Režie:
Craig GillespieKamera:
Nicolas KarakatsanisHudba:
Nicholas BritellHrají:
Emma Stone, Emma Thompson, Paul Walter Hauser, Joel Fry, Mark Strong, Emily Beecham, Jamie Demetriou, Kirby Howell-Baptiste, Ed Birch, John McCrea (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Držitelka Oscara Emma Stone září v celovečerním filmu Cruella od společnosti Disney. Film se odehrává v době londýnské punckrockové revoluce 70. let a sleduje vzpurné počátky nechvalně proslulé módní darebačky, Cruelly de Vil. Mladá, chytrá a kreativní podvodnice Estella je odhodlaná se prosadit ve světě módy. Spřátelí se s dvojicí mladých zlodějů, kteří oceňují její zálibu v rošťárnách. Jednoho dne se Estelle podaří zaujmout pozornost ohromně šik a děsivě haute módní legendy, baronky von Hellman, jenž ztvárnila dvojnásobná držitelka Oscara Emma Thompson. Jejich vztah však uvádí do pohybu souhrn událostí a odhalení. Estella se rozhodne přijmout svou temnou stránku a stává se drsnou, módní a pomstychtivou Cruellou. (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (372)
„Cruella” de Vil(ová) si bohužiaľ odo mňa vôbec nezaslúži priemerné hodnotenie ani troch hviezdičiek, pričom tomu nepomôžu ani obzvlášť "veľké a uhrančivé oči," pôvabnej americkej herečky, ďalej držiteľky nielen cenného Zlatého Glóbusa, ale aj pomerne viacej "prestížnejšieho" Oscara, čiže vážené dámy a vážení páni, dovoľte mi vám následne predstaviť - nádejnú a charizmatickú EMMU STONEOVÚ... , ktorá by si ale mala do budúcna vyberať trochu lepšie úlohy. Až sa pomaly ani nechce veriť tomu, že jeden zo scenáristov súčasne tiež napísal i zaujímavú Favoritku, pretože konkrétne táto pestrá zmes "filmových spisovateľov" navarila typický hollywoodsky guláš, ktorý môže niekomu (za)chutiť väčšmi, inému oveľa menej, alebo trebárs ďalšieho iba (poriadne) rozbolí brucho, keďže najskôr má len rozporuplné pocity, za čo je zodpovedný najmä vskutku ozaj chabý scenár, a až následne potom i režisér Craig Gillespie, ktorý sa aspoň snažil tieto nedostatky "(vy)kompenzovať" inými vychytávkami... Napríklad doslova do filmu napchal množstvo dobových pesničiek, až to skrátka má dosť - rušivý charakter, čo v podstate neveští nič dobrého, a to ani nehovoriac o tých digitálnych dalmatíncov. Žiadna mimoriadna udalosť sa určite nekoná, maximálne sa koná opätovný zlepenec, na aké si musíme asi začať zvykať, však, a či ani napokon nie, veď predsa nás nikto do nich nijako nenúti, že nám práve teraz nedrží nôž pri krku ? Mať obidve Emmy pred kamerou = výhra ? ()
Tohle byla z mých dalších eskort. Dle hodnocení jsem tušil, že to nebude nudný výlet nad Francii a celkem jsem se v odhadu trefil. Jen stále tápu co to jako mělo být. Omladina jásala, protože Cruella byla další hrdinkou, která se může směle řadit po bok Harley Quinn. Bohudík není tak šílená jako bývalá psychiatrička. To, že to celé bylo natočeno pod křídly Disney studia mi už vůbec hlava nebere, ale stačí si vzpomenout na muzikál Zombies a člověk se přestane divit. Jasně, že dnes už v jejich filmech nečekám Donalda, Pluta, Dumba a Sněhurku, ale pořád tak nějak čekám, že to bude pro děti (o kreslené Cruelle ze šedesátek vím). Halt doba je dál, konkurence dravá a tak je třeba omladině servírovat drsnější kousky s drsnějšími hrdinkami. Omladině se film líbil a i já musím uznat, že se to dalo přežít bez úhony a padající hlavy od klimbání. Baronka byla vtipná, ale kdo byl boží byl gay Artie. Ten mne fakt bavil. Tady se český dabing povedl skvěle. Samozřejmě, Disney studio myslelo na všechno z hlediska pohlaví i ras, takže je dílo v tomto ohledu vyvážené a v pořádku. Otázkou je zda to i chápe dětská cílovka ze zaostalých LBGT+ krajin a republik. Proč to zase píšu? Protože se jeden z vlastních potomků zeptal proč ten pán Artie tak srandovně mluví což jsem musel vysvětlovat já a nikoliv starej Walt ani nikdo další ze studia Disney... Celkově by mne zajímalo komu byl film vlastně určen. Můj odhad je omladina do 10 let. Pubescenta tohle zajímat nebude, ten si pustí Dunu nebo péčko a pustit si to sám jako dospělý divák bych považoval za naprosto infantilní počin. Zápletka je podivná, ale co se ve filmu podařilo navodit byl ten feeling konce britskejch šedesátek, čemuž napomáhá hromada hitů té doby co provází celý film od Bee Gees po ELO atd... Dávám tedy za 3 obojky od dalmatiních trhačů. * * * ()
Cruella coby disneyovská verze Jokera si na rozdíl od předchozích hraných předělávek od Disneyho razí svou vlastní cestu a vypráví šibalsky až zlomyslně úsměvným způsobem o původu dé-mon-ické milovnice černobílých puntíků. Líbilo se mi, jak se tvůrcům podařilo zakomponovat různé motivy, které se později objevily v dalmatinském sequelu (nejvíce mě pobavili Roger s Anitou). Z audiovizuálního hlediska jde o okázalou podívanou se slušným soundtrackem a plejádou přenádherných kostýmů - snad jen místy až příliš umělé efekty (psů) kazily tak trochu dojem. Emma Stone je sympaťačka, humorně jí přihrávali Joel Fry a Paul Walter Hauser, a celé to výtečně zastřešovala chladně elegantní Emma Thompson. Dějové plot twisty jsou veskrz předvídatelné, ale co už - v kině jsem se bavil a užíval jsem si naplno černobílou honbu za pomstou. ()
K tomuhle vcelku divnému projektu jsem si až do konce titulků nedokázal úplně najít cestu. Origin disneyovské záporačky je prostě vcelku zbytečný, a kdyby se jednalo o svébytný film o tom, kterak si outsider v jokerovském duchu navzdory společnosti vydobude cestu k sobě samému, nepříjemně vtíravých otázek by razantně ubylo. Jenže se tak nestalo, a tak se ptejme: Dává smysl svět, v němž se nahodile mísí až dickensovská sociální realističnost s komiksově přepálenými charaktery? Je možné prodávat směs seriózně se tvářícího psychologického dramatu, odlehčeného heistu, rodinného dojáku a disneyovského technologického dema s digitálními psy? A proč postava Paula Waltera Hausera fandí zrovna Tottenhamu? Karikaturní figury Emmy Stone a Emmy Thompson samozřejmě hrají jako o život a hází expresivní grimasy na všechny strany, stylizovaný Londýn 70. let se otřásá pod náloží dobového soundtracku a propracované kostýmy udrží pozornost; jenže zároveň je příběh velmi průhledný a předvídatelný (a tam, kde není, tak prostě nedává smysl), zajímavá témata rozpadu osobnosti či sněhurkovského generačního střetu jsou opuštěna skoro rychleji, než se vůbec vynoří, a vzhledem k vcelku temné atmosféře je otázkou, pro jaké diváctvo je snímek vlastně určen. No, já to každopádně nejsem. ()
Craig Gillespie je hodně šikovný režisér a Cruella to potvrzuje. Nesmyslně přepálená stopáž mě sice zpočátku trošku děsila, ale tenhle disneyovský origin šlape až nečekaně dobře. Emma Stone je většinu času velmi sympatická, až se člověk diví, že má hrát vlastně záporačku, ale ty momenty, kdy se změní v sociopatku toužící po (oprávněné) pomstě, vlastně i díky tomu fungují tak dobře. Emma Thompson si svou prvotřídní svini taky užívá a Gillespie sype z rukávu jeden vizuální nápad za druhým, sem tam vyzobne něco z Jokera, sem tam z Burtona a na jeho stylový Londýn sedmdesátých let se zatraceně dobře kouká. Vlastně jako na celý film. Až mě docela mrzelo, že se tvůrci museli občas očividně trošku držet na uzdě. Celkově je to ale zatraceně zábavná a audiovizuálně našlapaná podívaná, která funguje jako drama, komedie, rodinný film i heist. Nevím, jestli bych podepsal tvrzení, že ze všech těch hraných návratů k disneyovským klasikám je Cruella nejlepší, rozhodně je ale nejosobitější a nejodvážnější. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (12)
- Jedná se o pátý Disney film Emmy Thompson. Předchozími filmy byly Planeta pokladů (2002), Rebelka (2012), Zachraňte pana Bankse (2013) a Kráska a zvíře (2017). (SONY_)
- Během závěrečných titulků běží ještě jedna krátká scéna. (noelcoward73)
- V hotelové scéně, kde Cruella (Emma Stone), Horace (Paul Walter Hauser) a Jasper (Joel Fry) vykrádají některé pokoje, můžeme vidět, jak se Cruella dívá na starý černobílý film s Tallulah Bankhead. Postava Cruelly a mnoho jejich osobnostních nálad bylo založeno na okázalosti Tallulah Bankhead. (lyukassza)
Reklama