Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (133)
Nejdřív jsem viděl remake s Brosnanem, a svým způsobem jsem si teď zlepšil názor na remake. Ano, co se týče hereckého obsazení, není co řešit a McQueen s Dunaway jsou třída. Nicméně určitě bych nepopisoval rozdíl originálu a remaku jako tvrďáckou verzi a verzi pro slečinky... Je zkrátka jiný, a to je fajn (protože proč jinak rimejkovat). Ale dosti o filmu jiném a více o verzi z roku 1968. Je amorální a na amorální si jen nehraje. Vyloupit banku za použití střelných zbraní, což se může lehce zvrhnout v masakr, to není běžná klukovská hra znuděného bohatce. Thomas Crown zde musí mít vše pod kontrolou a Vicky mu není úplně rovnocenný soupeř. Naopak je jen v roli vítaného rozptýlení a broušení si kombinačních schopností. Ale jako páru by jim to docela slušelo. Kamera a rozdělený obraz... docela mě pojetí bavilo. ()
» Úvodná a úžasná sekvencia prepadu banky piatimi chlapíkmi v tmavých okuliaroch, oblečených v oblekoch, totiž predznamenáva, že mám s takýmto brilantným prístupom počítať až do záverečných tituliek « 『 ...Prichádzajú šikovní filmári z hnutia : „Nový Hollywood” , ktorí si so sebou taktiež prinášajú poriadnu dávku tvorivej kreativity, a tej majú na rozdávanie všade navôkol... 』Ešte stále žijúca režisérska legenda - Norman Jewison ma doteraz nikdy nesklamala, je to nesmierne talentovaný, všestranný človek, ktorý má po ruke extrémne „vycvičených” spolupracovníkov, jednoducho, obklopuje sa nimi, napríklad, Hal Ashby je režisérom filmu Harold a Maude, ľudia s prehľadom, už dávno vedia, čo myslím, ale ja by som ho chcel uviesť, ako charizmatického strihača - par excellence, všímajte si, ako je rozdelená obrazovka, dokonale ovládané remeslo v strižni, a ďalej nadviažem na kameramanský pojem: H-a-s-k-e-l-l W-e-x-l-e-r, ktorého vnímam, ako perfektnú kapacitu vo svojom obore - Hlavný kameraman, a keď teraz do toho následne primiešam hercov - Steve McQueen, prezývaný skrátka, ako “The King of Cool” , tak tento BOREC vyzerá vždy super, v čomkoľvek sa objaví, že kráska Faye Dunaway mu totálne podľahne, normálne som sa do nej na chvíľu zamiloval, ich „šachová partička” má všetko, čo vysvetľujem o pár riadkov vyššie, tak vzniká vynikajúci c-o-c-k-t-a-i-l, ktorého som sa nedokázal nabažiť !!! Fantázia filmovej všechuti ! ()
První ze čtyř slavnějších kriminálek roku 1968 a jedna ze dvou, kde si zahrál Steve McQueen. Máme tu znuděného milionáře, který si pro zábavu naplánuje vyloupení banky a geniální vyšetřovatelku pojišťovny, která ho chce dostat... a zamilují se do sebe. Stejně jako remake je to bohužel docela nuda. Krimi ustupuje romantice a ani jedno nemá koule - samotný kriminální plán je průměrný, vyšetřování prakticky neexistuje a ta romantika je dost povrchní. McQueen a Dunawayová se snaží co můžou, Jewison přichází s originální hudbou a originálním dělením obrazu na okénka (subjektivně mě obojí štvalo), ale víc než průměrný film to není. A totéž platí pro Oskarovou písničku Windmills of Your Mind, žádný průšvih jako třeba rok stará Talk To Animals to není, ale také žádný hit či nezapomenutelný song. 3*. ()
Steve McQueen je sympaťák a charismatu má na rozdávání. V roli Thomase Crowna je navíc ještě dokonalý frajer. Tento snímek je záživný, čemuž vedle hereckých výkonů napomáhá také hudba a samozřejmě děj, který je okořeněn skvělou hrou šachů (a to doslova šachů jako hry, ale také taktických šachů v chování, aby byl usvědčen zloděj) mezi Thomasem a Vicky a jiskřením mezi nimi. K dokonalosti nechybí mnoho. 4* ()
Pri sledovaní tohto filmu som nenachádzal skoro nič, čo by mal spoločné s jeho neskorším remakom. Teda iba námet, zvyšok je úplne iný. Mne sa ten "remake" páčil viac, rýchlejšie ubieha a ústredný podvod je myslím lepšie premyslený. Originál občas stráca tempo. Thomas Crown je taká limonáda pre dobové mainstreamové publikum, ktoré sa chodilo do kina baviť a film na mňa pôsobil ako pásový výrobok. ()
Galerie (92)
Photo © United Artists
Zajímavosti (15)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
- Kluzák N9860E, který Steve McQueen pilotuje na začátku filmu, je Schweizer SGS 1-23H-15 a v New Yorku se stále používá. (Caszidy)
- Píseň "The Windmills of Your Mind" je nazpívána britským hercem Noelem Harrisonem, synem Rexe Harrisona. (žvanimírek)
Reklama