Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (340)

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době jsem se rozhodl se podívat na novou českou pohádku. A po neúspěších provázejících dnešní filmaře (O perlové panně...) , snažících se navázat na úspěchy klasických českých pohádek (Tři oříšky pro popelku...) , jsem očekával určitou změnu k lepšímu. Pohádka se odehrává v zemi krále Dobromila, což zní jakoby šlo o pohádku ze staré české pohádkové éry, ale bohužel z každého dalšího záběru jde cítit, že jde o moderní pohádku snažící se převzít prvky klasických pohádek. Herecké obsazení této pohádky je poměrně pestré od nových herců a pro mě docela překvapivých talentů přes klasické pohádkové herce až po momentálně "trendy" herečky (Janžurová, Holubová a kdo chce úspěšný film musí samozřejmě použít i Pavla Lišku, který mě sice opravdu rozesmál "Aničkou kozí nožičkou", ale přijde mi, že hraje pořád stejně, je sice perfektní ale chybí mu herecká flexibilita . Je to prostě herec jedné tváře, ale dobrý herec!). Bohužel jak jsem psal v úvodu od filmu jsem hodně očekával a upřímně řečeno, nečekal jsem klasickou pohádku spíš určitý progresivní přístup k moderní pohádce, ale dostalo se mi rozčarování.A některé seky a zcestnosti nikdy nepochopím. Třeba vyobrazení pekla bylo tak špatné , že jsem si myslel , že jde o nějakou špatně uklizenou jídelnu než o peklo, kdyby si radši tvůrci filmu vzali příklad z filmu Z čerty nejsou žerty, kde , ač je film o 10 mladší ,bylo peklo jak si ho představuju a budilo o 100% lepší dojem. Přišlo mi , že film byl slepený s kousků nedodělaných pohádek a když něco nesedělo tak se to hold alá Ed Wood zapláclo "plastelínou",Jít na tento film do kina tak jsem celý večer naštvaný , že jsem dal peníze za tuto podprůměrnou pohádku, která ač měla veliký herecký potenciál, neuměla ho správně použít. Scénář byl také slabý a i přes některé scény, které měli působyt překvapivě a ději dodat alespon nějaký spád, mě film ničím nezaujal. Snad jen malé ale opravdu malé plus dávám představitelům dvou hlavních čertů. Jako nováčci docela dobří. Nominace Českého Lva za výpravu jen dokazuje, jak je na tom český film špatně, že v Čechách není jiného filmu, který by mohl být konkurentem této slabé pohádce ve všech ohledech. Nebýt nadměrné a nadstandartní PROMO a některým zaručeným kasovním hercům , jsem přesvědčen, že by film u diváků zcela propadl. ()

Honzíno 

všechny recenze uživatele

Moje osobní velké překvapení. Po dlouhé době přišla výtečná česká pohádka ze staré školy s netuctovými herci a kulisami a trefnými hláškami, které nejsou na hranici kekelu. Překvapivě se koná celkem pěkná řádka zapamatovatelných a hlavně často ďábelsky zábavných momentů. Navíc mi hrála prim příjemná hudba a skvělá průvodní píseň (škoda skvělé ZN..). 70%. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Aniž bych chtěl nadměrně chválit či vynášet tuto postmoderní českou pohádku, nemohu nezdůraznit právě akcent na slovo postmoderní. Doba, která programově rezignovala na hodnoty, lumpeninteligence, jejíž hlavní přínos spočívá v nihilistické anihilaci jakéhokoliv kvalitativního hodnotícího rozlišování, se nemůže neprojevit ani v rázu zdařilé televizní pohádky. Zdá se, že ani scénáristé, ani režisér nedokázali - nebo také dokonce vědomě ani nechtěli - rušit původní půdorys Macourkova námětu. Je-li tomu tak, nalezneme v pohádce nejen karikující pohled na metrosexuálního Lucipera, hraného s mimořádnou bravurou Csongorem Kassaiem, (celé peklo doslova vrže postmodernou), ale především na praktiky, které posléze vedou ke kýženému vítězství dobra nad zlem; pozitivní tunelování pekla, které přitom vytane na mysli, je ovšem víceznačné a nese paralelně celou řadu konotací, jež toto zdařilé dílo vracejí do standardního řádu klasické české pohádky psané, divadelní i filmové, jež svůj dosavadní zenit prožila v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Teprve v tomto nazírání oceníme bravurní královskou kreaci Josefa Sommra, nadanou paralelou s osudem opakovaně dějinně zkrušovaných českých politiků druhé a třetí čtvrtiny minulého století, i pro svěží a pozoruhodný výkon slovenské herečky Taťány Pauhofové, jejíž osobité pojetí princezny-hrdinky nevylučuje okamžiky nejistoty a zárodky selhání; jakoby tu navazovala na velkolepou galérii princezen o generaci starší Libuše Šafránkové; buďjakbuď se tu před šesti léty divákovi prezentoval silný a původní talent, který už tehdy nebyl jen příslibem. Zralý výkon nestárnoucí ženy zralých středních let babího léta Ivy Janžurové je dalším přínosem otázkové pohádky ČERTVÍPROČ. Opomenout nelze ani pěvecký vklad Zuzany Navarové, která během natáčení filmu sváděla statečný, bohužel však i beznadějný boj se smrtelnou chorobou. České televizi se nesporně podařilo vytvořit pozoruhodné dílo, které je současně věrným obrazem naší doby. Patří jí za to, za její nezastupitelnou roli, srdečný, upřímný dík. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Čert patrně ví PROČ, ale já ne. Co se dá dělat, moje IQ patrně nedosahuje hodnot IQ čertovského. Jinak by mi bylo zcela jasné, proč milá princezna prozřela zrovinka v den králova návratu. Jakoby se nikdy předtím ani na vteřinu nepozastavila nad průměrnou životní úrovní v podhradí ani nad žalostným stavem tatíčkovy pokladnice. Patrně ji daleko víc zajímaly recepty na bramboráky neboli vošouchy - to aby mohla pohledným mládencům radit, co mají z dostupných surovin v královské kuchyni ukuchtit. Co se pak samotné pohádky týká, hraje si na komedii, ale ve skutečnosti se zhlédla v temné stránce ďáblovy duše - a přizpůsobila jí i kulisy a styl svého vyprávění, takže není úplně nejvhodnější pro batolata a dítka školkou povinná. Nicméně - něco za něco: Mohla tím pádem získat interesantní, přiměřeně strašidelný pohádkový nádech. Jenomže NEZÍSKALA ... bohužel. Jednorozměrné postavy jsou vesměs nedůvěryhodné, když si počínají zmateně až dětinsky (v čemž vyniká zejména královský otec s manýry typizovaného královského otčíma), a pohádka se tak stává prazvláštním mixem poněkud nemotorné komedie a infantilního dětského hororu. Bídné 2* ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

V té bídě porevolučních původních českých filmových a televizních pohádek je Čert ví proč vlastně vyšší nadprůměr, je znát, že Roman Vávra je vyzrálý režisér a za předlohou stojí nerealizovaný scénář Miloše Macourka, navíc Lucifer Csongora Kassaie je konečně tak trochu z jiných sfér, má totiž neopominutelné charisma a dokonce z něj jde i strach, což je v českých pohádkách spíše výjimečné a jde o velký klad téhle pohádky. Sám příběh není zase až taková díra do světa a nepřináší nic výrazně převratného, snad jen představa a zpodobnění pekla je celkem neotřelé, neboť málokteré české pohádkové peklo nabídne divákovi pohled na tortury věčně zatracených duší smrtelníků, navíc v takovém trochu odlehčeném postmoderním duchu. Casting i herecké výkony jsou ucházející, snad jen Jiří Lábus a jeho karikatura defraudujícího královského správce jako by z oka vypadla postavě z celé řady jiných pohádek. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • Film navštívilo 271 712 diváků a celkový výdělěk činil 17 905 479 Kč. Statistika vydáná 1.11.2008. (Valsadora)

Reklama

Reklama