Reklama

Reklama

Když mladé černošce Hortense zemře adoptivní matka, rozhodne se vyhledat tu skutečnou. V adopční agentuře ji čeká překvapenmí - v kolonce barva pleti stojí jasně napsáno - bílá. Zmatená dívka se rozhodne matku najít. Cynthia Purleyová žije v řadovém domku v dělnické čtvrti se svou další nemanželskou dcerou Roxanne. Setkání s prvním dítětem, jež po porodu ani neviděla, je pro ni šokem. Přesto mezi matkou, která tráví dny v osamění, a nově nalezenou dcerou, vznikne hezký intimní vztah. Cynthia nakonec představí Hortense své rodině. Toto setkání přinese pro všechny očištění od tajností a lží, jimiž téměř každý z hrdinů přehlušoval svou bolest či psychické trauma. Film vypovídá o nedostatcích ve vzájemné komunikaci člověka s člověkem, o neporozumění, jež často zbytečně způsobuje těžkosti ve vztahu i mezi nejbližšími. Mike Leigh pozvolna odkrývá charakter každé ze svých postav a naznačuje příčiny jejich chování. Činí tak svým typicky vyhraněným stylem, k němuž patří zájem o běžné lidské problémy, cit pro prostředí a zvláštně nenápadný, jemný humor. Pozitivní vyznění "bergmanovského" příběhu stojí především na velmi kvalitních hereckých výkonech. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (76)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Brenda Blethyn - asi nejznámější jako Bílá voda - předvádí se svou postavou to, co se jen tak nevidí. Hraje odzbrojujícím způsobem obyčejnou jednoduchou ženskou, která dá svoje dítě, aniž se na něj po porodu podívá, k adopci a ono - urostlá vzdělaná černoška - se po letech ozve. Jejich "našlapování" kolem sebe, poznávání a přibližování je komplikováno nejednou zkouškou. Okouzlující, nádherný film. A to jsem k němu přistupovala velmi ostentativně, jako nakonec ke všemu, co je vynášeno, nominováno a opěvováno do aleluja. V tomto případě oslavováno plným právem!!!! ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Už dlouho se mi nestalo to, co u tohoto filmu - pokud vůbec někdy. On je doslova s každou minutou lepší a lepší. Zpočátku vidíme černošský pohřeb, pak výjevy manželů, co se hádají... Tak na takovýhle britský sociálně-kritický realismus trvající dvě a půl hodiny opravdu nemám, říkal jsem si. Pak se ale provázky splétají, uzlíky utahují, až příběh dospěje do fantasticky natočené rodinné večeře, kde má každá replika, každý pohyb, gesto, svůj význam. Když kvůli ničemu jinému, tento film je dobré vidět kvůli úžasným hereckým výkonům. Režisérův styl (film se zkouší půl roku jako divadlo) je na výsledku hodně znát, protože tu nevidíme napsané postavy, ale skutečné lidi, kteří ani v nejvypjatějších a téměř groteskních momentech nespadají do karikatury. Neustále s nimi musíme soucítit. Moje oblíbená scéna? Cynthia vychází z kina se svou nově objevenou dcerou. Dříve neurotická troska, nyní s novým účesem a úsměvem na tváři. Proměněná dcerou, které se kdysi dobrovolně vzdala. Ale nebylo to tehdy - i vzhledem k současnosti - správné rozhodnutí? Silný film, který ve vás zanechá řadu otázek. ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

Ano, podobné věci se mohou stát. A v tomto případě se je povedlo přetavit ve filmový příběh, který působil velmi civilně a autenticky. Poukázal na to, že to jediné, co může mít v tomhle nelítostném světě smysl, je rodina. A kdo by se jí zřekl, ten se připraví o to málo dobrého, na co si může většina nás normálních smrtelníků myslet. Byl by sám proti sobě, nic by nezískal, hodně by ztratil. Jaká je ale šance, že metařka prozře během pěti minut? Jaká je šance, že švagrová přede všemi roky tají neschopnost otěhotnět, ačkoliv ví, že je kvůli tomu terčem pomluv, které ji viní ze sobeckosti? Jaká je šance, že bílá- chtěná dcera je totálně k ničemu, zatímco černá- nechtěná je vzorem všech ctností? Trochu to tady haprovalo. Nic zásadního, ale 5 hvězdiček by to ode mě nikdy nemohlo dostat. I tak si připadám dost štědrej. To slzavý údolí pro mě už bylo jednu chvíli neúnosný. Ale podobný situace jsem zažil, nepovažuju je tedy tím pádem za přemrštěný. Jen za umně vystižený. A dobře zahraný. Rozhodně to pro ty ženský nemohlo být jednoduchý. Věřím, že se u toho dost nasmály. Já už pak taky :) ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Systém „vezmu partu kvalitních herců, nadhodím výchozí situaci, zavřeme se pár měsíců na zkušebně a uvidíme, kam nás to až zanese“ je zjevně hodně závislý na štěstí; Další rok viděný před sedmi lety v Projektu 100 mě neurazil, ale na hlubší zkoumání Leighovy fimografie moc nenalákal, zato toto byl onačejší zážitek, tady emoce pracovaly fest, nitra se odhalovala, sociální poselství rezonovalo, humor jemně perlil, žádná postava nebyla do počtu a film k nim nebyl krutější, ale většinu času ani milosrdnější, než bylo třeba. Menšinu času jsem si říkal, že je škoda, že to v tomhle stavu nedostal do ruky nelítostnej dramaturg, nevyházel tu zbývající trošku balastu a nenabrousil pár příliš ohlazených hran, a pak se to teprve nenatočilo. Jenže pak by se z toho nejspíš vytratila ta paradokumentární syrovina (a třeba taky ne). ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Impuls k odhalení pravdy v narušených rodinných vztazích, úpících pod tíhou nevyřčených "tajností & lží", přichází znenadání zvenčí, když kultivovaná černoška vyhledá svou biologickou matku, prostou bílou dělnici, jež ji hned po porodu dala k adopci. Intenzivně v autentické "malosti" ukotvené citové / sociální drama stojí na skvělé režii, scénáři i hereckých výkonech, z nichž vyniká emocionální Brenda Blethyn. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (2)

  • Herci neměli k dispozici téměř žádný scénář, postavy a příběh vznikal převážně improvizací. Aby jejich výkonům dodal Mike Leigh větší autenticitu, tak byli herci před natáčením obeznámeni pouze s informacemi, které by věděly jejich postavy. V průběhu filmování se tak dozvídali vše postupně. (makimarketa)

Reklama

Reklama