Reklama

Reklama

Pozadí událostí

(seriál)
  • angličtina Behind the Curtain (festivalový název)
Česko, 2022, 5 h 2 min (Minutáž: 74–77 min)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí.  Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu… (Česká televize)

(více)

Recenze (140)

angel74 

všechny recenze uživatele

Minisérie Pozadí událostí evidentně hnula žlučí mnohým televizním divákům a já se přitom docela dobře bavila, třebaže pár přestřelených okamžiků bych tu taky našla, zejména v závěrečné epizodě. Nicméně režiséra Jana Hřebejka mám ráda a tímto počinem moje sympatie v žádném případě neztratil. Když už nic jiného, tak seriál nabízí provokativní a pro někoho možná i pobuřující příběh, zajímavé lidské charaktery umocněné výbornými hereckými výkony hlavních postav a naprosto neodhadnutelné rozuzlení. Vše je navíc podáno vtipně, ironicky a s nadsázkou. A to rozhodně není málo. (70%) ()

mh.mail 

všechny recenze uživatele

30%POZOR, OBSAHUJE SPOILERY!!! Ve svém komentáři k sérii Pět mrtvých psů (seriál) (2016) jsem vyslovil naději, že se ČT již dostatečně nabažila detektivek podle knih M. Sýkory a další nevzniknou. To se, bohužel, nenaplnilo, neboť jsme byli „oblaženi“ ještě dvěma dalšími minisériemi ze série Detektivů od Nejsvětější Trojice a teď nově další minisérií, opět z Olomouce, ale bez „Detektivů“. Po jejím shlédnutí musím opět konstatovat, že spojení M. Sýkora – Jarchovský – Hřebejk / Tauš prostě není dobré. Nevím, jestli jsou takhle divné i knižní předlohy, protože jsem žádnou nečetl (asi i pod dojmem těchto TV seriálů), ale vzhledem k pokračující spolupráci to nevypadá, že by M. Sýkora byl se ztvárněním svých děl nějak zásadně nespokojen (u nejnovějšího počinu je dokonce i spoluscenáristou). Schválně jsem si na iVysílání osvěžil všechny minisérie „Detektivů“. M. Sýkorovi se nedá upřít, že jeho zápletky jsou i docela zajímavé (mám na mysli motivaci pachatelů) a dá se možná říci, že i neotřelé. Ale to vlastní zpracování je takové divné. A ukázalo se to i v minisérii Pozadí událostí. Jan Hřebejk v TV upoutávkách tvrdil, že to není úplně standardní detektivka, ale dával jí různé přívlastky (mezi nimi i „komediální“). To vždy zavání tak trochu preventivním alibismem, kdyby se náhodou (?) detektivní linka moc nepovedla. Což se, podle mého názoru, i stalo (a bohužel jsem se toho obával). K vlastnímu zločinu dojde až na konci prvního dílu ze čtyř (dobře, úvodní rozjezd může být trochu delší) a k vyřešení vraždy dojde již ke konci třetího dílu, a to ještě tak, že se tápající policii pachatel sám přizná (!). Do té doby o něj prakticky podezřením ani nezavadila. Sice jsem trochu doufal, že se bude jednat o falešné přiznání, protože si dotyčný myslel, že to udělala dívka, do které byl zamilovaný, ale nakonec se ukázalo, že to je skutečný pachatel. Tím na celý zbytek seriálu zůstala pouze záhada, kdo oběť po smrti zneuctil. A ta se nakonec „vyřešila“ tak, že ke zneuctění vůbec nedošlo, ale jednalo se o falešnou zprávu policejního lékaře, který chtěl znesnadnit vyšetřování, protože ho nevedl jeho syn, ale dle jejich názoru neschopná kolegyně. Což o to, není to úplně nezajímavé, ale nechat si to na konec jako hlavní pecku vyšetřování, mi přijde setsakramentsky málo. Navíc jsme se vůbec nedozvěděli, jaké to celé mělo pro zainteresované osoby konec. Jako detektivka tedy hodně slabé (rozhodně na více jak čtyřhodinovou inscenaci). Navíc i vyšetřovatelé včetně nadřízeného a vlastní způsob vyšetřování bylo podáno hodně zvláštním způsobem. Co se komediální linky týká, moc z ní k vidění nebylo. Trochu by se za ni dala považovat linka s děkankou a jejím análním alpinistou, ale tady spíš než o komedii šlo o až příliš přehnanou karikaturu (hlavně závěrečné přetahování o flešku). Opravdu komediální prvky tak měla snad jen pomsta Soni Kostkové jejímu nechutnému manželovi. No a linka s Bohdanovského manželkou a agitka ohledně harmonického stejnopohlavního soužití naproti mravně rozháraným vztahům ostatních heterosexuálních párů byla spíše trapná. Suma sumárum, ani pořádná detektivka, ani pořádná komedie, ani vhled do akademického života. Spíš bych to nazval ztrátou času. EDIT: Po přečtení některých komentářů zjišťuji, že to měla být parodie! Tak v tom případě bych autorům doporučoval nastudovat Adéla ještě nevečeřela (1977), to je parodie par excellence, dokonce taky detektivní. Z realizace Pozadí událostí ta parodie bohužel minimálně pro mě nebyla patrná. () (méně) (více)

Reklama

AnnaMae 

všechny recenze uživatele

Podezírám seriál, že chce škádlit diváka :-) Je to satira z univerzitního prostředí (a postava docenta Bohdanovského píše "univerzitní romány"); zároveň parodie na korektnost a také detektivka (nebo dokonce satira z detektivního prostředí?). Přechází mezi nadhazováním společenských problémů k zamyšlení a karikaturou. Dělá si legraci ze stereotypů a obrací je - nestíhající univerzitní učitel, který musí do školky pro dítě. Vtipně eklektické dílo, nad kterým se diváci nemůžou shodnout, čím vlastně je - podobně jako se postavy dohadují, jestli ten erotický román je porno nebo satira. Dialogy mají švih, je v nich vtip, špičkování, krásně uvěřitelně se proplétají a odrážejí profesi dané postavy (vytříbené pohotové odpovědi docenta anglistiky, který se nenechá vyvést z míry děkankou; obzvlášť u českých filmů mě chabé dialogy často iritují, tady jsem si vyloženě pochutnala). Katarzia je perfektní: v jejích pár scénách jsou zhuštěné všechny umělecko-životní problémy :-) A je vlastně někdo záporák, nebo jsou všichni jen odstíny šedé? ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tak mám pocit, že začíná zase docházet k určitému nepochopení. Byly před dvaceti lety doby, kdy se psalo, že "recenze má být objektivní a vyvážená." Nebo v začátcích CSFD dával POMO na své stránky reakce různých lidí na filmové kritiky ve stylu, že "kritik si má nechávat své názory pro sebe, že na ně není nikdo zvědavý." Když jsme se shodli, že výše popsané jsou nesmysly, dostáváme se zase kamsi, kde tomu moc nerozumím - a že se snažím měnící se svět reflektovat. Znamená každé vyspání profesora a studentky na VŠ automaticky zneužívání? Ne. Stává se, že lidé, kteří určité věci myslí dobře, je prosazují špatným způsobem? Ano. Když někdo něco natočí, je rozumné spojovat ho s postavou, kterou vytvořil, nebo hraje? Ne. Napadlo by někoho řešit, jestli tvůrci, kteří natočí superbrutální horor s hordou vrahů, jejich činy schvalují? Nemělo by. Takže k minisérii - první díl mě docela bavil (vtipné slovní výměny, šok ze samozřejmého Ostrouchova hereckého výkonu, navnadění v podobě závěrečné vraždy), v druhém a třetím díle se ovšem vyšetřování stalo natahovaným, univerzitní prostřední čím dál víc stejným a v díle závěrečném se už míra nadsázky a karikatury rozcházela s mým vkusem (ano, poslední společná scéna Čvančarové a Vančury, jako u mnoha jiných uživatelů). 50%. PS rád bych touto cestou vzkázal A2larmu, který můžu jen někdy - schody, na kterých se natáčí, jsou často fakt jen schody, na kterých se natáčí, nic víc v tom proboha hledat netřeba! ()

cerdax2 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pokud tak respektovane dvojici - Jarkovsky a Hrebejk - pripada komicke, ze byl nekdo zabit a posmrtne znasilnen, ze je vyhrozovano stihanim nevinnemu ci terorizovani podrizenych nebo ze si renomovana zahranicni firma vyzdobi sve reprezentativni prostory umeleckou tvorbou na hranici pornografie jako vystrizenou z minuleho stoleti, pak si jejich dalsi tvorbu pravdepodobne odpustim. 35% ()

Galerie (140)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

Reklama

Reklama