Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Viktor RůžičkaHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Evelyna Steimarová, Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký, Rudolf Hrušínský, Augustín Kubán, Jan Hartl, Jaroslava Kretschmerová (více)Obsahy(1)
Karpatia, Vyšné Vlkodlaky: Hrabě Teleke z Tölökö se svým věrným sluhou Ignácem narazí při svém putování na polomrtvého lesního adjunkta Vilju, který se snažil odhalit tajemství podivného Čertova hradu, na němž prý straší. Hrabě zjistí, že rozpadající se hrad je sídlem zloducha barona Gorce, jež ke svým zločinným záměrům využívá fantastických vynálezů šíleného vědce Orfanika a tuší, že Gorc ve svých zříceninách skrývá jeho snoubenku, operní pěvkyni Salsu. (Bontonfilm)
(více)Recenze (586)
Kvůli Dočolomanskému, což je jedno z nejdelších jmen v historii kinematografie (a jeden z nejprkennějších herců, co znám), si tento film občas pletu s Adélou, co ještě nevečeřela. Ta je však minimálně o třídu výš. Hartl a jeho dialekt, posouvá film až na hranici taškářské estrádní parodie. Prostě mi tento kousek nikdy moc k srdci nepřirostl. Vše podstatné za mě ve svém komentáři vystihl golfista. ()
Lipského vrcholný Brdečka, jehož nadpřirozený cit pro jakoukoli parodovanou látku opěvuji všude možně. Císař Brdečka!, jehož (a Lipského) monumentální Limonádový Joe se - když jste geniální jako on - mohl dělat snadno, protože se koneckonců odehrává v jednom jasně definovaném žánru a světě, do nějž určité propriety nezbytně patří. Adéla si zase vystačí spojením brakové literatury a jejího newyorského superdetektiva s provinční Prahou líbezného c. k. věku. Ne tak Tajemství hradu v Karpatech, operní verneovský sci-fi etno horror, který neoperuje prostě jen v daném žánru nebo v rámci jednoho omezeného prostředí, nýbrž se věnuje několika různým segmentům evropské civilizace 19. století, jež pomocí parodie klasika jistého typu soudobého dobrodružného románu zvěčňuje v půvabných žánrových obrázcích (proto také karpatští domorodci nemohou být "civilnější"), které navíc obohacuje precizními nadbytečnými (ale zcela patřičnými) detaily. A protože Lipský projevil nemenší um (jako vždy s Brdečkou, jako však ne vždy u jiných filmů), vznikl filmový opus, který pravděpodobně nikdy nebude překonán. A mimochodem začetli jste se někdy v posledních letech do libovolného Verneova textu v klasických českých překladech? Parodie sama o sobě, ne? A ještě mimochodem vsadím boty, že toho Švankmajera sem přitáhl právě Brdečka. A za příklad toho, že Tajemství hradu v Karpatech není jen prostou parodií, posloužiž nám Homér. (Ostatně, genialita je v detailu - B+L se nespokojí s dědovým přednesem samotným, oni ještě přijdou na to, že poslední slovo za něj musí doříci někdo jiný - tudíž jde o věrně tradovaný, stokrát jednostejně slyšený slovesný útvar.) ()
Trochu bláznivá, ale velice zábavná komedie. Jak jinak, když je režisérem pan Lipský. Michal Dočolomanský mě překvapil, ale jasně celému filmu vévodil ďábelský Miloš Kopecký, padouch s láskou k opeře a plnovousům. K tomu nezapomenutelný Augustín Kubáň a hudba, jejíž melodie mi pořád zní v hlavě. Velice zdařilá komedie, kterou musím hodnotit 5*. ()
Další z exluzivního vrhu superoriginálních a supergeniálních českých sci-fi komedií. Holt když se spojí fůra špičkových filmařů a herců, je výsledek zaručen. Nelze vymyslet nic výstižnějšího než připomenout dvě poznámky, které tady už zazněly - něco takového už pravděpodobně nikdy nevznikne a kdyby žil Oldřich Lipský v Americe, byl by legenda (to mimochodem platí pro desítky českých filmařů). ()
"Karbonizujte koksohydráty! Termujte nukleáty! Akcelerujte moderáty! Ohřejte mi párek!" Jiří Brdečka psal zoufale málo, ale když, tak to stálo za to. A v trilogii parodií, režírovaných Oldřichem Lipským, napsal vynikající postavy svému dlouholetému příteli Miloši Kopeckému. A tenhle film má navíc nádherně absurdní, krvavé finále (vražda basou je jeden z nejoriginálnějších způsobů usmrcení nepřítele v dějinách), maniakálního Rudolfa Hrušínského II. a samozřejmě ten úžasný folklór a nářečí... ()
Galerie (29)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (27)
- Kontrabas, který Orfanik (Rudolf Hrušínský) zabodne do Zutra (Augustín Kubáň), mění v jednotlivých záběrech svou polohu. Lze si také všimnout, že se nástroj při probodnutí nepřirozeně prohne. (Duoscop)
- Divadlo, před kterým se baron Gorc (Miloš Kopecký) dočetl v novinách, že se Salsa Verde (Evelyna Steimarová) zasnoubila s hrabětem Felixem Telekem z Tölökö (Michal Dočolomanský), je Letohrádek Kinských v Praha 5-Smíchově. Lesní cesta, po které jede sluha Zutro (Augustín Kubáň) na hrad svého pána, je cesta pod hradem Valdštejn. Úplně první záběr na zříceninu je na hrad Lietava nedaleko Žiliny. Všechny další by pak měly být na hrad Čachtice. Na Čachticích se pak odehrává i scéna s policejní jednotkou. Vesnička "Vyšné vlkodlaky" je ve skutečnosti skanzen v Rožnově pod Radhoštěm. (Cucina_Rc)
- Po rvačce, při níž je kontrabasem zapíchnut Zutro (Augustín Kubáň), odevzdává Orfanik (Rudolf Hrušínský) objemnou dokumentaci svých vynálezů hraběti Teleke (Michal Dočolomanský). Naskýtá se otázka, kde se tam najednou vzala? Orfanik ji v okamžiku, kdy zapíchl Zutra, prokazatelně neměl a neměl ji ani když se omylem sám zapíchl svojí robotickou rukou. Nezdá se pravděpodobné, že by evidentně těžký svazek vláčel všude neustále s sebou. Dokumentace se v žádném záběru nikdy neukázala. Až v okamžiku Orfanikova umírání se zázračně objevila v jeho ruce. (pjotri)
Reklama