poster

Vrchní, prchni

  • anglický

    Waiter, Scarper!

Komedie

Československo, 1980, 85 min

Scénář:

Zdeněk Svěrák

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Zdeněk Svěrák, Daniela Bakerová, Eliška Balzerová, Jiří Kodet, Dagmar Patrasová, Karel Augusta, Zuzana Fišerová-Svátková, Jiří Hálek, Jiří Lír, Milada Ježková, Ilja Racek, Jaroslava Kretschmerová, Miloslav Štibich, Jana Altmannová, Václav Mareš, Petr Popelka, Jana Březinová, Jan Kašpar, Jan Hraběta, Ivan Pokorný, Jiří Knot, Miroslav Vladyka, Bedřich Prokoš, Pavel Havránek, Hana Čížková, Pavel Vondruška, František Olšovský, Jiří Pokora, Jaroslav Weigel, Ivan Wiesner, Jan Prokeš, Stanislava Bartošová, Ilona Vaňková, David Smoljak, Jaroslav Němeček, Aleš Jánský, Lucie Horová, Ladislav Smoljak, Josef Koudelka, Jaroslav Vozáb, Karel Šíp, Boris Rösner, Jiří Bednář, Helena Dubová, Milan Duchek, Iva Hercíková, Milan Klacek, Milena Koutná, Ludmila Krajíčková, Blažena Kramešová, Jan Kuželka, Jindřich Narenta, Vít Pešina, Zdeněk Skalický, Josef Střecha, Renata Mašková, Ladislav Trojan, Jana Vychodilová, Vlasta Žehrová, Jan Vávra, Gabriela Wilhelmová, Vladimír Hrabánek, Alexej Pyško, Vladimír Žižka, Věra Kočišová, Václav Kotva, Bohumil Fišer, Rudolf Svěcený, Jan Němeček, Slávka Hamouzová, Václav Eisenhamer, Ivo Gübel, Filip Smoljak, Karel Engel

Střih:

Jiří Brožek

Scénografie:

Jan Oliva
(další profese)
  • Radek99
    *****

    Navzdory predestinaci dobou svého vzniku natočil autorský tandem Ladislav Smoljak (režie) a Zdeněk Svěrák (scénář) nadčasovou a geniální tragikomedii, v níž zúročili většinu svých předností. Smoljakova nenápadná režijní práce (málokdo ho vnímá a oceňuje jako režiséra - neprávem) a hlavně scénář Zdeňka Svěráka (dle mého názoru nejlepší žijící český scénárista) postavený nejen na humorném nadhledu a vtipných replikách, ale i na věcech závažných (krize středního věku, vnitřní nesoulad ideálů a praktického života, nesnesitelná lehkost bytí ženatého donchuána...), jsou spjaty implicitně s estetikou divadla Járy Cimrmana - důraz na civilnost, nenápadnost, verbální charakter snímku, převažující optika mužského světa, nemluvě o provázanosti explicitní (herecky je obsazen téměř celý ansámbl). Všemu ovšem dominuje herecký výkon a vizáž Josefa Abrháma, na jeho charismatu a hereckém mistrovství stojí celá umně budovaná stavba filmu. A Abrhám je velký herec, pracuje s minimem výrazových prostředků, často hraje jen proxemicky, mimikou a gesty... Jeho mlčenlivý, zkroušený, jakoby vnitřně zlomený uhrančivý výraz doslova vystupuje nad rámec filmu... Nedílnou součástí snímku je i vynikající a koloritu filmu odpovídající hudební složka Jaroslava Uhlíře, jeho nostalgií prostoupený Severní vítr přesně koresponduje a dotváří tragikomické vyznění filmu (navíc již zlidověl stejně jako většina replik z pera Zdeňka Svěráka - ta koncentrace ,,hlášek" je skoro až neuvěřitelná). Za pozornost stojí jistě i hold němé grotesce vzdaný v závěru filmu - hromadná honička číšníků po kolonádě v Karlových Varech jako by z oka vypadla z nějaké taškařice němé éry...jen místo strážníků se tu honí číšníci... Umně krásný, vtipný i dojemný film, který možná odráží i cosi z typicky českého národního charakteru...(5.10.2007)

  • kinej
    *****

    Nemám výhrad. Všechno je dokonalé. Možná je to nejlepší česká komedie.(29.11.2004)

  • CANNIBAL
    ****

    "Stěrače stírají". To jsou ty hlášky, díky kterým se stanou některé české filmy národním kultem. Tento chronicky známý film k nim určitě patří.(10.3.2012)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • - Režisér filmu Ladislav Smoljak a Dagmar Patrasová (Manuela) mali počas natáčania milenecký vzťah. (Raccoon.city)

  • - Ladislav Smoljak původně zamýšlel do filmu zařadit scénu, ve které měl Dalibor Vrána zavítat do divadelního klubu s myšlenkou, že tučně zkasíruje přítomné umělce. Překvapení herci mu ovšem odmítají zaplatit, jelikož jsou zvyklí, že útrata se jim připisuje na účet. Scéna, ve které sami sebe představovali Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý a Jiří Suchý, pak byla skutečně natočena. Tehdejší ústřední dramaturg Filmového studia Barrandov Ludvík Toman ji však kvůli tehdejšímu zákazu filmování Jiřího Suchého nařídil vystřihnout. (bloom)

  • - Režisér Ladislav Smoljak se mihne také před kamerou a to doslova - na saních tažených psím spřežením. (rawboy)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace