Reklama

Reklama

Limonádový Joe aneb Koňská opera

  • angličtina Lemonade Joe (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1885 a v Arizoně je pořádné dusno. Obyvatelé Stetson City se napájí whisky a morální hodnoty citelně upadají. V Trigger Whisky Saloonu řádí skutečně vykutálená skupinka gangsterů. Majitelem vyhlášeného lokálu je Doug Badman (Rudolf Deyl ml.), k chlípnému pobavení zpívá Tornádo Lou (Květa Fialová) a své hříšné a podlé plány osnuje gangster od přírody Horác alias Hogo Fogo (Miloš Kopecký). Posledními spravedlivými v tomto otřesném a korupcí prolezlém městě je lékárník Ezra Goodman (Bohuš Záhorský) se svou dcerou Winnifred (Olga Schoberová). Jednoho dne přijede na bílém koni obchodní zástupce firmy Kolaloka, jistý Joe (Karel Fiala), který se alkoholikům rozhodne nabídnout napravení v podobě nealkoholické limonády. Je snad jasné, že alkoholici své mety neopustí tak snadno. (AČFK)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (700)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelná parodie, která ilustruje fakt toho, že nejlepší westerny nevznikají v USA, nýbrž v Evropě. Bezchybně a novátorsky výtvarně pojatý film, ve kterém se barevné odstíny střídají jako na obálkách prvorepublikových rodokapsů nebo na amerických reklamních plakátech. Asi poprvé a naposled se westernu objevilo i pražské panorama, i když zatím jenom v FATAMORGANA VALLEY. Stavby jsou promyšleny do nejmenšího detailu, včetně hrobu unknowna mana. Mnohé písničky se staly a asi i navždy zůstanou evergreeny. O ďábelském hereckém výkonu Miloše Kopeckého netřeba mluvit. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Oldřich Lipský byl prostě mezi našimi režiséry opravdový bůh. Nepamatuji si snad na žádný jeho film, který by mě snad nějak zklamal. Tato westernová parodie se stala nesmrtelnou, stejně jako sám tvůrce. Mělo to slušný příběh, písně i kvalitní herecké výkony – takže co víc si může divák přát. Snad jen trochu Kolalokové limonády… Květa Fialová a Olga Schoberová byly úchvatné a Karel Fiala jakbysmet. Takže „palec hore…“ a na tento klenot československé kinematografie se vždy podívám rád znovu. O tom sakra žádná… ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Když vám někdo někdy řekne, že český/československý film nebyl nikdy reálně na světové úrovni tak mu rovnou můžete říct, že se plete. A to teď neodkazuji na současné velkorozpočtové historické české filmy, které se svými production values jsou schopny vyrovnat minimálně klasické velké evropské produkci, ale paradoxně filmy starší kdy se na československé scéně objevili dvě dvojice, jejichž náměty byli velmi ambiciózní a obsahovali elementy, které připomínali světovou produkci- Jednu takovou dvojici tvořili Václav Vorlíček a Miloš Macourek, z jejichž spolupráce vznikli snímky jako Kdo chce zabít Jessii?, Konec agenta 4C prostřednictvím psa pana Foustky, Dívka na koštěti, ,, Pane vy jste vdova!´´, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo také seriál Arabela. Macourek poté též spolupracoval ještě s jedním významným režisérem jménem Ondřej Lipský se kterým společně stáli za filmy jako Happy end, Zabil jsem Einsteina, pánové..., ,, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!´´ nebo Šest medvědů s Cibulkou. A právě Oldřich Lipský tvořil jednu polovinu druhé a přece jen významnější dvojice, kterou tvořil společně se scenáristou a spisovatelem Brdečkou. Oldřich Lipský a Jiří Brdečka společně stojí za trojicí filmů, které vznikli v rozmezí let 1964-1981 (o rok později Brdečka zemřel, což znamenalo konec nadějí pro další spolupráci této významné dvojice) a vypadali nejen světově, ale dokonce se dostali i na zahraniční festivaly, kde též získali několik významných cen. Konkrétně jde o tyto snímky- Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela a právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, jehož největším úspěchem ve finále není výhra Stříbrné mušle na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu, ale fakt, že se na její projekci údajně neskutečně řezal samotný Henry Fonda. Spoluscenárista Jiří Brdečka je už strůjcem knižní předlohy a díky faktu, že si s Oldřichem Lipským vznikla legendární česká parodie u které si snad každý musí najít alespoň jednou vyloženě oblíbenou pasáž, která ho vždy rozesměje od ucha k uchu. Právě Limonádový Joe je start Lipského a Brdečkovy parodické trilogie, zároveň má ale Limonádový Joe opravdu náramnou výpravu a dokáže tak fungovat i jako dobrodružný film jen s mnoha humornými pasážemi a odlehčeným nádechem, který byste těžko svým nádechem přirovnávali ke klasikám takových westernových velikánů jako Sergio Leone nebo Sergio Cobrucci, i přes fakt, že film vznikl v ČSSR se ale jedná o jeden z těch mála českých filmů, který se povedlo usadit i v zahraničí a především jde o jeden z mála českých filmů, jehož humor nebyl omezen pouze na české publikum a reálně i díky často situačním momentům, gagům a vizuálním nápadům jde naprosto pochopitelně právě o ten film, který měl legendárního Henry Fondu dohnat k slzám smíchu. Koňská opera si naprosto bravurně utahuje z westernového žánru a zároveň mu svým zvláštním způsobem dává poctu a drží se víceméně zajetých pravidel, které jsou odlišené právě až těmi humornými a a úsměvnými momenty. Zároveň se velmi skutečně podařilo vystihnout dobové zasazení a celá westernová atmosféra v tomhle filmu sála ze všech koutů neskutečně. Už v roce 1964 Limonádový Joe představil několik zdařilých filmových triků a především je brán jako film, který položil základy kaskadérům v Čechách a i díky tomu mohlo dojít k akčním pasážím o kterých opět platí, že jsou účelově úsměvné, ale přesto by s trochu jiným pojetím mohli fungovat i v klasickém westernu. Koňská opera má též nezvyklé vizuální zpracování, které na rozdíl od většiny co tady padlo nemusí sednout skutečně každému. I v tomhle vizuálním pojetí mají ale eskapády Limonádového Joea své specifické a jedinečné kouzlo. Padá tu několik dnes již legendárních hlášek a i díky svému velkolepému zpracování se film za ta léta jednoduše neokoukal a i díky tomu patří mezi legendární české filmové klasiky, přičemž mu tento status už nic jen tak nesebere. Limonádový Joe je na to po 56 letech pořád příliš až tak moc svůj než aby byl totiž zaměnitelný. Oldřich Lipský měl po tomhle filmu definitivně nakročeno k tomu stát se jedním z nejlegendárnějších českých (nejen) komediálních režisérů (krom ,, české světové trilogie´´ stojí třeba za ,, Marečku, podejte mi pero!, Jáchyme, hoď ho do stroje! nebo Třemi veterány) a i díky jeho citu k humoru u Koňské opery humorná stránka tolik funguje. Je tu i parádní casting- Po původních volbách jakými byli třeba Karel Gott (hádejte, čí je nakonec alespoň hlas hlavního hrdiny? nebo Jiří Kodet se nakonec role ujal čerstvě Karel Fiala, který se předtím a ani poté už tak velké filmové role nedočkal, přes to ale bude jeho odkaz právě v legendárním pistolníkovi, který by se s nadsázkou mohl rovnat takovému Blonďákovi z Dolarové trilogie nebo Harmonikovi z Tenkrát na Západě. Miloš Kopecký si tu jako padouch Hogo Fogo položil základy pro své legendární ztvárňování záporáků a i jeho výkon se v zahraničí dočkal právem velké obliby. Je tu naprosto parádní Květa Fialová, velmi fajn Olga Schoberová a také plejáda dalších parádních či sympatických herců v menších a přesto zapamatovatelných úlohách, ať už mluvíme o Vladimíru Menšíkovi, Waldemaru Matuškovi, Stelle Zázvorkové nebo Zdeňku Srstkovi. Ten film je jednoduše sranda, která perfektně balancuje na tom jak vzdávat poctu a zároveň si z toho razantně utahovat a především i v závěru naprosto parádně nejen, že prodá zásadní zvrat přitažený tak za vlasy, že k téhle bláznivé parodii sedí (byl to tvůrčí záměr), ale zároveň představí dost možná nejlepší filmový Product placement všech dob. A i za tohle jasné plusové body. Kouzlu Limonádového Joea aneb Koňské opery jsem nikdy zcela nepropadl a nečekám, že by se to ještě někdy mělo změnit. Přesto ale ten film cením z mnoha důvodů a především se poprvé v rámci filmového světa o nás výrazněji dozvěděli v USA (ještě předtím než si o 2 roky později došel pro Oscara za nejlepší zahraniční film Obchod na korze). Je to naprosto zábavná a chytrá parodie, která je též filmařsky velmi vypiplaná, minimálně v rámci české filmové scény přelomová a člověk jí tak odpustí, že se některé gagy možná po humorné stránce míjí účinkem a když se ukáže, že méně je někdy opravdu více, přesto všechno je ale Limonádový Joe jednoduše jeden z těch filmů, který přece jen stojí za to před jadernou válkou strčit do trezoru. Až se totiž za 20 bude chodit do kina na Kameňák 12 nebo Bony a klid VII: Síla se probouzí, tak nové generace budou dost možná ještě obtížněji věřit tomu, že čeští filmaři vytvářeli něco co se mohlo světovému filmu vyrovnat. V tom případě jim tedy nevlepte pár facek a radši jim pusťte celou volnou trilogii, kterou naprosto stylově odstartoval právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, který i nadále bude šampiónem srdcí českých filmových diváků....... () (méně) (více)

Othello 

všechny recenze uživatele

Při vědomí toho, že doposud Lipský stál akorát za naprosto rozbitými socialistickými sračkami, se může jevit obsahová i formální bravura Limonádovýho Joeho dost překvapivě. Nicméně při detailnějším vyšetření je vidět, že za tím stojí primárně Brdečkova předloha, vysoustružená stovkami divadelních repríz, která ještě vychází z českého uchopení westernů v rámci tehdejších trampských subkultur a rodokapsových příběhů. V době premiéry filmu bylo postavě Limonádový Joe již téměř 25 let a mnoho zdejších herců již s ní bylo spojeno divadlem dávno předtím. Zároveň je tenhle film vlastně prvním českým kaskadérským filmem (navíc v době, kdy se kaskadéři snažili jako povolání ustanovit, takže šli do všeho), což zřetelně dalo filmu velkou míru svobody během natáčení, protože ti chlapi fakt padali ze šesti metrů po zádech a seskakovali ze střech v botách na podpatku, takže nebylo třeba uchylovat se k různým střihovým trikům. A Lipský, který minimálně díky svým cirkusovým zkušenostem, byl alespoň režisér, který věděl, že z fyzického hlediska toho lze chtít po těhle lidech víc, než by si dovolili říct jiní. Co ale pořád nechápu je, jak přišel tento dosavadní břídil s tak perfektním a na rok '64 dost přelomovými záběrovými kompozicemi (odhalování skrytých informací v druhém plánu, práce s odrazy), které navíc téměř vždycky využije pro dobře vystavěný vtip. U který komedie ze 60. let, na kterou se díváte po padesátý sami doma se pořád smějete nahlas? ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

No shodou okolností jsem viděl tento film hned po filmu Pro pár dolarů navíc, které jsou shodou okolností přibližně stejně staré. Tudíž se tady nabízí zajímavé srovnání, které však neučiním, protože tyto filmy, leč jsou stejně staré, tak jsou naprosto rozdílné. Perfektní, mnohdy až groteskní nádech. Film je vtipný, svižný. Je plný nejrůznějších hlášek. Hudebně rovněž více než pěkné. Barevný filtr, který rozděloval jednotlivé scénky hodnotím pouze kladně. Takže jako celek to působí více než koukatelně. Zejména scénky v Trigger Whisky Saloonu jsou bezchybné. Bohužel mi však přijde, že film slábne a slábne a po výtečném začátku přichází přihlouplý konec. Je to tak trochu škoda. Dávám sice jenom 3*, ale pro milovníky westernů je prostě nutností tento skvost vidět, některé scénky jsou skutečně geniální. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (80)

  • V roce 1996 použila Česká televize fotografii z filmu pro svoji kampaň proti neplatičům koncesionářských poplatků. Karel Fiala, vyobrazený na fotografii, Českou televizi a Český rozhlas zažaloval, soud vyhrál a vysoudil 150 tisíc korun českých. (Olík)
  • Miloš Kopecký roli Hogo Fogo Horáce odehrál rovněž ve třech stovkách divadelních repríz. (M.B)

Související novinky

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

22.07.2021

Letos se v obou Těšínech budou slavit prázdniny s filmem. Na přelomu července a srpna se po pandemické přestávce diváci setkají naživo v rámci filmové přehlídky „Kino na hranici”. Co je čeká? „Loňský… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama