Reklama

Reklama

Nezapomenutelné mistrovské dílo Ptáci jsou jedním z nejděsivějších filmů mistra napětí Alfreda Hitchcocka. Když přijíždí krásná blondýnka Melanie Danielsová (Tippi Hedren) do Bodega Bay za svým čerstvě vystudovaným přítelem Mitchem Brennerem (Rod Taylor), je nečekaně napadena rackem. Najednou do města vletí tisíce ptáků a místní obyvatelé se stanou terčem jejich šílených útoků. Brzy se ústřední postavy nejděsivějšího filmu o přírodní katastrofě, který kdy byl v Hollywoodu natočen, Melanie i Mitch, ocitnou uprostřed smrtelného souboje s nezastavitelnou a nevysvětlitelnou sílou. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (626)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jméno Alfred Hitchcock nejspíš nejspíš netřeba představovat. Tvůrce filmů jako Okno do dvora, Vertigo, Na sever Severozápadní linkou nebo Psycho patří mezi nejoblíbenější a dost možná nejzásadnější filmové tvůrce všech dob a většina z nich jsou jednoduše dokonalými filmový klenoty. Mezi jeho známé filmy patří též snímek Ptáci, který byl též první Hitchockovou spolupráci s bývalou modelkou a začínající herečkou Tippi Hedren. Později vyplynulo na povrch, že se stal Hitchcock Hedren posedlý a Hedren se v současnosti nebojí prohlásit, že jí Hitchcock vyloženě sexuálně obtěžoval. Tak či onak je tato smutná realita lehkou šmouhou na dalším povedeném filmu Alfreda Hitchocka, kterému ovšem k dokonalosti na rozdíl od mnoha jeho jiných titulů něco přeci jen chybí.   Mezi nejlepší Hitchockovy filmy Ptáci nepatří. Což z nich ovšem rozhodně nedělá špatný film. Klasický Hitchcock je v Ptácích poznat. Hitchockovy se opět daří vybudovat atmosféru, postavy jsou výtečným způsobem vykreslené a celé to opět vypadá vizuálně velmi pěkně. První Hitchcockův film po legendárním Psychu rozhodně neukázal, že má mistr napětí po svém dost možná nejslavnějším filmu své nejlepší časy za sebou. Navzdory na první pohled béčkové zápletce mají Ptáci skutečně velmi povedený scénář, i přes fakt, že byl film uveden v roce 1963 jsou triky na velmi dobré úrovni a ukazuje se, že Hitchcockovy filmy stárnou velmi dobře. A právě Tippi Hedren, nad jejímž castingem mnoho lidí tehdy kroutilo hlavou a vyčítali ho potencionální Hitchcockově senilitě je ve finále velmi dobrá, stejně jako i zbytek hereckého obsazení. Hitchcock po Psychu rozhodně brutálně neklesl.   Expozice možná u Ptáků trvá příliš dlouho, přesto se ovšem právě zde pořád prokazuje ono velmi dobré šponování atmosféry. Funguje zde i výtečný střih, který dokáže prodat lidské emoce a především v momentech, kdy dojde na nálet nebezpečných ptáků dokáže skutečně prodat onu nepříjemnou husinu. Je tam vidět důraz na různé detaily, působí to jednoduše neskutečně promakaným způsobem. Na tomhle poli jednoduše Hitchcock neselhává.   Jen je laťka po všech těch Hitchockových filmech nastavena možná až příliš vysoko a Ptáci ve srovnání právě s Vertigem, Oknem do dvora či Psychem vlastně fungují jen jako lehce slabší odvar. Hitchcock to tentokrát zkusil tak trochu jinak, přesto je tam pořád poznat a vše skvělé na jeho režii zůstává zachované. Scénář Evana Huntera má velmi dobré dialogy, přesto ve finále zápletka není úplně nejsilnější a chtělo by to dost možná trochu údernější finále. Na Ptácích se ovšem čas pořád podepsal pouze minimálně a dodnes jednoduše stojí za pozornost.   U Hitchockova filmu se možná výraz ´´ pouze velmi dobrý´´ dá pokládat za sprosté slovo, přesto ovšem Ptáci pořád v mnoha ohledech fungují skvěle. Nemají sice na mnohem lepší mistrovy filmy, přesto mají pořád mnoha dobrých aspektů těch nejlepších Hitchockových filmů. A když člověk vypne ohledně pomýšlení na to, že Tippi Hedren kvůli Hitchockovi pět dní klovali skuteční ptáci a Hedren kvůli tomu skončila v nemocnici nebo právě od faktu, že Ptáky zahaluje právě ona temná aura sexuálního obtěžování mistra napětí, jde o dodnes funkční děsivý horor. Velmi pravděpodobně se objeví diváci, kterým z dnešního pohledu přijdou Ptáci směšní, jejich funkční nepříjemnou atmosféru ovšem ani po letech nepodceňovat....... () (méně) (více)

kitano 

všechny recenze uživatele

Skvely apokalypticky film, uzasne zvladnuty po technickej (vizualnej/efektovej) stranke. Vizual ma uprimne prekvapil a uz pocas filmu som neveriacky uvazoval, ako to bolo mozne docielit a co vsetko sa da dosiahnut bez pouzitia pocitacov (mnohe mi objasnil film o filme). Samozrejme, samotny vizual by nestacil k tomu aby bol film ultimatnym zazitkom. The Birds v sebe nesie akesi pochmurne-straslive posolstvo, ktore je zvestovane jednou otazkou - Preco by vtaci po milionoch rokoch suzitia s ludmi zacali na nich utocit?. Priamej odpovede sa nedockate, no priestor na uvazovanie je siroky. Ps.: Nechceme remake !. (9/10) ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Možná jsem naprostý kulturní barbar, možná jsem otrlý divák odchovaný krváky 90.let, který vyrží všechno, ale "Ptáci" mě prostě nestrašili, nebála jsem se, neměla jsem žádnou hrůzu z jejich štěbetání a ve filmu jsem našla právě jednu sugestivní scénu - kdy Melanie sedí před školou, kouří a čeká na děti a na prolézačku za ní se začínají slétávat vrány připravené zaútočit... Zbytek mě skutečně zanechal naprosto chladnou, naopak některé pasáže mi přišly tak trochu k smíchu. Nemůžu upřít skvělou práci se zvukem, ale ta k hutné hororové atmosféře prostě nestačí. Přitom existují horory, u kterých sedím přikovaná v křesle a napětím skoro ani nedýchám, ale "Ptáci" se mezi ně ani náhodou nezařadily. Mimochodem - nevím, jestli to byla jenom chyba v českém překladu, ale jak si může někdo plést vránu s kosem? ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Alfred Hitchcock byl mistr přes stupňování napětí, což potvrzuje i v tomto hororu, na němž se však znatelně poznamenal zub času. Více než o horor jde tedy o thriller, protože scéna, u níž by se mi rapidně zvyšovala srdeční aktivita a dostavovala se vlna strachu, se zde nenachází. To však nic nemění na tom, jak geniálně jsou tu jednotlivé scény natočené, např. postupné slétávání ptáků v pozadí, přičemž Melanie v klidu sedí a pokuřuje; nálet ptactva na děti; vrabci v krbu, ad. Tippi Hedren je tu vskutku půvabná a líbilo se mi i vykreslení charakteru její postavy se všemi narážkami, chladnými a někdy i ironickými poznámkami. Jsme-li ochotni si připustit, že se ptáci semknou proti lidem a začnou na ně útočit, tak pak nechoďme po dokoukání tohoto snímku do postele bez nabité brokovnice. Nelogické počínání postav: a) Proč si Mitch nevezme přes sebe nějaký festovní kabát, když vychází z domu, jenž je obklopen ptáky? - Kdyby se do něj zabalil, tak se tím ochrání. b) Když Melanie jde do horního patra domu a otevře dveře, je nelogické, že by se z místnosti plné ptáků nedostala! Kdyby urychleně opustila pokoj, možná by do zbytku domu vlétlo pár opeřenců, což by ale nebyl takový problém. c) Je nepochopitelné, že se Annie nedokázala dostat do svého domu, když Cathy dokázala strčit dovnitř. d) Vrány, racci ani vrabci by nedokázali zobákem vyklovat díry do dveří. - Jsou to sice logické nedostatky, avšak dojem z filmu nekazí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Film ve mně nevzbuzoval přílišné očekávání, ale já tajně doufal v překvapení. Začátek moc slibný nebyl, připomínal míchaninu romantické komedie s dramatem a naznačoval úplně jiné vyvíjení příběhu. Avšak jak se "zlo" začalo stupňovat, přibývalo víc a víc napětí, až se z toho vyklubal solidní mix thrilleru a hororu. Směrem ke konci atmosféra houstla tak, že i sám divák mlčky seděl zařezaný na židli a maximálně sympatizoval s hlavními hrdiny (i přes občasné hloupé chování Melanie). Zprvu jsem byl mírně zklamaný z absence hudby, která může zvláštně u tohoto žánru slušně vypomoct, ale nakonec se ukázalo, že ono zlověstné ticho společně s očekáváním hluku ptáků bylo natolik působivé, že nějaká skladba by atmosféru asi nepodtrhla více. Otevřený konec mi překvapivě ani moc nevadí, stejně tak triky, na kterých se přece jenom už trošku podepsal zub času (směšně, úsměvně nebo trapně ale rozhodně nepůsobily). Ve výsledku to vidím na solidní 4*, škoda slabšího úvodu. ()

Galerie (152)

Zajímavosti (79)

  • Alfred Hitchcock chcel, aby Joseph Stefano, scenárista filmu Psycho (1960), napísal scenár k filmu Vtáci. Ten však odmietol, pretože ho nezaujal príbeh. (Germanotta)
  • Filmu předcházela tříletá přípravná fáze, během níž byl vytvořen detailní "story-board" s 1500 záběry, což je asi třikrát více, než je obvyklé. (ČSFD)
  • Film nekončí tradičním "The End", protože Hitchcock chtěl dát filmu dojem neukončení ptačího teroru. (Kulmon)

Související novinky

Alfieho Ptáci po bayovsku?

Alfieho Ptáci po bayovsku?

19.10.2006

Šílená představa, řekl by si běžný divák, na jehož názor stejně vysoce postaveni mužové filmařského průmyslu moc nedají. Jenže když je hlavní role v takovém projektu nabídnuta australské krásce Naomi… (více)

Ptačí zob

Ptačí zob

06.07.2006

Už jsme tu dlouho neměli remake. Těšíte se? Bude to maso. Ale co maso, přímo masochismus (diváků vůči sobě), sadismus (filmařů vůči divákům) a narcisismus (filmařů vůči nim samotným). Ale nebudeme to… (více)

Remake Vtákov!

Remake Vtákov!

27.04.2005

Nesmrteľný hororový príbeh o agresívnych vtákoch terorizujúcich malé mestečko a jeho obyvateľov dostane nový kabát. Štúdio Universal Pictures totiž pripravuje remake klasiky VTÁCI od majstra filmovej… (více)

Reklama

Reklama