí vůbec. Hopkins nemá moc prostoru, ale na tom málu se mu podařilo vytvořit něco nezapomenutelného. Člověka s odzbrojujícím klidem, naslouchavého muže, kterého zajímají problémy ostatních, a kanibala, který svou oběť zabije s takovou trpělivostí a přirozeností, s jakou si někteří z nás přečtou noviny. Jen a jen díky němu je tenhle film nezapomenutelným dílem mezi thrillery. Což je trochu škoda, nemyslíte? ()
Galerie (107)
Zajímavosti (177)
- Jodie Foster se tak moc libil námět, že chtěla zakoupit jeho práva. (griph)
- Písnička, na kterou tančil Buffalo Bill (Ted Levine), je „Goodbye Horses“ od Q Lazzarus. (griph)
- Ted Levine nevěřil tomu, že dům Buffalo Billa se nacházel v jeho rodném městě. Nakonec se ukázalo, že dům dokonce stál přímo vedle jeho rodinného. (griph)
Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného. ___ V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové. ___ Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___ První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___ Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___ Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách. ___ Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___ Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___ MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___ Brilantní film. () (méně) (více)