Reklama

Reklama

Schindlerův seznam

  • USA Schindler's List (více)
Trailer 4
USA, 1993, 195 min

Předloha:

Thomas Keneally (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Hudba:

John Williams

Hrají:

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)
(další profese)

Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)

(více)

Videa (8)

Trailer 4

Recenze (1 782)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Krásná pohádka o tom, že ani v té nejstrašnější životní situaci není definitivně prohráno a řadový člověk v sobě může najít sílu k nebývalému činu... No, jedinou chybou je asi to, že se bohužel jedná jen o pohádku a celý film je věrohodný stejně jako Keneallyho knižní předloha. Oskar Schindler - henleinovec; špion; válečný zločinec, jenž se musel po válce narychlo uklidit do Argentiny - stíhaný československou i polskou tajnou službou; egoistický nespolehlivý obchodník i manžel; člověk, k němuž se úplatky sbíhaly a jenž je opět ochotně rozdával - ze všech možných důvodů, člověk, o jehož skutečné roli v přežití 1200 židů toho zaručeně víme pramálo. Stejně tak brněnecký azyl - místo s obrovskou úmrtností; místo, kde někteří ani nevěděli o existenci Oskara Schindlera; místo, za které se možná muselo draze platit. V každém případě však těch 1200 lidí přežilo, ať už to bylo zásluhou kohokoliv. Schindler však není ani černý, ani bílý - prostě šedý jako většina ostatních. Na druhou stranu se výborně povedl Amon Goeth - tenhle rozmazlený, nafoukaný, úplatný a marnivý klouček, který byl zbaven moci a zatčen samotnými SS. Jeho poslední pozdrav tak zřejmě nebude nic jiného než další nepromyšlené gesto člověka, který zdaleka nedospěl na místo, které zastával - dá-li se na něj vůbec dospět. Bez diskuzí nejlepší film Stevena Spielberga, a zatím jediný, na který se můžu podívat vícekrát. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Je jasné, že téma se ve filmu a výsledném účinku odráží silnou měrou. Ale důvod, proč mě Schindlerův seznam zaujal více než třeba Polanského "Pianista" je jeho filmová stránka. Spielberg věří tomu co dělá a dělá to srdcem. A ať už se mu vytýká cokoli, síla jeho filmové výpovědi, v kombinaci s hudbou Johna Williamse (který tentokrát překonal sám sebe), je obrovská. A fakt, že v této podobě dokázal filmem oslovit nejširší divácké publikum, ji v mých očích nijak nesnižuje. ()

Reklama

POMO 

všechny recenze uživatele

Čo o ňom napísať, keď nechcem zase iba sucho vytahovať všetky superlatívy a priraďovať ich ku každej jednej jeho filmárskej zložke? Welles má Občana Kanea, Coppola Kmotra, Kubrick Vesmírnu odyseu a Spielberg Schindlerov zoznam. Amon Goethe Ralpha Fiennesa je personifikáciou úpadku ľudského ducha, zodpovedného za najväčšiu tragédiu našich dejín. Soundtrack Johna Williamsa je vrcholom súčasnej filmovej hudby, kameraman Janusz Kaminski je pre mňa - milovníka čiernobielej kompozície - modlou, a vyhladenie krakovského gheta jednou z najhrôzostrašnejších scén, aké som kedy videl vo filme. Steven Spielberg si týmto film splnil poslanie, pre ktoré sa stal režisérom. A ja by som si každý záber z neho najradšej zarámoval a prial si, aby som mohol vrátiť čas a zabrániť tomu, o čom vypovedá. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Tenhle rok patřil Spielbergovi. Tým kolem Oskara Schindlera získal sedm Oscarů, Jurský park přidal další tři v technických kategoriích. Věčné dítě konečně začali brát všichni bez výjimky vážně, Spielberg natočil zřejmě nejpřesvědčivější filmové ztvárnění jedné z největších tragédií 20. století. Oběma snímky dokonale potvrdil, že umí být na jedné straně blockbusterový, a pak i velmi vážný. Jeden lámal rekordy, druhý získával ocenění. Moc dobře, že odmítl škrty a cenzurní zásahy, které dramatu německého šmelináře hrozily. Hlavní postava chce profitovat z měnících se politických poměrů. Zprvu respektuje zvrácený řád a je loajální komukoliv, kdo mu zajistí maximální výdělek a zřídí si továrnu na výrobu nádobí. Až nemilosrdný vůdce (šokující balkonová scéna vs. zápas s vlastní slabostí ve vztahu k židovské služebné) nově zřízeného pracovního tábora mu otevře oči. Židy, které využíval jako levnou pracovní sílu, nakonec zachrání před jistou smrtí. To, jak Spielberg pracuje s individuálním utrpením, které přerůstá do kolektivní katastrofy, je bravurní. Mnohokrát šokuje (barva kabátku dívenky, která ji vytrhne z anonymity), že by Spielberg zneužil genocidu pro účely Hollywoodu, si nemyslím. Vypráví s naléhavostí, zaujetím, přesvědčivě a se silnou výrazovou poetikou. Není tady tolik jednotlivých osudů jako spíš celistvý pohled na nemilosrdnou cestu za přežitím. Jeho spolupracovníci jsou dle očekávání bezchybní (Kahn, Kamiński, Williams). Herci jsou rovněž vynikající, a to i ti v těch nejmenších rolích, potěší tlumený Liam Neeson, masový vrah Ralpha Fiennese i Ben Kingsley, důstojně přijímající svůj úděl. Velký film. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Můj otec vždycky říkal, že pro život potřebujete tři lidi. Dobrého doktora, chápavého kněze a mazaného účetního."        Jakmile se o nějakém filmu mluví a píše v superlativech, mám tak trochu problém. V hlavě naskočí červená kontrolka. Zcela ponechám stranou, nakolik si scénárista a režisér zahrál na city diváků. Při zpracování tak závažných témat jako je holocaust, se vždycky někdo najde, kdo se bude ohánět nadbytečným dojetím a klišé. Téma bylo vybráno dobře. Pan Schindler byl pěkný ptáček, patrně mnohem větší, než z filmu vyplývá. A zůstal stejný i po válce - problémy s alkoholem, neúspěchy v podnikání, od "svých" židů se nechával vydržovat. Tedy žádný ukázkový hrdina. Na samém počátku příběhu máme prospěcháře, který chce vydělat. Díky bohatým židům si vystaví svou živnost a žije si dobře. Mezi vyděláváním peněz a popíjením občas někomu pomůže, ale s velkou pravděpodobností se také na mnohé vykašle. Nebudu tu mluvit do svědomí scénáristovi, odvedl dobrou práci. Film potřebuje zjednodušení, dynamiku a jasnou linii. Musí ukázat násilí, ale nesmí ho být zase moc, musí mít i světlé chvilky. Něco se povedlo, něco zas ne tolik.                                                            Příběh má silné mužské role a to hned několik. Kromě vypečeného prospěcháře Oskara tu máme náladového potměšilce a násilníka Amona a především skvělého židáčka s ustaraným výrazem - Izáka Sterna. Co je tak trochu skryté v pozadí jsou ženy. Na počet je jich dost, ale chybí výrazná ženské role, která by prostupovala celým dějem. Mohla to být paní Schindlerová, zůstává spíše v pozadí. Je tu partnerka Amona,, jejich rozhovory či rozpory mohly příběh zpestřit. Či krásná židovka Helena, zde bylo dobře rozehráno na zajímavý příběh, jak ve vztahu k Amonovi, tak i k Schindlerovi, ale ta se ke konci zcela vytrácí. Našlápnuto bylo dobře, ale bohužel šlo o promarněné šance. Dobře to mohlo fungovat i mezi samotnými seznamníky - šlo o celé rodiny, prostor na rozehrávku tu byl.                                                                                             Židovské písně zaznívají spíše sporadicky, nuž co, do zpěvu jim asi moc nebylo. I když jde o film vážný, dalo se jistě propašovat do filmu i trochu pověstného židovského humoru. Ať už mezi Schindlerem a Sternem nebo mezi židy navzájem. Možná byl film mnohem víc Schindlerův než těch na seznamu ... Ale i tak zanechal nesmazatelnou stopu, učitě stojí za vidění.                                                                                                                                                                                            Zajímavé komentáře: Sarkastic, Shadwell, Madison, sinp ()

Galerie (117)

Zajímavosti (145)

  • Úvodní scéna, která se odehrává v roce 1939 v nočním podniku, kdy Oskar (Liam Neeson) zve své nové přátele k večeři, zpívají píseň „The Happy Wanderer“. Tato skladba však byla napsaná až krátce po válce Friedrichem-Wilhelmem Mollerem. (Anthro)
  • Začiatok uvádza rodinu, ktorá dodržiava šabat. Keď farba zo začiatku filmu bledne, objavuje sa dym, ktorý symbolizuje horiace telá v Auschwitz. Na konci pri pohľade na sviečky získava oheň znovu vrelosť, kedy Schindler (Liam Neeson) dovoľuje svojim robotníkom dodržiavať šabat. Pre Spielberga to predstavovalo "spravodlivý ligot farby a iskru nádeje". (Raccoon.city)

Související novinky

Spielberg se vrátí do druhé světové?

Spielberg se vrátí do druhé světové?

19.04.2018

Steven Spielberg nám v březnu dodal Ready Player One a momentálně chystá pátého Indiana Jonese. Po Indym, jehož comeback proběhne 9. července 2020, se režisérská legenda vrhne na remake West Side… (více)

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama