poster

Troja

  • USA

    Troy

  • Slovensko

    Trója

Akční / Dobrodružný / Válečný

USA / Malta / Velká Británie, 2004, 157 min (Director's cut: 201 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    ****

    Za prvé v Illiadě se o deseti letech ani nemukne, až v Odyssei je o tom zmínka. Za druhé líbila se mi fyzická absence bohů. Za třetí celkové pojetí mi na hollywoodský velkofilm překvapivě sedlo. Za čtvrté postavy jsou dobře napsané (a jednen z mála případů kdy mi je klaďas opravdu sympatický - samozřejmě Hektor). Za páté vadil mi Orlando. Za šesté souboj Hektor vs. Achilles je vedle souboje v Robu Royovi nejlepší filmový soboj vůbec.(3.10.2005)

  • Galadriel
    ***

    Ale spíš asi 2,5 hvězdičky. Co se týče výpravy, kamery a technické stránky filmu není co vyčítat. Ale k příběhu, režii a některým hercům už výhrady mít musím. S tím, co celý námět, Homérův epos a období antiky nabízí si myslím, že výsledný scénář je hodně slabý a velmi průměrně zrežírovaný (a to nemluvím o úplné absenci bohů, která je pro mě nepochopitelná, protože právě z postav Olympských bohů by se dalo vytěžit strašně moc - viz. třeba technicky slabý, ale příběhem velmi povedený Souboj Titánů). Co se týče herců tak velmi se mi líbil Peter O'Toole (který je opravdu fantastický), ucházející je i Brad Pitt jako Achilleus, solidní Sean Bean jako Odysseus a Eric Bana jako Hektor. Naprostým zklamáním je ale pro mě Orlando Bloom a Diane Kruger, kteří jsou oba zoufale necharizmatičtí a prkenní. Bohužel musím říct, že mě tentokrát nzaujala ani hudba (James Horner) která místy téměř věrně kopíruje hodně výborných soundtracků minulosti (mj.jsem v ní slyšela Zimmerova Gladiátora, Jarreho Lawrence z Arábie, Arnoldovu Hvězdnou bránu (která je sama podobná Lawrenci z Arábie), Muže se železnou maskou a samozřejmě taky spoustu dřívějších Hornerových kompozic).(26.10.2004)

  • Gemini
    ***

    Lehké mrazení kdesi u páteře, způsobené otázkou co asi Petersen a snaha vydělat na epické báji (skutečně VOLNĚ inspirované Homérem) co největší sumu, mě nepřechází ani teď, tři čtvrtě roku po zhlédnutí Troji. Jen by mě zajímalo proč Troji a ne Tróji, ale to je asi jako proč Sazka Arena a ne Aréna, že ano... Tak čím začít? Vezmu to chronologicky podle děje filmu...absence božstev (a božstviň:)) - proč, když se z jakéhosi pofidérního důvodu tvůrci rozhodli vynechat bohy z filmu, někdo pořád omílá vůli bohů, znamení bohů, a tak podobně? Dále...Orlando Bloom - velmi dobře obsazený jako nezodpovědný floutek poblázněný hormony, ale těžko srovnatelný s antickými krasavci. Diane Kruger - no...víc mě zaujala Hektorova manželka (Andromaché Saffron Burrowsová), kvůli Heleně jakou má být německá exmodelka bych rozhodně válku nikomu nevyhlašoval... Hektor – už od Black Hawk Down (kde taky hrál největšího geroje) můj oblíbenec Eric Bana, největší hrdina celé Iliady, ve filmu navíc zpodobněný jako největší sympaťák a hrdina nad hrdiny, který měl bohužel tu smůlu, že natrefil na hodně namotivovaného a hodně naboostovaného samolibého narcise Brada Pitta, jehož polobožství bylo také vyřešeno tak nějak do ztracena, ale chová se ze všech postav Homérovi snad nejvěrněji. Nicméně je pěkné, že se nám bájné dějiny ukázaly z trochu jiného než tradičního pohledu, kde Řekové byli ti hodní co si chtěli jen vzít zpátky to svoje a odčinit urážku Mykénského krále, obzvlášť Agamemnón Briana Coxe je dokonale bezcitný a odporný skrznaskrz, jinak bych asi Pittovu Achilleovi nefandil ani těch pár minut kdy se hádá o Bríseovnu...mimochodem skutečně velmi romantické seznámení po nejlepší akční scéně celého filmu (Achilles a Myrmydoni se vyloďují a útočí). Peter O'Toole jako Priamos se předvádí ve skvělé herecké formě, jeho vypjatá scéna s Achilleem je pro změnu nejlepší dramatický výkon filmu. Bohužel se zúčastnil i nejhůř graficky zvládnuté scény - rozhovor v opuštěné hlavní síni je naprosto evidentně natáčený před modrým (nebo zeleným nebo jaké se to vlastně používá) pozadím. Závěr Troji všichni známe a ten kůň vypadal opravdu velmi dobře, dokonce padla i hezká narážka na založení Říma, ale Paridovo vítězství nad Achilleem je jedna velká trapnost nad trapnost. Z božskou rukou vedeného zásahu šípem se stane debilní ukázka toho, že nějaký vlasatý jouda neumí mířit...a Agamemnónovo patetické řvaní "Let it burn!" je přinejmenším nevhodné. Výprava celého filmu je úchvatná a poměrně dost historicky věrná, Hornerova hudba s ječícími bulharskými sboristkami je také solidní, ačkoliv Yaredův původní soundtrack je IMHO mnohem lepší. Atmosféra sedí jen místy, Achilleova úvodní bitka a předcházející scéna ranního buzení působí dost nesouladně, a podobných míst je víc. Co mě ale naprosto zdecimovalo a zarazilo do sedačky, byl naprosto katastrofální překlad kinotitulků, jehož tvůrkyně má kliku, že si nepamatuju její jméno, pouze pohlaví...tedy pardon, její gender, abych byl politicky korektní. Nejenže zjevně noc předtím flámovala, takže špatně viděla na dialogy - to by v případě, že film nikdy neviděla, omlouvalo zaměnění "Release arrows!" za "Rozpusťte řady!" a možná i "See those crows? In the evening they'll be feeding upon your flesh," při čemž slyšíte jak vrány kroužící nad Meneláem a Paridem krákají za "Vidíš ty davy? Večer budou hodovat na tvém mase.", ale nejpíš nemá ani ponětí o dějinách a se zdravým rozumem je asi taky na štíru. Protože překládat "Egeans" ve chvíli kdy Agamemnón řeční nad mapou Středomoří jako "národ Egeatů", to je na zavření do ústavu. Celkové hodnocení - jako velkému obdivovateli a vděčnému čtenáři Homéra mě Troja místy bolestivě zraňovala a místy velmi dobře bavila, přičemž to druhé poněkud převážilo. Navíc dát filmu s takovým záběrem a nábojem, navíc nutno přiznat, takové velké podívané, míň než *** asi nejde.(5.2.2005)

  • Fabienne
    ***

    Wolfgang Petersen se rozhodl převést na plátno bájný Homérův příběh. Rozpočet,který mu byl dán k dispozici, je na tomto "sandálovém" velkofilmu opravdu vidět. Velkolepé scény, kostýmy, orientální hudba, herecké hvězdy (největším lákadlem je samozřejmě Brad Pitt, který nezklamal)... Troje ale něco schází... Celý příběh vypadá asi takhle : začátek, bitva, smrt Menelaa, pohřeb Menelaův, bitva, smrt Patrokla, pohřeb Patrokla, smrt Hektora, pohřeb Hektora, bitva, smrt Achilla, pohřeb Achilla... Samozřejmě že je vše prokládáno více či méně duchaplnými rozhovory, ale ty nejsou zas tak duchaplné, aby byl film (alespoň pro mě) zajímavý. Neznám detaily Homérovy Iliady, ale je jasné, že scénář je notně pozměněný (např. Achilles měl být zabit již před stavbou trójského koně, ale nechte zemřít hlavního hrdinu deset minut před koncem...). Mně osobně příliš nevadí, když scénárista podobným způsobem mění příběh, ale přeci jen mě jedna změna značně zarazila. Řekové dobývali Tróju téměř deset let, zde se tak stane asi za dva týdny!! Myslím, že by bylo zajímavé pozorovat beznaděj řeckých vojáků... Achilles se rozhodl jít do války kvůli nekonečné slávě. On ani ostaní hrdinové nebyli zapomenuti, obávám se, že Petersonova Trója bude... (PS: Všimli jste si momentu, kdy Paris předává muži jménem Aeneas trójský meč? Myslím, že je to hrdina Vergiliova eposu Aeneis, který se Homérem inspiroval. Aeneas uprchl z hořící Tróje, později položil základy římskému státu... To jen tak, pro fanoušky literatury :) )(11.8.2005)

  • Marigold
    ***

    Předně, v titulcích filmu stojí "inspired by Homer´s Illiad, za což mu mnohé odpouštím. S Homérovým veledílem to totiž nemá téměř nic společného, pokud tedy nepočítám částečně obšlehnutý příběh. Petersenův film je pokusem o pohled za mýtus "oživením" prvotní události. Nejsou bohové, nejsou hrdinové mimo čas a prostor, je jen velký lidský příběh o vášni, lásce, zradě, válce a hrdinství. Jsou kladní a záporní hrdinové (kladný je jednoznačně Hektor, záporný - překvapivě - dobyvačný Agamemnon), jsou však i hrdinové rozeklaní mezi dobrem a zlem (Paris a Achilles). Je spousta vrstev, ve kterých se dá tenhle působivý a strhující příběh rozehrát, je však jen jedna vrstva, ve které to tvůrci skutečně činí – vrstva hollywoodského špektáklu. Trója není ničím víc, chybí ji čisté emoce bez kalkulu, chybí ji skutečné kouzlo a monumentalita (triky jsou ji prd platné, když není nic "za" nimi). Petersen dělá přesně to, čím v továrně na sny proslul: řemeslně dobrý výrobek. Bojové scény jsou výborné ve velkých celcích i detailech (souboj Achilles vs. Hektor je bezchybný), žel jeho režii po čertech schází ta empatie a imaginace, jakou dodnes září Ponorka či Nekonečný příběh. Nic víc než technická dovednost. Tuto dovednost podsekává ostudný Hornerův soundtrack bez jediného vzruchu, výrazné melodie a kapky energie. Naopak, pomáhá mu brilantní duo Pitt-Banna. zejména první vysekl svou roli s obdivuhodnou přesvědčivostí a je-li něco, co by mohlo tenhle bombónek na jedno použití přetrvat, je to právě Achilles, hrdina na pomezí bezmezné arogance a křehké zranitelnosti. Ostatní tváře? Bloom tradičně příšerný a novinkově i nesympatický. O´Toole jaksi křečovitý, ale v klíčových chvílích přeci jen přesvědčivý, Bean utopený v mizerném a tezovitém scénáři atd. Závěr filmu je tak ukrutná prasečina, že se mi otevírala kudla v kapse. Inspired by Illias and endless stupidity. Homérovï Danajci obléhali Tróju deset let, Petersenovi komparzisté jsou s ní hotoví za 14 dní. Homérovo dílo přetrvalo tisíce let, Petersenův opus nepřežije letošní sezónu.Je mi líto, ale patří mu to. --- marginálie: fórky s Aeneem a Achillovou patou jsou opravdu dobré. Zmiňovat, že tahle verze nefunguje v komplexu řeckých mýtů a mnohé z nich nelogicky popírá (Agamemnon je toho zářným příkladem, stejně jako věštec Laookón) je zřejmě zbytečné...(17.5.2004)

  • - Na některých jezdcích na koních je možné všimnout si třmenů. Ty byly ale vynalezeny až ve 4. století v Číně, tedy několik set let po údajné trojské válce (vilusinska)

  • - Kvůli scéně, kde hoří Troja, musel být pro štáb vypracován speciální evakuační plán. (HappySmile)

  • - Nejzásadnější filmová bitva se natáčela čtyři týdny a zúčastnilo se jí přes 1 250 komparzistů. Někteří z nich byli profesionální atleti a nebo vojáci sportovní akademie. (HappySmile)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace