Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (394)

Adam Bernau

všechny recenze uživatele

Že ten po všech stránkách vynikající první díl filmu bezprostředně po závěrečné scéně zabijeme mluvícími hlavami pamětníků (při vší úctě nicneříkajícími), to napadlo autory, nebo nějakého troubu z ČT? Celkově to nicméně vypadá, že Ondříček po několika výtvorech různé kvality vyzrál v režiséra, který umí udělat film jako ze známých českých tvůrců málokdo, resp. skoro nikdo, a který si (konečně!) umí vybrat tvůrčí kolektiv. Scénář, reálie, scéna, dramatický sled, Taclík(!) s Issovou, oběma mladými i všichni další. Skvěle pojatá hudba, jak dějová, tak doprovodná. Na tv film skvělá kamera a střih. A ačkoli jsme podobný příběh mohli ve všech jeho složkách stokrát vidět např. v běžné americké produkci, teprve tady ho vidím vyprávěna tak, že se mě opravdu může dotýkat, což samozřejmě není dáno jen objektivní kvalitou, ale také konkrétním vztahem mezi divákem a dílem - především ale musí jít o film, ke ktrému je mi vůbec možno si nějaký vztah (nezaměňovat prosím se "vztahem k postavám") vytvořit. Dukla61 je takovým filmem. (A Enšpígle, když už jsme u toho šajnu, tak ne, Issová nepřehrává, to jen možná tobě chybí srovnávací materiál z reálného světa.) ()

Vitex

všechny recenze uživatele

Udrželo to mou pozornost přesně 18 minut a 19 vteřin. Během té doby jsem neustále myslel jen na to, že se herci z Prahy snaží mluvit a "působit" ostravsky, ale je to marný boj, a že v té dnešní zlaté éře seriálů plýtvá časem už i film rozdělený jenom na dva díly - těch 18 minut by se dalo lehce sestříhat na polovic a nikdo by si nevšiml, tzn. nenarušilo by se nic jako "rytmus filmu", protože tam žádný zatím nebyl. Dostal jsem strach, že to bude další z těch děl (většinou seriálů), u kterých je množství zabitého času považováno za hodnotu, a vypnul jsem to - což neznamená, že zbývajících 135 minut nebylo třeba totálně geniálních a já to jenom vzdal moc brzo. To se už ale nedozvím. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to velmi konzervativní, přímočarý film, který za prvních deset minut stihne použít všechny expoziční klišé, co jsou, a ve stejném duchu pokračuje. Neschopnost najít pro situaci unikátní řešení vyplývající ze specifik námětu a místo toho volení nejtypičtějších postupů je tu všudypřítomná. Ale nakonec asi i díky tomu ten film na základní rovině funguje a zjevně svou zprůměrovanou kvalitou oslovuje velké množství diváků, což je nakonec vždy to jediné, o co Česká televize usiluje. Jasně - mohlo by to být syrovější, mohlo by to odhodit rodinnou linku, mohlo by to udělat hodně věcí, aby z toho nebyl jen film dobrý na ČT - ale to se nikomu nechtělo. Další fádní spotřební zboží, jehož bezobsažnost je nakonec nejintenzivnějším dojmem. Nejsem naladěný na notu "Buďme rádi, že to vzniklo." Naopak - že vzniká tahle imitace kvality pro nenáročné publikum je důvodem, proč Česká televize coby producent a koproducent táhne kvalitu tuzemské tvorby kontinuálně dolů. 55 %. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

DUKLA 61 patrí jednoznačne k dielam, ktoré by mohli uspieť bez problémov aj na zahraničných trhoch. Dvojdielna televízna miniséria režiséra Davida Ondříčka sa totiž naozaj veľmi podarila. Rodinná dráma v prvom diele Dukly ponúka ešte oveľa viac zaujímavých epizódok a liniek ako som čakal a predovšetkým stavia do popredia Marthu Issovú. Jej herecká kreácia patrí k tomu najlepšiemu, čo kedy vytvorila. Režisér natočil príbeh nesmiernej tragédie v bani Dukla, pri ktorej zahynulo 108 baníkov. Prvá časť filmu je plnokrvná rodinná dráma, druhá je čisto katastrofický film s emocionálnym presahom. (8.7.2021) ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nejsem specialista na Ostravu a nejbližší příbuzné "z tama" mám v Jeseníkých, ale takhle se tam snad proboha nemluví a ani nemluvilo. Připadá mi to, jako kdyby herci brali zvláštní prémii za to, komu se na place podaří vymyslet větší počet ostravštin. A vyhrává to Martha Issová, to se fakt nedá poslouchat. Nebýt téhle slangové přeháňky (do níž se v pohodě vejde i naprosto nepasující Jirka Langmajer), dokázal bych si film celkem užít. Nejlepší scéna prvního dílu: jak si Petr zapaluje cigaretu s důlní věží na pozadí a kráčí tmou k dolu. A konec je ošizený, pánům se nechtělo do katastrofického filmu. Škoda, osudy Petra a hlavně Milana šlo ještě chvíli sledovat. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • Skupina asi třiceti havířů se navzájem pozabíjela ve rvačce o hadici se vzduchem. Našli je pak s bodnými ranami. Přitom to byli parťáci, kteří spolu každý den pracovali, chodili na pivo, jejich rodiny se přátelily. [Zdroj: Novinky.cz] (JenTak)
  • Z původního dolu Dukla zbyly dnes už jen poslední dvě budovy (ta zachovalá byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného materiálu), proto tvůrci film natáčeli v dole nedaleko Rakovníka. Zavítali také do dolů v Karviné, Ostravě, Frýdku-Místku či Dolu Julius Fučík v Orlové. Natáčelo se v exteriérech měst Havířov a Příbram. (SimpanzJi)

Reklama

Reklama