Režie:
Kari SkoglandKamera:
Jonathan FreemanHudba:
Ben MinkHrají:
Ben Kingsley, Jim Sturgess, Kevin Zegers, Rose McGowan, Natalie Press, Conor MacNeill, William Houston, Michael McElhatton, Gerard Jordan, Nick Dunning (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V osmdesátých letech minulého století se Irsko zmítalo pod tíhou občanských nepokojů. Tehdy byl 22-ti letý Martin McGartland (Jim Sturgess) za výtržnosti v ulicích Belfastu zajat britskou policií. Od agenta britských tajných služeb (Ben Kingsley) dostal nabídku, aby tajně pronikl do militantní organizace IRA (Irská republikánská armáda). Jeho postoj k IRA byl veskrze negativní, proto na nabídku kývl a postupně se dostal až do samého nitra organizace. Bral život jako hru, jenže hrát si s radikálními Iry se nevyplácí... Poznal drsné, brutální a nelidské praktiky teroristů, kteří neznají slitování. Strach z prozrazení byl tak velký, že nikomu ze svého okolí nesměl říct sebemenší informaci o svém úkolu. Žil dvojí život. Příběh se odehrává v letech 1987 – 1991, kdy Martin McGartland působil tajně v IRA. V roce 1991 IRA odhalila jeho totožnost a unesla ho. Martinovi se podařilo ze zajetí uprchnout, od té doby je stále na útěku. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (209)
Štvanec IRA určite nikoho nenaštve, ale málokoho oslní. Problém nebude v scenári, ktorý je síce klasický, ako len môže byť, ale to akosi od podobnej témy očakávame. Pre mňa predstavoval menší problém Skoglandov neviditeľný štýl točenia, bez jedinej vizuálne pôsobivej a osobitej scény a bez Sheridanovského emocionálneho zaujatia. Pozrite si V mene otca a Štvanca a rýchlo pochopíte. Kinsley je štandartne dobrý, ale určite prekvapil Sturgess, ktorého máme už ťažko zaškatuľkovaného v úlohe sladkých romantikov. Pre jeho odporcov bude tento film príjemným prekvapením. Ak by sa Skogland snažil tak, ako Sturgess, mohlo sa jednať o nadpriemernú oscarovú drámu, Štvanec IRA ale akosi časom zapadol a môže si zato sám. ()
Filmy o informátorech mají ten problém, že můžete zlámat dvacet tužek nad scénářem a stejně vám vyleze to samý, co už tady bylo v jinym filmu tohoto typu. Ten postup je vždycky takřka totožný - chlapík nesouhlasí, pak teda jo, vypadá to žůžově, zamiluje se, někdo začne něco tušit, žena začne něco tušit a kapitální průser. Fifty Dead Men Walking vsadilo na sychravý Severní Irsko a nasranou IRA, což u mě funguje vždycky (mám rád tematicky evropskou guerillu). Je šedivo, občas se dá ohřát o hořící auťák, úzké cihlové uličky a všudypřítomné ploty a vojsko s L85A1 v rukou (jedna z nejkrásnějších zbraní vůbec). Funguje to a člověk je schopný opustit i tu hopsa hejsa kameru v dramatických scénách. Fifty Dead Men Walking funguje - je zpracován precizně, režie nepadá do rutiny a paranoidní inferno druhé půle skvěle graduje. Spokojenost. ()
Povedené životopisné drama o britském informátorovi v řadách IRA. Jim Sturgess podává výborný herecký výkon, režie a kamera působí velmi civilně a realisticky, což se kupodivu netluče ani s akčními scénami. Rozhodně jeden z těch lepších zářezů v silně nevyrovnané filmografii kanadské režisérky (70%). ()
Při sledování Štvance IRA jsem si vzpoměl na podobný snímek španělské produkce Krycí jméno Vlk, kde hlavní hrdina pro změnu infiltroval řady baskické separatistické organizace ETA. A to srovnání nedopadlo pro Štvance IRA moc dobře, protože ten druhý počin mi přišel daleko filmovější a mnohem lépe propracovaný. V případě britského filmu mi přišel scénář tak nějak nedotažený, dost důležité motivy jednání a rozhodování hlavní postavy byly buď zamlčené nebo nedůvěryhodné. Navíc skutečný Martin McGartland byl při své činnosti asi hnán podstatně menším altruismem než se snaží film diváka přesvědčit, a jeho pohnutky byly přízemnější. Celý ten proces lámání a rekrutování spolupracovníka britských bezpečnostních služeb je strašně odbytý a v praxi by Martinovo rozhodnutí na základě takové nabídky bylo čirým bláznovstvím. Film samozřejmě hodně těží z prostředí, kde se odehrává, tedy z války a terorem rozdělené země, a z toho, že vychází ze skutečných událostí, byť jak je to celkem běžné a logické, si je vykládá částečně podle svého. Jenže co naplat, i když se mi chce dát čtvrtou hvězdičku, přijde mi to moc televizní a mrzí mě nevyužitý potenciál. Celkový dojem: 65 %. ()
Je zaujímavé, ako je každý film o neoficiálnej občianskej vojne a IRA iný. Štvanec McGartland nie je príbehom verejného bojovníka ako Boxer, ani slávneho väzňa ako Hlad. Je príbehom bežného mladíka, ktorý sa narodil do zlej doby. Z pohľadu historického kontextu a okolností je realizácia vyhovujúca, ja som bol aj pri opakovanom zhliadnutí spokojný. 75% ()
Galerie (29)
Zajímavosti (3)
- Scenar k filmu vzniknul jako volna adaptace autobiograficke knihy "Fifty Dead Men Walking", kterou napsal novinar a spisovatel Nicholas Davies spolecne s Martinem McGartlandem. (POMO)
- Pracovným označením snímky bol názov Man on the Run. (MikaelSVK)
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo v Severnom Írsku, predovšetkým v metropole Belfast. (MikaelSVK)
Reklama