Režie:
Drew GoddardKamera:
Peter DemingHudba:
David JulyanHrají:
Kristen Connolly, Chris Hemsworth, Anna Hutchison, Fran Kranz, Jesse Williams, Richard Jenkins, Bradley Whitford, Brian White, Amy Acker, Tom Lenk, Dan Payne (více)Obsahy(1)
Do zdánlivě opuštěné chaty v horách se uchýlí parta mladých lidí, kteří si chtějí užít chvíle svobody v divočině. Netuší, že je místo pokryté sledovacími zařízeními a technickými vychytávkami. Ve sklepě narazí parta studentů na mnoho bizarních předmětů včetně starého deníku sadistické rodiny Brucknerů. Bohužel jedna ze studentek vysloví latinské zaklínadlo. Brzy se tak prázdninový pobyt v romantické chatě promění v brutální hon sadistických zombií na své kořisti a v boj o život mladých studentů... (TV Barrandov)
(více)Videa (25)
Recenze (1 582)
,,OVCE PROŠLI BRANOU. BLÍŽÍ SE NA PORÁŽKU. JEJICH ZASLEPENÉ ZRAKY NEZŘÍ NADCHÁZEJÍCÍ HRŮZY. JEJICH SLUCHY JSOU HLUCHÉ. OČISTĚTE JE. OČISTĚTE TENTO SVĚT OD JEJICH NEVĚDOMOSTI A HŘÍCHU. DOPŘEJTE JIM KOUPEL V RUDÉ....“ /// Všichni připraveni? Tak vyrážíme! (řek bych, že vás čeká parádní víkend)... Taková ta pravá hororová klasika – kluci a holky jedou na vejlet. Tam někde v prdeli na ně čeká strašidelnej čerpadlář a chatička, že by Bruce Campbell motorovku voprášil. Jo a navíc ještě TI vědci. Hmm, slušně se to rozjede podle známýho schématu (hmm a co ty vědci? drž hubu a nevyrušuj…) a překvapivě mě neserou žádný dementní zkraty v chování. Všechno je to tak jednoduše vymyšlený, nereálně realistický (jako že by se ti to mohlo stát? si děláš prdel, dyť ani nemáš chatu!). Jasně. Kecám. Důkazem nechť je fantaskní závěrečná řežba, kde se rudou, všema možnejma (i nemožnejma) příšerama (včetně Ripleyový) a efektama nešetřilo. Zábava, která splní účel a nechá člověka těšit se na příště. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Zjistím, kdy se mi může hodit zombí ruka. 2.) Tvrdím, že správnej horor musí bejt kapku ujetej. 3.) Dlouho jsem neviděl klauna. (V hororu.) 4.) Thx za titule ,,petka“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ** NAPĚTÍ * ()
Goddard dokázal, že se může pohybovat tam, kde Raimi v 80. letech. Jsou tu velice originální nápady, které ale místem "zabíjí" zbytečně klišé scény - tichý výkřik do prázdna. Ukázková hra se žánrem. Velmi nepředvídatelné momenty, kdy tvůrci diváka vůbec nešetří. Navíc pro nás nachystali velkou dávku krve. *Unicorn killer rulez* ()
Kromě všeho ostatního konečně snímek, kde logické zádrhele v jednání postav nejsou trhliny filmu, ale jeho zpevnění ze zálohy, z hodně nečekaných pozic a úrovní. Kupříkladu fungují jako potvrzení toho, že lidstvu už skutečně nezbyly žádné instinkty a zaslouží si, aby je tu někdo vystřídal. ***** Hodně lidí si určitě vystačí s tím, co poberou na první dojem, protože i tak je toho tam dost a leckdo přišel za „srandou“ a „zábavou“. Ale nejlepší a nejvtipnější pointy jsou pečlivě propracované a stojí na brilantně promakaném scénáři, skvěle s ním sehrané kameře a vizuální dramaturgii. (Mj. je tu cítit například obrovskou zkušenost s divadelní scénou, i s nejrůznějšími filmovými záběry divadelního prostředí, včetně loutkového divadla a pouťových panoptik hrůzy – a to opět z nečekané roviny ladí s tím, co se děje uvnitř filmu, i s celou řadou sarkastických point na účet lidstva.) **** Samozřejmě že to není klasický horor, není to ani klasický zábavný béčkový horor, a není to ani zábavná parodie klasického hororu – je to svrchovaně originální a inteligentní travestie, fraška, burleska, a horor používá jako ohnisko, mušku, která pomáhá zaostřit všechny zbraně (v poslední štaci hodně sofistikované, sarkastické a jízlivé) na skutečný palebný cíl: zavrženíhodný současný stav lidstva, zdegenerovanou společnost na konci vývojového cyklu. **** Mluvit o Chatě v lesích jako o hororu je stejné jako trvat na tom, že H. P. Lovecraft psal horory. Samotářský intelektuál přitom právě využíval klasických postupů béčkové hororové literatury k satirickým komentářům na adresu zparchantělé, degenerující společnosti, a v podstatě na konci každé ironií sršící "hororové" povídky postavil tupé lidstvo se všemi těmi nafoukanými, omezenými akademiky, novináři, inženýry, pánbíčkáři a umělci, na práh valící se kosmické katastrofy, a nechal je nic netušící čekat na neodvratný nepředstavitelný osud, který jim připravil v podobě užuž se otevírajícího chřtánu slepých bohů chaosu, pradávných bytostí spících v lůně země či na dně oceánů nebo nějakých beztvarých a nepochopitelných cizinců z hvězd a odvšivenou zeměkouli přihrál do jejich natahujících se pracek, ploutví či chapadel. (V maloměšťácké Providence v Nové Anglii, kam se před lidmi uklidil a kterou líčí jako nezáživnou parodii na už tak zdegenerovanou britskou Anglii, se mu s touhle představou muselo určitě dýchat o něco volněji. Vždyť už to nabubřelé jméno, Prozřetelnost, volá po takovém biblickém potrestání.) Ve filmu jsou to konkrétně Lovecraftovi Great Old Ones, neboli Velcí starci či Prastaří, a film je hodně překvapivě především poctou Lovecraftovi a mýtu Cthulhu, a to jak pointou (že jim 75 let po Lovecraftově smrti to lidstvo nejen naservíruje, ale konečně je nechá ho schlamstnout), tak i způsobem práce s žánrem hororu a travestie, karikatury. **** Každá zdánlivě jednoduchá legrácka se tu v kaskádovité ozvěně nese do dalších deseti pater výstavby, na kterých nabývá ještě vtipnějších point – a nahoře pak sedí na zábradlí bůh reflexe se zrcadlem nastaveným společnosti, a odráží ty vtípky v nových, společensko-satirických pointách s chechotem zase dolů, a tak se ten smích na každém patře znova potkává a ještě násobí... **** Nejvíc jsem se chechtala nad tím, jakou smrtí nechali filmaři zhynout Sportovce, ale nejvíc mě pobavilo, když mi došlo, že se vlastně koukám na moralitku, na frašku s morálním poselstvím (zrovna tímhle rysem, a na téhle rovině film přiznaně odkazuje třeba k Úsvitu mrtvých) – a že tvůrci to chtěli přesně tak, dosáhnout obojího smíchu, z překvapivých dramatických point i z veselého pobavení nad jejich společenským přesahem, a to v bravurní, bezchybně natočené smršti vizuálně promakaných scén. Spanilá jízda, která nehodlá zkaženému lidstvu napravovat morálku, ale se smíchem ho skopává z piedestalu rovnou do nejzazší propasti, kde se v nezbadatelné hlubině neklidně převalují slepí bohové chaosu. ***** () (méně) (více)
Jednoznačné zklamání. Očekával jsem bezbariérovou pecku bourající klišé veškerých teen hororů, přičemž její pointa bude mířit za hranice běžného tisíckrát omletého konceptu. Dostal jsem jen neochucený guláš, snažící se být co nejvíc cool. Tvůrci skutečně originální byli a přinesli do žánru spoustu nového, což by mohlo v budoucnu někoho inspirovat, aby konečně po těch 40 letech teen vyvražďovaček v odlehlém lese, vymyslel kurva už něco nového. Bohužel ale vlastní originalitu pochcávají sami tvůrci skutečností, že celý film je vlastně nepřiznaná komedie bez špetky napětí a atmosféry, a veškerý film stojí pouze na pár vtipných hláškách a scénkách, kterých je za celý film asi tak pět. 55% ()
Je to za čtyři, protože jsem se skvěle bavil, právě proto, že jsem se měl asi nejspíš bát nebo mít alespoň nerva. Plán nevyšel a celé se to tak splácalo, jako by mi rejža dal k dispozici několik filmů najednou. Některé byly pitomé a některé naprosto fantastické. Celkově tedy průměr, ale právě že to byla taková psina s tak velkým nádechem fantastična (až skoro sci-fi) a predevším na slasher velice originální nápad, který by si možná zasloužil hlubší rozbor, a přinejmenším tucet následovníků, hodnotím spíš kladně a klidně bych si takový "dobrodružství" pod starou chajdou dal ještě jednou nebo spíš znovu, ale trochu jinak, lépe. ()
Galerie (369)
Zajímavosti (27)
- Jde o jeden ze dvou filmů Chrise Hemswortha (Curt), které byly natočeny v roce 2009, ale do distribuce se dostaly až o tři roky později. Tím druhým je Rudý úsvit: Nová krev (2012). (Adrai)
- V scéne, kde Jules (Anna Hutchison) pobozká hlavu vlka na stene je vlčí jazyk pokrytý práškovým cukrom, a to preto, aby dodal jazyku zaprášený vzhľad, a aby scéna bola znesiteľná pre herečku. (ambrosko1)
- Ve filmu jsou zmiňováni staří bohové, takzvaní Prastaří, kteří kdysi vládli světu. Jedná se o mýtus vytvořený na počátku 20. století americkým spisovatelem H. P. Lovecraftem. (Chuppa)
Reklama