Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Recenze (441)

Zikus 

všechny recenze uživatele

Umělecké dílo, kde co záběr, to obraz. Do toho výborný hudební doprovod a herecké výkony doprovázené poutavým vyprávěním. Klenot. ()

Maximilianus 

všechny recenze uživatele

Kvality Kubrickovi nemôžem uprieť a aj pri tomto filme, ako aj pri väčšine jeho predchádzajúcich som uvažoval o plnom počte *. Prvý 90 minút to bolo samozrejmosťou, nakoľko ma film svojou ľahkosťou a dôvtipom milo prekvapil. No zvyšok filmu tempo trochu upadalo, hlavný hrdina sa mi veľmi znepáčil, čo celkový dojem trochu pokazilo. Stále si ale myslím, že ide o výnimočný a kvalitný film. 8/10. ()

Fediak22 

všechny recenze uživatele

SPOILER Film o človeku ktorý je síce v srdci dobrý ale na vonok je arogantný klamár a podvodník, ale to čo robí, robí naozaj dobre a pomocou podvodou sa prebojuje na vysokú úroven. Akonáhle sa mu to ale podarí začne upadať lebo nevie čo ma robit a len mína manželkine peniaze a bije nevlastného syna, avšak keď si uvedomí kým sa stal zlutuje sa nad ním. Fakt pekný film čo sa tíka scenáru a herectva ale čo sa tíka kamery je jeden z najlepších. Kubric sa zas predviedol, a za pomoci NASA objektívou natočil film len za svetla slnka a sviečok, čo sa len tak nevydí. ()

junxi91 

všechny recenze uživatele

Krásný historický výpravný film z 18. století o jednom irském mladíkovi Redmondu Barrym, který se díky své tvrdohlavosti, vypočítavosti a bezohlednosti dostal jednou málem před vojenský soud za dezerci, podruhé se z něj stal lord a nakonec se vrátil tam, odkud odešel. A vše to začalo jen kvůli jedné píči, jeho přehezké sestřence, které se kromě něj dvořil také anglický kapitán. A jak tehdy bylo zvykem, tak se tyto problémy řešily soubojem, který Barry vyhrál a proto musel utéct ze svého rodného Irska, aby se zapojil jako dobrovolník do britské armády, bojující v Evropě v rámci Sedmileté války, někdo by ji mohl nazvat Nultou světovou válkou. Ta scéna, kdy kráčeli s mačetami proti střílejícím Francouzům a padali jako hrušky byla dokonalá. Já bych se posral a zdrhnul. V bojích potkal svého starého přítele, ten však padnul a tak Barry nakonec přece jen zběhne, aby se setkal s prušáky a poznal prušáckou kázeň a militarismus na vlastní kůži. Poté je jmenován špionem, který má sledovat jednoho rakouského velvyslance, ale tomu své poslání prozradí a stanou se přáteli. No a nakonec si nabrnkne šlechtičku Lyndon, a to především proti vůli jejího syna, který v jednom okamžiku dobře vystihne buranské a nízké způsoby tohoto Ira, kterému vypravěč tolik straní. Oceňuji historické kulisy, kostýmy, reálie a atmosféru tohoto filmu a chci jej určitě vidět někdy v budoucnosti zase! ()

samkko 

všechny recenze uživatele

Jak by napsal Nezval: Bylo to krásné, ale bylo toho dost. Kubrickův převzatý příběh vyprávěn s královskou lehkostí je skutečně na šlechtické úrovni. A to jak bohatý scénář, kamera, připomínající slavné i méně známé obrazy, vznešená doprovodná hudba, tak samozřejmě i výběr herců a jejich následná práce. Nebýt film tak neuvěřitelně zdlouhavý, troufám si říct, že by si ho oblíbila i široká veřejnost. Přece jen, takhle kvalitní historicko-dobrodružný portrét doby a člověka se dnes už velmi těžko shání. ()

Dexx 

všechny recenze uživatele

Vizualne dokonale a nezapomenutelne zachyceni 18.stoleti, se skvelym Ryanem O'Nealem v titulni roli. Je to rozvlekle, je to pomale, ale to k tomu patri. ()

polonius 

všechny recenze uživatele

Scénář tohoto filmu potkalo obrovské štěstí v podobě Stanley Kubricka. Hodně režisérů by si na tak rozsáhlé látce určitě vylámalo zuby. Kubrick to zachraňuje skvělou kamerou, kostýmy (jako od Pištěka) a výpravou. To všechno nás svojí atmosférou úplně pohltí a dá zapomenout na přílišnou epičnost, která dá několikrát vzpomenout na Grimmelshausena... ()

qVitek 

všechny recenze uživatele

Geniální film. Naprosto vynikl Kubrickův perfekcionismus. Úžasná hudba. Na tomto filmu mi nevadí jediná věc. Úžasný příběh. Úžasní herci. Úžasné kostýmy. Vidět tento film, pro mě znamenalo vcítit se a prožít dobrodružný život Barryho Lyndona, tak působivě a uvěřitelně mě přišel natočen...Velký respekt, Stanley ! ()

nicneznam 

všechny recenze uživatele

Kubrick v roce 75 sáhl po ne příliš šťavnatém námětu. „Ne příliš“ je vlastně blbost. Kubrick totiž sáhl po vyschlém „nebudu sprostý“. Výsledkem je největší nuda od doby, kdy si Coppola přečetl román Maria Puza a vzal do ruky kameru (třikrát). Naštěstí měl Kubrick tolik soudnosti, že nevytvářel trilogii. I tak není skoro co oceňovat. Tahle reklama na britskou historii je smrtelná. Kamerové hrátky potřebují silnou scenérii - vesničky v mlze, mráčky na obloze, louky a na nich vojáčci v červených uniformách, to mě nevytrhne ze strnulosti, do které jsem upadl subjektivně na 18 hodin. Herecké výkony se v tomto díle ztrácí jak ponožky v šestičlenné rodině. Jen ze samotné doby, ve které se film odehrává, se mně dělá špatně. A co teprve film samotný, to je teprve síla, u které je umění vydržet. Já to umění neovládám. Kubrick natočil telenovelu plnou lidí, kteří se tváří, vypadají a jednají jak rodově zdegenerovaní idioti. Na tohle se lze dívat jen s rychloposuvem a stejně to na tempu není poznat. Já to od půlky zrychlil na rychlost, během které jsem ještě stačil číst titulky. 1.5 násobná rychlost je ideální. 2 x už je moc. A ke konci už jsem psal tenhle názor a jedním okem sledoval, jak uklízečka ve filmu vytírá podlahu, jak někdo zemře, jak někdo začne chlastat, jak se někdo pokusí otrávit, jak se všichni válí a hrajou karty, jak se vyzívají na trapné souboje, během nichž střelec míří pomalu na hlavu ve vzdálenosti pouhých deseti kroků a trefí nohu pod kolenem. Lordi a gentlemani, nikdy víc! ()

Ewík 

všechny recenze uživatele

Ano, konečně jsem po dlouhé době měla pocit, že mě film oslovil prakticky na všech úrovních (vizuálně, sluchově i intelektuálně) a odnáším si ten skvostný pocit ze zhlédnutí po všech stránkách dotaženého filmu. Je to především perfektní komplexní umělecký výtvor a žádné prvoplánové scény, které mají útočit na masu lidí a hlavně jejich základní emoce. ()

Stanix 

všechny recenze uživatele

Otálel jsem zbytečně dlouho nad shlédnutím tohoto skvostu. Miloš Forman v Amadeovi nádherně zaranžoval prostředí raného romantismu, ale Kubrick zhmotnil tuto éru naprosto dokonale. Jeho představa o této době je do posledního detailu zachycena na plátně a my můžeme jen děkovat že nás do své „představy“ pozval. Hudba Rosenmana, kterou posléze do svého repertoáru zapracoval Mike Oldfield, přesně zapadá do této poněkud zvláštní doby, kdy lidskému chování vévodilo gentlemanství a přátelství ( mezi muži mnohdy až příliš blízké :) jako krystalická ctnost, kterou si každý hrdě nosil a která dnes působí až bizardně ač bizardní není ani v nejmenším. Zpočátku odrazující ohromná délka díla je už po první necelé hodině ospravedlňující, protože přivyknout na způsoby a styly komunikace obvyklé v 18.století není až tak snadné, jak by se na první pohled zdálo a cesta k úplnému porozumění koloritu této doby chvíli trvá. Poté už následuje příjemné vtahování do děje, který nepustí až do konce. Velkolepé dílo monumentálního mistra Kubricka, o tom nemůže být sporu. ()

iKosser 

všechny recenze uživatele

Nejkrásnější vzestup a pád na filmovém plátně. Když film začne ztrácet na tempu, v další minutě vás zase chytne za pačesy a tohle se opakuje tak desetkrát...Kubrick byl fakt eso. ()

hero_bk 

všechny recenze uživatele

Precizní vykreslení postav, zejména změna povahy Redmonda mezi dvěma přestávkou oddělenými polovinami filmu. Kubrick si s tím nepochybně hodně vyhrál, ale jak tu bylo zmíněno, bylo to poměrně sterilní a lehce nekonečné. ()

MFloyd 

všechny recenze uživatele

Nejkrásněji natočený historický film, radost se na to dívat. Dalo by se samozřejmě vytknout pomalé tempo, některé sekvence mě přímo nutí si říkat: "Tak už to konečně udělej!" Ale nemůžu si pomoct. Tenhle kousek je tak nádherný a doplněný o úžasnou hudbu, že se tomu vlastně nic vyčíst nedá. ()

TSZ 

všechny recenze uživatele

Stoosmdesát minut trvající kubrickova onanie nad atmosférou 18.století mě bavila asi půl hodiny, což je mimochodem doba, po kterou se ve filmu něco děje. Sestříhat to na hodinu a půl, bude z toho asi daleko lepší film (ale zas by to nebyl echt Kubrick). Pro fandy Pana režiséra se jedná o povinnost, pro nás ostatní spíše možnost rozšíření filmových obzorů, za které zaplatíte třemi hodinami sobotního večera. ()

1mArc0 

všechny recenze uživatele

V komentároch nájdete: „Prečo tak pomalé tempo?“ Dám vám odpoveď: 1) Konzervatizmus spoločnosti 2.) Celé tempo filmu prispôsobené sarkazmu. Bolo veľmi ťažké sa rozhodnúť sa medzi- 4 a 5 star. Barry Lyndon je jeden z málo historických filmov, ktoré môžeme nazvať HISTORICKÝM. Film stál peniaze, no stálo to za to. Spracovanie filmu je majstrovské tým sa Kubrick vyznačoval. Príklad uvediem: sviece, aká to musela byť predstavivosť: „Logicky, tak čím si svietili vtedy ľudia?" Príbeh objektívu od Nasa je známy, nebudem ho rozpisovať. Osobne by som nepohneval vlastniť objektív s f0.7. Barry Lyndon je precízne spracovanie v ohľade prirodzeného svetla, scenérie, zámky, hrady, kostými, výber hercov. Po scenáristickej stránke je to vysoká škola na tých najvyšších stupňoch vzdelania. Hudba je bravúrne spracovaná pre dané obdobie filmu. Je pravdou že sú filmy, ktoré majú ešte lepšie soundtracky, ťažko by som si vedel, predstaviť, iných skladateľov pre tento film (pobavia Vás najmä klavírne party). Osud Barryho mi pripomína osud Tess od Romana Polanského. S tým rozdielom, že Barry sa snaží silou mocou dostať, čo najvyššie sa dá. Tess uteká pred svojím osudom. Tragickosť je tragickosť. Nakoniec ho jeho chamtivosť prinesie do zániku. Nie na nadarmo sa hovorí, že to čo máme najradšej, nás nakoniec zničí. To, čo vám môžem napísať po filmárčine je to kvalitné spracovanie, kde je vložené „tornádo“ emócií, námet ten nemusí sedieť každému. Ak pozorne sledujete celý film, verte že dostanete zaručenú zábavu. Spracovanie- majstrovké, námet- ten vám musí sadnúť. Veľká škoda, že Kubrick nedostal peniaze na vysnívaného Napoleona. Vedeli by sme predstaviť, ako by pravdepodobne vyzeral film. Podstatné je pre nás, že nám zanechal Barry Lyndona. Koľko filmárov by si malo vstúpiť do svedomia a uvedomiť si, ako sa majú nakrúcať historické filmy. Bežný divák si nevie predstaviť, aké je ťažké nakrútiť vierohodný a autentický film. Správny výber lokácií, detaily kostýmov, elimináciu súčasných moderných prvkov (napríklad, ako elektrické drôty). Za precíznosť detailov môžete poďakovať aj skriptárke June Randall, ktorá spravila pre tento najviac, čo mohla. Stanley Kubrick dokázal týmto, že je frajer. Film Barry Lyndon nám ukazuje, že chamtivosť sa vôbec nevypláca. Ryan O'Neal podal bezpochyby najlepší výkon vo svojej kariére, aj keď osobne som vnímal, že v niektorých scénách mohol o trochu lepší. Marisa Berenson- na prvý pohľad vyzerala ako herečka, len s peknou tvárou, a bez štipky talentu. Potom som videl scénu, kde sa Barry s Lady Lyndonovou videli po prvýkrát, bol som z jej getiky, a precítenosti postavy vedľa. Film pokračoval ďalej, a mne dávala jeden parádny výkon za druhým. Mimo hereckého výkonu, Vás aj očarí svojím výzorom, do toho EŠTE ako aristokratka z 18. storočia, čo je už iná báseň. Kubrick musel niečo v nej vidieť a byť očareným, keď ju obsadzoval do tejto úlohy. Hodnotenie si zaslúži strop, pretože každý jeden možný aspekt z filmu je kvalitný. Aj napriek 3-hodinovej dĺžke sa film zapíše do hlavy poriadne hlboko. /95 %/ () (méně) (více)

G04T 

všechny recenze uživatele

Tenhle film balancuje mezi dvěmi a třemi hvězdy, ale já dávám spíš ty tři, ačkoli mám s timhle filmem jeden velkej problém a tím je, že 3 hodiny jsou prostě moc. U jinejch filmů mi to nevadí (třeba u Scorseseho Vlka z Wall Street ty 3 hodiny utekly jak nic), ale tady mě to už nudilo. Některý pasáže mě fakt bavily, ty další zas nudily a takhle se to pořád dokola střídalo, až mě to začínalo srát. Na tenhle film se musíte fakt připravit a hlavně musíte vnímat každou vteřinu, jinak se pak do toho zamotáte a budete vědět hovno. To se mi stalo několikrát. Ale tenhle fakt filmu nevyčítám, přece Kubrick měl vždycky filmy "pro intelektuály" a za to, že se divák do filmu zamotá může jen on sám, ne Kubrick. Úžasnej hudební podkres i kamera (Alcott za ní v 76' dostal Oscara), skvělí herci, ale to asi nemusím ani zmiňovat. Kubrick ve svejch filmech má vždycky skvělý herce. Některý scény byly dost emo, ALE ne všechny. Některý postavy mi byly úplně u prdele, jiný zas ne. Tenhle film je takovej napůl. Hlavně je dost nadhodnocenej. Samozřejmě ten Kubrick je tu znát, to je jasný. Ale že by se jednalo o nějaký umělecký dílo - to zas ne. ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Postavit film (notabene více jak tříhodinový) pouze na hezkých obrázcích nestačí. Nemluvě o tom, že oko estéta tu beztak musí přetrpět pohled na napudrované afektované zrůdičky neurčitého pohlaví. Kromě zajímavějšího příběhu, který by utáhl tak dlouhou stopáž tu chybí hlavně emoce. Něco, co by nám umožnilo nahlédnout pod slupku hlavních postav. O Barry Lyndonovi se na ploše tří hodin nedozvíme prakticky vůbec nic, kromě toho, že má rád svého syna. Jeho osud mi byl ukradený, stejně jako osud všech dalších bezbarvých postav. Nejsou sympatické, nesympatické,... Jsou prostě nijaké jako plejáda masek na maškarním bále. Podobnou nudu jsem u filmu dlouho nezažil. A to nejsem z těch, komu by vadilo pomalé tempo. ()

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama