Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gjjm
    ****

    U nás je Westworld zcela nepochopitelně dost málo známý film. Je to škoda, protože bez něj nepochopíte dost velkou část anglofonní kinematografie, několika díly Red Dwarfa a Simpsonů počínaje (sám vím minimálně o pěti filmových i nefilmových dílech, které z Westworldu evidentně čerpají). Když to srovnám třeba s Vesmírnou odysseou, která má trochu podobné téma a částečně i způsob provedení (stroj se vzbouří proti člověku, jemuž má sloužit), je to nejen mnohem zajímavější a vtipnější, ale především mnohem znepokojivější. Příběh o jakémsi mamutím robotickém LARPu, do něhož se mladí znudění Američané vydají hledat autentické westernové zážitky, a který se trochu zvrtne. Nejzajímavější byly "behind the scene" scény o tom, jak je vlastně celé robotické město ovládáno, ale to, jak si návštěvníci užívají atrakce Westworldu a jak se proti nim Westworld vzbouří, mělo taky něco do sebe. Rozhodně velmi zajímavý a neuvěřitelně nápaditý film s mnoha zajímavými a podnětnými myšlenkami. Jen je škoda, že nebylo natočeno pokračování o středověku, tento aspekt by byl mnohem lepší (ale taky mnohem méně zajímavý pro americký trh, že). Nevýhodami jsou občasná překombinovanost a papírovost scénáře, nezajímavost velké části scén a značné množství líbivých scén, které měly filmu zajistit úspěch. Je škoda, že se to zajištění úspěchu nepovedlo, zrovna Westworld by si ho zasloužil. It was fantastic! I killed five people! Tematicky trochu podobné filmy: 2001: Vesmírná odyssea (stroj vs. člověk), Truman Show (hra na realitu)(16.9.2009)

  • Oskar
    ***

    Je příliš snadné odsoudit Westworld kvůli zjevné režijní nezkušenosti Michaela Crichtona. Ano, mnohé scény jsou nesmyslně zdlouhavé, nedaří se mu efektivně provázat paralelní děje z westernového, renesančního a starořímského světa a iluze autenticity těchto umělých světů každou chvíli zakopne o nějaký formální nedostatek... Jsou to důvody, proč nejdu nad tři hvězdičky. Ale někde vespod té vnější neohrabanosti se možná skrývá cosi zajímavějšího, než jsou triky nebo přestřelky. Westworld se dá chápat i jako komentář k zániku žánrů Starého Hollywoodu a vyjádření stesku po jejich půvabné přímočarosti. Po tom, co představitelé Nového Hollywoodu odsoudili jako šablony a překonaná klišé, než se k nim o dekádu či dvě později všichni pokorně vrátili. Hrdinové filmu se jedou povyrazit právě tímto způsobem, protože paralelní realita filmových westernů, se všemi typizovanými budovami, krajinou a jasně definovanou hierarchií obyvatel, shodnou v každém filmu tohoto žánru, jim připadá důvěrně známá a bezpečná. Jako schéma, do něhož snadno zapadnou a budou se v něm cítit dobře, protože má svá pravidla, protože se jim zdá srozumitelnější a ovladatelnější, než je reálný svět a potažmo rozervaný Nový Hollywood. Takže tito živí lidé - návštěvníci - se paradoxně chovají jako roboti. Vyfasovaný klobouk s plíšky a pončo přimějí Jamese Brolina se sebevědomou samozřejmostí přijmout roli Clinta Eastwooda, obstarožní manželský pár oživuje svůj vyčerpaný vztah obřadně rytířskými námluvami, jaké zná z idealizovaných romanticko-historických filmů. Ale tak jako se vyčerpaly tradiční filmové žánry nebo jejich hvězdy, podléhají opotřebení i roboti a nastane zmatek. Kdo ví, možná to tak Michael Crichton nemyslel; ani nevím, zda svůj román nenapsal ještě v dobách, kdy filmům kralovali Cary Grant a spol. a jejich budoucí vrahové si teprve brousili nože. Ale je to přinejmenším jeden z možných výkladů. 60%(6.1.2011)

  • humanbeing
    ****

    Koukatelné i dnes, po více jak čtyřiceti letech od svého natočení. Jakožto fanda seriálu jsem byl hodně zvědavý (a tedy s filmem jsem se poprvé seznámil až teď), jak si vede jeho filmový předchůdce. Největším překvapením pro mě byla obrovská podobnost se seriálem - jak park vůbec funguje (včetně toho, že pro mrtvé přijíždí v noci sanitka), nově vznikající příběhové linky za pochodu, aby se zákazníci neměli šanci nudit a události, které se odehrály až v samém závěru seriálu. Je to méně sonda do duše umělé bytosti a více hodně kreativní a velmi zábavný počin, který si drží vysokou úroveň až do závěrečných titulků. Yul Brynner podává perfektní výkon jako obávaný Gunslinger.(25.4.2017)

  • agathon
    ****

    Viděno znovu po mnoha letech v souvislosti se startem nového HBO seriálu. Film hodně vychází z své doby. Osobně mne při opětovném zhlédnutí iritovalo, jak se v něm vlastně "nic" neděje víc než celou první polovinu, jak papundeklově to celé působí a jak zoufale to v závěru negraduje. Pokud ale Westworld beru jako další z řady sedmdesátkových "paranoidních" thrillerů a snahu nějak glosovat jednak skepsi vůči nekontrolovatelnému rozmachu moderních technologií a jednak dobový pocit, že tam "za oponou" někdo určitě nějak tahá za nitky, pak klobouk dolů. Film je vlastně skoro až cyberpunkově vizionářský a ve svých úvahách nad vynořující se inteligencí, neudržitelností kontroly nad složitými soustavami a vizí apokalypsy zrozené v původním nadšení z prorůstání lidstva a strojovosti neskutečně inspirativní věcí. Crichton tu navazuje na své tehdy již napsané knihy a předznamenává ty pozdější. Vlastně opravdu palec nahoru. A navíc mě moc baví ta ironická práce s kovbojským mýtem Yula Brynnera.(11.10.2016)

  • Mrkvič
    ***

    Dobrá myšlenka a to je bohužel skoro vše. Dlouhá léta znehodnotila jakékoliv technické triky filmu. Jen malé náznaky v začátku, kdy nemusí být ukázána záplava cecíků, kund, pinďourů a hektolitry krve s různými průstřely všech možných částí těla, stačí aby divák pochopil, za čím hlavně zákazník do fiktivního světa spěchá. (to jen ke srovnání se seriálem z roku 2017) Docela zklamán jsem byl i postavou padoušského pistolníka. Nechtěně komickou postavu, která několikrát během filmu umře, použít později jako hlavního záporáda, nebylo nejrozumnější.(17.9.2018)

  • - Jde o první celovečerní film, ve kterém byla využita digitální technologie CGI (Computer-generated imagery, počítačem generovaná grafika) pro pixelizaci obrazu. Snímky, složené z viditelných čtverečků, byly použity ve scénách, kdy kamera zabírá svět očima Gunslingera (Yul Brynner). (vesper001)

  • - Na záběry s chřestýšem bylo použito celkem deset hadů - čtyři pro záběry plazícího se hada a šest plazů na záběry pro hada útočícího. Natáčení neprobíhalo zrovna snadno, protože chřestýši se chovali o poznání méně agresivněji, než tvůrci předpokládali. Michael Crichton ve své knize Cesty (Travels) dokonce píše, že jedno nešťastné syčící stvoření (ve snaze přimět je k větším výkonům) na rozpálené poušti málem upekl - had se však stal ještě více malátným. (Fingon)

  • - Snímek parafrázuje epizoda "Roztavení" ze seriálu Červený trpaslík (od r. 1988). (Zofan)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace