Režie:
Jindřich PolákKamera:
Jan KališHudba:
Karel SvobodaHrají:
Petr Kostka, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Marie Rosůlková, Otto Šimánek, Valerie Chmelová, Slávka Budínová, Josef Větrovec (více)Obsahy(2)
Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou Josefa Nesvadby. Ústředním motivem příběhu je pokus několika bývalých nacistů, žijících díky tabletám proti stárnutí v době, kdy je možné překonávat časoprostorové rozdíly, dopravit Hitlerovi vodíkovou bombu a změnit tak dějiny. Film je mimořádně náročný na trikovou stránku, v ději, několikrát se vracejícim z budoucnosti do minulosti a naopak, se setkáváme se stále přibývajícími dvojníky hlavných postav, především však dvojčat Jana a Karla Burešových, představovaných Petrem Kostkou. Jako agilní, ale přesto smolařšti nacisté se představí Jiři Sovák, Vlastimil Brodský a Vladimír Menšík. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (437)
Bravurní česká komedie o časovém paradoxu, vzniknuvším při cestování v čase a dovedeném do absurdna. Špičkově propracovaná zápletka, vynikající herecké výkony (za povšimnutí kromě těch nejhlavnějších postav stojí hlavně manželská dvojice z "Emeriky" v podání Oty Šimánka a Marie Rosůlkové) a spousta zábavy. Jeden z nejlepších filmů Jindřicha Poláka. ()
ZÍTRA VSTANU jsem stejně jako PANE VY JSTE VDOVA též podle Macourkova scénáře jako mladší miloval (o to víc, že mám velkou slabost pro filmy o cestování v čase a tenhle patří k nejlepším a navíc je český), ale také s odstupem času nadšení trochu vyprchalo. Snímek se dost dlouho rozjíždí a i po zbytek filmu, kdy kadence gagů rychle narůstala (scéna v Hitlerově bunkru), jsem se jen uchechtával, nikdy jsem nešel do kolen. Naštěstí jakmile se poprvé začne měnit minulost, film se stává naprosto fascinující hrou časových paradoxů a záměn. Pobavilo mě, když Petr Kostka v bonusovém rozhovoru řekl, že po prvním přečtení mu scénář přišel moc ujetý a složitý, ale Polák ho moc chtěl a naléhal na něj, aby si to přečetl ještě jednou a "třeba pomaleji". Kostka v titulní roli je výborný a nemohu nezmínit i hravý hudební motiv Karla Svobody. Nejlepší česká sci-fi. ()
Do posledního puntíku naprosto geniální film. Již od samého začátku a originálních titulků až po záverečnou neskutečně údernou pointu. Otec české sci-fi Josef Nesvatba sepsal geniální povídku, podle níž Miloš Macourek s Jindřichem Polákem sepsali vynikající scénář. Za zmíňku tvoří samozřejmě také výprava Theodora Pištěka, který si se vším do posledního puntíku vyhrál. Ať už je to technika, vodíková bomba, či zobrazení Hitlera a jeho mužů, proti tomuto nemůže říci žádný renomovaný technik a ani vojenský historik ani popel. Další kapitolou jsou herecké výkony. Petr Kostka podal svoji životní (dvoj, vlastně troj) roli. O tom bez debat. Rovněž Abbard v neodolatelném podání Jiřího Sováka je jedna z jeho nejlepších rolí. Evu hrála krásná Zuzana Ondrouchová, která bohužel o pár let později v mladém věku zemřela. František Vicena je spolu s Brunem Ganzem nejpřesvědčivějším představitelem Hitlera. Úžasná komediální sci-fi záležitost. Chlouba českého filmu. ()
Po zhlédnutí téhle scifi komedie jsem si uvědomil, že v oblasti scifi žánru máme opravdu co dohánět, ale pokud je scifi v tomto příběhu jen pouhou záminkou k rozehrání zajímavé černé komedie s prvky scifi a s elitním hereckým obsazením, může nám i takový Tarantino závidět, protože tahle taškařice o změně chodu dějin, potažmo 2 světové války, zde byla dávno před jeho Hanebnými pancharty. A Adolf Hitler Františka Viceny stál za to a opravdu byl svému nechvalně známému předobrazu k nerozeznání podobný na rozdíl od jiných filmových rádoby Hitlerů. Jindřich Polák režíroval s přehledem a ve velké formě. A nápaditý scénář Miloše Macourka se nezapře. ()
Námět je perfektní. Nedokážu si představit, že by si na takovou věc v dnešní době někdo v ČR troufnul. Obsazení stejně tak perfektní. Hitler jeden s nejpodobnějších, které jsem kdy viděl. Technicky úžasné - scény, ve kterých je Kostka dvakrát jsou velice dobře udělané. Nelze vůbec poznat předěl obrazu a to byl rok 1977. Bohužel film, ač ho mám moc rád, sráží veliké scenáristické nelogičnosti. Když se "evil" Bauer dusí, nesnaží se dostat do vedlejšího pokoje, aby mu dal vědět. že se dusí. Místo toho dělá div né kotrmelce na posteli, aby ze sebe ten zatrolený rohlík dostal. "Good" Bauer ho konečně najde (ještě živého), ale než aby mu pomohl ((Heimlichův chvat...), tak běží pro doktora. Cirkusáci hážou nože na kus prkna postaveného proti dveřím a jako bonus mají trampolínu na střeše a přijde jim moc fajn jí dát co nejblíž okraji - jo "safety first". Hitler a jeho banda kámošů jsou až neuvěřitelně hodní, když nechají muže tmavší pleti (Menšík) běhat po bungru a třikrát vysvětlovat, že jim vlastně přišli pomoct. Na to, že se s raketami dá létat časem kam se zachce, tak mají dost chatrný bezpečnostní systém. Nějaká prevence proti odcizení neexistuje. "Evil" Bauer pomáhá bandě fašistů a trošku mu nedochází, že jestli Hitler vyhraje 2. sv. válku, asi mu ty peníze budou k ničemu, protože se zřejmě ani nikdy nenarodí. Takových věcí je tam strašně moc a každým dalším shlédnutím člověk najde další. Film je skvělý, ale po těch letech je na něm vidět velká naivita. ()
Galerie (26)
Photo © Centrum českého videa / Barrandov Biografia a.s.
Zajímavosti (54)
- Když si dává Patrick (Otto Šimánek) oběd v raketě, spadne mu sousto ze lžičky, ale on dělá jakoby nic a žvýká, jako by skutečně jedl. (rakovnik)
- Miloš Macourek s Jindřichem Polákem psali scénář přímo pro Petra Kostku (bratři Burešovi), který roli málem nepřijal - kývnul až po druhém čtení. (kosticka7)
- V roku 2011 česká hudobná skupina Kohút plaší smrť nahrala pieseň "Zítra ráno vstanu a opařím se čajem," priamo inšpirovanú týmto filmom. (Raccoon.city)
Reklama