poster

Jméno růže

  • Itálie

    Il nome della rosa

  • Francie

    Le Nom de la rose

  • Západní Německo

    Der Name der Rose

  • Československo

    Meno ruže

  • Nový Zéland

    The Name of the Rose

  • USA

    The Name of the Rose

  • Velká Británie

    The Name of the Rose

  • Kanada

    The Name of the Rose

  • Irsko

    The Name of the Rose

  • Austrálie

    The Name of the Rose

Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller

Itálie / Francie / Západní Německo, 1986, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sud
    *****

    Jedná se sice o velmi okleštěný přepis románu Umberta Eca, ovšem sám spisovatel byl tímto filmem nadšen!!! A stejně jsem na tom byl i já po shlédnutí tohoto skvostu. Prvně jsem ho viděl asi před deseti lety, vysílala jej Nova v nočních hodinách. Až později jsem se dozvěděl, že se film už krátce po natočení stal klasikou a že mimochodem byl nejnavštěvovanějším zahraničním filmem v Československu v 80. letech. Ve čtvrtém ročníku jsme na tom byli v kině se školou na mimořádném promítání, coby příprava k maturitě z češtiny a literatury. Kvalita obrazu byla různá a některé scény vystříhány (kupříklad erotická scéna), zážitek však nebyl o nic menší. To ponuré místo, kde se tváře pod kápěmi plíží jako přízraky, tváře mnichů, na která se matka příroda vykašlala, vynikající herci a děj, který ani na okamžik nezabředne do nudy. Sean Connery v roli Williama z Baskervillu podal zřejmě nejlepší výkon své bohaté herecké kariéry, Christian Slater též. Za zmínku ovšem stojí také F. Murray Abraham v roli ďábelaského inkvizitora Bernarda Gui. Každý jeho pohled, každé slovo je ďábelské (ať jej slyšíte v originále či v obou verzích dabingu). Nemám ani čtvrt slova proti závěru, který se rozchází s knihou. Režisér Annaud potvrdil svůj vysoký kredit. Zfilmovat nezfilmovatelný román, sice značně vykuchaný, ovšem s tím nejsilnějším z knihy. Bývalý Leoneův dvorní kameraman Tonino Delli Colli i v prostředí špinavého kláštera vytváří působivé obrázky a neodpustí si záběry krajiny a zasněžených kopců. Jméno růže je legenda. Kniha i film. 100%.(5.8.2007)

  • Kass
    ***

    Dramatický příběh, pohybující se na hranici mezi filozofickým traktátem a detektivní zápletkou, jenž se odehrává za zdmi středověkého benediktínského opatství. Film se může pochlubit skvostnou výpravou, díky níž na diváka z klášteru dýchá starosvětská, zapuchlá atmosféra. Režisér si dal také řádně záležet, aby prostředí obydlil dostatečně odpudivými, fotogenicky pokřivenými postavami, čímž se mu podařilo chytře docílit toho, že jediným záchytným světlým bodem se na nepřívětivém místě stává františkánský mnich (S.Connery) a jeho učeň, kteří jakoby přišli do opatství z lepšího (těžko uvěřitelného) světa - jinak zde nelze věřit nikomu a ničemu! Proti "Jménu růže" vlastně nemám příliš námitek - jen dobro a zlo mohlo být méně jednoznačné, a závěrečné minuty mi přišly typicky "Annaudovské" (kdo zná režisérovy filmy, ví co tím myslím).(1.1.2005)

  • Radyo
    *****

    Co dodat k tomuhle filmu, abych jen neopakoval něco, co už řekli jiní? Asi nic, neboť tady není možné se neopakovat, alespoň v případě, že budu tento film chválit. A právě chválení mám v úmyslu. Toto je totiž naprostá filmová špička, kterou řadím mezi mých 20 nejoblíbenějších filmů. Jméno růže jsem viděl zatím asi 5x a rozhodně to není konečné číslo. Tak skvěle zpracovaný děj (a nerad slyším námitky, že jde jen o "výcuc" z knihy - byť je to pravda), podepřený špičkovými herci (což nepřekvapí u Conneryho, ale u Slatera už ano), okořeněný patřičnou huební složkou, která pomáhá navodit onu mrazivou středověkou atmosféru, to se prostě hned tak nevidí. Jean-Jacques Annaud rozhodně nezkazí žádný film, ať už se pustí do čehokoliv.(8.10.2002)

  • Shadwell
    *****

    Geniální předloha coby zřídlo výborné (rád bych také řekl geniální, ale nemohu) adaptace. ____ Tak jako se u Umučení Krista zcela vytratila pointa Kristovy oběti a lásky k bližnímu (Ježíš zemřel na kříži pro to, aby očistil člověka od hříchu) a film probouzel víceméně nenávist a jakousi pochybnou katarzi, dopadlo stejně i Jméno růže. Základní myšlenka, filmem takřka minutá, tkví v Aristotelově Knize bláznů, což není nic jiného než tematizace midcultu a kýče (oblíbených pojmů Eca), tedy rizika, že by se „nižší“ lidé mohli vysmívat „vyšší“ pravdě, že by přestali věřit v zakonzervované hodnoty a (nejen náboženské) instituce. Když si do toho člověk uvědomí problematičnost postmoderny (vyšší umění není rozpoznatelné, může být vytlačeno nižším a nikdo to nepozná) a anarchie (snaha přetvořit americkou mocenskou strukturu v 60. letech nakonec úspěšná nebyla a ani nemohla být) a zamyslí se nad tím, zjistí, že britský a americký konzervatismus, jak o něm zapáleně hovoří politolog Roman Joch, má svůj smysl, a že i Jorge má ve své podstatě pravdu. ____ Film charakterizuje dokonalá atmosféra odlehlého genia loci, místa opatství pod záštitou Boha, kde se přesto může stát, a také děje, cokoliv.(26.8.2008)

  • Phobia
    *****

    No toto, co je to za nehorázný bordel, že se tento filmový skvost dočkal mého hodnocení až po tak dlouhé době?! Stupído! Já byla přesvědčená, že tady pět hvězdiček už dávno trůní a pyšně shlíží na konkurenci, která "Jménu růže" přinejlepším očumuje půlky (až na pár výjimek z velké dálky a hloubky). Nebudu plýtvat slovy na slavný a bohatě okecaný film, radši se za své opomenutí jdu zbitchovat důtkami, poklečet na hrách (nejdřív ho radši dvě hoďky povařím) a pomodlit se 30x Seanenáš. 90%(30.8.2011)

  • - William z Baskervilu je ohromen, když objeví knihu komentovanou jistým Umbertem z Bologni. Autor literární předlohy Umberto Eco učil na bolognské univerzitě. (Kulmon)

  • - Poradcom filmu bol uznávaný medievalista Jacques le Goff. (corona)

  • - Annaud ve filmu opět prokázal svou důslednost - štáb musel zjišťovat spoustu detailů - jak se františkáni oblékali, co jedli, zda nosili vousy a podobně. (Robbi)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace