Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1967, během války ve Vietnamu, nastupuje skupina nových rekrutů na výcvik k námořní pěchotě. Čeká je zde vojenský dril, ale hlavně tvrdý a nesmlouvavý seržant Hartman, který vojáky despoticky drezíruje a šikanuje. Mezi rekruty jsou vojíni Vtipálek, Kovboj a také neohrabaný a tlustý Leonard. Hartman ho neustále ponižuje, za jeho neúspěchy začne dokonce trestat celou rotu. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Leonard se uzavírá do sebe, přestává komunikovat s okolím, nakonec zastřelí Hartmana a pušku obrátí i proti sobě. Vtipálek, po čase seržant, se stane válečným zpravodajem. Dorazí k bojové jednotce, které velí jeho kamarád z výcviku Kovboj. Jednotka je cílem vietnamského odstřelovače, vojáci jeden po druhém umírají, mezi nimi i Kovboj. Vtipálek nakonec nachází střelce, kterého jeho kolega z novin, válečný fotograf, postřelí. Je to mladinká Vietnamka... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (940)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch méně akčních, méně explicitně násilných a více intelektuálních Vietnamů.... Kubrick se jako obvykle vyžívá v symbolice a všemožných metaforách a vede své postavy do extrémních životních situací aby tak konfrontoval jejich žviočisnou podstatu s intelektuálním a etickým duchem, vycvičeným životem v civilizované společnosti. Narozdíl od mnoha jiných tvůrců nepovažuje Kubrick za příčinu všeho toho odlidštění samotnou válku, do té jeho hrdinové nastupují již nadobro deformovaní pobytem ve výcvikovém táboře - v této pasáži také můžeme spatřit Kubrickovu specialitku a to lidský obličej zkroucený do hrozivého, zvířecího výrazu. První část má spád především díky instruktoru Hartmanovi, jehož mimika a nepakovatelné hlášky se chtě nechtě vrývají do paměti jako "full metal jacket" kulky...Ideovéd podhoubí svého filmu pak režisér rozvíjí v následující Vietnamské pasáži, kde také naplno rozvíjí svůj smysl pro technickou brilanci. Co záběr, to dokonalý klenot, v obrazové estetice IMHO patří Full Metal Jacket mezi nejlepší Kubrickovi snímky, hned vedle Vesmírné odyssey.... V realistickém a pohlcujícím podání válečných událostí však Kubrick přeci jen ztrácí na Stonea, byť jej naopak překonává po stránce myšlenkové... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

"Je to jako ve válce" První ze tří segmentů s matematickou přesností strukturovaného filmu je geniální. Monotónní, ubíjející psychické násilí bez možnosti vydechnutí. Armáda si přisvojuje vojáky, dává jim nová jména a bere individualitu. Zásluhou mechanického opakování týchž činností a strojově symetrických záběrových kompozic se z filmu vytrácí jakákoli spontánnost, cokoli přirozeného, cokoli lidského. Celý brainwashingový horor logicky vrcholí stvořením monstra (ač to nebyl režisérův záměr, D'Onorfio má na tváři ke konci stejný škleb jako šílící Nicholson v Osvícení). Pak přichází nečekaný zlom, náhlá změna prostředí a tónu. Zůstává chladnost, znemožňující nám identifikaci s kteroukoli postavou. Joker je až do předposlední scény, kdy v sobě dobrovolně popře poslední kousek lidskosti, více pozorovatelem než aktérem dění. Rozdělení filmu odpovídá jungovskému konceptu lidské duality. Dvě tváře, dobro a zlo, jeden člověk. Olověná vesta zdaleka není jen dalším válečným filmem nebo dalším filmem o Vietnamu. Podává pesimistickou výpověď o podstatě kterékoli lidské bytosti. Válka jen odkrývá, co zůstává v dobách míru skryto. 90% Zajímavé komentáře: Eodeon, ScreamJay, mls, Merggie, MacGyver, freeeeedom, walecz ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

První půlhodinu jsem jenom nevěřícně zíral, občas se pousmál a neskutečně si to užíval (mladý a ošklivý Vincent D'Onofrio top!), pak se to přehouplo v něco přecejen trošku jiného, částečně taky celkem odlišného, než na co jsme z Vietnamské války zvyklí, ale Kubrick prostě nikdy nešlápl vedle, škoda těch dlouhých režisérských odmlk,. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick svoje řemeslo ovládal tak jako málokdo jiný, FMJ je toho vynikajícím příkladem. Gunner Sergeant Hartmann je dodneška pojem mezi vojenskými šikanisty, Vincent D'Onofrio je coby jeho oběť naprosto neuvěřitelně uvěřitelný, jenom nechápu co všichni mají proti "vietnamské" části filmu. Je to naprosto geniální film, i přes syrovost až odpornost některých scén, ale taková už je válka. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Je celkem škoda, že ve druhé půlce tak skvělé tempo, servírované s režisérskou zručností v prvních padesáti minutách, ztrácí dech. Není to žádný fatální rozdíl ani nedostatek, protože film jako celek funguje naprosto bezchybně, ale prostě mi ve vietnamské části něco chybělo. Zatímco při sledování výcviku budoucích "hrdinů" jsem se královsky bavil a trnul očekáváním hrozivého dramatu, které bylo nevyhnutelné, ve druhé části příběhu se chtě nechtě dostavila nuda. A zase tedy: co bylo špatně? Snímek prostě po první hodině mírně ztrácí na zábavnosti, jenže jako ucelený divácký zážitek s poselstvím působí po shlédnutí závěrečných titulků i tak dokonale kompaktně. Vše plynule směřuje k inteligentnímu a vypointovanému konci s obrovským šokujícím ponaučením, pro hlavní postavy se pak jedná o zdrcující zjištění a konečné pochopení zvěrstva zbytečné války. Je to drama, maso, brutalita a vtip v jednom. Full Metal Jacket je nádherná ukázka režisérské vypilovanosti. This is my rifle... ()

Galerie (107)

Zajímavosti (65)

  • R. Lee Ermey sjel v jednu hodinu ráno ze silnice a zlomil si dvě žebra na levé straně hrudníku. Kvůli tomuto poranění v některých scénách vůbec nehýbe levou rukou. (don corleone)
  • V jedné z vystřižených scén vojáci hrají fotbal. Záběr nebyl použit, protože v detailním pohledu bylo viditelné, že jim místo míče posloužila lidská hlava. (don corleone)

Reklama

Reklama