Reklama

Reklama

Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (199)

  • Spoiler: Ve scéně vraždy ve sprše zastupují Anthonyho Perkinse (Norman Bates) herečky Anne Dore a Margo Epper. Přes pečlivé nasvícení scény musela být jejich tvář maskérsky začerněna, aby nebyly vidět žádné obličejové rysy. Ve scéně smrti detektiva Arbogasta (Martin Balsam) hrála paní Batesovou Mitzi Koestner. Normanovu matku tak hrálo celkem šest lidí – tři jí dali hlas (Virginia Gregg, Jeanette Nolan, Paul Jasmin), tři tělo (Anne Dore, Margo Epper, Mitzi Koestner). (mahler)
  • Spoiler: Jednou z nejznámějších scén je vražda Marion (Janet Leigh) ve sprše. Sám Alfred Hitchcock o natáčení této scény říká: „Natáčení této scény trvalo sedm dní a pětačtyřicet sekund filmu obsahuje sedmdesát různých postavení kamery. Pro tuto scénu vyrobili skvělou figurínu, z níž měla pod ranami nože prýštit krev, ale nepoužil jsem ji. Raději jsem natáčel s dívkou, nahým dvojníkem, který zastupoval Janet Leighovou. Z Janet vidíme jen ruce, ramena a hlavu. Všechno ostatní byl dvojník. Nůž se přirozeně ani jednou nedotkl těla, všechno se dělalo montáží. V té scéně je nejvíc násilí z celého filmu. Jak se děj rozvíjí, je násilí stále méně, protože vzpomínka na tu první vraždu stačí vyvolat úzkost v okamžicích napětí, které následují.“ (SeanBean)
  • Spoiler: Matčina tvář je v záběru před závěrečnými titulky promítána na Normanův (Anthony Perkins) obličej. Tímhle žertíkem si Alfred Hitchcock nebyl příliš jistý, a tak se objevil jen v polovině kopií. (Wences)
  • Spoiler: Scéna na konci filmu, když vidíme Normana Batese (Anthony Perkins) v cele, má evokovat známý obraz „Whistlerova matka“ od Jamese McNeilla Whistlera. (Wences)
  • Spoiler: To, že tehdejší hvězdu Janet Leigh (Marion Crane) zabijí už na začátku filmu, je podle Alfreda Hitchcocka nejnádhernější zážitek pohrávání si s divákem. Proto také nařídil, aby do kin nebyly na Psycho vpouštěni opozdilci. (Hwaelos)
  • Spoiler: V ústrednom okamihu filmu, tvoriacim dejové ohnisko – vražda Marion – zhŕňa jediná vizuálna metafora takmer celý zmysel príbehu. Je to úžasný strih od detailu vody zmiešanej s krvou, ktorá steká špirálovite do odpadu, k detailu oka mŕtvej ženy, keď sa od nej kamera v odjazde špirálovite vzďaľuje. Kruhový otvor odpadu naopak vedie do zjavne bezodnej temnoty, ktorá skrýva možné hrôzy rozprestierajúce sa v hlbinách človeka a majúce svoj pôvod v sexualite. Pocit závrate, inšpirovaný týmto strihom, sa neskôr opakuje, keď z vysokého nadhľadu vidieť Normana (Perkins), ako znáša svoju matku do sklepa. (Biopler)

Související novinky

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Karlík a továrna na mrtvoly

Karlík a továrna na mrtvoly

17.09.2012

Rozhodnutí čím dál úspěšnější kabelové stanice A&E (letos masivně zabodovala westernovou detektivkou Longmire) natočit seriálový prequel k slavnému Hitchcockovu Psychu zpočátku neznělo jako… (více)

Psycho v televizi

Psycho v televizi

05.07.2012

Mohl by to být povzdech nad programovou náplní českých a slovenských komerčních stanic. Jenže tentokrát jde o Psycho s velkým „P“. Americká kabelovka A&E se původně zaměřovala hlavně na dokumenty… (více)

Reklama

Reklama