Reklama

Reklama

Bezstarostná jízda

  • USA Easy Rider (více)
Trailer 1

Svoboda je děvka a my se bezstarostně projíždíme... Dnes už klasický film Bezstarostná jízda (1969) byl v době svého vzniku přelomovým dílem, které otevřelo cestu nastupující generaci filmařů do Hollywoodu. Nezávisle natočený snímek, jehož distribuci převzalo studio Columbia, měl svoji premiéru v soutěži MFF v Cannes 1969, odkud si odnesl Cenu za nejlepší debut. V létě pak zahájil svoji pouť americkými a světovými kiny. Stal se velikým hitem (s rozpočtem 340 000 dolarů utržil jen v USA a Kanadě téměř 40 milionů) zejména mezi mládeží, neboť úzce souzněl s jejich tehdejšími pocity a náladami. U nás se film na začátku normalizace nesměl promítat (ač byl zakoupen) a v kinech se objevil až v březnu 1995, kdy na jeho pražskou premiéru zavítal i režisér a představitel hlavní role Dennis Hopper. Tvůrci příběhu dvou mladíků Wyatta a Billyho (jejich jména upomínají na dva proslulé psance Divokého západu Wyatta Earpa a Billyho the Kida), kteří si za peníze utržené za drogy koupí motorky a jedou „objevovat Ameriku“, porušili řadu v Hollywoodu dlouho dodržovaných filmových postupů a pravidel, mj. rezignovali na vývoj postav, vytvořili zcela atypické hrdiny (či antihrdiny), místy zrychlili a ozvláštnili střihovou skladbu (použití flashforwardů jako přechodů mezi scénami), dovolili do té doby běžně nevídanou míru improvizace v dialogu i v hereckém projevu a použili hudební soundtrack jako dějotvorný prvek. Bezstarostná jízda je dnes právem považována za jeden z průkopnických nezávislých snímků. Film byl poctěn i tehdy ještě velmi konzervativní Americkou akademií, která ho nominovala na Oscara ve dvou kategoriích (původní scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli – J. Nicholson). Představitel zkrachovalého advokáta George Hansona Jack Nicholson tu vytvořil první ze svých mimořádných hereckých kreací a za svůj výkon byl kromě oscarové nominace vyznamenán mj. Cenou newyorských filmových kritiků a Cenou Národní společnosti filmových kritiků. Hlavní role vytvořili Peter Fonda a Dennis Hopper, kteří byli spolu s Terrym Southernem také autory scénáře, a za kamerou stál tehdy ještě málo známý maďarský emigrant Laszlo Kovacs. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (530)

Radko 

všechny recenze uživatele

Opojná atmosféra slobody, trávy, piesní (jednu z piesní psychedelickej kapely Fraternity of Man pod názvom Don’t Bogart That Joint, použitej vo filme, neskôr mimochodom celkom vtipne prespieval Pavel Bobek pod názvom Poď stoupat jak dým), slobody bez strechy nad hlavou a života na americkom vidieku. Striedajú sa tu hipícke komunity, drogové opojenie, voľná i predajná láska a buranskí, nenávistne naladení farmári, nedôverčivo pomrkávajúci na módne trendy valiace sa Amerikou. Toto však nie je len biblia Hippie- Typy štýlu, skôr epizóda ukazujúca, prečo sa z komunity večnej voľnej lásky, kvetín a marihuanovej radosti vyvvinuli pomerne rýchlo márnomyseľní Yuppie. Nuž veď dej to sám ukazuje: najprv si treba zarobiť nejakým veľmi výnosným kšeftom, najlepšie na hrane alebo za hranou zákona (aby sme sa moc nenarobili a dobre vyzerajúce fazóny tiel a tvárí zachovali) veľké prachy. Potom si za ne kúpiť poriadne fáro, motorku aby každý mohol čumieť ako puk na to ako sa odťažito a cynicky prúdi cestami-necestami. Žiadna kunda pred Nami a Našimi nafúkanými, všeznalými a peniazmi naplnenými Egami neujde suchá. Kdeže partnerstvo, my jupíci zarábame ťažké prachy a tak si chceme primerane užiť. Manželstvo kľudne venujeme buznám - veď vychádzame z ideálov rovnoprávnych kvetín! Nuž a keď sú problémy, nájdeme si právnika, kúpime mu nejaký ten koks, nech si užije, zarehlíme sa s ním. Ako dobrý kamoš nás vytiahne zo všetkých prieserov, za ktoré nech trpí ten plebs, čo nikdy nepochopil naše slobodomyseľné ideály o večnej láske, estetickej kvetinovej výzdobe a opojných adrenalínových zážitkoch. Hlavne nezabúdať, že všetko treba užiť. A kto si neužíva nech bárs aj zdochne. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Hlavni problem tohohle filmu je ten, ze je to cely takovy dost o nicem a skoro nic se tu nedeje, i kdyz na druhou stranu, takovou tu atmosferu svobody se prave diky tomu povedlo nastolit dobre. Sceny na motorkach jsou paradni, do toho super hudba, skoda, ze kdyz zrovna hlavni postavy nekde zaparkujou a s nekym kecaj, tak to je lehce nudny. Jinak Hopper a Fonda jsou fakt paradni dvojka pohodaru, ale Nicholson je tu chvily, co se objevi na platne, oba naprosto zastinuje, i kdyz je fakt, ze bych si ho spis predstavil jako motorkare nez jako pravnika. Ale zase je to takovej silenec a ozrala, takze to je pohoda. No a co se tyka konec, prislo mi, jakoby tvurci nevedeli, jak film zakoncit, pac tohle byla fakt strasna debilita. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Co vznikne, když se dají dohromady dva postmoderní kovbojové – zhulený Peter Fonda (Wyatt Earp) a opilý Denis Hopper (Billy the Kid) – dvě motorky a Amerika? Film, který si nehraje na to, že je „free“, film, který JE „free“. Scény, kdy ústřední dvojka jede, úplně prostě a jednoduše jede a k tomu hraje Steppenwolf nebo Jimi Hendrix, znají jediné slovo – svoboda. A nebojí se jej zařvat pěkně nahlas. Natáčení bez pevného scénáře (natožpak zázemí) bylo kvůli povaze zúčastněných pochopitelně o život (oblíbený Hopperův triplet? Víno, tráva, speed), ale věřil jsem jim, až do brutálně krutého vystřízlivění v závěru jsem věřil, že natáčejí o sobě, o svých životech, pocitech a cílech. Na rozdíl od mnohých si nemyslím, že tahle generace byla naivní, jenom jako jedna z mála dokázala jít naplno za tím, čemu věřila. Dnes, kdy kolem sebe dobrovolně stavíme zdi, není vůbec příjemné pohlédnout svobodě, reprezentované třeba právě Bezstarostnou jízdou, do tváře. Ale je to nesmírně osvobozující. 85% Zajímavé komentáře: Pacco, Jordan, de_FACTO, JohnFarst ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Roadmovie z konce 60. let, takže je jasné, že pojednává o oné generaci květinových dětí - hippísáků, kteří než aby pracovali, raději se jen tak potulovali, experimentovali s drogama a láskou. Všimněme si Jacka Nicholsona, který zde má sice menší roli, ale zase z ní vyždíme co jde. Takže doporučuji zejména všem volnomyšlenkářům, anarchistům a podobné havěti. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Skvělá roadmovie, ve kterém je divák vzat jako spolujezdec na velkolepý výlet po „tehdejší“ Americe – místy projíždí širými pláněmi s nekonečnou oblohou nad hlavou a větrem ve vlasech, jindy po úzkých, potemnělých stezkách, ohraničenými lidskou hloupostí a předsudky. Velmi se mi líbila ta tématická ucelenost, zajímající se o jádro pojmu „svobody“, jež však nikdy nesklouzává k jednostrannému uchopení tohoto fenoménu. Skutečně, svoboda je zde nahlížena z mnoha úhlů. Máme zde omezení svobody jak ze strany okolí, kdy jsou hlavní hrdinové zařazeni velkým množstvím postav do předem vytvořených škatulek a boxů. Nicméně jsou zde patrná i omezení vznikající z vnitřní povahy postav – v tomto ohledu může posloužit za příklad věčně ustrašený Hopper, kterého stále svazuje strach o peníze, čas, atd. Co je však nejvíce překvapivé, je pojetí věcí též z opačné strany – jakmile člověk odhodí všechny zábrany, riskuje svázání se s „nevázaností“ - klasickým příkladem jsou drogy, či „volná“ láska – velkou devízou snímku je, že tyto fenomény tvůrci rozhodně neromantizují a vidí i jejich stinné stránky. Film tedy rozhodně není nějakou bezmyšlenkovitou oslavou hippies – hlavním řídícím principem narativu je totiž hledání, spíše než nabízení předem formulovaných odpovědí. Toto hledání přesahuje často až do meditativní polohy, kterou podporuje jak pozvolné tempo vyprávění, tak výborný výběr dobové hudby. ()

Galerie (119)

Zajímavosti (59)

  • Světelné efekty, které podkreslují LSD scény, vznikly tak, že plechovky s filmem byly omylem otevřené před jejich vyvoláním. Nešlo o záměr. (don corleone)
  • Hopper se po natočení filmu zavřel ve střižně, ale ani po půl roce nedokázal jeho délku zkrátit pod tři hodiny. Potom se do střižny zavřel Nicholson se střihačem Jaglomem a dostali film na 95 minut. „Zničili jste mi film,“ řekl Hopper, když viděl výsledek. (raininface)
  • Zlatá fotbalová helma Jacka Nicholsona byla použita o rok dříve ve filmu Hlava, na kterém se Nicholson scénáristicky podílel a koprodukoval jej. (Kulmon)

Související novinky

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

02.12.2022

Tak o tohle si asi žádný z diváků neříkal. Legendární americký snímek Bezstarostná jízda herce a debutujícího režiséra Dennise Hoppera z roku 1969 má dostat novodobý reboot. Konsorcium vlastníků práv… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Reklama

Reklama