Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)

(více)

Recenze (468)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

S tímhle filmem mám a vždycky jsem měl dva zásadní problémy. A ten první problém je Cimrmanovská hra Vražda v salóním kupé, ze které tenhle film vychází. A proč je to problém? Protože všechny vtipnosti, které jsou ve filmu i ve hře společné, mnohem, ale mnohem lépe fungují ve hře (popis výslechu "hledej šmudlo" např). A ten druhý problém jsou pro mě herci v hlavních rolích - insp. Trachta a prknt. Hlaváček - jsou hrozně špatně obsazení, Jiří Zahájský se jako Trachta sice snaží, ale v mnoha scénách mi přijde hrozně mimo charakter postavy (respektive postavy, kterou mám zažitou z div. hry), ale Marek Brodský je pro mě hrozně špatně obsazen a jeho jeho podání naivního, nezkušeného ňoumíka vypadá spíš jako idiocie kombinovaná s obrnou lícního nervu. Takže jakkoliv je tu spoustu dobrého (herci, kachny, kachny, kachny...), tak to mínusy nevynahradí. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Svěrák, Smoljak, Cimrman - tato tři jména zůstanou zapsána zlatým písmem v dějinách českého humoru. Tento film, natočený volně podle divadelní hry Vražda v salonním kupé, patří mezi nejlepší české komedie 80. let, ale vlastně nejen 80. let. Dodnes si tento styl inteligentního (a to slovíčko je tady velmi na místě) humoru nachází nové a nové příznivce i mezi mladou generací a i diváci, kteří už "Cimrmanovo" dílo znají, se s chutí znovu a znovu smějí nezapomenutelným scénkám, byť už je mnohdy znají nazpaměť. Svěrák se Smoljakem by si zasloužili nějaké čestné místo v Síni slávy české komedie, a to nejen za tento počin. A mimochodem - Marek Brodský je sice toporný, ale přesně ve stylu cimrmanovských divadelních her, kde jsou toporní všichni herci. To je taky neoddělitelnou součástí stylu jejich humoru. ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k ucházející kombinaci nadsázky a trefného vyobrazení tehdejší práce u policie jsem schopen jít na průměrné hodnocení, jinak mi ale film z dnešního pohledu nepřišel vůbec vtipný. Divadlo Járy Cimrmana dle mě oplývá trošku jiným druhem nadsázky, možná je to tím, že je vytrženo více z kontextu - jde více do absurdna... Zde jsem se zkrátka nebavil. 5/10 ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Osobně mě tento styl humoru neoslovuje, a sledoval jsem to dosti nezúčastněně. Obsazení je bezpochyby výborné a na pár místech jsem se úsměvu neubránil ani já, ale jinak mě to moc neoslovilo, a to vysvětlení ústředního zločinu jsem nepochopil, protože je to na mě příšerně překomplikované. Navíc mám pocit, že mám proti všem těm podobným slavným československým filmovým parodiím určitý předsudek, živený názorem, že v dobových podmínkách by kvalitní čistokrevný žánrový film vzniknout nemohl, a tak místo něj vznikla "jen" parodie, které jsem si umělecky nikdy příliš necenil. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Je to fakt výborné, nicméně na plný počet to prostě nějak není. Nevím ani vlastně proč, ale prostě není. Humor je opět naprosto neskutečně geniální, herci jsou fantastičtí (až na Marka Brodského, který nijak fantastický není) a inspektor Trachta je navíc naprosto dokonalá postava a je škoda, že o něm Jára Cimrman nejspíš už nic dalšího nenapsal. Závěrečné zatýkání je taky lahůdka, stejně jako prohlídka kachní farmy v režii Srstky, Svěrákovo líčení osudné noci a každé slovo, které pronese Jiří Zahajský. Geniální záležitost, ale v porovnání s dalšími filmy dua Smoljak - Svěrák bohužel přecejen trochu zklamává. 88%. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (35)

  • Vlastimil Brodský (kloboučník Alois Oulík) původně chtěl natáčení odmítnout. Zúčastnil se ho jen kvůli svému synovi Markovi, jenž si ve snímku zahrál policejního praktikanta Hlaváčka. (Duoscop)
  • Ve scéně, kdy ujíždí drezína před lokomotivou, může divák jasně vidět mezi stromy lano, které drezínu táhne. (Chegi)
  • Záběry s parním vlakem, který jede proti drezíně, jsou převzaty z filmu Páni kluci (1975). Pouze byly zrcadlově obráceny. (Braddy)

Související novinky

Zemřel herec Jaroslav Weigel

Zemřel herec Jaroslav Weigel

05.09.2019

Ve věku 88 let zemřel známý cimmermanovský herec Jaroslav Weigel. Weigel se kromě herectví věnoval také grafice, malířství a scénografii. Byl dlouhodobým členem divadla Járy Cimrmana, kde za více než… (více)

Reklama

Reklama