Režie:
Bryan SingerScénář:
Simon KinbergKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Oscar Isaac, Rose Byrne, Evan Peters, Josh Helman, Sophie Turner, Tye Sheridan (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Od počátku civilizace byl uctíván jako bůh. Apocalypse, první a nejsilnější z mutantů marvelovského světa X-Menů načerpal sílu ostatních mutantů a stal se tak nesmrtelným a neporazitelným. Probudil se po tisíci letech a je rozčarovaný ze světa, který nachází. Rekrutuje tým mutantů včetně zklamaného Magneta (Michael Fassbender) s cílem očistit lidstvo a nastolit nový světový řád, kterému chce vládnout. Osud Země tak visí na vlásku. Raven (Jennifer Lawrencová) s pomocí profesora X (James McAvoy) stane v čele týmu mladých X-Menů, aby společně zastavili svého největšího nepřítele a zachránili lidstvo před úplným zánikem. (CinemArt)
(více)Videa (28)
Recenze (959)
Dvě hodiny silně nepřekvapivého schématu - nový hajzl, který je mocnější než kterýkoliv předtím, je samozřejmě porazitelný pouze tehdy, když všichni zanechají sváru a spojí se proti němu. Do toho hodně křečovitý pokus o nové Magnetovo trauma a kolosální trikové scény destrukce, jež krom oné kolosálnosti nenabízí prakticky nic, co by stálo o prostor v paměti. Docela zábavné je sledovat herecké obsazení - zatímco McAvoy s Fassbenderem jsou herecké jistoty, díky nimž mě vůbec nezajímalo, nakolik si korespondují se svými staršími verzemi, u Jennifer Lawrence a Sophie Turner nastává zádrhel. První jmenovaná dobře vypadá, skvěle hraje a po právu se o ní mluví jako o budoucí Meryl Streep, jen má tu smůlu, že proti smyslné superčubce paní Rebeky vypadá jak patnáctiletá záškolačka na útěku. Něco podobného platí v bledě modrém (rudém) pro Sophii Turner jakožto Jean Grey, u níž je to ovšem spíše o zvyku a jež má tu výhodu, že hraje ústřední roli v nejepičtějším momentu celého filmu (SPOILER - ano, Phoenix se po deseti letech opět probouzí, tentokrát na správné straně a je to velmi, VELMI působivé - přesně tak, jak si může dychtivý fanoušek téhle bandy přát). Vlastně nemůžu říct, že bych byl s poskytnutým zážitkem nespokojen - kolosální rozpočet je vidět v každém záběru, nuda moc nehrozí, vizuál vykouzlil nejednoho wallpaper adepta a před závěrečným kočkováním jsou v příběhu dva výrazné highlighty (Quicksilverovo repete ve škole mutantů a nečekaně brutální krasojízda jedné populární postavy během návštěvy staré známé přehrady). Podtrženo a sečteno, celá série: X-Men 7/10, X-Men 2 8/10, X-Men 3 5/10, První třída 6/10, Budoucí minulost 9/10, Apokalypsa 7/10 ()
S chutí natočený loveletter komiksovým fanouškům od režiséra, kterému 15 let nadávali za to, že z X-Menů odstranil jejich komiksovost a rodinnou pospolitost, která ustoupila Wolverinově exhibici. V X-Men: Apocalypse se konečně vrací 70s a 90s kostýmy, vyloženě se citují celé pasáže z předlohy (geniální pocta Weapon X od Windsor-Smithe od designu po celý koncept scény) a na scénu nastupuje odhodlaný diktátorský záporák, který se na rozdíl od slabošského Xaviera nebojí razantních řešení a v podstatě ho skrze ďábelské svádění motivované touhou po absolutní moci a kontrole (motivacemi, které s ním sdílí jeho zfanatizovaní nohsledi) donutí přejít do ježíšovského módu a konečně převzít zodpovědnost, kterou na sebe brát nechce, a proto záměrně přehlíží potenciální hrozby. Film si nevybírá snadnou cestu, když na začátku pracuje se čtyřmi separovanými liniemi, které je nutné postupně splést. Překvapivě to ale šlape jako origin sebevědomí a smysl hledajících mlaďochů (Scott x Jean, Scott x Alex, Nightcrawler), u nichž retrospektivně funguje naše znalost postav z původní trilogie. A zároveň jako emocionální zakončení "First Class", když se variují a vyvíjejí motivy a vztahy rozprostřené První třídou a Budoucí minulostí (Mystique x Charles x Beast, Magneto x Charles, Moira x Charles). Ano, málo toho na jeden film není, ale právě díky předchozí trilogii, potažmo posledním dvěma filmům to jako celek dokáže fungovat, neboť se předpokládá, že divák nejde na šestý díl frančízy takzvaně "na blind". Je paradoxní, že předchozí dva díly X-Men vlastně nejsou vůbec "X-Men". První třída představuje jen testovací, nezkušený tým. Budoucí minulost nachází X-Meny rozprášené a nefunkční. Až závěr Apocalypse přináší ve finální scéně (první trénink v Danger Room... samozřejmě se Sentinely) příslib, týmu, který z velké části známe z úplně prvních Singerových X-Menů. Singer tak uzavírá nejen druhou trilogii, ale vesměs i celou sérii tak, že se lze vydat doslova kamkoli. Ideálně směrem potenciálních spin-offů. ()
Povážlivě dlouho mě kurzor myši kmitá nad hodnocením dvou hvězdiček. To se mě ještě nestalo u X-Menů! Fantastická First Class je dávno zapomenuta. Máme tady obrovské nafouknuté blockbusterové NIC, které si budu pamatovat opět hlavně díky Quicksilverově skvělé scéně s eskortováním školáků. Zbytek nabízí jen TRAPNÉHO záporáka, minimum Wolverina a zcela zbytečnou zápletku. Bryan Singer sérii pohřbil nevídaným stylem a diváka unudil. Mladé verze mutantů (Cyclops, Storm, Nightcrawler,...) na mě moc nefungují. Příště prosím méně postav, pořádného záporáka a hlavně notně zkrátit délku za předpokladu že sérii nebude mít na svědomí Vaughn ani netočit. 50% ()
Opět jsme z největších hlubin vyhrabali supersilného (byť lehce autistického) záporáka, opět někomu umřela rodina, aby se mohl bezhlavě mstít, ale opět na konci všichni zázračně přišli k rozumu... Jinými slovy příběh je zbytečná, nezajímavá, recyklovaná vata, která k tématu X-Men v podstatě nemá, co říct. Digitální triky jsou fajn, ale způsob jakým z nás tentokrát i samotný Bryan Singer (hanba mu) udělal blbce mi tento předlouhý filmový zážitek dost zhnusil. Bodík navíc za kozy Olivie Munn. 4/10 ()
V mojí hlavě jsem si vybudoval scénář, ve kterém byla Budoucí minulost nesoudržný mišmaš proto, aby mohl Singer vynulovat všechny ty dějové linie a zdvojené postavy a nabídnout v Apokalypse pořádnou podívanou. A trailery se mně líbily. Bohužel jsem se šeredně pletl a tvůrci jen opakují ty samé chyby a tu samou nijakost, nedefinovanost, nedostatečné interakce postav, tezovitost. Nevyrovnané efekty a hrdinů tolik, že by to přišlo přeplácané i lidem v DC. Pro mě nepochopitelné selhání vzhledem k tomu, že Singer by měl být velmi dobrý režisér. Proč ale najednou točí, jako by netušil, jak zařídit, aby jedna scéna navazoval na druhou? Nerozumím tomu. Jeho Supermana budu vždycky obhajovat, ale u Apokalypse se při dnešní komiksové konkurenci není o čem bavit. 2 a 1/2 ()
Galerie (115)
Zajímavosti (47)
- Výroba a autorizovaná distribúcia filmu podporili viac ako 15 000 pracovných miest. (Laslo)
- Scéna s Quicksilverom (Evan Peters), který v superrýchlosti zachraňuje obyvateľov školy, je odkazom na obdobnú scénu v animovanom seriáli Futurama (od r. 1999) - v epizóde Tři sta babek (2003). (Piri)
- Angel (Ben Hardy) poslouchá při verbování Apokalypsou (Oscar Isaac) Metallicu, skladbu "Four Horsemen" ("Čtyři jezdci"), což odkazuje právě na čtyři pobočníky Apokalypsy, kteří jsou ve světě Marvelu známí jako Čtyři jezdci Apokalypsy. Zde jsou to postavy Magneta (Michael Fassbender), Psylocke (Olivia Munn), Archangela a Storm (Alexandra Shipp). (Ratemus)
Reklama