poster

Dekalog II (E02) (epizoda)

  • Polsko

    Dekalog, dwa

Drama

Polsko, 1988

Komentáře uživatelů k epizodě (33)

  • erased
    ****

    Druhé přikázání se může pyšnit tím, že se jeho vlastní interpretace dá reflektovat v souvislosti s tou "oficiální", kterou nabízí renomovaná profesorka etiky v osmém díle. Kvůli ní je pak ještě o kus těžší porozumět, nebo spíš soucítit s motivací některých zdejších postav, ale o to víc bezradně pak působí ponaučení, kde individuální odůvodnění mravních názorů naráží na realitu a konfrontuje se s cizími názory. Ve výsledku je to tak hořkostí i dobrými úmysly rámovaná povídka, která se díky zdařilému a nejednoznačnému zkombinování reality a poučení řadí mezi ty nejlepší celého cyklu.(23.12.2014)

  • S.Dedalus
    ****

    kieslowski tak jak sme na něj zvyklí provokativní zapletený nestranný pochmurný nedávám plný počet v souladu s kieslowkim čistě jen pocitově(24.7.2012)

  • iNKa 1104
    *****

    Nevezmeš jméno boží nadarmo ...(22.7.2009)

  • Torpid
    ***

    "Nevezmeš Boží jméno nadarmo", jsem si vždycky vykládal, jakože se nesmí říkat, "Bůh je vůl". Tady je to spíš ve smyslu nelhat a nemanipulovat. Mistr Kieślowski vystavěl táhnoucí se, depresívní psychodrama s topící se včelou na konci. A ještě okamžik před ní, vrcholný okamžik lži, který by to měl celé zamotat a omotat k dilematu. Souhlasím s Dr. Hausem, že "všichni lžou". Tady se lže taky nonstop. Co jiného je nevěra. Co jiného je milovat dva muže, když o sobě nevědí. Takže jaká "zásadní" lež? Je to plynulý proces a tenhle kosek je příliš vykonstruovaný, poplatný době a tehdejšímu Polsku. Ne vše od Mistra je nadčasové.(10.9.2015)

  • ecis
    *****

    Opat najsilnejsie a najtazsie otazky zivota, hladanie toho spravneho riesenia, volby, rozhodovania. Je mozne sucastne milovat dvoch ludi? Kto ma pravo na zivot? Komu neublizit? Opat vyhrava Boh. Uchvatny zaver. Kvapkajuca voda, pukliny stien, symetricke zabery panelaku, topiaca sa vcela...krasny minimalizmus.(11.12.2008)

  • Biopler
    ***

    Je určite obtiažne spracovať tématiku 2. Božieho prikázania, lebo mnoho ľudí si pod ním predstavuje len to čo fakt vypovedajú konkrétne štyri slová. Avšak dá sa pochopiť aj ináč a Kieslowski to vo filme šikovne vystihuje iba raz. Nebol som spokojný s výkonom Bardiniho v roli lekára a vadil mi prílišný minimalizmus, teda skôr prílišný dôraz. Slabší kus Dekalógu.(5.1.2012)

  • Leviathan
    *****

    Kieslowski a Piesewicz sú neuveriteľný tandem filmových tvorcov; druhý z nich vytvorí zauzlenú situáciu, prvý z nich ju nafilmuje tak, aby si každý z nás našiel jej rozuzlenie. Tieto filmy nás dostávajú do akejsi spoločnej kože všetkých zúčastnených postáv, a tak sa stávajú testamentom toho, čím je ľudskosť. Každý z nás si pri pozeraní týchto filmov nahliadne do vlastného zrkadla. Druhý diel patrí k tým zdanlivo najjednoduchším, ale pod nádhernými obrazmi včely sa nachádza komplexná štruktúra a zápletka. Podobne ako pri väčšine dielov, Dekalog dva sa nevenuje len jednému prikázaniu (a dalo by sa povedať, že Piesewicz a Kieslowski sa tu v podstate druhého prikázania ani moc nedržia). Uprostred filmu sa prelínajú dve línie - doktorova a Dorotina. Hoci navonok nezávislé, Piesewicz ich spája do zmieneného uzla tým, že Dorota tlačí na doktora, aby vyniesol verdikt nad životom jej chorého manžela. Má na to dôvod (ktorý ako prvý upozorňuje na spojitosť s Dekalogom šesť, nezosmilníš) - so svojim manželom nemôže mať deti, ale mimomanželská aféra spôsobila, že je tehotná. Ak by jej muž zomrel, nechá si dieťa; ak by sa uzdravil, pôjde na potrat. Ako som spomenul, film je prepojený na Dekalog šesť tématikou lásky; kým Tomekova verzia lásky, ktorá nič nepožaduje (hoci to tak nie je vždy) je napriek všetkým udalostiam vo filme veľmi povznášajúca a optimistická, Dorota si prechádza opačnou stranou lásky - a svojim rozhodnutím v danej situácii čelí jej horkým dôsledkom. V Dorotinom príbehu sa postupne objavuje aj samotný doktor, ktorý si sám musí riešiť svoju vlastnú pohnutú minulosť, ktorá ma napriek tomu, že ju len jednoducho podáva v konverzácií dojala viac, než väčšina obrazov z iných filmov.(26.1.2008)

  • winstonik
    *****

    Prečo nerozhodovať o živote a smrti? Pretože správne riešenie pozná iba Boh. Toto je ďalší Manifest života. Napokon, ako všetky Kieslowskeho filmy.(24.2.2008)

  • Bendiys
    ****

    Syrove, smutne, drsne, ironicke. I takto by se to dalo shrnout...(17.10.2010)

  • petite fille
    *****

    myslím, že tento diel človeka obzvlášť potrápi - nedopovedanosť navodzuje dokonale reálny dojem mnohorakosti života. v istých situáciách sa čudujete doktorovi, potom zas Dorote.. a to až kým nedôjde k absolútnemu odhaleniu motívov a histórie postáv, kedy sa scéna priezračne vyjasní. pamätný záber včely je geniálnou metaforou iluzívnosti rozhodovania nad životom iného. číslo dva zasahuje rovno do živého.(7.4.2011)

  • Mijagi
    ****

    Potrat nebo porod? Řediteli nemocnice je dána do ruky moc rozhodnout o narození dítěte. Oproti předchozímu dílu je v tomto případě děj o něco komplikovanější a nutno říci, že na škodu, vyplývá z něj sice spousta otázek, jimž by bylo možné věnovat několik dlouhých diskusních bloků, ale zároveň v něm zaniká tématická propojenost s druhým Božím přikázáním. Já po této stránce film vůbec nepochopil a pravděpodobně nejsem jediný, protože se mi nepodařilo nalézt žádnou berličku ani v ostatních komentářích. Pokud však na tento uměle působící tématický rámec zapomenete, čeká vás intelektuální zážitek a opravdové mistrovské dílo. Atmosféra je ponuřejší, prostředí šedivější, herecké výkony a hudební podklad naléhavější než v první části. Obdivuji diváky, kteří dokáží shlédnout celý cyklus najednou, já si ze strachu před upadnutím do těžkých depresí dávám raději před dalšími díly pauzu.(26.3.2013)

  • Trepak
    **

    Neprekvapil, spackal to! Umelo naťahované - Dorota trhá listy kvetu, Dorota hádže šálku o zem, popukané steny, padajúce kvapky,... Jedna mucha v pohári to nezachráni.(8.8.2011)

  • zucchini
    **

    Druhý díl Kieslowského Dekalogu mě zklamal ještě o něco víc než ten první. Hodně jsem se ztrácel v dějové linii. Nebylo to spíše o pátém přikázání, o tom, jak jedna velmi nesympatická žena chtěla jít na potrat, ale nakonec si to rozmyslela vzhledem k ujištění, že její manžel určitě zemře? Jediné, co se podle mě vztahovalo ke druhému přikázání "Nevezmeš jméno Boží nadarmo", byla lékařova přísaha, že jeho pacient zemře. Nebylo možné to přikázání rozvést nějak více? Protože už jsem zhlédnul více Kieslowského filmů, tak mě na tom začíná už trochu iritovat, jak se v nich stále dokola objevuje nějaká technicky velmi pokročilá audiovizuální technika. Je to takový stále se opakující motiv. Z mého pohledu ne úplně sympatičtí lidé z vyšších vrstev obklopení hi-tec zařízeními si řeší svoje existenciální problémy způsobem, který mi není úplně srozumitelný.(10.5.2016)

1 2 následující >>
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace