Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Gotické horory mají své kouzlo, to jenž nejde slovy pospat a duše s ním je v podivné symbióze. Neil Jordan prokazuje svou schopnost vypravěče v každém záběru, při každém vašem nádechu. Výpravná, pompézní podívaná, notně zahalená do hávu depresivní nálady. Vše ještě dokreslují velmi temné a chladné kulisy. Po výpravné stránce jest film naprosto dokonalý, svazuje diváka neviditelnými lany emocí a prostupuje jím až do hlubin jeho podvědomí. Démoničnost Brada Pitt, to s jak temnou elegancí kráčí dějem, to silné upírské charisma jenž vystupuje z obrazu, to je až neuvěřitelné. Tom Cruise se svou gotičností mírně zaostává, i když jeho role má svojí hloubku. Roztomilá, avšak ve své podstatě nepříjemná mladá dáma v podání Kirsten Dunst je tak zvláštním protipólem ku dospělému upírskému já. Ten jenž mi jeho role přišla přinejmenším zvláštní, tím jest Antonio Banderas. Jeho jižanský náboj mi do toho chladně depresivního prostředí příliš nezapadal. Ovšem nejen obraz navozuje tu správnou podivnou atmosféru, ale i hudba Elliota Goldenthala, chorální mužské sbory, depresivní tóny jakoby z hlubin lidského myšlení a chápání. Novela Anne Riceové přináší jiný pohled na upírské legendy, jiný než na hraběte Draculu, v něčem více a v něčem zase méně originální. Co filmu chybí? Jediná věc, schopnost zarýt se pod kůži diváka, ta schopnost jež mají mnohá nezapomenutelná hororová díla, ta schopnost co z nich dělá něco nezapomenutelného. Ovšem spíš než hororová děsivost je tu ponurá poetičnost, takže se vlastně ani není čemu divit. Zkrátka typický Neil Jordan. ()
123 minut rozhodně neodpovídá mému dojmu trvání. Byla bych hádala minimálně tři hodiny. S upírem se to má tak, že mi celkově přijde moc dlouhý a první polovinu mám raději než tu druhou. Cruise je tady úchvatný a celkově je to přehled krasavců. A dlouho v mysli mi zůstane i ta kremace. I když já bych si roztrhala šaty a udělala si z nich střechu. Neříkejte mi že by se pod tou horou hedvábí a brokátu celé neschovaly. ()
║Rozpočet $60miliónov║Tržby USA $105,264,608║Tržby Celosvetovo $223,664,608║ Neviem čo je na tomto filme také úžasné, mne sa to zdalo dosť povrchné odbyté hlavne príbehom, kde nie je takmer nič čo by mohlo upútať. Kdež to herecké obsadenie je prvotriedne ale pre takúto koncepciu príbehu nevyužité. /45%/ ()
(40x na VHS, 10x na DVD, 4x v kině) Film, který mě formoval jako žádný jiný. Byla by marnost počítat všechny reprízy, které jsem viděla, všechny formáty, ve kterých jsem IWTV sledovala a vypočítávat jak niterně ve mě ta adaptace zakořenila lásku k Anne Rice. Ani po dvaceti letech ten film nezestárl, každičký sebemenší detail je stále fascinující, soundtrack pochází z jiného světa a Lestat a jeho příběh nepřestává inspirovat. Kirsten Dunst se stala legendou a Antonio Banderas nikdy nezapomněl na své pařížské dny v Theatres des Vampires... Skvělý je i nový seriál Interview with the Vampire (2022). ()
Nemohu si pomoci, nudilo mě to. Interview řadím mezi lepší z těch upírských filmů, které znám, ale zase taková pochvala to díky všem těm Bladeům a Draculům 2000 není. A upřímně mě to mrzí. Mrzí mě to kvůli nápadu ukázat upíry jako živé (brát s rezervou) a cítící bytosti, který vůbec není marný. Mrzí mě to kvůli nesporné atmosféře celého filmového zážitku. A mrzí mě to kvůli hercům. Rozhodně se nemodlím a nepálím kadidlo před plakátem Toma Cruise, ale jeho kreace mefistofelského Lestata s tvářičkou zlatovlasého cherubína opravdu vyvolává příjemné zastuzení v zátylku. Kirsten Dunstová předvedla jako další anděl s podobou panenky a duší nepoměrně starší a ďábelštější jeden z nejlepších dětských hereckých výkonů, jaké znám. Trochu jim to kazí Brad Pitt, ale dost možná je to dané patetismem jeho role. Naproti tomu Banderas a Rea předvedli na malém prostoru velké divadlo. Doslova, Théatre des vampires z vás...řekněme vysaje všechny síly. Naneštěstí nic z toho neuchrání snímek před dilematem, s nímž si Jordan ani Riceová nedokázali poradit, totiž směstnat všechna témata a příběhy na plochu celovečerního filmu srozumitelným způsobem. Výsledkem je dojem neskutečné rozvleklosti (opravdu jen dojem, spousta filmů je podstatně delší než dvě hodiny), nemožnosti pochopení hrdinů a jejich pohnutek (Pittův Louis v tom obzvlášť vyniká a divák má nejednou chuť na něj zahulákat: "Tak co vlastně chceš?") a povrchnosti, protože vecpat do dvou hodin příběh odehrávající se od svůdné frankofonní dekadence neworléanské smetánky přes pokryteckou střízlivost 19. století k přemodernizované současnosti, příběh tápající, váhající a nerozhodné lidské duše, příběh o hledání cesty mezi životem, smrtí, zatracením a spasením, příběh lidství a zrůdnosti, lásky a zabíjení, požitkářství a zapomnění, děsivé síle smrti a mnohem děsivějším prokletí nesmrtelnosti, to snad ani není úkol pro smrtelníky. Takhle zůstává divák navnaděný a neuspokojený, protože se mu lahůdkou svůdnou jako pro upíra tepenná krev panny z vyšších kruhů jen zamává před nosem a bez ohledu na to, že triu Cruise, Pitt a Banderas by asi leckterá nastavovala krk dobrovolně, z nás Interview nic moc nevysaje. Měla bych pro potenciální scénáristy a režiséry podobných témat, případně dalších knih Riceové, jeden mírně heretický návrh - co to příště zkusit s televizním seriálem? ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Stephen Rea (Santiago) se pravidelně objevuje ve filmech režiséra Neila Jordana. (Morien)
- International Horror Guide film ocenil nejlepším hororem roku. Dvě ceny MTV si odnesl Brad Pitt (Louis) - za nejlepší mužský výkon a nejpřitažlivějšího muže -, jednu dostala Kirsten Dunst (Claudia), konkrétně za nejlepší průlomový výkon. (Morien)
- Než se režie chopil Neil Jordan, protočili se na postu i John Badham a Ridley Scott. (NIRO)
Reklama