poster

Ready Player One: Hra začíná

  • USA

    Ready Player One

  • Slovensko

    Ready Player One: Hra sa začína

  • Kanada

    Ready Player One

  • Nový Zéland

    Ready Player One

  • Velká Británie

    Ready Player One

  • Austrálie

    Ready Player One

  • Irsko

    Ready Player One

Akční / Sci-Fi / Dobrodružný

USA, 2018, 140 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    Nejlepší velikonoční film. Víc easter eggs jinde nenajdete. Ready Player One nese víc významů, má semknutější vyprávění a dává víc smyslu než předloha. Reálný a digitální svět se ve filmu prolínají mnohem organičtěji než v předloze, což si uvědomujeme i díky střihům z OASIS do Ohia v klíčových momentech vyprávění, které Wade prožívá s mimořádnou intenzitou (úžas, strach, zamilovanost). ___Expozice filmu je ve srovnání s knihou velmi zhuštěná, z Wadeova voiceoveru se nicméně dozvíme vše nezbytné pro pochopení příběhu (obzvlášť výmluvné je sdělení, že lidé přestali problémy řešit a začali se tvářit, že neexistují). Jak OASIS (ne)funguje ve zbytku světa nás zajímat nemusí, protože to nezajímá ani Wadea, jehož hlediska se vyprávění zprvu drží. Později jej párkrát opustíme ve prospěch jiných postav, které mají více rozměrů než v knize. ___K tomu, aby hrdina přestal hledání klíčů vnímat jako zábavu a začal si uvědomovat jeho reálné konsekvence, je potřeba dívky, která má s IOI nevyřízené účty. K prozření Wadea dochází během taneční sekvence, která se jinak může jevit jako nikam nevedoucí odbočka od hlavního příběhu (i-R0k ale navíc odhaluje pravou identitu Parzivala). ___Art3mis není jen manic pixie dream girl a odměna za výhru. Závisí na ní prozření protagonisty. Právě ona Parzivala v(y)táhne do reality, díky čemuž si mnohem dříve než v knize (která moralizuje až v nešikovně přilepeném epilogu) uvědomujeme rozpor mezi světem reálným a virtuálním. Ústřední myšlenka lépe prostupuje celé vyprávění a je výborně navázána na příběh Hallidaye, který rovněž působí jako mnohem živější postava než v předloze (mj. zásluhou fenomenálního Marka Rylance). ___ Právě vztah k Hallidayovi je pro protagonistu ještě důležitější než pouto k Samanthě. Geniálního vynálezce přijal jako svého náhradního otce, od něhož přejímá, co je v životě správné a co špatné. Stejně jako jiní Spielbergovi mladí hrdinové (Elliot, Jim z Říše slunce, Frank Abagnale) díky někomu druhému nachází náhradu za nefunkční/neexistující domov, které se ovšem nemůže zcela oddat, protože jednoduše není reálná.___ Podobným náhradním otcem, vytvářejícím světy, do nichž můžeme bezpečně unikat před nesrozumitelnou realitou, je pro mnohé diváky také Spielberg. V Ready Player One nám nabízí další takový svět, ale současně varuje před rizikem toho, že by nás mohl zcela (tzn. nenávratně) pohltit. Měli bychom přitom věřit, že jedna z obřích společností (Gregarious Simulation Systems), která stojí na straně Wadea, myslí na spotřebitele, zatímco ta druhá (IOI) sleduje pouze vlastní obohacení, v čemž tkví jeden z hlavních paradoxů příběhu. ___Ready Player One je pro mě především filmem návratů. Návratu v čase, návratu domů, návratu z virtuálního světa do reality. V první výzvě musí Parzival zařadit zpátečku, druhá se odehrává v prostoru filmu o muži uvězněném v časové smyčce, k vyřešení třetí je třeba odhalit úplně první videoherní easter egg, prozrazující jméno autora. Uvědomění si, že za virtuálním světem stojí skuteční lidé, je pointou Hallidayovy hry. Zvítězit může pouze ten, kdo zná podrobnosti z autorova života, vztahující se určitým způsobem k tomu, jak uvažuje (jít proti pravidlům) nebo čeho nejvíce lituje (dívka, kterou nepolíbil, přítel, o kterého přišel).___Popkulturní odkazy slouží vyprávění mnohem lépe než v knize. Nejde o samoúčelný servis pro nerdy. Jenom občas jsme trochu nadbytečně upozorněni, že támhle ta motorka je z Akiry. Jestliže má například Parzivalovo závodní auto podobný design jako DeLorean, pochopíme, že je fanouškem Návratu do budoucnosti a dává tudíž smysl, když si v obchodě koupí zrovna Zemeckisovu kostku, která mu později pomůže dostat se z jedné nepříjemné situace. Množství písniček odkazuje ke konkrétním scénám z konkrétních filmů (In Your Eyes ze Say Anything…, Also sprach Zarathustra z 2001: Vesmírné odysey) a pokud jste v obraze, doceníte další vrstvu, kterou danému filmovému momentu dodávají. ___ Z pohledu geeka jde o film vizuálně, intertextuálně a technicky tak propracovaný, že mě to párkrát dojalo a v závěru jsem - ve stejný okamžik jako Wade - dokonce uronil slzu (a nestydět se něco takového přiznat je myslím podstatou geekovství). Ani z pohledu filmového kritika jsem ovšem na filmu nenašel žádné zásadní nedostatky. Vypravěčsky jde o bravurní záležitost bez hluchých míst, akční scény jsou mimořádně přehledné (i ve 3D), příběh má mnohem více vrstev, než se naivnímu divákovi může zdát... (jakkoli s jeho sdělením stejně jako já nemusíte souhlasit) Zkrátka si nemyslím, že by mé takřka nekritické nadšení plynulo pouze z pocitu, že jde o film přesně pro mě (který pravděpodobně mají miliony dalších diváků). 90%(26.3.2018)

  • Tosim
    ****

    Kdo jiný by měl natočit film, který čerpá z osmdesátých let, než jedna z jejích hlavních filmových ikon, Steven Spielberg. Navíc přizvat jako hudebního skladatele (i když můžeme přemýšlet, jak moc to byl záměr) Alana Silvestriho, je odkaz na druhou. Ze začátku mě snímek moc nebavil, ale postupně, jak se člověk pomalu ale jistě dostával do jeho světa, jsem byl čím dál víc pohlcen. DeLoreanem, King Kongem, Zemeckisovou kostkou, i mým nejoblíbenějším citátem ze Supermana, plakátem starosty Goldieho Wilsona, MechaGodzillou a tak. A to prosím osmdesátá léta nijak zvlášť nemusím! Co se týče obrázků, zažíval jsem po dlouhé době v kině opět tu fanouškovskou fascinaci filmem. Pokud si ale vybavím slova a situace, už to tak slavné není. Hrdina - outsider, hrdinka, která má co skrývat, génius, který je nespolečenský. Takovou tunu klišé by jiný film neunesl a v podstatě je s podivem, jak se to zde tvůrcům podařilo obstojně zvládnout. Pravda, osmdesátá léta byla hodně plytká, ale že se takto sofistikovaně bude obsah snímku odrážet v tom, o čem vypráví, se mi věřit nechce. A na mém hodnocení to musí být vidět. 90%.(5.4.2018)

  • HoneyBunny
    ***

    Těším se, až někdo udělá seznam všech kulturních odkazů v tomhle filmu... ale chybí tomu to pravé nadšení. Spielberg (ačkoli je to jeden z mých top režisérů) tu na mě působí spíš jako záporák Nolan Sorrento, který si nechá od bandy geeků našeptávat, jak má správně jít na ostatní geeky. Na povrchu to vypadá božansky a cool, ale chybí tomu ten správný zápal. Ano, tohle je asi vůbec nejgeekovštější film vůbec a nepochybuju, že si spousta diváků učurá do kalhot, když se na plátno objeví odkazy na Halo, Knight Ridera nebo Lego Batmana. I já jsem v duchu zatleskala, když jsem viděla, že hlavní hrdina řídí DeLorean. Ráda bych ale vyzdvihla jiné téma filmu - a to, jak se lidé stále více uchylují do virtuální reality místo toho, aby řešili reálný svět. Film se tímto zabývá, ale (asi i logicky) nejde moc do hloubky. Škoda, tvůrci by pak mohli dosáhnout něčeho nezapomenutelného. Takhle je to jen fajn nostalgická jízda.(29.3.2018)

  • JohnnyD
    ***

    Spielberg je stále majster, ale na túto latku je proste príliš starý. Film je o nostalgii za osemdesiatymi rokmi. On tú dekádu spolu-vytvoril. A to je rozdiel. Mal to dostať 30 ročný pankáč. Kľúčový problém je tón filmu. Napriek riadne ustrelenému námetu, je tu pomerne veľa relatívne vážne sa tváriacich scén a kameňom úrazu je nudný ultraseriózny záporák. Z môjho pohľadu boli len dve možnosti ako to nakrútiť: buď ako drsné dospelé punkové dystopické sci-fi (s najväčšou pravdepodobnosťou by film prepadol) alebo ako over-the-top prepálenú farebnú jazdu s preexponovanými postavami, ktoré ich predstavitelia maniakálne prehrávajú (presne ako v The Lego Movie). Ready Player One má bližšie k tomu druhému, no bohužiaľ sa nedokáže odpútať od hry na seriózny film smerom k totálnemu úletu. PS: Už som totálne znudený z hľadania easter eggov a odkazov vo filmoch. Bolo to cool pred 15 rokmi.(17.4.2018)

  • Bluntman
    *****

    Extatický výkřik po press projekci: Film tak geniální, že jsem ani nezaregistroval, kdy z novinářské projekce odešla Mirka Spáčilová, a to seděla přede mnou!_____ Analytičtější kritika psána po dvou zhlédnutích k přečtení zde.(26.3.2018)

  • - Daitó (Win Morisaki) a Šótó (Philip Zhao) ve filmu označován pouze jo Šó  – spojenci hlavních hrdinů si vybrali svá virtuální jména podle japonských mečů, kdy jeden je krátký a druhý dlouhý. Pokud je sada těchto mečů pohromadě nazývají se „Daišó“. (Charpy)

  • - K masivnímu rozšíření OASIS v takovémto rozsahu došlo i díky možnosti vzdělávat se (chodit do školy) online. Autory mnoha výukových programů byli Ogden (Simon Pegg) a jeho žena Kira (Perdita Weeks). V knize se první klíč ukrývá na planetě, na které se nachází virtuální školy. (Romula88)

  • - Během scény uvnitř obchodu, lze v pozadí vidět létající RV z filmu Spaceballs (1987), a také mech oblek od Ripley (Sigourney Weaver) z Vetřelců (1986). (griph)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace