Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladý muž odjíždí z města na odlehlou venkovskou samotu, kde žil jako dítě. Počáteční idylku však naruší vztah s místní dívkou, mladíkův návrat k malířství, zjištění, že se dříve v okolí děly kruté události spojené s vraždami nacistů na sklonku války a zapomenutá místa v domě, související se vzpomínkami na jeho dětství… (Devadesát Dva)

(více)

Recenze (352)

honajz 

všechny recenze uživatele

Nemohu si pomoct, ale podle mne šly Herzovy režijní kvality rapidně dolů již rokem 1981 a snímkem Buldoci a třešně. Jak jeho pokus využít hudbu Pražského výběru, tak čistě normalizační komedie o cukráři, životopis komunistické odbojářky, dokonce ani ulítlá pohádka už nedosahovaly kvalit jeho předchozích děl. Snad ještě v Galoších šťastia se objevila ona zasněná, tajuplná atmosféra, tak blízká jeho předchozímu režijnímu rukopisu, ale i tak nedosahuje kvalit třeba Panny a netvora. Herzova německá, čistě pohádková tvorba, už stojí skutečně za starou belu. I jeho televizní věci - jak dva díly Maigreta, tak ty pro Českou televizi, mi přišly jen rutinně dobře natočené, ale ničím již nepřesahovaly, nebyly zajímavé natolik, aby si je člověk pamatoval jako třeba Spalovače mrtvol. Inu, a po celovečerním filmu Pasáž se Herz vrhnul na Němcův dlouho odkládaný scénář, s nímž měl své úmysly už Vladimír Michálek. Pokud měl Michálek v ruce tento scénář, podle něhož točil Herz, pak se ani nedivím.     Příběh není nijak složitý - muzikant Marek kdovíproč opouští hudební scénu, kde se proslavil, má hodně milenek, chlastu i fetu, a odjede na dům, kde žil v mládí s rodiči a sestrou. Nevíme proč. Nepamatuje si ze svého dětství nic než útržky. Jen tušíme proč (rodiče zahynuli při autonehodě, ale to není důvod nepamatovat si pro dětství jiné, výjimečné situace.). V domě se skrývá nějaké tajemství, jež Marka začne pohlcovat jako tma. I jeho obrazy, jež maluje, se od zářivých mění v děsuplné noční můry. Podaří se mu včas odhalit ono děsivé tajemství, než bude pozdě?    Film má sice určitou mytologii, ale sám ji nedodržuje. Mnoho témat je jen nahozených a vyšumí do prázdna. (Např.: Odkud se vzal pes? Kdo a proč ho zabil? Co a proč nechtějí vesničané Markovi prozradit?) Chování postav je občas vyloženě nelogické. (Tak ano, chápu Herzovu stařeckou touhu vidět a točit nahatý baby, ale když jste v zimě v prázdném, neznámém a prochladlém domě, asi po něm nebudete běhat jak tupci nahatí. Nebo odjinud: Máte pocit, že v domě se děje něco fakt hodně podivného. Máte kronikáře, který vám může podat vysvětlení. Zajdete k němu ale až po dlouhé době, a pak ani kronikáře pořádně nevyslechnete, usrknete kafe, nahlédnete na jeden list kroniky a utečete. Jo a nejvíc by mě zajímalo, kdo celá leta v tom baráku platil zbůhdarma za elektriku?) Celkové vedení jinak možná zajímavého příběhu také není zvoleno zrovna šťastně.  Pokud jsou člověku známy různé hororové předlohy, s nimiž scénář pracuje, dojde mu velmi brzy, jak se věci mají (ono se čtyřmi, maximálně pěti postavami to ani není tak těžké). A nakonec zhůvěřilost největší. Celá duchařská linka tady nemá žádný smysl! Skutečně. Když ji odmyslíte, zjistíte, že k ději nepřispěla vůbec nijak! Jen jako kolorit. Ale duchové v podstatě nezasáhnou, jen se sem tam mihnou obrazem.  Hodně hereckých výkonů je amatérských, včetně ústřední role Marka (Ivan Franěk), nebo dua bisexuálně orientovaných divoženek (Dagmar Součková, Tereza Němcová) - ano, samoúčelné nahoty a až pornografických scén je ve filmu zbytečně mnoho a "mamina" Krobotová nevypadá krátce po porodu na plátně nahá moc valně, sorry.    Na Andreji Hrycovi je vidět, jak moc rád by charakterně hrál, ale zoufale neví co, nemá podklady pro svou postavu, nedostal je ani od scenáristy, ani od režiséra. Možná si byl režisér amatérského herectví svých oveček vědom, takže v závěrečné scéně se uchyluje k tak nehoráznému doslovení myšlenky, až by jeden brečel - když se hlavnímu hrdinovi konečně "rozsvítí", jak vše bylo, když se mu rozjasní, tak vysvitne sluníčko. Ano, pan režisér nám chtěl říci, že období tmy skončilo. Nejenom, že atributy hororu jsou šmírovité (od slova šmíra), nejenom, že duchařina je zde jen naprosto nefunkční ozdobičkou, ale navíc se sem ještě jako z jiného světa vetřel nacistický motiv. Těch pár flashbacků asi mělo vzbudit nějaké emoce, ale za prvé jsou natočeny naprosto odtažitě, za druhé nejsou německé dialogy přeloženy, takže němčiny neznalý divák je tak nějak v kelu, o čem je řeč. Asi jako když jsem teď použil já slovní spojení "v kelu", jež se používá jen na Moravě. Navíc celá "německá" linka opět nemá s "tmou" hlavního hrdiny nic společného.      Pár atributů je sice vykradených, ale profesionálně použitých - mlha, spadané listí, s nímž si pohrává vítr, tajemná knihovna, odsvěcený kostel a varhanní hudba, blikající zářivky v podivném koloniálu, ale což naplat, když jde o ojedinělé záblesky kdysi tvůrčí Herzovy geniality, zatímco celek má sice určité ústřední tajemství, ale nefunguje, jak by měl. Mimochodem, nějak jsem nezjistil, proč se film jmenuje T.M.A., a ne Tma, ale možná jsem se jen blbě díval a poslouchal. Znalci možná tuší, že jde o zkratku hororového podžánru The Mysterious Address (Záhadná adresa), ale český divák to nebude tušit ani náhodou. Disk načíná protipirát a tři upoutávky na jiné filmy. Jako bonus zde najdeme trailer (2:05), film o filmu (20:08) a fotogalerii (3:21). Zvláštní je, že ve filmu o filmu se Juraj Herz prezentuje jako ateista, který v duchy nevěří, ale na place při natáčení asistuje kartářka a esoterik. A na "lesbickém" gauči z filmu se odehraje gerontologický pokus osahávat vlastní manželku. () (méně) (více)

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

V rámci české kinematografie velice povedené žánrové cvičení, které občas narazí na věrohodnost českých reálií. (Některé věci se u nás prostě nedají natočit či vyslovit tak, aby nebudily úsměv.) Rozhodně to ale nevypadá jako film senilního starce, jak se možná čekalo, ale spíš jako dílo mladého talentovaného a energického začátečníka, který vyrostl na Studně.net. Se Spalovačem mrtvol snímek nemá nic společného, tak ambiciózní záběr Herz nemá. Pokud to porovnám třeba s posledními filmy od Daria Argenta, tak Herz je v lecčems lepší. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

T.M.A. doplácí na to, že v sobě chtěla mít všechno. Jsou zde obsaženy prvky snad ze všech hororových subžánrů, od duchařiny po hixploitation, bohužel to k sobě moc nepasuje. Respektive formálně by to snad i pasovalo, ale scénář si s tím nedákaže smysluplně poradit. Kupříkladu nacistické vraždy dětí jsou zde opravdu jen a jen proto, aby zde byly. Naštěstí Herzovi se daří budovat tak dobrou atmosféru, že při sledování ta samoúčelnost nijak zvlášť neruší, divák si to začne uvědomovat až zpětně. Ona zmíněná atmosféra je značně specifická, nedá se přirovnat k americké hororové tvorbě, starému eurohororu, ani k Asii. Je to ryze české hororové prostředí, na které ale z filmů prostě nemůžeme být zvyklí, protože tu snad ještě nikdy nebylo. Ale dalo by se na něj (a snad i bude) dobře navazovat. Měl jsem z toho takovej pocit, jako jednou kdysi v podvečer na Šumavě, na louce s opuštěnou kapličkou a za deště. Herci jsou celkem obstojní, jen ta čeština zní někdy drobet divně (ale věřim, že cizinci by z toho mohli mít lepší pocit, stejně jako my, kdyby se T.M.A. vkusně nadabovala do angličtiny). ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že jsem ten film během tří dnů viděl dva a půl krát. Proč je otázka vcelku jednoduchá. Tahle blbost je tak zábavná, že se naní dá dokonce víckrát jak jednou podívat. Je to hrozná sračka...co se týče příběhu. Zpracování je ale docela slušný a to je velká škoda. Sere mě, že v naší zemi se z dobrých zdrojů dokáže udělat taková sračka, až bych brečel. Nevěřím ale, že by to tvůrci dokázali myslet vážně. Chlap přijede do toho baráku, vybije se mu mobil...ke konci filmu mu vyzvání....Zvedne ho a praví: Jakto že ses mi dovolala, vždyť já mám mobil vybitej.....Dále se mu v baráku objeví pes (podobnýho psa měl před třiceti lety, když byl malej harant a v tom domě žil). pes na něj vyběhne a chlap praví: No Zoró, co ty tady děláš, vždyť já tě snad třicet let neviděl....Pak přijede pošťačka a aniž by jí cokoliv řek tak přiběhne k psovi a praví: Ahooj Zoroo, ty vypadáš pěkně. A on na to...jakto že ho znáš jménem? Přičemž pošťačka odpoví: No, prostě znám. Ten film je hrozná prdel, fakt na to nemám víc slov. Jenže to točil Juraj Herz a natočil to docela dobře. Krom toho si nemůžu pomoct, ale ten film mi připomíná nějakou počítačovou hru. Když ale vydržíte do konce, užijete si závěrečnou scénu, která se mi hrozně líbila. Nevím proč, ale ten závěr je moc hezky natočenej. Bejt takhle dobře napsanej i scénář, tak je to kvalita. Proč, když už si Češi dávaj takovou práci s tím, to alespoň nenatočí pořádně. ()

T2 odpad!

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $110,039║ Vývarová amatérčina, za nič viac sa toto nedá označiť. /5%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Spoluautora scénáře Martina Němce znám mimo jiné jako zdatného prozaika, jehož povídky mají šťávu a jsou žánrově velmi rozmanité. O to méně je mi jasné, proč 90% dialogů zní jak z pera Arnošta Vašíčka a i pokusy o hovorovou stylizaci končí epileptickou křečí. Herz odvádí solidní žánrovou práci, sem tam se blýskne nápaditý záběr, sem tam zabere i lekačka či ponurá stylizace prostředí. Příběh je taková klasická laciná povídka z amatérského fanzinu, která by ale vůbec nemusela být tak marná, kdyby... Ono kdyby zahrnuje především uvěřitelnost, nadhled nad vlastní odvozeností a střídměji vedení herci. Takhle T.M.A. bez problémů obstojí jako český televizní film se vším hnojem na holinkách. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

44. MFF KV .. Scénář: Martin Němec, Juraj Herz .. S.r.a.č.k.á.a. Absolutně zbytečný h.o.r.o.r.ový příspěvek z české s.e.n.i.l.ní dílny. S tímhle H.e.r.z. prorazí tak akorát na T.H.S. Křídla distribuční Warner Bros. nejsou také žádný ukazatel, neboť to tam musel schválit někdo chorý. T.M.A. má tolik prázdných pokusů o nakročení tam i onam, ale těžko se z toho guláše tahají chutná sousta nebo alespoň podařené záběry. Nechutných a katastrofálních klišé je tam však pestrá škála. Nasycených však bude mizivě. B.l.e. ()

woody odpad!

všechny recenze uživatele

Konečně pořádný český midnight movie (ve kterém není Gottwald ani jiný bolšán). Ale jinak asi film, ve kterém se hororová atmosféra vytváří ukousnutým uherákem, pokaženým bojlerem ve sklepě a nezničitelným rádiem dopadnout nemohl... "Jak ses mi dovolala? Můj mobil je vybitý." Zkrátka je to jeden z těch vzácných typů filmů, které jsou tak hloupé, až jsou vlastně strašně vtipné. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Každý se něčeho bojí….. Ten barák nemá adresu a prý ani pěknou minulost. Což mně nevadí. Bohužel horší je, že se všichni snaží tvářit hororově. Trapárna! Stejně jako dialogy či nesympatické chování postav. Takový český dům duchů s trochou sexu (dřív jsme nemohli…). Je jen na vás, jestli přistoupíte a překonáte všechna proti (cca 40 minut). Pak se můžete dočkat zajímavých okamžiků. Duchařiny mám rád a zde se najde pár okamžiků, které dávají zapomenout na trapnost. Ovšem několik dalších ji rychle připomene. Originalita příběhu je neodiskutovatelná. Přinejmenším v našich končinách. Avšak jeho struktura, obsazení, dějové zvraty – nesmyslné! Bože, TO JE KRAVINA!!! Bojím se, že nebudu mít odvahu na další český film! PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

JFL odpad!

všechny recenze uživatele

Dramaturgická, scenáristická i herecká katastrofa, která pouze vrší jedno zhovadile realizované klišé za druhým a nejvíce připomíná horečnatý sen rádoby umělce, který v drogovém opojení sjel kupu audiovize od hammerovských adaptací Poea přes "Terminátora 3" až po legendární skeč o českém pohostinství z pořadu "22". Esencí filmu je postava mladé fanynky hlavního hrdiny, která uvnitř sekvence z jednoho večera projde tolika diametrálně odlišnými charakterovými polohami a náladami, kolik je jen do rozjařeně impotentního koksáckého scénáře možné nacpat. Český rodokmen film definitivně stvrzuje nemohoucným šmíráctvím, upocenou rádoby erotikou a neochotou udělat čistou žánrovku. Jako ve většině českých produkcí se mísí samoúčelné a nekoncepčně užité žánrové prvky (nesmyslná gore scéna amputace, hrstka nemotivovaných lekaček - nutno dodat, že kromě nich ve filmu žádné jiné lekací momenty nejsou) s bezzubou snahou o přesah (přízrak nacistických zvěrstev stojí jen krůček od přiznaně brakové polohy filmů o náckovských zombiích). Bohužel film sálá egomaniakálně zbytnělými ambicemi, takže jeho nablblost není zábavná, ale mrazivá a vyčerpávající. Definitivně odzbrojující pasáží je sekvence s estrádním duem policistů. A ponaučení z filmu? Lesbičky jsou zlo, protože znásilňují naivní děvčata, ale pořádný samec (který vypadá jak vekslák) je dokáže vrátit na správnou cestu. Po technické stránce je záslužná práce kamery, ale zvukový mix s tristními postsynchrony dost scén potápí. ()

igi B. odpad!

všechny recenze uživatele

D.N.A. . . . Myšlena tím duševní podagra, žeroucí s mlaskáním mistrovu pošahanou snahu o tvůrčí čin a našinci pak poslední zbytky >hezkých< vzpomínek na doby kulturní tmy, kdy naši "mistři" filmu byli schopni v kontextu doby a situace tvořit >krásu< , nebo aspoň filmy s jakousi tvůrčí poctivostí, s duší a nějakou uchopitelnou poetikou ve vztahu k oněm dobám a možnostem, nejen technickým... Však víme, že... Tohle je ovšem tak laciný hnus a šmíra, to mi připadá jak film nějakého začínajícího vytrendovaného protekčního blba, co se - jak už to tak v téhle době a společnosti chodí - probonzoval na Fámu a napapaný granty a dotacemi dělá že sežral celý svět. S idiotskými hereckými kreacemi reálné čudlárny a otravně nerváckou kamerou, posílající celé to směšné snažení do... °-/ . . . Víc už se mi to ani nechce p.i.t.v.a.t. . . . D.m.s.n. páně režisérovo zasloužené D.N.O.! - - - - - (Poprvé nahlédnuto a se sebezapřením bez soustředění a chuti dohleděno /ze stupidních studijních důvodů/ 3.12.2011 na >tévé nepríma< , hodnocení 1811., komentář zde nasráním zatemněný jako dvěstětřiačtyřicátý - 3.12.2011) ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Technicky slušné a rozhodně zábavné (byť nechtěně). Jinak ale strašně blbé, nelogické, herecky nezvládnuté. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Juraj Herz je bohužel dávno senilní, jak dokazuje např. tento rozhovor nebo právě film Tý Em Ej. Oprýskané zdi, oškliví herci a zelený filtr ještě nedělají z filmu horor, to by musel mít film lepší scénář, takhle jedna hloupá a směšná scéna střídá druhou. Největším hororem je tak příšerná agroalternativní hudba v úvodní scéně a v závěrečných titulcích (nepřekvapivé zjištění, že scénárista filmu je zároveň členem oné kapely je už jen třešničkou na dortu) ()

Morien 

všechny recenze uživatele

SPOILER: Guláš, guláš, guláš, guláš, guláš, guláš, guláš, dobrá hudba, guláš, guláš, guláš, guláš, prkenný hrdina, guláš, guláš, guláš, guláš, pryč se sexem, guláš, guláš, guláš, guláš, stylové obrazy, guláš, guláš, guláš, guláš. KONEC SPOILERU. Kam se poděla paní v červeném kostýmu? Byl nějaký důvod, proč se v hlavním ději objevil ten postižený šlapač měchů? Film jako by se tvářil, že po nás chce, abychom mysleli, ale potom to sám nějak popírá. Utípnout kousek úvodu a přidat víc psycha. Jo a taky to trochu přebrat vidlema, protože některé věci tam opravdu nemusely být. Mám na mysli hlavně lacinou erotiku, zachmuřené domorodce myslící si "Někdo by mu to měl říct, že by měl odejít", tajemné záběry na dům a hrdinu z pohledu neznámého funícího šmíráka, magické obětní kameny a tak. Kdyby to bylo víc sevřenější, provázanější. Když si jeden ukousne celou štangli salámu, tak mu něco musí zůstat trčet z huby a potom to i spadne na podlahu. Pankáči, co seděli přede mnou a stihli jít za film dvakrát na záchod, se nakonec pozvraceli na autobusové zastávce. Ale to bylo asi tím vínem, co do sebe lili. Tři hvězdičky proto, že se to dle mého názoru nelíbí většině kvůli tomu, že je to české /kromě toho, že je to divné/. - 2009. --- Na IMDB jsem si přečetla zajímavé přirovnání k italským giallo hororům, zajímavé proto, že to velmi přesně sedí. Pochybné herectví, sex, mix dětských písniček a nervydrásající hudby, prokletý dům, dávný přítel z dětství, traumatická ztráta paměti, zničehožnic náckové, vesnice plná násilníků, zarostlých samorostů a znetvořených dětí, už tomu chybí jenom víc červená krev. Zajímalo by mě, jestli to pan Herz ví, že vlastně natočil giallo. - 2017 ()

choze 

všechny recenze uživatele

Prochechtali jsme se tím s Legasem od začátku až do konce a s námi celý sál Klubu kultury na LFŠ. Chechtali jsme se neuvěřitelně dementním dialogům, neuměle převedeným početným těžkotonážním klišé, stupidnímu chování postav, debilnímu polopatismu... a docela by mě zajímalo, jak se na tuhle reakci publika tvářila přítomná herecká delegace k filmu. T.M.A. je pro český horor totéž, co NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ pro český akční film. Velezábavná béčková fraška, kterých bude v budoucnu doufám přibývat. Jinak jsou tu ale minimálně dva zásadní rozdíly - především oproti NVN je humor v T.M.Ě. z 95 procent nechtěný, ale zase jako horor funguje T.M.A. podstatně líp než NVN jako akční film. I když je to celé hrozně ohrané a k tomu neumětelsky zinscenované, nebál bych se totiž mluvit o atmosféře (a ke konci už je to solidní psycho), na kameře je znát snaha a podrželi to i dobří neokoukaní herci, nemluvě o geniální scéně lesbického sexu :) ()

Dellamorte

všechny recenze uživatele

Tak ahojte, rada by som s vami videlila svoj zážitok. Nikto mi na celej the báze nexcel povedať kde to premietajú, nikto ani po záverečnej nexcel posunúť linky na freeway tejto takéjže kultovky.Finaly som si vďaka užívatelovcovi the kultoviek ( nexce byť menovaný ) užila tú ozajstnú československo-ú hororovú hostinu the. V tesnom závese som absolvovala aj ZLO, The, takže zážitky musím hodiť do centrifúgy a vyčkať na rozbor. Nepochopila som ale Zuzkinu, tiež " debušé " Andyho účasť v tejto Ďuriho patlanine. Dlhého Míšu mám rada, ale toto nepotreboval, no a Radek si to zaslúžil. Nexcem vyšahať nejaký hybrid žaner, ale tha uznaj - "kamkové ZLO / bludná TMA / prep*čovaný BLAVAFILM s banánom po záruke, vo všetkom majú slováčiská prsty, az by sa SiBila DiVila.Musím končit a tiež ani radšej nehodnotiť. Ta ftedy do najsambližnej hooohooo stretávky pred vyprázdneným hoohoo kinom, The. Čafte. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Herz na to pořád má a i za mrzký peníz natrhává s přehledem řitní otvor všem americkým hororovým rychlokvaškám nejen z produkce Michaela Baye. T.M.A. je scenáristicky překombinovaná a v závěru nedává prakticky žádný smysl, ale Franěk má charisma o rozloze indických slumů, Herz buší do atmosférického bubínku pokaždé, kdy k tomu dostane příležitost, a hned několik scén bych se nebál označit za ledově mrazivou šou. A že se opírá o provařená klišé? Koho to zajímá, když to stále skvěle funguje. Dětský sbor mi bude znít v hlavě přinejmenším do rána. 6+, v rámci českého rybníčku ještě o fous víc. ()

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Tak moc se snaží být T.M.A. hororem (a vypůjčuje si proto vzájemně neslučitelné aspekty z různých zákoutí žánru), že nakonec nefunguje prakticky v žádném ohledu, vyjma toho technického. Budování atmosféry, ujasnění zásadního schématu a motivace postav, stejně jako jejich charakter, jsou totiž jaksi doménou jiného vesmíru, než toho, ve kterém se momentálně pohybuje Juraj Herz. (44. MFF KV - 7.7.08) ()

Související novinky

Zemřel herec Andrej Hryc

Zemřel herec Andrej Hryc

31.01.2021

V noci ze soboty na neděli zemřel slovenský filmový, televizní a divadelní herec Andrej Hryc. Bylo mu 71 let. Hryc bojoval od loňského roku s akutní leukémií, informace o úmrtí nyní médiím předala… (více)

Reklama

Reklama