Reklama

Reklama

Poklad na Stříbrném jezeře

  • Československo Poklad na Stříbrném jezeře (více)

V tajomnej jaskyni je ukrytý rozprávkový poklad, ktorý Indiáni už po stáročia chránia pred akýmkoľvek votrelcom. Chamtivý bandita Cornel so svojou bandou sa rozhodne, že sa pokladu zmocní, na scéne sa však objavia Winnetou, Old Shatterhand a skupinka ich priateľov, aby im v tom zabránili. Film Poklad na Striebornom jazere vznikol ako prvá snímka zo série veľmi úspešných adaptácií dobrodružných románov Karla Maya a stal tak pri zrode dodnes úspešného fenoménu šesťdesiatych rokov. (RTVS)

(více)

Videa (2)

Recenze (548)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Po mnoha letech jsem se dnes po práci podíval na POKLAD NA STŘÍBRNÉM JEZEŘE. Inu, zaujalo mě na něm hodně věcí... Třeba to, jak pravidelně po ca. 20 minutách mění žánry a cíle v relativně volně pospojovaných epizodách. To, jak neustále vytváří uvnitř těchto epizod dynamiku rozdělováním dějových akcí na dvě linie. To, jak pracuje s hudbou občas skoro leoneovským způsobem (existují dvě skladby, které si začnu samovolně broukat každý týden: Chayennovo téma z TENKRÁT NA ZÁPADĚ a téma padouchů z POKLADU, konkrétně tento žesťový motiv). To, jak se pracuje s fikčním světem, v němž se každý s každým zná. I to, jak je hrdinou filmu postupně se proměňující prostředí. Ovšem nejvíc mě zaujala práce s vyprávěním - a teď přijdou spoilery. ____ Podivoval jsem se jak nad centrální osnovou s mapou a pokladem, tak nad její realizací v procesu vyprávění. Hrdinové mají mapu a padouchové chtějí mapu. Hrdinové - z nichž někteří mapu studovali roky, další je indián, jiný znalec prostředí atp. - sami musejí nad kartograficky přece jen poněkud nemoderním artefaktem dlouho dumat, než ho rozlousknou, přičemž jeden z nich zná (Fred) mapu tak dobře, že ji k nalezení pokladu nepotřebuje. Lze tedy pochybovat, že by si padouchové s mapou vůbec poradili... ovšem to není potřeba, protože je k pokladu krok za krokem dovede Fred. ____ Samotná mapa se tak ca. v hodině filmu stane bezvýznamným MacGuffinem - a napětí se odvíjí od toho, zda se Vinnetouovi a Shatterhandovi povede dostat k jezeru první. Nepovede, padouchové se dostanou k pokladu, umřou a poklad nezíská nikdo (což jistě stařešinu, který ho celý život nesmyslně hlídal, potěšilo). Kde vykřesat napětí? Dlouhou sekvencí útěku Freda a Ellen - jež končí tím, že po minutě vítězného uplavání jsou opět chycení o padesát metrů dál. Co teď? Oběšení Freda, zatímco padouchové už jsou dávno mrtví. Záchrana na poslední chvíli, smutný pohled na zabité padouchy... závěr vlastně bez dlouhodobě motivovaného vyvrcholení. ____ Jinými slovy, ten film je nádhernou ukázkou popření funkční dramatické struktury na jedné straně a její neuvěřitelně účinnou imitací na straně druhé, přičemž dramatická struktura je vlastně jen záminkou. Záminkou pro inscenování různých typů žánrově rozmanitých potěšení, které utkví spíše samostatně: přepadení dostavníku, přátelské atmosféry v saloonu, noční infiltrace do tábora padouchů, osvobozování zajatců, přepadení farmy, souboje u indiánů, road movie, léčky v kaňonu, scény s pokladem. Záinkou pro neustálé zapojování figur do fotogenizovaných scenérií ve velkých celcích: projíždějí krajinou, čekají na břehu, plavou pod vodou, brání se v improvizované skalní pevnosti atd. ____ Není divu, že POKLAD NA STŘÍBRNÉM JEZEŘE dokázal v Evropě obstát i v konkurenci westernů jako V PRAVÉ POLEDNE, SEDM STATEČNÝCH nebo NA SEVER ALJAŠKY, protože je vlastně podvracením mnohých norem narativně klasického pojetí westernu ve většině jeho dostupných variací. To už neplatí pro další filmy série, které z různých linií westernových konvencí čerpají mnohem okázaleji, ale POKLAD NA STŘÍBRNÉM JEZEŘE coby film o honbě za pokladem, kde nikdo poklad nezíská, a film o hrdinech větších než život, kteří ovšem skoro všechno prošvihnou, je v tomto prostě obdivuhodný. je v tomto prostě obdivuhodný. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Zde započalo dobyvačné tažení východoevropských westernů světem filmu. A věřte nebo ne, i když osobně si pod pojmem western představuju něco jiného než Vinetůa a Oldu Šetrného, jako dobrodružný film Poklad Na Stříbrném Jezeře obstojí bez problémů, a to neříkám jen z nostalgie. Přece jen ty nádherné exteriéry osazené nádherně zlým a zkaženým banditou Herbertem Lomem a jeho bandou od pohledu nesympatických šmejdů na straně jedné, a krásnou mladicí, jejím modrookým svalnatým galánem a ostatními, až na půdu hodnými strýčky v kožených hadrech na straně druhé, to vše zahaleno do mlhy krásně patetické orchestrální hudby, to člověka dovede přesvědčit, aby ignoroval drobné nepřesvědčivosti typu vzpírání polystyrenového šutráku před muh-mohwa. Narozdíl od spousty "pokračování" (ale ne všech) si tahle prvotina nezaslouží, aby byla zapomenuta nebo haněna. 80% ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

S předlohou to sice nemá mnoho společného (May by se asi obracel v hrobě), ale je pravda, že tenhle film je ze všech zfilmovaných mayovek nejlepší. Možná také proto, že byl první. Ostatní, které vznikaly v následujících letech jak na běžícím pásu, ve snaze co nejvíc zpěněžit probuzený zájem o mayovky, mají silně klesající úroveň (snad s vyjímkou prvních dvou dílů Vinetoua). ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších natočených Mayovek. Když si odmyslím takové ty dějové "hovadiny", kterými jsou tyhle filmy přímo prošpikovány, zůstane nám klasický kultovní dobrodružný film, který si získal miliony lidí asi nejen díky kvalitní předloze, ale i exteriérům natáčení, sympatickými hrdiny, velkými padouchy a happy endem. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Po zralém uvážení ubírám hvězdičku. Mayovka je to (možná) nejlepší z hlediska podobnosti s předlohou (ale takovej Vinnetou I je na tom DOST podobně), ale není to můj snímek nejoblíbenější. HLAVNĚ totiž filmu chybí ta herecká chemie mezi Barkerem a Bricem, které tak skvěle funguje např. ve Vinnetouovi dvojce či trojce. Taky se není co divit, byl to jejich první společný projekt. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (72)

  • Lex Barker (Old Shatterhand) i Pierre Brice (Vinnetou) milovali rychlé vozy, a tak se jednou pustili poblíž řeky Rijeka do automobilového závodu. Vůz Brice Facel Vega však dostal při předjíždění smyk a narazil do mostního zábradlí, od kterého se odmrštil přímo na protijedoucí kamion, který ho vystřelil přímo na strom. Brice naštěstí z auta vypadl a vyvázl jen s povrchovými zranění. (mar48)
  • S návštevnosťou 13 188 871 divákov sa jedná o najnavštevovanejší film v československých kinách vôbec. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama