poster

Evropa

  • Dánsko

    Europa

  • Švédsko

    Europa

  • Francie

    Europa

  • Německo

    Europa

  • Španělsko

    Europa

  • Austrálie

    Europa

  • Velká Británie

    Europa

  • USA

    Europa

  • Kanada

    Europa

  • USA

    Zentropa

Drama / Thriller / Válečný

Dánsko / Švédsko / Francie / Německo / Švýcarsko / Španělsko, 1991, 112 min

Komentáře uživatelů k filmu (153)

  • ScarPoul
    ****

    Adaptovanie sa je jednou z mnohých tém, ktoré vo svojich dielach Trier využíva. Spravil tak v prvku zločinu, v americkej trilógií a rovnako je tomu aj tu. Prichádzame do Nemecka tesne po vojne spolu z hlavným hrdinom. A spolu s ním máme možnosť cítiť podlomeného ducha povojnového Nemecka, ktorý kontrastuje s morálnym a idealistickým zmýšľaním hlavného hrdinu. Aspoň zo začiatku. Chtiac nechtiac sa hlavný hrdina dostane do víru udalostí, ktoré sú pre Nemcov na dennom poriadku a ktoré najprv nechápe, ktorým sa neskôr prispôsobí aby na konci proti nim bojoval. Toto jeho hľadanie "toho čo je správne" je dotvorené prepracovanou vizuálnou stránkou, ktorá okrem zadných projekcií, ktoré Trier využil aj v predošlom filme Médea, využíva hru s čiernobielym svetom a tým farebným. Využíva nájazdy, úzke priestory, ktoré striedajú tie široké a v ktorých sa kamera pohybuje z neuveriteľnou ľahkosťou. Vďaka tomu sme vťahovaný do sveta Trierovej Európy. V nemalom rade na tom má zásluhu aj Max von Sydow so svojim démonickým hlasom ako rozprávač. Herecké výkony ako obvykle bezchybné, rovnako aj miera vypovedaného a zobrazeného. Dôstojné zakončenie Európskej trilógie.(20.9.2011)

  • Raven0
    *****

    Lars opět naplno boduje. Vcelku jednoduchý příběh je zde vystaven tak osobitě a jedinečně, až to bere dech. Zajímavé vizuální podání (prolínající se černobílé a barevné záběry, špinavé a ponuré kulisy) dodávájí poválečnému prostředí Německa stylově tísnivou a temnou atmosféru. Němci žijící pod okupací američanů, nesoucí své těžké břemeno viny... Osoba vypravěče... A mnoho dalších originálních nápadů. Trier mě pokaždé překvapí, dokáže filmu vdechnout cosi, co diváka nutí jít dál, zkoumat, hledat odpovědi a přemýšlet nad skrytými souvislostmi... Nádhera.(3.2.2010)

  • Martin741
    ****

    No, takze velmi strucne. Vsimol som si, ze niektori uzivatelia, niektore entity tu komentuju filmy slaboduchymi vystekmi typu : "Matrix je najlepsi film mojho zivota". No takze hoci filmovy ynteleguan nie som, stale tvrdim - na rozdiel od Madsbendera, Tetsua, Bluntmana a Shadwella - ze filmom proste nerozumiem. A tuna len viem, ze dejova linia sla hodne dozadu, respektive jej tu vobec niet. Sice doteraz viem, ze to bolo o povojnovom Nemecku po roku 1945, zvysok filmu mi jaxi unikol. Co vsak velmi dobre viem, ze sa na to neskutocne dobre pozeralo, Lars von Trier je reziser minimalne na europskej urovni a do filmu sa vyzna. Jo a viem, ze som bol filmom neskutocne fascinovany a nemohol som od toho odtrhnut oci. 85 %(10.5.2016)

  • Saku
    *****

    Pokazde vyborne, jako napoprve - Larsuv nejlepsi film!!!(15.3.2007)

  • Endyis
    *****

    Jedná se o jeden z milníků. Film který na pozadí histroických souvislostí (pozor oznamuji všem zarputilcům, že se nejedná v žádném případě o cestopisně historický či neorealistcký film) v tehdejším poválešném Německu líčí víceméně snový přívěh jednoho idealisty, který naráží na rány způsobené zbídačenou zemí a z toho vyplívajících pokřivených charakterů. Vytáhl bych úchvatnou obrazovou stránku filmu, jež je doprovázena vyníkající hudbou a poctivými hereckými výkony. Skvělý film... 5* bez delšího rozhodování. Pro mě jednoznačně nejlepší film Larse Von Triera.(1.10.2008)

  • Madadajo
    *****

    Snad ještě v žádném jiném filmu jsem se nesetkal s tak vyjímečně a působivě užitým čteným komentářem. Působí tak, že občas i máte dojem, že to vy jste hlavním hrdinou, že to vy na začátku vstoupíte do Evropy, že to vy v ní na konci umřete. Velmi zajímavé je pohrávání si s černobílým zpracováním, které občas nechá v plných barvách promlouvat jen hlavní osoby, které pak působí až odcizeně vzhledem k prostředí, nebo také jako by byli jeho zajatci. Zvláště scéna ve vaně, kdy kamera ve vodě z podhledu snímá mužovu ruku a tvář a až dopadající kapka krve rozprostírající se ve vodě je červená. Ještě jsem se nesetkal s tak prudkým dopadem stísňující červenosti krve vzhledem k příběhu, v této jedinečné kapitole o smrti. Obdobně i u scény, kdy z totálního nadhledu sledujeme spojené ruce Lea a Kate mezi dvěma jedoucími vlaky. V momentu oddálení kolejí a rozpojení rukou jsem měl pocit naprostého konce tohoto milostného vztahu a opravdu při dalším setkání už byl vztah chladný . Nádherný film.(4.2.2006)

  • tomtomtoma
    *****

    Složitý film svým obsahem i zpracováním. Jedná se spíše o metaforu, kde děj není tou nejhlavnější, ale přesto stále důležitou částí filmu. Vypořádání se s minulostí, temnou až zvrácenou ve své umanutosti při vidění pouze jedné pravdy. Střet naivního humanistického idealismu s despotickou manipulativní mocí. Ironií osudu není rozhodující, ke které straně se hlavní postava přikloní. Snaha o neutrální postavení, která svou netečností a snadnou manipulací vede k tragickým zločinům. Železnice, vlak a vagóny jsou podobenstvím o skutcích a stavech života i ukrutností páchaných ve válečné době. A přesto je dílo prodchnutou také ironií až cynismem, se kterým nesmlouvavě nastavuje zrcadlo všem divákům. Mladý americký Němec Leopold Kessler (Jean-Marc Barr) přijíždí do zničené země, aby svým idealismem pomohl v budování nové společnosti ve zruinované zemi. Realita ho ale dohání, neúprosné spáry ho pevně sevřou, lomcují s ním, vycucávají ho, aby se nakonec pod vlivem událostí vzepřel s destruktivním dopadem na své široké okolí a tím i sebe sama. Katharina Hartmann (Barbara Sukowa), nová manželka Leopolda a velká manipulátorka ve svém zaslepeném pokračování boje, při své cestě neváhá odstranit i členy sobě nejbližší. Leopoldův strýc Kesler (dobrý Ernst-Hugo Järegård) se v Německu stává synovcovým chladným a autoritativním zasvěcovatelem při Leopoldově nové práci. Z dalších postav: Lawrence Hartmann (Udo Kier), Kathrinin jízlivý bratr s realistickým pohledem na veškeré dění, Max Hartmann (Jørgen Reenberg), majitel Zentropy provozující železniční dopravu, otec Kathariny a Lawrence, kterému deprimující přítomnost ukončuje život, slušný páter (Erik Mørk), rodinný přítel Hartmannových, americký plukovník Harris (Eddie Constantine), podporující a pomáhající Maxovi a jdoucí po rebelujících werwolfech, postava svědčícího Žida (Lars von Trier), a samozřejmě hlas vypravěče (Max von Sydow). Znepokojivé dílo o stavu Německa po devastující válce, o stavu společnosti, o stavu myšlení, které někdy zaslepeně a drasticky působí na okolí, o nesmlouvavostí doby a skutků, o ztrátě lidskosti.(21.1.2012)

  • Courtemanche
    *****

    Možná ten nejlepší Trierův film ! Mě hlas Sydowa až tak nezaujal, stejně je to jen hlas, o to víc ale Ernst-Hugo Järegård a ne poprvé. Je to od všech kvalitní výkon, ale on hraje všude! tak, že člověk má pocit že právě pro tu roli se narodil. Někdo napíše jakkoli těžký scénář, on stejně má to v malíčku. A Trier se stal režisérem. Napsal jsem to i k Epidemii, já nevnímám Prvek zločinu-Epidemie-Evropa jako trilogie, ale jako poslední kroky cesty hledání, zkoušek, myšlenek, a film Evropa je ten film, kde to všechno poprvé dal dohromady. 5/5(23.5.2014)

  • NALBERTik
    *****

    Trier v nejlepší formě(5.10.2006)

  • Almásy
    ****

    dovolim si tvrdit, jeden z najsugestivnejsich europskych snimkov vsetkych cias. brilantne zrezirovany portret vojnou znicenej europy, na pozadi emocionalne vydierajucich osudov idealistickeho hrdinu a zdeziluzovanych obyvatelov nemecka. excelentne vyrieseny rozpravac, perfektna hudba. technicke nedostatky sa vzhladom na vek filmu daju ospravedlnit. ale predsalen, je to pre velmi, velmi uzku skupinu divakov, ktorych ten dej nemusi tak vtiahnut ako ine von trierove filmy typu tanecnica v tme alebo manderlay. velmi komorne, velmi depresivne, jednoducho super.(24.6.2008)

  • ra1n
    *****

    Die Uhr läuft.(15.8.2011)

  • toropro
    *****

    Nejmíň divný film od Triera si zaslouží za pět!(5.6.2012)

  • vitekpe
    *****

    Nadprumerny a zvlastni film Larse von Triera s mym oblibencem Udo Kierem. Mimo jine...(11.1.2008)

  • Borec3
    ***

    Ta atmosféra... jako by vůbec nebyla na filmovém place, jako by vůbec nebyla v obraze, jako by byla někde mezi ním, za ním, v rukou režiséra, protřelého manipulátora, který se mi vysmívá do tváře, odhaluje své karty - svého vypravěče, postavičky a záměrně archaický styl, blízkost postav přes permanentní polocelky a detaily... drží mě střídavě vně a na povrchu. Takhle cítím Europu. Tři a půl v tomto případě není lehký nadprůměr, v tomto případě je to absurdní, absurdní jako Europa. 3,5*(14.1.2008)

  • ethos
    *****

    Od triera som zatial videl 4 filmy a maderlay, dogville a teraz evropa sa zaradia k mojej topke. Vacsinou sa mi tazko opisuju filmy co sami uplne najviac pacia. Bol emotivny bolo nemozne ho predvidat ale najma bol tak filozoficky desivy mna osobne miestami uplne mrazilo. Pre mna jeden z najvacsich filmovych zazitkov.(3.4.2008)

  • mcleod
    *****

    Nejlepší obraz poválečného Německa a pocitů Němců těsně po válce, jaký byl kdy natočen. Hypnotizující vypravěčský hlas Maxe von Sydowa provází celý film, v němž jsou jednotlivé obrazy spojeny ubíhajícími dějinami v podobě železničních kolejí. Německo představované po válce prvním zprovozněným vlakem, se všechny postavy stůj co stůj snaží udržet v chodu i přes snahu skupin nacistů o jeho zastavení. Vlak samotný, který byl vyroben za Výmarské republiky, je obrazem návratu Německa k demokratickým evropským ideálům, který je však obsluhován lidmi, kteří v sobě mají zakořeněny "některé vzpomínky" z minulého režimu. Představování Německa a jejích obyvatel probíhá v několika nejrůznějších obrazech od "znásilnění" západními mocnostmi až po pocit ztráty všech ideí či absolutního nepochopení. Jak říká výpravčí ve filmu: jeden den jede vlak jedním směrem, pak se probudíš a vlak jede na druhou stranu. Člověk nikdy neví, kam jede a kde je jeho přední a kde zadní část, ale výpravčí musí dál pokračovat ve své práci. Jednoznačně nejlepší Larsův film.(5.9.2009)

  • mohamedsfinger
    ****

    Noir, chlad, Kafka (hlavně Nezvěstný, také známý jako Amerika, což dává divákovi jisté vodítko), to vše se mi vybavilo při sledovaní Evropy. Noirový nádech je cítit z prvních Trierových filmů, ale zde je asi nejčistší a nejvýraznější. Zároveň zde máme onu výše zmíněnou asociaci s Kafkovými romány a jejich atmosféru v ději. Je to sice zvláštní vyčítat takovému filmu chlad a jistou neosobnost, když obdivuju před chvílí zmíněné prvky, ale nebyl jsem vtažen do děje takovým způsobem, jaký bych čekal. Což je velká škoda, protože po formální stránce je to dílo dokonalé- výborná práce s kamerou (černobílou i barevnou), projekce na pozadí nebo charismatický hlas vypravěče Maxe von Sydowa. Ale ani přes ten nedostatek sugestivnosti (což je jen můj subjektivní pocit) nemůžu Evropě upřít uměleckou a hlavně výpovědní hodnotu o člověku jako takovém.(31.1.2011)

  • korndaddy
    ****

    Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Velmi zajímavý snímek, jenž mě zaujal především svou vizuální stránkou a depresivní poválečnou atmosférou. Prolínání barev v černobílém snímku. Zadní projekce u spousty záběrů působí velmi zábavně a zvláštně, že sem chvílemi film hltal až neuvěřitelným způsobem. Vynikající herecké výkony, jsou v Lars von Trierovo filmech už standardně a celá hypnotická linka provázená hlasem Max von Sydowa je opravdu zajímavá a filmu dodává další rozměr, který se skvěle hodí a podporuje onu poválečnou depresivní atmosféru.(2.7.2013)

  • Frankie
    ****

    Doba, která nebyla určena snílkům. Věřme, že ta naše Evropa bude k našim snům shovívavější a nenechá je bez slitování utopit v moři beznaděje . A já doufám, že alespoň toto mé přání mi nikdy nebudeš chtít vzít, pane režisére.(3.3.2008)

  • DannyBoy80
    ****

    Mistrovské vizuální dílo. Přechody z černobílé do barevné, nebo dokonce jejich prolínání je úchvatné, neuvěřitelně to vykresluje atmosfru. S modrým plátnem to, le už někdy zbytečně přeháněl. Příběh je ale docela jednoduchý, za to jednu hvězdu dolů. Škoda, udělat to více zamotanější byl by to bomba film. Atmosféra ve filmu je tak tíživá, že už více nemohla být. Larsi po hrozném filmu Prolomit Vlny jsi mě tentokrát mile překvapil a díky za přiblížení tématu Werwolf o kterém jsem doteď neslyšel.(22.11.2008)

  • sidddo
    *****

    Skvělá vizualní stránka a díky vypravěči....naprosto skvělý film....až napočítám do deseti....zemřeš!! jedna,dva,tři........95%(21.11.2009)