Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 363)
Formálně vymazlené drama se silným námětem, ale celek bohužel trochu ztrácí na příliš rozmáchlém a nejednotném scénáři. Mrazivé a dechberoucí scény se tak střídají s těmi rozvleklejšími, u nichž jsem si vždycky tak trochu zasteskl, že se radši nepokračuje v takových obrátkách, které byly nastoleny scénou předchozí. Přirovnal bych to k automobilu čekajícímu na semaforech - hned co se rozjede, musí znovu zastavit. A znova. Angelina odvádí solidní, ale nikoliv oscarový výkon (viz Kate Winslet v Revolutionary Road). Za zmínku stojí velmi dobře padnoucí hudba, jež nakonec tvoří poslednímu záběru velmi silné pozadí, což ve výsledku vyvolává podobné účinky jako závěr Gran Torina (kdo viděl, ten ví). Changeling je velmi nadprůměrný film, plné hodnocení mu ale dát nemůžu - protože některé jiné letošní oscarové naděje se mě dotkly víc. ()
„To je neospravedlniteľné.“ Nemám rád Angelinu Jolie (mal som ju rád v jej začiatkoch, kedy sa jej všetci smiali a nikto jej nedával žiadne šance, ale potom sa preslávila a stratila samú seba), nemám rád Clinta Eastwooda (nakrútil pár dobrých filmov, ale aj tak je strašne nudný) a Výmenu som obchádzal 10 (slovom: desať!) rokov. Ale je to proste bomba. Jasné, je to hrozne pomalé, ale o to detailnejšie a atmosférickejšie. Herci sú veľmi hlboko ponorení do svojich úloh, až prestanete vnímať slávne tváre (ďalej napr. John Malkovich) a na konci si poviete, že by sa vôbec nič nestalo, ak by to hrali úplne neznámi herci. Scenár je šialene, absurdne zamotaný – a najabsurdnejšie na tom je, že vznikol podľa skutočných udalostí. Zhruba som vedel, čo mám čakať, ale i tak som bol viacerými twistami poriadne zaskočený (linka s „deťmi“, ale nebudem spoilerovať). ()
Režisér Eastwood a silný příběh je jako William Munny a kolt. Když se první vytasí s tím druhým, vždycky to stojí za to.. Starosvětské dílo o boji za spravedlnost, naději a rovnoprávnost, které se svou triviálností v dobrém slova smyslu a černobílostí postav zaseklo v čase a za takové zpátečnictví nelze Clintovi nic jiného, než poděkovat (co na tom, že při přelétávání kukaččího hnízda se už pohybuje na hranici únosnosti). Apropo, když jsem viděl Angelinu, jak ztvárňuje hysterický stav, pochopil jsem Brada, že začal tolik kouřit trávu.. ()
Klíčová otázka: Jak může starosvětský film bojovat proti institucím? Není v tom cosi schizofrenního? Není, protože Eastwoodovi nejde o kritiku samotné jejich existence, jeho jen popouzí, pokud nefungují, jak by měly. Protože můžeme – a také musíme – orgány politické moci bedlivě sledovat, co nejpřísněji kontrolovat a v případě potřeby si na ně stěžovat (to bychom měli skoro pořád), nesmíme si však stěžovat na samu nutnost a existenci moci, ledaže bychom vymysleli jiný svět, o což se už mnozí pokoušeli, ale zatím vždy neúspěšně. ____ Připomněl bych názor jednoho známého filozofa, který řekl, že nejpůvodnější umělecké dílo vzniká jen v autorově mysli a že jeho realizace a všechno ostatní už je jenom byznys. To není případ Výměny, která stojí přesně naproti filmům točeným na zakázku, neboť z každého záběru, totiž v každém záběru lze vysledovat ohromný cit pro věc. Vskutku uchvacující film, zejména herecky (kdo jiný než herecký Metuzalém Eastwood by měl vědět, jak pracovat s herci) a hudebně (jak říká Tarantino, kdybych uměl skládat jako Clint, dělal bych si hudbu k filmům taky sám). ()
Hrozně emocionální film. Většinou na mě tyhle věci moc nepůsobí, ale tohle mě prostě jaksi vzalo. Nenáviděl jsem všechen personál blázince, cejtil nebezpečí z policajtů a hrůzu a hnus z toho perverta. Angelina Jolie tady měla nejlepší roli, ve který jsem jí viděl. Věřil jsem jí fakt všechno. Clintova režie opět jistá a bez chyby a i když jsem cejtil jistou euforii při těch konečnejch rozsudcích, tak (bacha spoiler) kluka to bohužel nevzkřísilo. Film vyzněl sice jako docela "happyend" ale pro mě ne. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Ron Howard se chtěl původně ujmout režie. Nakonec se na filmu podílel jako producent. (HellFire)
- Bistro ze začátku filmu nese název „Bummy's“. Je to nejspíše vzpomínka na scénografa Henryho Bumsteada, se kterým Clint Eastwood dlouze spolupracoval a jež zemřel roku 2006. Jeho přezdívka byla „Bummy“. (HellFire)
- Do některých kin byl film distribuován pod názvem „Nomad“. (HellFire)
Reklama