Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

lamps 

všechny recenze uživatele

Miloučký, v mnoha ohledech nadčasový snímek o jednom těžce vytěžovaném apartmánu, který patří do zlatého fondu naprosto po zásluze. Úžasná je postava Jacka Lemmona, uvězněná v osidlech svého zaměstnání a po uši zamilovaná do dívky svého nadřízeného. Úžasná je Wilderova režie, ač prosycená klasickou romantikou, přesto zbytečně nepřeslazená, vtipná a originální- ať už mluvíme o jedinečném nastínění amerického úřednictva coby stereotypního vězení, kde si papalášové se jmenovkou na dveřích vodí dle rozpisu i přítelkyně do bytu, nebo o vyústění romantické zápletky, které s ohledem na dnešní měřítka jistě kdekoho překvapí. Přesto se mi příčí dát pátou hvězdu. Takové hodnocení už jsem přeci jenom dal spoustě filmům (i těm romantickým), které mě jednoduše bavily o dost více. Až se ze mě jednou stane profesionální hnidopich, hvězdičkové povýšení Byt jistě nemine:-) 85% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Viděno v druhém dabingu (ČT 1995), který je také dobrý (Sváťa Skopal nemůže být špatný), ale dává jen tušit, jak geniální by to muselo být v prvním z Barrandova 1963 (Bek jako sukničkář Sheldrake, mňam). Film Billyho Wildera právem patří do TOP ČSFD, i když... umím si představit i jiný konec, zhruba o půl hodiny dřív, když Badíček mrsknul s klíčem (abych nenapovídal). Za dabingové čachry film nemůže, takže 5*. ()

Reklama

ajuska 

všechny recenze uživatele

Zábavný, ale zároveň trochu nostalgický film, který toho má hodně co nabídnout i mnoho let po svém vzniku. Všechno tady funguje takřka dokonale, atmosféra je perfektní, scénář je chytrý, netuctový, inteligentně vtipný a zároveň nenásilně dojemný, dialogy jsou vybroušené a herecké výkony (v čele s roztomilým Lemmonem) bezchybné. Tohle je zkrátka můj šálek kávy, která časem rozhodně nezatuchne. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Byt” na ulici Západnej 60, pol bloka od Central Parku v Novom Yorku, ktorý ináč obýva karieristický, nižší úradník (zamestnanec) Calvin Clifford "Bud" Baxter, má taký jeden menší problém, súčasne tiež i samotná, "kancelárska krysa" , ktorá si svojich, na začiatku štyroch kolegov (Kirkebyho, Vanderhofa, Eichelbergera a Dobischa), jednak nielenže príliš pripustila k srdcu, ale zároveň takmer za každých okolností požičiava svoj kľúč od kvartýru, kde si pravidelne chodievajú títo veľkí sukničkári užívať voľné chvíle, aby nakoniec najväčšiu kritiku zožal zakaždým vždy (ne)prítomný majiteľ bytu C. C. Baxter, na ktorom susedia nenechávajú ani len nitku suchú. Pracuje v jednej z piatich najväčších poisťovní v štáte s názvom „Kľudný život” . Určite by ste ho našli na 19. poschodí, a to konkrétne v oddelení "bežných záležitostí," odbor Prémiových účtov, sekcia W, stôl číslo 861. V podstate sa jedná o veľmi sympatického človeka, ktorý ale je iba obyčajným šplhavcom, pretože na základe svojej nevídanej flexibility, stúpa po kariérnom rebríčku až pomaly na 27. poschodie, kde je výlučne až riaditeľ Jeff D. Sheldrake. Dokonca jestvuje potenciálna možnosť - vystúpať až na totálny vrchol, stačí len požičať (a)typický kľúč. Totižto si plánuje užiť s operátorkou výťahu Fran Kubelikovou, ktorá sa neskoršie nechtiac predávkuje práškami na spanie, aby duchaprítomný Baxter vlastne zistil, ako sa veci majú. Dá sa povedať, že už predtým bol Bud do Fran platonicky zamilovaný, ale až teraz dostáva skutočnú príležitosť naplniť svoje ideály...? Len ako to tak väčšinou býva, situácia sa trošku zdramatizuje. / Už dlhšiu dobu som vehementne premýšľal zrovna nad tým, že si niekedy musím pozrieť "The Apartment" od naprosto renomovaného režiséra, scenáristu a producenta - Billyho Wildera, ktorý z piatich víťazných cien Akadémie, obdržal hneď troch „zlatých plešivcov” ! Samozrejme, že som túto komediálnu drámu z roku 1960 už dávnejšie videl, ale až teraz som následne zistil, že niečo stratila zo svojho niekdajšieho kúzla, pričom stále ide o mimoriadne vydarený, nadpriemerný a legendárny film, kde buď hviezdička nahor, či nadol, absolútne nič neznamená, že pod štyri nikdy nepôjdem ! Nadobudol som dojem, akoby sa snímok spracoval na divadelný, čiernobiely materiál, keďže som sa minimálne z jednej tretiny času zdržiaval s postavami "vo vigvame" , tak som dostal reálny pocit, že trochu prevláda menšia stagnácia. Obsadenie je výborné. Jack Lemmon a Shirley MacClaine, sú priam fantastickí, keď čistý strih Daniela Mandella, toto nespochybniteľné tvrdenie ešte viac podtrhuje. Ani kamera Josepha "Joea" LaShelleho v ničom nezaostáva, skrátka - nemusí sa za nič hanbiť. Podtrhnuté a podčiarknuté na záver:„ Radšej si pustiť túto klasiku spred šesťdesiatich rokov, než pozerať súčasné odpady v televíziách, ktorými navýsosť pohŕdam” ! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • V Československu byl film uveden v září 1963. (M.B)

Reklama

Reklama