Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (47)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Netvor je efektním filmem. Ale požadovat po něm, aby znamenal další pokračování Plechového bubínku, by bylo troufalé. Základní požadavek romantiky mysticismu je sice dětinský, ale v nosné konstrukci myšlenky nejistý. Impozantní jsou řady obrazů kameramana Bruna de Keyzera, snaží se pokořit svým jasnem i s plamenem, aby na konci rozpoutal bouři ohňostroje. Volker Schlöndorff vybrousil zrak a vypolštářoval mechem románovou předlohu francouzského spisovatele Michela Tourniera z roku 1970, v obém je kus Goethovy balady a křesťanské symboly v dětské zranitelnosti. Křižácká sídla Malbork a Schönberg - Szymbark jsou ohromující kulisou i v moderní době, baladičnost si pohrává s pohádkovými výjevy i zasněním. Poutníkem dětskou bezbranností je Abel Tiffauges (zajímavý John Malkovich), ta prostodušší nevinnost života. A neboť bůh a ďábel jedno jsou, tak se rodí alternativní snímání skutečnosti vlastním nitrem a obvazové krášlení. K výraznějším postavám patří způsobný vrchní lesník od nejvyššího lesníka (příjemný Gottfried John), dětinský, lačný a vznětlivější polní maršál Göring (dobrý Volker Spengler), a zdrženlivý hrabě starobylého rodu von Kaltenborn (příjemný Armin Mueller-Stahl). Z dalších rolí: uvědoměle dbalejší velitel nacistické vojenské školy kadetů a dětí Raufeisen (Heino Ferch), hospodyně z vojenské školy Netta (Marianne Sägebrecht), rasově fanatický lékař školy - profesor Blättchen (Dieter Laser), Abelův ženský element v životě Rachel (Agnès Soral), malá mstivá Martine (Sasha Hanau), Abel internátně katolického dětství (Caspar Salmon), Abelův ochránce v dětství a školníkův syn Nestor (Daniel Smith), nebo zachráněný malíček Ephraim (Ilja Smoljanski). Film Netvor je efektním filmem s podmaňujícími obrazy v mollových barvách romantické mystiky. Je spíše marnivým než obratným. ()

danliofer 

všechny recenze uživatele

Netvor kráčející krajinou v kápi... to jednoho nenechá klidným stejně jako celá tehdejší zfanatizovaná mašinérie moci... ()

Muse 

všechny recenze uživatele

Pohled na nacisty zevnitř, od prvopočátku formování dětských duší na fanatické, na svůj národ hrdé zabijáky. Malkovichem ztvárněná postava Abela své přezdívce Netvor však nedostojí, naopak je to mírumilovný podivín, který svůj život zasvětil ochraně zvířat a dětí. Velice příjemná podívaná (když pominu hořící tělíčko desetiletého chlapce...). ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

John Malkovich zahrál perfektně a hudba Michaela Nymana je výborná, ale ze zbytku filmu jsem si na zadek nesedl. Příběh teoreticky nabízí několik interpretací hlavního hrdiny - a hloubavější diváci se tím mohou zabavit, jenže pro mě bylo řešení jednoduché. Podle reakce dětí jde poznat, co je Abel zač. Pokud je subjektivně zkreslená i ona, tak nemá smysl se o interpretaci pokoušet, protože na ni není dost informací. Mám pocit, že tady byl promrhán slibný námět. ()

BlackTom 

všechny recenze uživatele

Od názvu som síce čakal väčší "hardcore", ale napriek tomu sa mi do rúk dostala dostatočne silná snímka. Malkovich ma udivuje, raz sa neviem rozhodnúť, čo zač vlastne bola jeho postava, či len obyčajný pedofil, fanatický milovník detí alebo proste len blbec, čo je vždy v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Rozhodne to však Netvor v mojich očiach nebude. A dokonca ani len obyčajný kolaborant, pretože Abel sa nevykašlal na vlasť prvý, to Francúzsko ho zradilo. Mimochodom, dúfal som, že hrôzostrašný ksicht Dietera Lasera (Ľudská stonožka) už nikdy viac neuvidím... Ani neviem, čo sa mi na tom vlastne tak páčilo a je dosť možné, že len Malkovich a dosť netradičný pohľad na Druhú svetovú vojnu. Takáto kombinácia je niekedy viac než dosť. ()

helmut111 

všechny recenze uživatele

Dosť zvrhlé sa mi to zdá, a mal som často dojem že Malkovich je naozaj psychopatický pedofil, schizofrenik ktorý verí že deťom pomáha no v skutočnosti ich zneužíva ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

I když se jedná o silné téma, zpracované na velmi vysoké úrovní s působivým koncem, místy mi to přišlo po dějové stránce dosti slabé, takové nevyvážené. ()

Saur.us 

všechny recenze uživatele

Velmi silná 4 za Forresta "Abela" Gumpa, který měl děti rád, za jeho dobrotu a za osud, který si nezasloužil. Nádherný a citlivý příběh z druhé světové války ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Je to zase jeden z těch filmů, které označuji názvem neobvyklé nebo jiné a ty mám rád. Je to ve stylu vyprávění, který je jiný, než obvykle. Fantaskní příběh francouzského prosťáčka, který má rád děti a kvůli nim se přidává na nesprávnou stranu fronty ve 2.světové válce, mě zaujal. Leč úroveň filmu se nedaří udržet po celou dobu a tak jednu hvězdu ubírám. Spokojenost však převládá. ()

Petulka88 

všechny recenze uživatele

Netradiční pohled na nacistickou ideologii a její úžasnou schopnost manipulace s myšlením lidí, obzvláště dětí. Asi to není film pro každého, já si ho nicméně vychutnal. A upřímně si v hlavní roli neumím představit nikoho jiného než výborného Johna Malkoviche. ()

masekjc 

všechny recenze uživatele

Ač výkon Johna Malkoviche je skutečně famózní, vadilo mi pendlování mezi válečným filmem a psychologickým drama což není úplně to co jsem očekával. Jinak jde ale bezpochyby o kvalitní snímek. ()

DJ Kritik 

všechny recenze uživatele

Netvor - je príbeh človeka, ktorého život neustále bil. Príbeh o ľudskosti, ktorá prebýva v každom z nás. Ničím sa neprevinil a predsa ho nemali radi. A naopak snažil sa urobiť dobro a vykonal zlo. Presne tak ako to v živote chodí i tu môžeme vidieť, že niekedy sa stane to čo človek ani nechcel. Film plný odkazov a podobenstiev nesúdi vojnu ani jej účastníkov, ale len zachytáva ich osudy a skutky. A prostredníctvom smútku hlavnej postavy nám naznačuje, či skôr navodzuje otázku, na ktorú si musíme odpovedať sami. Prečo? Prečo sa tak správame. Akčnosť:* Vtiahnutie do deja: *** Reálnosť: *** Citlivosť podania: ***** ()

HrochOch 

všechny recenze uživatele

Už uplynul den od sledování a stále ještě jsem v názorech rozháraná jak sousedovic Amina..Po závěrečných titulcích mě až rozčílila celá naivita filmu, Abel na mě působil jako John Cofey nebo Lennie Small vsazený do příběhu "kterak Hurvajs válkou prošel". Zaujala mě Abelova důvěra k dětem a zvířatům, patrně plynoucí z negativní zkušenosti se světem dospělých v dobách svého pobytu ve svatém Kryštofovi. Proč ale ty děti? Už na škole měl jen jednoho přítele (a vykořisťovatele v jedené osobě), který byl k jeho lítosti zpopelněn společně se školou. Avšak v celém filmu jsou právě dětem připisovány na vrub podrazy a vypočítavost. Děvčátko jež fotí, ho podrazí pro jeho neochotu ač ve věci banální, hoši z Hitlerjugend mu dají čočku za nesouhlas s režimem.. přesto jsou pro něj většími přáteli než dospělí, u nichž v tomto snímku vyniká dětinskost ať už v groteskní pravdě o francouzské gurmánské prohře (jak dlouho tvrdím, že jedinou zbraní francouzů je jídlo), tak v postavě Rachel, která jako každá žena, dítě zastydlé, nechce nic jiného než kouska citu..Nemluvě o postavě Goringa, lačného, poživačného, nadšeně trucovitého tlouštíka, jež si s Nestorem nezadá...Netvrdím, že bylo záhodno změnit věkovou kategorii zájmu, ale asi bych zůstala u zvířátek..Barvitě vykreslená byla nacistická manipulace, která samotnému Abelovi, dala pocit, že strana je tím nejlepším čeho se může dětem dostat.. A to nebyla zdaleka jediná věc, která na ni narážela, nejpochopitelnější byla z hlasitého pohrdání šlechtice..Naprostá ztráta individuality, vlastní hrdosti, mašinerie a kolosální divalo, které strhne veškeré slabší diváky s sebou a dá jim domnělý pocit moci. Potěšilo mě genetické okénko doktora Blattchena. Pořád ale nejsem s to uvěřit, že by v nacistickém sídle dokázal beztrestně schovávat jewish child, nehledě na to, že ho nechal v ponižujícím trestaneckém mundůru..A možná bych vystřídala víc jazyků než 1 a půl.)..Btw. knižní předloha: Michel Tournier - Král duchů ()

Pochtli 

všechny recenze uživatele

Zcela nepravděpodobný scénář o skoropřežití jednoho prostoduchého individua v druhé světové. A toho nevděčného židovského spratka bych nejraději hodil do té ledové vody.. ()

Související novinky

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama