Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (127)

Radko 

všechny recenze uživatele

Ukazuje sa, že veľa dnešných vzťahov a/alebo stykov funguje len cez nejaké prídavné látky. Od alkoholu cez peniaze, amfetamíny až po sladkospavé oblbováky. Kto si to môže dovoliť, vyberie si formu povoľnosti svojho partnera. A ochotných otrokýň lásky je stále dosť. Lebo peniaze. Nejaký veľký príbeh psychologógie sa tu neodohráva, skôr je to také všeobecne tézovité, avšak ak schematizmus ladí s osobným pohľadom na svet, tak sa film stáva skvelým zážitkom. O to viac, o čo je opojnejšia celková chladne tajomne odťažitá atmosféra filmu, nedopovedanosť situácií, charakterov postáv. Ak sa k tomu pridá skvostná kamera nad nadpriemerným hodnotením neváham. Pretože rovnako neváham si tento zážitok po čase zopakovať. ()

uiu 

všechny recenze uživatele

Podivně mrazivý a podmanivý film, který ve mě zanechal nepříjemný pocit. Hlavní hrdinku vlastně ani pořádně nepoznáme, neboť vidíme jen střípky z jejího života - studentka, která si přivydělává jako servírka, pomocnice u kopírky a ve výzkumném centru, nestíhá splácet nájemné u své sestry a její švagr ji nenávidí, její bývalý (?) přítel se léčí ze závislosti na alkoholu stejně jako její matka - narazí na inzerát pro "společnice" postarších mužů a tato brigáda s vysokým přivýdělkem ji zaujme natolik, že vezme i práci "Šípkové Růženky". Je uspána, aniž by věděla, co se s ní děje. Do její komnaty přicházejí starší chlápci, kterým už ani viagra nepomůže a dělají si s ní, co chtějí (bez proniknutí). Na film jsem se těšila již dlouho a jako fanynka Emily Browning jsem jej nedočkavě vyhlížela a byla jsem mile i nepříjemně překvapena (nečekala jsem, že ve filmu bude tolik nahoty, zvláště v podání Emily). Na druhou stranu tleskám, že do něčeho takového šla a ukázala se celému světu v celé své "kráse". Její (a jiných dívek) nahota není vyjádřena jako nějaká oplzlost. Oplzlými by se daly nazvat až těla nahých starců, ale co je špatného na nahém těle, když je vám 20 nebo 80? To je už jen estetický problém jedinců, tedy diváků, kteří kvůli tomu film odsuzují. Pro mě asi nejdepresivnější film tohoto roku. A to je klad. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

corpsy 

všechny recenze uživatele

So slečnou ( paní? ) režisérkou a scenáristkou Juliou by som rád skočil na pivo. No zrejme asi len na tretinkové, niekde do zámožnej reštiky bez života. Vidím totižto, že zrejme pochádza z rodu smelých intelektuálov, ktorí pri sledovaní takýchto filmov popíjajú chutnučký ( dľa ich chuti ) čajíček s erekciou na malíčku a vášnivo diskutujú na filozoficko-sociálno-manifestačnú tému tohto diela. Nie škoda celuloidu ( digitálu )? Toto je ťažké aj na divadelné dosky. ()

MartinezZ odpad!

všechny recenze uživatele

1) Film jsem zdaleka neviděl v jeho plné délce. Nějak jsem nenašel důvod sledovat život mladé prodejné děvky. ~ 2) pravděpodobně díky tomu jsem absolutně nepochopil závěr a tedy film => a) Ztracených 30 minut života, b) Smažte někdo obsah filmu, který napsal acsmp, protože jeho popis děje sedí asi tak z 10%. ~~~ PS: A proč hodnotím film, který jsem ani celý neviděl? Protože mě absolutně ničím nezaujal. Ani rádoby skandální erotikou, ani vyšisovanou hlavní "hrdinkou", ani perverzními dědky. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno