poster

Zaslaná pošta (TV film)

  • Velká Británie

    Going Postal

  • Slovensko

    Zaslaná pošta

Komedie / Fantasy / Dobrodružný

Velká Británie, 2010, 94+91 min

  • Wladi.mir
    ****

    Líbilo a moc smích, který ze mě vycházel při sledování musí být důkazem. Dokonce i český dabing byl na dobré úrovni a vyprávění českého dabéra mi připomínalo Edwarda Blooma z Big Fish. Pěkně natočeno s citem pro humor a musím říct, že Terry Pratchett mě zajímá čím dál tim víc. Zasloužené čtyři hvězdy.(16.10.2010)

  • fmash
    ****

    Přiznávám se bez mučení. Kdyby Pratchettovy spisy nezabíraly skoro celou poličku v mé skromné knihovničce, čtyři hvězdy bych Zaslané poště dal jen stěží. Pravda, mohlo to být horší, TV filmy logicky nedisponují takovými možnostmi, jako populární blockbustery. Výprava přesto nebyla nejhorší, některé postavy byly výborné (mladší, později starší pošťák kupříkladu) atd. Na druhé straně Vzoromil u mě není senilní dědek a laciné masky (golemové, Angua) byly trochu moc pod úroveň celkového zpracování. Nu což, vzhledem k ambici zeměplošských příběhů, navzdory jejich relativní populárnosti, působit spíše na sečtělé čtenářstvo ochotné přemýšlet, jsem žádné megazpracování nečekal (popravdě jsem nečekal žádné zpracování). Atd. atp., tuhle čtyřku dávám z osobní náklonnosti a nečtenářům Pratchetta bych to moc nedoporučil. Ale dovedl bych si na téhle úrovni zpracování představit seriál všech dílů. To by bylo něco.(2.5.2011)

  • Shadwell
    ***

    Pořád se nemůžu vyrovnat s tím, proč vypadá Zeměplocha vedle Harryho Pottera a Pána prstenů jako chudokrevný ošuntělý vagabund. Toto nedozírné promarnění pratchettovského potenciálu, který si podle mého také zasloužil postavení obrovské merchandisingové frančízy s multimediálním trhem a blockbusterovým statusem a ne televarieté od tvůrců, kteří mají talent uzenáře, morálku lichváře a styl funebráka, přičítám trojí skutečnosti: (i) V prvé řadě je Zeměplocha zábavně parodickou směsicí popkultury a subverze, která na kanonických dílech fantastiky vlastně parazituje a zároveň je komentuje. Byť nijak závratně, přece jen směřuje k inteligentnějšímu čtenáři, který ocení meta-fikce než fikce samotné. Zeměplocha neslouží ani jako kašírovaná dekorace pro romantickou pohádku (Harry Potter), ani to není tabule, kterou školomet popíše poučkami o ideálním uspořádání společnosti (Pán prstenů). To ji na globálních trzích u koncového zákazníka logicky malinko indisponuje. (ii) Za druhé vězí u Zeměplochy problém v odstupu mezi knižními předlohami a filmovými adaptacemi, který není ani extrémně krátký jako v případě Harryho Pottera, ani extrémně dlouhý jako u Pána prstenů. Harry Potter se natáčel de facto spolu s paralelně vycházejícími knihami Rowlingové a jedno umocňovalo druhé, zatímco Pána prstenů nakopli kompletně od začátku, včetně znovuvydání všech tří svazků. Zeměplocha se naneštěstí časově vklínila někam mezi ně a navíc ji zastihla digitální éra na počátku devadesátých let, která stihla utvořit početný fandom, mapy a kuchařky z Discworldu, mrakoplaší čepičky, a tudíž se ji nevyplatilo investičně vzpružit a revitalizovat. (iii) A za třetí Pratchett má jak známo Alzheimera a nepotřebuje syslit peníze, beztak má vyděláno, na rozdíl od ambiciózní Rowlingové a jako vždy zištných majitelů práv k Pánovi prstenů, čilých podnikatelů, kteří se postarali o to, aby otcova památka nezanikla v přílivu nových jmen a nových dobrodružství. ____ Odbyté adaptace Zeměplochy jsou zvláště nešťastné také proto, že nabízela obrovský makrokosmos, dynamické univerzum mnoha soustav, které jsou více či méně provázané, například v Noční hlídce mohly ve druhém plánu sedět v kantýně zbylé postavičky z jiných dílů anebo by Smrť, který se alespoň na okamžik objeví v každé z x-desítek knih, mohl zajišťovat podružný rámec či tragikomickou stafáž. Divák by tak nevěnoval recepci filmu rovnoměrnou pozornost, ale v souladu se svým profesním zaměřením i s konkrétním fandovským zájmem by si stanovoval určitou klasifikaci a hierarchizaci jednotlivých částí rozsáhlého světa. Konečně se tak mohl vyřešit základní metodologický spor, který se stihl rozhořet mezi naratology a ludology. První nahlížejí filmy jako příběhy, druzí jako interaktivní systémy. Filmy dle druhých nejsou lineárně přednastaveným řetězem, ale kybertextem, kterému dává hybnou sílu až divák, nikoli autor. Svět Discworldu se takovým úvahám a konceptům vyloženě nabízel.(30.10.2010)

  • bartias
    ****

    Humorné fantasy podle oblíbené stejnomenné knihy prakticky není co vytknout. Britská televize BBC má s adaptacemi literárních předloh od Terryho Pratchetta dlouhodobé zkušenosti a Zaslaná pošta se povedla podle jejích veřejnoprávních možností. "Levnější" triky nevypadají na malé obrazovce špatně, masky a kostýmy z toho vyšly snad ještě lépe. Příběh jednoznačně funguje. Jen ten děj roztahaný do dvou devadesátiminutových filmů by se dal podstatně zhutnit. Fanoušci si ale pošmáknou. Televizní svět Zeměplochy je prokreslený do nejmenších detailů a objevují se v něm i vyloženě vedlejší postavy z jiných příběhů.(3.11.2010)

  • Andre3000
    *****

    Od Terryho jsem zase tolik nepřečetl, ale Zaslaná pošta je moje nejoblíbenější knížka od něho. Film samozřejmě nemůže být nikdy lepší než kniha a proto jsem na film nekladl žádné velké nároky a v klidu si ho vychutnal. Musím říct, že opravdu parádně zfilmované, škoda jen že se jedná o pouhý televizní film.(18.1.2011)

  • - Po Hogfatherovi (2006) a The Colour of Magic (2008) jde o třetí hrané televizní zpracování příběhů ze "Zeměplochy" Terryho Pratchetta. (suicide)

  • - Sir Terry Pratchett, autor knižní předlohy, se ujal role jednoho z pošťáků, který se objevil v závěru filmu. (Tom_Lachtan)

  • - V kostýmu pana Pumpy byl holandský kaskadér Marnix Van Den Broeke, který hrál v předchozích filmech Smrtě. (Chegi)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace