poster

8 1/2

  • český

    Osm a půl

  • Itálie

  • Itálie

    Otto E Mezzo

    (Itálie)
  • Huit et demi

  • slovenský

    8 1/2

  • anglický

    Eight and a Half

Drama / Fantasy

Itálie / Francie, 1963, 138 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Snorlax
    **

    Felliniho jájismus a filmovou onanii nad vlastním egem nemůže zamaskovat ani jeho vtip a ironie.(2.6.2012)

  • InJo
    ***

    Nevadila mi ani tak ta náročnost (na tu jsem byl připravený), ale spíš velká (a IMHO zbytečná) ukecanost a hektičnost celého snímku. Čekal jsem dílo plné strhujících snových obrazů ve stylu úvodní scény a dostalo se mi trochu odcizeného, (pro mě) emocionálně, ale i intelektuálně absolutně mrtvého artfilmu. Ale své nesporné klady 8 1/2 bezpochyby má (např. skvělý výběr vážné hudby a herecký ansámbl, jemuž bezprostředně vévodí Marcello Mastroianni, který je ve slunečních brýlích zatraceně cool). 60 %(30.8.2004)

  • gudaulin
    **

    Felliniho alter ego ve filmu hořce přemítá: "Měl jsem dojem, že mám co říci. Cosi velmi prostého. Chtěl jsem natočit film, který by byl užitečný všem." Potíž je v tom, že na konci projekce diváka možná napadne jiná replika, která rovněž zazní: "Vůbec nemám co říct, ale stejně to povím." S odstupem let je zřejmé, že podstatnou část tvorby Fellini točil vlastně o sobě, svém životě, svých představách a problémech. Fascinace sebou samým je jasně cítit z každého záběru 8 1/2. Fellini tehdy procházel tvůrčí krizí, bezradně tápal nad tím, jak realizovat látku, kterou zamýšlel natočit. Udělal tedy úkrok stranou a z nouze vznikl film o režisérovi, který - no schválně jestli uhodnete. Psát a točit sám o sobě je jednoduché, člověk má informace z první ruky, nemusí dělat kompromisy a hádat se se scénáristou. Fellini se na sebe sice dívá s ironií, ale už ne s odstupem. Ve snímku jde o tvůrce, který je obdivován, umělce, co je středem pozornosti, a na toto afrodiziakum slávy si už zvykl a dělá mu dobře. Slavný italský režisér nikdy neměl příliš v lásce nůžky a nutno uznat, že stříhat sám do sebe by mohl jen blázen. Výsledek je pro mě vyčerpávající, panoptikum postav kolem génia mě záhy začalo otravovat a nebyl jsem schopný, přes nejlepší snahu, dát 8 1/2 v tahu - vyšel mi na dva večery. Na konci nepřišla nějaká katarze, spíš úlevný pocit, že už to mám konečně za sebou. Klasik nechť promine, ale více než dvěma hvězdičkami ho neodměním. Ostatně - sám se sebou si užil víc než dost. Celkový dojem: 40 %.(11.11.2014)

  • Traffic
    *****

    Bylo by zajímavé tento film detailněji porovnat se Synekdochou, New York. Fellini má každopádně větší smysl pro humor a sebeironii než Kaufman. Vrcholné filmy italského režiséra (tohle a Sladký život) jsou jako neustálý tanec s precizně organizovanou choreografií, a přesto spontánní a ladné.(16.11.2011)

  • lesumir
    *****

    Nejlepší Fellini a surrealistická bomba v jednom! Jeden z nejlepších filmů, které jsem viděl!(1.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace