Režie:
Stephen FrearsScénář:
Christopher HamptonKamera:
Philippe RousselotHudba:
George FentonHrají:
Julia Roberts, John Malkovich, George Cole, Ciarán Hinds, Michael Gambon, Linda Bassett, Glenn Close, Michael Sheen, Bronagh Gallagher, Emma Griffiths Malin (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Toto zcela netradiční zpracování legendy o Dr. Jekyllovi a panu Hydeovi je příběhem dobra a zla, lásky a vášně. Mary Reilly (Julia Roberts - Pretty Woman, Hook, Noci s nepřítelem) je skromná služka, pro kterou je její pán životním idolem. To by nebylo nic divného, kdyby oním vyvoleným nebyl Dr. Jekyll (John Malkovich - S nasazením života, Nebezpečné známosti). Mary postupně zjišťuje, že její pán je nejen milý a obdivuhodný doktor, ale také šílenec, který skrývá velké tajemství... (Bonton Home Video)
(více)Recenze (72)
Tohle je prumerne zpracovani pribehu Dr.Jekyll a Mr. Hyde. Atmosferu to jakz takz ma, ale bat se nebudete, John Malkovich i Julia Roberts se snazi a par napinavejch okmaziku tu je. Vic nez Julia me zaujal Malkovich, ktery opet ukazal, ze je vyborny herec a i kdyz kuli spatnymu scenari nema moc sanci ukazat co v nem je, tak ty prilezitosti co dostane skvele vyuzije a uverite mu, ze je jednou hodnej tichej vedec a podruhy magor co beha po ulicich a zabiji. Nebejt Malkoviche a Julie tak si tohohle filmu asi nevsimnete, takze jen 3*. ()
Mě se to, ale fakt líbilo! Mám fakt rád horory a tajuplné příběhy a všechno podobné. Ale nemám rád horory kde tečou litry krve a šílení mutantise sápou po zemi. Mám rád filmy s atmosférou, kde spíše nejostata nežli litry krve navozuje mrazení v zádech. A v tomto filmu se dozajista zamrazení v zádech dočkáte. Ponurá atmosféra, propojená vzpomínkami na zmařené dětství nevinné dívenky. A pak rozpolcenost hlavního hrdiny. No takřka perfektní. Bohuželjen takřka. Tak jak to je je to skvělé, ale já bych z filmu odstranili ten jediný efekt a to jest přeměna jedné osobvnosti v druhou. Bohatě by stačilo, aby hlavní postava byla schizofrenní, zčehož jedna osoba by svojí tvář zakrývala. Filmby zjískal na realičnosti (Což asi nebylo žádoucí ale já tomám rád) a divák by odcházel od obrazovky s úděsným pocitem, že by se tomohlo stát. Ale přesto jsem z filmu nadšen, po řadě naprosto úchylných pokusů o horor s atmosférou mě tento zcela vyhovuje a díky za něj! ()
John Malkovich je opravdu úžasný. Právě jeho výkon udržuje celý film na démonické úrovni, udržuje atmosféru v napětí, sklíčení, strachu. Vlastně je tenhle film víc než psychologickým dramatem - i horrorem. Úžasné jsou i vedelejší role - Michael Gambon jako kulhající násilnický otec, Glenn Closeová jako bordelmamá. No a Robertsová možná právě tímhle filmem naznačila, že nemusí hrát jen ve stupidních romantických komediích, nicméně svým spoluhráčům se bohužel nevyrovná. Mám jen obavy, že tenhle film si moc nadšených diváků nepřisvojí, jelikož je až moc nejednoznačný a komorní. ()
Kedysi ma tento film zaujal, neviem už, čím, pravdepodobne celkovým príbehom, pretože som ešte nemal prečítanú jeho predlohu. Medzičasom som Stevensonovu novelu prelúskal a zase na jej obsah z veľkej časti zabudol. Príbeh filmu ma teda teraz už nemal čím prekvapiť a hodlal som sa zamerať najmä na vzťahy postáv. V tomto ohľade ma to ale sklamalo. Film sa uberá pomalým tempom, mnoho sa nedeje. Nerozohráva sa ale príliš dramatickým spôsobom ani onen ľúbostný "trojuholník", ani mi nebolo dožičené preniknúť hlbšie pod povrch jednotlivých postáv. Problém samozrejme môže spočívať v mojej malej schopnosti nasať psychologické postrehy z málo explicitne vysvetľujúceho filmu, obávam sa ale, že skôr je to dôsledok neochoty tvorcov či konkrétne scenáristu trochu viac na diele zapracovať. Napr. postoj Mary k otcovi je iba naznačený v zaujímavej krátkej scéne z pohrebu. Pomerne otvorenou ponecháva film tiež podstatnú otázku motivácie dr. Jekylla k jeho výskumu; vystačiť som si musel s otázkou na Mary: "Nikdy ste netúžili po novom živote? ... Že by ste mohli robiť čokoľvek, čo by ste chceli, bez výčitiek svedomia?" - Ak film nielen po sujetovej, ale aj psychologickej stránke nevyniká, atmosfericky je takpovediac dokonalý. Takmer celý čas nás kamera vodí buď po tmavých priestoroch bohatého, ale kvôli majiteľovi s utrápenou tvárou, odmeranému správcovi a neustále neveselému služobníctvu stiesňujúceho domu alebo po špinavom, upršanom, taktiež tmavom a občas i krvavom (trh s mäsom) prostredí Londýna. Z tejto šedi a mĺkvosti sme vyslobodení iba raz a na chvíľu - a to pri návšteve falošne či povrchne rozjasaného verejného domu! Keď k tomu ďalej pripočítam zarasteného a svojskou "morálkou" vedeného pána Reillyho alebo chvíľku s chlapíkom, od ktorého mala prenajatý byt matka hlavnej hrdinky, ale najmä jednu z úvodných scén, keď o život krvavo prichádza budúci obsah taniera dr. Jekylla (presný význam tejto sekvencie pre filmový celok som možno nepochopil, bola ale v každom prípade impresívna), nemôžem nekonštatovať, že ako esencia ťažko definovateľnej depresívnosti je tento film naozaj pomerne majstrovským kúskom. Ak ho mám zhodnotiť celkovo, s ohľadom na (podľa mňa) odlišnú kvalitu troch zmienených rovín som na pochybách. Nechám sa ale po tejto svojej prvej repríze premôcť formou a prepáčim tomu slabší obsah: mierny nadpriemer... - Pomerne nevydarený je koniec, ktorý pôsobí veľmi otvorene, čo však zrejme nie je (iba) súčasťou "posolstva" filmu, ale (tiež) výrazom scenáristovej bezradnosti v úvahách, ako to "useknúť". Okrem toho pôsobí tam predvedená veľmi trikovomoderná scéna fyzickej premeny Hydea na Jekylla v surovo (pseudo)realistickom filme dosť cudzorodo. ()
John Malkovich hraje zvláštního muže se zvláštními zvyky. Na jednu stranu je dokonalý džentlmen, který žije sám ve velkém domě se služebnictvem. Na druhou stranu skrývá strašlivé tajemství, které mu postupně odebírá zbytky lidskosti a mění ho v monstrum. Jednou ze služebných je i osudem težce zkoušená Julia Roberts. Mezi ním a služebnou vznikne zvláštní pouto. Má to však jeden háček. Malkovich je obětí svého lékařského experimentu. Nikdy jsem Johna Malkoviche neměla ráda. Nedokázala jsem si k němu najít cestu. Nechápala jsem, co na něm všichni nebo všechny mají. Dnes jsem to pochopila. Je to vynikající, fascinující herec s obrovským a výrazným talentem. V téhle roli absolutně démonický. Hrál tělem i duší. Jeho přeměnu v Jekylla a Hyda jsem mu uvěřila. Oba dva od sebe výborně odlišil, ale v téhle roli musel. Jekkyl byl usedlý muž a Hyde byl výplod z jeho nejtemnější části lidské duše, která byla doposud potlačovaná. ()
Galerie (40)
Photo © TriStar Pictures
Zajímavosti (6)
- Ačkoliv byl původně natočen konec podobný tomu v knize (zklamaný Jekyll umírá a Mary leží po jeho boku), tato scéna se nejméně 25x přepisovala. Několik měsíců potom, co byl film dotočen, byli herci povoláni zpět, aby natočili tři alternativní konce. (HappySmile)
- Julia Roberts roli vyhrála nad Umou Thurman a vydělala si díky tomu 10 milionů dolarů. (HappySmile)
- Jack Nicholson byl zvažován do role dr. Jekylla a pana Hydea. Místo Julie Roberts si mohla zahrát Emmanuelle Seigner a na režisérský post měl usednout Roman Polanski, ale toto duo se rozpadlo. (HappySmile)
Reklama