Reklama

Reklama

Epizody(14)

Obsahy(1)

Dějová linka rodinné ságy se odehrává mezi podzimem 1930 až létem 1931. Třináct nových dílů přinese kriminální zápletky nebo milostný trojúhelník. Nástrahám doby se musí přizpůsobit i rodina Valentů, která musí držet pohromadě více, než kdy jindy, ačkoli okolnosti tomu nejsou nakloněny. Irena si zvyká na novou roli manželky, ale stále je k Lippimu chladná. On je chápavý, nespěchá na ni. Vladimír se opět sbližuje s Magdalénou, jejich děti si rozumějí. S bratrem Jaroslavem ale nemluví, viní ho a Marii ze smrti Kláry. Eliška končí studium medicíny, s Vojtou prožívají šťastné manželství. Jaroslav rozkol v rodině nese špatně. Marie se snaží být srdcem domu, ale ona sama je příčinou svárů, takže posadit všechny znovu k jednomu stolu se jí nedaří. Stojaté vody ale rozčeří Vladimír, který se přiotráví jedovatým alkoholem... Tvůrci se nechali inspirovat reáliemi počátku třicátých let dvacátého století. Zajímalo je vztahové napětí mezi tělovýchovnými spolky Sokolů a německých Turnerů i sílící taneční éra swingu. Rodinnou vilu v Podolí obývá hlavně Jaroslav Valenta s Marií a jeho nejmladším bratrem Freddym. Je tedy poměrně komplikované dát rodinu dohromady. Jaroslav se o to ale snaží a v tomto duchu se nese celá řada. (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

Lachtaan 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Počátek celého seriálu byl klenotem historického žánru v rámci celé české kinematografie, nejen té televizní, ale z obecného hlediska. Druhá řada se ujala mnohem nudnějším směrem a z jejího stínu se nepodařilo dostat ani té třetí, ačkoli celistvá pointa byla o něco napínavější. O to horší bylo zjištění, že se napříč celou sezónou vlastně nepohyboval určitý záporák, ten byl nastíněn jen jednou z postav, u které si divák ani není jistý, jestli ji má odsuzovat nebo ji má litovat. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Mohl bych přísahat, že jsem na netu viděl napsáno, že seriál bude vyprávěn až do roku 1945, ale asi tvůrci nevymysleli pro každou řadu detektivní zápletku, to už bylo docela ohrané. Škoda, kdyby měli scénáristé invenci, mohla by opravdová krize ve třicátých letech přinést nové náměty. Pokud byl seriál kvapně ukončen, kvituju rozumný závěr, u kterého oceňuju, že chování některých postav bylo těžší odhadnout. Opatrných 70%. ()

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

U První republiky bohužel musím konstatovat sestupnou tendenci, pokud jde o kvalitu. Na rozdíl od první a potažmo i druhé série chybí napětí, nějaký ten zvrat, zajímavá zápletka a chemie mezi postavami. U Jána Koleníka jde vidět, že jeho kariéra stoupá strmě vzhůru a na tenhle seriál už zkrátka neměl čas. Postava Jiřího Vyorálka se nijak nevyvíjí a protekční děti, i když byly některé nahrazeny, jsou tak nesympatické, že mi ze všeho vychází nejlépe Stanislav Majer, který hraje jako z partesu a byť vedlejší, stále je věrohodnou a autentickou postavou starý Valenta v podání Jana Vlasáka. Domnívám se, že by nás měla čekat závěrečná čtvrtá série, jíž se snad tvůrcům podaří důstojné rozloučení... ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Poslední série je zasazena na přelom let 1930/1931. Podobně jako druhá série, je i třetí zkrácená, příjemně kompaktní. Hlavní linky se točí kolem Marie a Jaroslava a boxerských střetů mezi týmy Sokolů a Turnerů. Přeobsazena byla představitelka Ireny von Lippi (což ve výsledku vlastně pomohlo, protože Anna Fialová byla více pubertální a Kataríně Šafaříkové se podařilo zobrazit Irenu jako zralou osobnost). Nicméně koncentrace na další krimi zápletku seriál vzdálila reáliím doby, jen letmo byla zmíněna výstavba ateliérů na Barrandově, více se mluvilo o Maxi Schmelingovi, ale žádný herec si ho nezahrál. Kam se poděla původní myšlenka o rodinné sáze, která si prožije celou první republiku, to nikdo neví. Za největší mínusy považuju neherectví Petra Vondráčka a strach ze zobrazování klíčových událostí, o kterých se mluví před i po, ale zobrazeny nejsou ani v krátkém záběru (nejen pohostinský zápas Schmelinga, ale také svatba Marie a Jaroslava). Někde na pomezní je snaha zobrazovat postavu Veroniky Arichtevy jako ženu vamp i v nejbanálnějších scénách, naopak mezi to lepší patří linky Petry Jungmanové, Jitky Schneiderové a Maroše Kramára, protože všichni mají co hrát a vypadají i v tomto lehkém retru dobře. Linky Trnavského a Studenkové byly nadějné, ale moc prostoru na ně bohužel nezbylo. Tvůrci z Dramedy seriál opustili tak, že kdyby mermomocí chtěli, mohou navázat, ale když už chtít nebudou, nebude to ničemu zásadně vadit. Mohlo to samozřejmě dopadnout lépe, ale na současné poměry v ČT se i tak podařilo natočit zájímavý seriál, jehož poselství je zřejmé a ztráta času to není. Kdo má hlubší zájem o sledované období si další informace snadno dohledá, komu první republika doposud nic neříkala, může se inspirovat a představit si tu dobu zase v trochu jiném světle. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Mám k této třetí sérií První republiky především jednu zásadní faktografickou výhradu, která je vlastně spojena s celou základní zápletkou. Vím, že to je dnes zcela mimo rozlišovací schopnost většiny diváků, ale význam Senátu za První republiky, potažmo pak jednoho osamoceného senátora (ani není vlastně z seriálu jasné za jako stranu), nikdy nemohl být takový, jaký se rozhodli autoři tohoto projektu přisoudit postavě Škvova. Aby někdo vyvíjel takové úsilí o jeho zabití, mi tak z historického hlediska přijde naprosto uhozené na hlavu. No ale budiž... Jinak tato série se na jednu stranu nedokázala oprostit od jalových dialogů spojených se vztahovými záležitostmi jednotlivých protagonistů (včetně obligátního milostného trojúhelníku - tentokrát v případě Jaroslava), ale přeci jen se výrazně lépe než minule povedla ta detektivní linka. Seriál v tomto směru rozhodně nepostrádal napětí. Stejně tak je samozřejmě znát, že se seriál posunul do 30 let dvacátého století, kdy v Německu již převzal moc Hitler a národnostní konflikt mezi Čechy a Němci v Československu tak začíná nabírat na obrátkách. Ne že by se autoři úplně snažili o výraznější vystihnutí tehdejší dobové atmosféry, což je má konstantní výhrada již od první série. Ale určitá potemnělost byla v případě této série přeci jen znát. A to též oceňuji. Rozhodně se pak povedlo vyústění, při němž jsem měl konečně pocit, že se nekoukám na "lacinou limonádu". Hlavně kvůli tomuto dílu dávám nakonec (s přimhouřenými očima) 4 hvězdičky a jsem napjatý, jak se autoři poperou ve 4 sérii s obdobím konce první republiky (nástupu 2. republiky, případně i začátku okupace), případně kam až budou schopni (ochotni) zajít v zájmu alespoň trošku pravdivého vylíčení těchto smutných dní. Skoro mi nedává smysl to celé opět zarámovat detektivkou, spíše bych uvítal kdyby se to celé alespoň trošku posunulo směrem k hlubšímu psychologickému vyznění. Od začátku si především říkám, jak autoři využijí onen židovský motiv. Škvorovi jsou přeci Židé, tedy syn Vladimíra Valenty a Magdalény Škvorové je poloviční Žid a o jeho (případně i Magdaleninu) záchranu by se tak příště mohlo hrát především. Ale uvidíme jaký koktejl namíchají autoři tohoto seriálu tentokrát... ()

Galerie (188)

Zajímavosti (5)

  • Taneční podnik Trilobit, který tvůrce inspiroval, byl otevřen až v roce 1937 a není možné ho zobrazovat už v ději situovaném do roku 1930. (NinadeL)
  • Max Schmeling skutečně byl boxerským mistrem světa v těžké váze v letech 1930 a 1931. (NinadeL)

Reklama

Reklama