Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film odráža psychózu násilia a teroru, ktorá ovláda americkú spoločnosť od čias atentátu na prezidenta Kennedyho. Vo fiktívnom, ale nie nepravdepodobnom príbehu sa novinár Joe Frady stane svedkom zavraždenia jedného senátora. Keď sa ostatní svedkovia atentátu stávajú obeťami podozrivých náhod, Frady si uvedomí, že aj on je v nebezpečenstve. Rozhodne sa konať na vlastnú päsť, lebo oprávnene nedôveruje policajnému aparátu. (Film a divadlo)

(více)

Recenze (80)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Hudba: Michael Small *Malou roli poslední oběti atentátu hraje Jim Davis (John Ross 'Jock' Ewing Sr). *Warren vypadá dobře ve všem, proč jenom nehrál ve více filmech? V Parallax view se prohání v ukradeném šerifském voze, když před tím šerifa pohladil kamenem po hlavě a utopil v řece. Ve rvačce dokáže skvěle zdemolovat hospodu a pak to s třesoucí se rukou zapije sklenicí mléka:-) *Výborné krimi s ještě lepší hudbou, která mi chvílemi stylově dost připomínala Planetu opic (ovšem verzi 1968). Některé záběry jsou lehce syrové, nejsou v nich propracovány detaily, především u rvačky Josepha Fradyho se šerifem pod přehradou vidíme jen náznak jeho útoku. Myslím, že je to tak autentičtější, více to vtahuje diváka dovnitř. To podobné platí i o téměř ikonickém záběru v závěru v okamžiku, kdy Joe běží do světla a ve dveřích se objeví postava se zbraní.... *Test v Parallaxu je dost dobrej masakr, působí to velmi obřadně, jak se Warren na konci zvedá ze židle. A Fidela kupodivu zařadili do kapitoly "Enemy", hned po bok Adolfa Hitlera.. *Jedná se o poměrně náročný film, který nutí diváka naplno přemýšlet, i tak jsem se ale chvílemi ztrácel a například nechápu, proč Joseph nejprve napíše mýdlem na zrcadlo záchodku "v tomhle letadle je bomba", pak to rychle smaže, podstrkává letušce popsaný ubrousek s touže zprávou, což se taky nepovede, ale přesto se letadlo vrátí a k výbuchu dojde až "bezpečně" na zemi. *Atmosféra jednoznačně vítězí nad narací. ///Ten rychlý nástup bez letenky už vysvětlil ripo. Nesouhlasím zcela s komentářem bouncera, u nás zabili Aloise Rašína, 5. ledna 1923.-) Podle zorra bylo zabito 18 svědků atentátu, já jsem však vyrozuměl, že jich bylo 6. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Pakula se opět ukazuje jako bravurně amorfní filmař, jenž nemá určitý svůj pevný styl, kterým by realizoval různé příběhy či žánry. Ale díky tomu také může každému dílu vetknout ideální podobu, která vznikne ve spolupráci s dalšími osobnostmi tvůrčího týmu. Zde to je geniální kameraman Gordon Willis, který dostal maximální prostor pro své typické snímání postav v prostoru. Konkrétně to znamená, že figury tu nevystupují oproti svému okolí, ale jsou jím obklopovány. Tyto povětšinou industriální a městské prostory, potažmo prostranství (která se otevírají i pohledem zvnitřku interiérů ven) jednak stupňují skličující atmosféru, ale také ilustrují zastřešující ideu širších souvislostí a vazeb, které přesahují vhled jednotlivce. Současně s tím vyprávění působí záměrně odtažitě, protože divákům odpírá absolutní vševědoucí pohled na situace a ústřední příběh. Předkládá nám fragmenty, dílky, situace zahlédnuté jakoby mimoděk, u nichž nejprve netušíme jejich význam. Ten pak přichází o to úderněji a se zneklidňujícím efektem, když se vyjeví se zvratem, zpravidla tvrdě konstatovaném v ostrém střihu. "Pohled společnosti Parallax" je geniální paranoidní thriller, který divákům odpírá tradiční iluzorní rozhřešení konvenčních příspěvků žánru i v jádru konejšivou náruč konspiračních teorií. Naopak dokonale vystihuje neklid, neuchopitelnost a skličující bezmoc Ameriky přelomu 60. a 70. let sužované politickými vraždami. ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Hloupoučké, ale efektivně a profesionálně natočené béčko, které za něco víc považovali snad jen tvůrci a komunističtí nákupčí filmů. Vrcholem absurdity je montáž, která názorně ukazuje, jak se velkoměstský intelektuál představuje mozek red necka. Jako neškodná zábava, ve které jde hlavní hrdina z nebezpečí do nebezpečí, zatímco okolo něj se stahuje smyčka, je to na čtyři hvězdy. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Najväčší nedostatok je podľa mňa strih,ktorý hlavného predstaviteľa najprv ukáže vo veľkom nebezpečenstve,potom urobí rázny strih a postava sa vracia domov,akoby sa nič nestalo,to mi často bilo do očí,lebo je to tu pomerne často,to by som nazval ako mačka s deviatimi životmi,Joe Frady(bravúrny Warren Beatty) ma len jeden život,ktorý by mu s radosťou jedná milá spoločnosť odobrala,potom ako na začiatku je spáchaný atentát na senátora,pri ktorom sú klasickí svedkovia,ktorých postupne likvidujú domýšľavými spôsobmi až ostáva jeden čierny neoblomný kôň,ktorého sa snažia,čo im sily stačia,ale ako to s ním dopadne nebudem prezrádzať... Tu je zárukou spracovania najprv rejža Pakula,ktorý po celý čas kládol veľa otázok,ale spravodlivosť je tu kontroverzná,videl som od neho napríklad vynikajúcu žánrovku Všetci prezidentovi muži,ktorá je ale oveľa lepšie prepracovaná,a tak Parallax je stále ešte o dozvukoch z atentátoch za posledné roky,ktoré ťažia nielen filmárov,ale i obyčajných obyvateľov,kde jeden z nich,t.j postava Frady,ktorý by rád zistil pravdu... Okrem Pakulu a Beattyho ešte spomeniem kameru Gordona Willisa(The Godfather),ktorá sníma tak,že z diaľky to ponúka nebezpečné predstavenie. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

V historii Ameriky usazeno do čerstvých ran plných soli deziluze, v Pakulově trilogii politické paranoie usazeno mezi Klute a All the President's Men. Je tady pár zajímavých věcí. Třeba montáž, která ve stylu praktik známých z Mechanického pomeranče reflektuje post-kennedyovský stav společnosti spojený s úpadkem hodnot a nebo způsob zabírání postavy Fradyho, který má evokovat pocit sledování, ale i když vezmu na milost režisérův typický styl a ocením jistou nadčasovost situace, kdy lidé v pozadí mile rádi kříží obětní beránky s vlky samotáři, je tu jeden zásadní problém. Scénář zmetkem myšlenky.. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (8)

  • Samotná predloha je dielom Lorena Singera - napísal ju v roku 1970, ale Pakula sa ju rozhodol pozmeniť- Pretože však chcel mať vo filme Beattyho, musel sa uchýliť k neobyčajnému kroku - začal nakrúcať, než aby mal kompletne hotový scenár, na ktorom pracoval Robert Towne. (classic)
  • Snímok sa tri roky po premiére objavil v pôvodnom znení i v československých kinách. Televízia s jeho uvedením čakala ďalších dlhých desať rokov. (classic)
  • Pôsobivá záverečná scéna v prázdnom sále bola nápadom Pakulu, ten tou chcel vyjadriť tieseň a celkovú náladu spoločnosti, prenajal tak priestory na 600 South, Commonwealth Avenue v LA. Producenti ho v tom podporovali, pretože ušetrili guľatú sumu za angažovanie prípadného komparzu. Naproti tomu rozčarovanie vyvolal test v sídle Parallax company - sled snímkov a hesiel - trvajúci bezmála päť minút, bez toho aby bol ďalej akokoľvek vysvetlený. (classic)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno