Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1920 a bolševické Rusko má v úmyslu obsadit a sovětizovat oblasti, které vnímá od dob carského impéria jako sféry vlivu. Režisér sleduje obranu Polska za zachování svrchovanosti z několika stran, nejviditelněji prostřednictvím ústředního manželského páru. Zatímco kabaretní tanečnice Ola zůstává v napjaté Varšavě, její muž Jan se ocitá na bojišti. Velkolepé historické drama režiséra Jerzyho Hoffmana, který je dlouholetým odborníkem na podobné domácí velkoprodukce (například filmový přepis slavného románu Henryka Sienkiewicze Ohněm a mečem), bylo zároveň vůbec prvním polským hraným filmem natočeným ve formátu 3D. (Febiofest)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (46)

Koly 

všechny recenze uživatele

Proč jenom my nedokážeme natočit takový film? Myslím si, že námětů se v naší historii najde víc než dost a možná i režiséry na to máme, chce to jenom investovat nějaké peníze. Poláci se evidentně investic do podobných projektů nebojí a Jerzy Hoffman je prostě jistota. Ten chlap snad nedokáže natočit špatný historický flák. Bitva o Varšavu sice v mnohém připomíná ruské válečné velkofilmy, ale to mně osobně vůbec nevadí a nemám problém ani s vyobrazením Poláku jakožto zachránců světa před šířením bolševismu. Koneckonců kdo ví, jakým směrem by se ubírala historie, kdyby Poláci tu bitvu prosrali a tím pádem by v roce 1920 na hranicích s Německem vznikl stát pod přímým vlivem Lenina a jeho bolševické nákazy. ()

charlie_ando 

všechny recenze uživatele

Režisér Jerzy Hoffman si společně se scénáristou Jaroslawem Sokólem ukousli opravdu velký krajíc válečného komisárku, protože chtěli vyprávět epický příběh "zázraku na Visle" a vše to válečné zápolení měla spojovat hedvábná nitka milostného příběhu ústřední dvojice. Bohužel se to tak zcela nepodařilo a film je spíš souborem jednotlivých výpravných obrazů. Pokud se něco výrazně povedlo tak jsou to bojové scény a zvlášť jezdecké útoky, které jsou však často devalvovány roztřesenou digitální kamerou. Pro české diváky bude asi dost těžce stravitelná výrazná náboženská linka a rovněž to, že bez znalosti historických souvislostí je vyprávění dost nepřehledné a chaotické. Začátek ještě jasně ukáže, jak jsou v tomhle příběhu rozdané karty a kdo stojí na jaké straně barikády, ale pak už to jsou spíš jednotlivé střípky historie, ač se snaží být někdy až dokumentární. Hlavní hrdina mobilizovaný polský jezdec Jan Krynicki (Borys Szyc) má hlavu plnou furiantských hloupostí a tak se není co divit, že se dostane do pěkné šlamastiky a vojenským tribunálem to jen začíná. Děj někdy až necitlivě střídá scény z bezstarostného varšavského varieté, aby zvýšil kontrast výjevů z bitevního pole. Ač nesmiřitelný střet hrdého polského orla s rudou sovětskou záplavou sliboval velkou hloubku a silné drama, emocí je ve filmu jako šafránu. Vděčná historická událost, která by si zasloužila výrazně lepší scénář. ()

Reklama

Georgex 

všechny recenze uživatele

Zajímavé téma, záblesky kvalitního válečného filmu, ale jako celek to naprosto nefunguje. Hlavní vinu na tom nese neuvěřitelně špatný scénář, prapodivné vizuální zpracování, ale také přehnaný patriotismus, což pro nepolského diváka může být chvílemi až nepříjemné a to i přesto, že vidět prchající bolševika mu dělá radost.. Moje hodnocení 30%. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Schválně jsem si díval na hodnocení filmu v Polsku, ale ani tam není Varšavská bitva nijak závratně hodnocena. Já tvůrcům trošku rozumím, oni chtěli dát do filmu mnoho emocí, ukázat patriotismus Poláků, to co rusák byl, je a bude za hajzla a vzdát hold všem těm co Polsko před Rusákem bránili i za cenu vlastního života, tomu já rozumím a velmi s Poláky sympatizuji, lidsky, ale jako divák musím hodnotit především předložený film a tady musím říct, že film ničí scénář, protože ja tam prakticky žádný příběh nevidím. Je to několik scén nalepných na sebe, který spojuje snad jen doba a událost a to je fakt hrozně moc amatérský. Musím ale přiznat, že film má v sobě hodně povedený válečný scény a to jak akční části, tak masový záběry, bylo vidět, že Jerzy Hoffman ví jak udělat záběr nebo kam postavit kameru. Škoda je to poctivá práce, která upadá na scénaři. ()

dom156 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem čekal drámo s válečným přízvukem, poté se to spíše vrhlo na válečnou strunu, ale tak trochu chaoticky. Nebylo by od věci alespoň hodit na obraz datum ve formátu měsíc a rok, aby i ti méně erudovaní v historii byli v obraze. Mimochodem já si poté vyhledal velmi zajímavé články o této válce a snad jsem se trochu obohatil o informace. Dále mi vadila primárně roztěkanost a až zbytečné sledování hlavních hrdinů a k tomu do další pod zápletky připlácnutí ještě šéfů Polska v oné době. Některé sekvence mě velmi bavili, bohužel zas některé záběry vypadaly, jako kdyby byly vyrobené z moduritu. Vše tak polovičatě uděláno až na patriotismus, které je všude kupa. Za mě bohužel průměrný film. ()

Galerie (75)

Zajímavosti (7)

  • Ve snímku můžeme zaznamenat scénu, ve které maršálek Pilsudski (Daniel Olbrychski) seznamuje generalitu s plánem protiútoku na Sověty. Divák může nabýt dojmu, že největší zásluhy při vítězství nad Sověty měl maršálek Pilsudski. To ovšem není zcela přesné. Za myšlenkou tohoto protiútoku stála jiná osoba, konkrétně generál Tadeusz Rozwadowski. (majky19)
  • Film je už v poradí druhou spoluprácou Michala Zebrowskieho a Aleksandra Domogarovova. (Odpocivadlo)
  • Ve scéně, kdy jedná premiér Wladyslaw Grabski (Michał Żebrowski) s maršálkem Pilsudskim (Daniel Olbrychski), Pilsudski očekává, že Grabski podá demisi a odstoupí z vedení vlády. Prý kvůli tomu, že přestal věřit ve vítězství polské armády. Skutečnost byla ovšem jiná. Vláda Grabského byla pouze dočasná (pol. tymczasowa) a v důsledku polsko-sovětské války byla utvořena Vláda národní obrany (pol. Rzad Obrony Narodowej) pod vedením Wicentyho Witose. (majky19)

Reklama

Reklama