Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (709)
║Rozpočet $-miliónov║Tržby Celosvetovo $1,171,000▐ zas taká čudná spleť žánrov, nepomôžem si ale toto som nepochopil akým smerom sa to chcelo vlastne uberať, lebo vážne scénky mixnuté z odľahčeným doberaním mi tam vôbec nesedeli, len povrchná hra na niečo, hmm /40%/ ()
Spousta věcí je pouze "rádoby", řada herců hrozných a nejlepší část odehrávající se po revoluci už do konce nic netrumfne, ale Ondřej Vetchý je více než dobrý, poměrně rozumná stopáž odsýpá, tak proč ne. Rozhodně lepší než Kajínek nebo Hranaři, jenže na druhou stranu překonat takové paskvily asi nedalo moc práce. ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Řemeslně zvládnutý, dějově naprosto banální film, který nevysvětluje nic, spíš fikčně zamlžuje. Informační hodnotu to má jako průměrný článek v novinách, emoční hloubku vesměs žádnou. Celkové hledisko vyhovuje jednoduchému moralizujícímu nadávání na poměry bez vidiny budoucnosti. Ondřeji Vetchému jsem Mrázka moc nevěřil, je to spíš takové divadelní deklamování než filmové převtělení. Lukáš Vaculík ztělesňuje jedno velké klišé. ()
Konečně film reflektující nejzásadnější fenomén polistopadové historie, totiž netransparentní ekonomickou transformaci státního majetku, na který se dá po všech těch bulvárních Hranařích a tématicky spřízněné Vorlově slátanině Ulovit miliardáře alespoň trochu dívat... Tam kde ve výše zmiňovaných případech scházela tvůrčí poctivost a vadila tendenční bulvární motivace, Petr Nikolaev prostě vypráví příběh. Je tedy pravda, že Nikolaev nijak zvlášť neexceluje a formálně je film zhruba na úrovni běžné novácké kriminálky, všechny ty laciné zrychlovačky a pseudoefektní hry s kamerou vychází z estetiky Kriminálky Anděl a i tam je každý z dílů zpracován invenčněji, Petr Nikolaev měl ale k dispozici opravdu silný příběh. To je ovšem zároveň i problém - unikátní látka životopisu Kmotr Mrázek se panu režisérovi trochu vydrolila mezi prsty a je vlastně div, že z tak silného námětu vznikl jen celkem průměrný film. To není právě lichotka směrem k Nikolaevovým režisérským a tvůrčím kvalitám. Každopádně vznikl film, kontroverzní film, film, proti němuž se ohradili Mrázkovi příbuzní a kde musela být dokonce kvůli tomu kamuflována Mrázkova identita. Jsem zvědav, kdo další sebere odvahu a natočí príběhy dalších gaunerů, všech těch Kellnerů, Bakalů, Babišů, Chrenků, Řebíčků, Dlouhých, Starků a dalších a dalších. Je to sice surfing na vlně blbé nálady, ale je potřeba na tyhle novodobé mafiány ukazovat... ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- Pri zatýkaní Tipla (Jan Vondráček) v roku 2001 bola použitá dodávka Ford Tourneo Custom, ktorá je na trhu od roku 2013. (kvalitar)
- Postava podnikatele Františka Mrázka se ve filmu jmenuje František Vedral. Ve skutečnosti bylo jméno Vedral Mrázkovo krycí jméno. (navabaca)
Reklama