Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (196)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Nevím jestli Jiří Sovák byl zrovna dobrá volba, protože se mu jeho major od kriminálky občas zabrouzdal do komedie. Pochopitelně svým mistrovstvím působil, jako by Kalaš snad ani jiný být nemohl. I když jsem viděl předchozí tři skvělé díly s mlčenlivým Hrušínským, tak jsem mu to věřil. Ale co naplat, atmosféra tím musela utrpět. Režisér a kamera se snažili co mohli, takovou nádheru jako Petr Schulhoff ovšem nevytvořili. Chyběl mi i obvyklý, mazaně vymyšlený scénář. Zklamání bylo o to větší, že jsem dopředu odhadl pointu. Takové vyšetřovací eso, jako Kalaš bezpochyby je, by mělo být před divákem minimálně dva kroky vepředu. Slabší díl z volné pentalogie, přesto nadprůměr. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Úkol zní: Uděláte přesný soupis všech šroubů velikosti půlcoule." Vážný major Kalaš změnil tvář, proměnil se ve velkýho srandistu, hýřil sarkasmem a dokonce svýho bývalýho kolegu npor. Vargu (Vrah skrývá tvář) oslovoval por. Lenku. To jen jako, že jsem si všiml. Jinak mě hodně zaujal Kalašův sarkasmus, ponižování ppor. Karlíčka či účesy obou dam. A tradičně jsem se poučil - nejdůležitější na práci v terénu je nenastydnout a VB musí zabránit tomu, aby slečny spaly nahý. Provedu! ()

Reklama

mh.mail 

všechny recenze uživatele

60% — V pořadí čtvrtý film s majorem Kalašem byl tak nějak „vsunut“ do původní série. Místo Petra Schulhoffa ho natočil Josef Mach a Kalaše v něm místo Rudolfa Hrušínského hrál Jiří Sovák. Tato konfrontace „na dálku“ mezi oběma protagonisty má ještě tu pikantní příchuť, že to byl podle Sováka právě tehdejší národní umělec Hrušínský, který se později svým nesouhlasem spolupodílel na tom, že Sovák nebyl po zotavení se z úrazu přijat zpět do souboru Národního divadla. Co se týká majora Kalaše, skončila tato konfrontace podle mého názoru nerozhodně. Oba filmy i oba Kalašové jsou tak rozdílní svým pojetím a zároveň tak svébytní, že mají oba nárok na existenci. Narozdíl od Schulhoffovy série, která je pojata víc vážně, je film Na kolejích čeká vrah natočen trochu odlehčeněji a s určitou nadsázkou, jejímž nositelem je především Jiří Sovák se svými hláškami. Přitom se nejedná ani o komedii, ani o parodii, ale o seriózní detektivní příběh s některými na tehdejší poměry velkoryse pojatými scénami (explodovaný vlak). Co se mě týká, líbí se mi oba Kalašové, i když u toho sarkastičtějšího v podání Jiřího Sováka se bavím o trochu víc. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Série CL Eduarda Fikera je pro mě i ve zjednodušeném filmovém zpracování špičkou české detektivky, kterou drží především námět a Brzobohatého plasticky prožívající postava. Citlivá role Fišerovy expresivní hudby a zvuků, Šmídův dramatický vklad, živost Hanzlíkova a Kalašova kameramanská škola: -"Nechte toho umění, já chci vidět !" - "Nebylo vždycky světlo, pane majore." ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Nejdřív jsem četl knihu Eduarda Fikera Série C-L a až pak viděl film, který dýchal stejnou atmosférou, jakou jsem si představoval při čtení. Některé vedlejší pasáže byly z časových důvodů pro filmovou verzi sice vyhozeny, nicméně hlavní myšlenka a zásadní momenty a figurky neztratili nic z knižní předlohy. Navzdory tomu, že má Fikerův román podtitul detektivní fantasie, tak celé dílo (ať už knižní nebo filmové) s populárno-vědeckým charakterem se nese ve velice důvěryhodné rovině s kvalitní ukázkou praktického využití kriminalistiky při objasňování případu a odhalování pachatelů. Jedním z rozměrů příběhu je takřka dokumentární linie příběhu s celou řadu využitých kriminalistických metod a prostředků (od podrobných ručních kreseb plánů, otisků, stopy po vozidlech, přes rekonstrukci, špionážní akci, až po moderní filmový materiál) a poctivé důkladné práce vyšetřovatelů, při které je zapotřebí navíc i smysl pro logickou dedukci. Přidaná hodnota filmové adaptace spočíva pak v hvězdném hereckém obsazením a působivém vizuálu připomínajícím svou temnou atmosférou na černobílém obrazu žánr film-noir. Jako atraktivní odlehčení pro diváky pak působí přítomný typický jemný humor, který nepostrádá čs.tvorba častokrát i ve velice vážných filmech, tady zejména v dialozích mezi Sovákem a Hanzlíkem. Za mě nejlepší filmová role Jiřího Sováka... Pic kozu do vazu! 95% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Přepadení vlaku se zúčastnili dva pachatelé, představovaní Bohumilem Šmídou a Josefem Bláhou. Přesto v záhadných telefonátech, týkajících se Lenka (Radoslav Brzobohatý), ani jednoho z těchto herců neslyšíme, ani jejich komplice Trojana (Oldřich Velen), přestože telefonovat musel jeden z nich. Pokud bychom v telefonu slyšeli představitele jednoho z pachatelů, případ by byl pro nás vyřešen. Stejně se však jedná o chybu, zjevně úmyslnou. (pjotri)
  • Cca v čase 01:15:00 vchází "Louskáček" (Bohumil Šmída) do kanceláře majora Kalaše (Jiří Sovák). Levou rukou otevírá dveře, zatímco Kalaš jde za ním. Hned v následujícím záběru zevnitř kanceláře ale dveře otevírá Kalaš. (Jarek572)
  • Úvodní scéna jedoucí soupravy převážející peníze je složena minimálně ze tři odlišných záběrů na jiné vlaky. Poznáme to především podle lokomotiv - v prvním záběru vidíme typ 477 "Papoušek", záběr při odjezdu z nádraží divákům představuje lokomotivu 498 "Albatros" a při jízdě po trati defiluje nejčastěji typ 475. Pozorní diváci si také všimnou různého počtu vagónů a v některých záběrech na vlak docela chybí poštovní vůz. (Robbi)

Reklama

Reklama