Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Falko
    ****

    Od Wildera som zatial vidiel 4 filmy, ale tie tri ktore som videl SVEDEK OBZALOBY (1957), NEKDO TO RAD HORKE (1959) a BYT (1960) sa mi pacili o trosku viac, ako Sunset Blvd., preto ma prekvapuje to nadhodnotene hodnotenie na IMDb. Jasne, ze film je dobry, zaujimavy hlavne vdaka byvalej slavnej herecke Nory Desmond, ktoru skvelo zahrala Gloria Swanson, nominacia na Oscara zasluzena. Taktiez ma milo prekvapil skutocny Cecil B. DeMille, pretoze som si myslel, ze ho tam len niekto hra. Aspon viem, ako vyzera niekto, podla koho dostal cenu aj moj oblubeny reziser Steven Spielberg na Zlatych Globusoch 2009, teda cena Cecila B. DeMilla :-) ...08.06.2009 ________ William Holden - (Joe Gills) +++ Gloria Swanson - (Norma Desmond) +++ Erich von Stroheim - (Max von Mayerling) +++ Nancy Olson - (Betty Schaefer) +++ Fred Clark - (Sheldrake) +++ Jack Webb - (Artie Green) +++ Cecile B. DeMille - (sám seba) +++ Buster Keaton - (sám seba) +++ Produkcia: Charles Brackett +++ Hudba: Franz Waxman +++(2.8.2008)

  • zelvopyr
    *****

    V sobotu dopoledne jsem dorazil nějakou práci a chtěl si dát oddych předtím, než se budu učit na zkoušku z japonštiny. Chyba. K žádnému odreagování nedošlo. Formálně hodně propracovaný film, většinu času dovede mluvit upřímně, a přesto nepotřebuje vše vyslovit, pracuje hlavně s nápovědou... Skvěle postavená situace lidí, kteří vlastně ani nemohou jednat jinak, než úplně všichni se navzájem využívat... protože jsou v Hollywoodu. Viděl jsem filmů na toto téma více (např. Křídla slávy jsou pozoruhodná), nicméně zde je zpracováno hned několik iluzí, které si lidé raději nepřipouštějí, najednou. P. S. styl vyprávění -- kdy víme, jak vše dopadne, tedy se soustředíme na vyprávění samotné -- je zde perfektní. Zdá se mi, že všichni tu velebí hlavně herce (a nic proti), ale za mě patří absolutní maximum Billy Wilderovi -- je vidět jeho pevnou ruku a jasnou vizi.(24.11.2012)

  • Kulmon
    *****

    Zajímavosti: Ve filmu se objevili jako bridžoví hráči hvězdy němé éry Buster Keaton, Anna Q. Nilsson a H.B.Warner. Všichni hráli sami sebe. *** V rané fázi scénáře bylo křestní jmeno Joe Gillise Dan. *** Roli Joe Gillise nejprve podepsal Montgomery Clift, ale dva týdny před začátkem natáčení od smlouvy ustoupil. Billy Wilder rychle nabídl roli Fredovi MacMurray, který však nechtěl hrát gigola. Zvažován byl i Marlon Brando, ale působil tehdy jako neznámý herec. Gene Kelly měl zájem, ale MGM ho odmítali pustit. Se sebezapření se Wilder setkal s Holdenem, jehož filmy na Wildera příliš nezapůsobily. Nakonec se domluvili, natočili spolu několik filmů a stali se velkými přáteli. *** Sídlo Normy Desmond bylo vystavěno v roce 1924 Williamem Jenkinsem za čtvrt milionu dolarů. Jeho druhý vlastník byl Jean Paul Getty, který to zakoupil pro svou druhou manželku. S tou se však rozvedl a paní Getty se stala opatrovnictví tohoto sídla a pronajala to Paramount pro filmování. *** Snímky mladé Normy Desmond, které zdobí dům jsou skutečné fotky Glorie Swanson v dobách jejího největšího rozkvětu. *** Navzdory faktu, že Erich von Stroheim hraje sluhu a šoféra, ve skutečném životě neřídil. Během scén, ve kterých řídí, byl automobil ve vleku dalšího auta. Ve scéně, kdy jede s Normou do Paramount Pictures se mu podařilo nabourat proslulou bránu Paramount. *** Film, který Joe a Norma sledují v soukromém pokoji je Quenn Kelly z roku 1929, ve které hrála Gloria Swanson a režíroval ho Erich von Stroheim. Byla to osobní iniciativa právě Stroheima, který hrál sluhu. *** Gloria Swanson měřila pouhých 151 centimetrů. *** Scénář, který plánovali Joe a Betty skutečně existuje. Napsali ho společně Billy Wilder a Max Kolpé pro Das Blaue vom Himmel (1932). *** Cecil B. DeMille skutečně právě točil scénu z filmu Samson a Delilah (1949) se skutečným obsazením filmu, během toho, kdy Norma Desmond navštíví studio. Herec Henry Wilcoxon je vidět, jak se blíží k Normě. Scéna, kdy DeMille filmuje je přesvědčivá, protože je skutečná. Točili se tak vlastně dva filmy najednou! *** Cecil B. DeMille měl přezdívku pro Glorii Swanson - "Young Fella", protože o ní říkal, že byla odvážnější, než jakýkoli muž. Říká jí tak, když ji vítá (jako Normu Desmond) u dveří zvukové scény. *** Jméno Normy Desmond bylo vybráno podle hvězdy němé éry Normy Talmadge a režiséra Williama Desmond Taylora. *** Byl to George Cukor, který Wilderovi doporučil Glorii Swanson pro roli Normy Desmond. *** Starobylý automobil, který užívala Norma Desmond jako limuzínu je Isotta-Fraschini, která kolem roku 1920 patřila prominentce a herečce Peggy Hopkins Joyce, která ji dostala jako dárek od milence, Waltera Chryslera. *** Greta Garbo měla hrát Gretu Garbo, ale odmítla to. *** Greta Garbo dala souhlas, aby se její jméno ve filmu objevilo, ale pak toho litovala a urazila se. *** Pro Billyho Wildera a Charlese Bracketta to byla 17. a po hádce poslední spolupráce. *** Postava Joe Gillise byla velmi podobná té, jakou měl William Holden při svém vstupu do filmu Golden Boy v roce 1939. Kvůli problémům s alkoholem rychle upadl. *** Podle dcery Glorie Swanson, byla její matka v roli po celou dobu natáčení i v soukromí. *** Normu Desmond měla hrát jiná hvězda němého filmu Pola Negri. Wilder jí telefonoval a zjistil, že její polský akcent, který její kariéru ukončil, byl do filmu nemožný. *** Cecil B. DeMille souhlasil, že se ve filmu objeví, ale účtoval si 10000 dolarů a zbrusu nový Cadillac. Když chtěl Wilder udělat jeho bližší záběr, stálo to Wildera dalších deset tisíc. *** Billy Wilder chtěl pro roli Betty Schaefer neokoukanou tvář. Pro Nancy Olson to byl její druhý film. *** Když se měli William Holden a Nancy Olson poprvé políbit, chtěl nechat Wilder záběr jít tak dlouho jak to půjde. Přerušila ho až manželka Holdena, která se ten den náhodou přišla na natáčení podívat. *** První poschodí sídla Normy Desmond může být vidět v celé své kráse ve filmu Fancy Pants z téhož roku.(10.5.2009)

  • NinadeL
    *****

    Sunset Blvd. patří mezi ty filmy, které musím v sobě neustále přehodnocovat, protože příliš mnoho lidí se ho snaží reinterpretovat a znásilňovat jeho premisu. Já bych doporučovala více studovat kariéru Glorie Swanson, bez ní nemáte šanci tuhle Wilderovu hříčku uchopit, i když se třeba budete patlat s analýzou narace dle vlastního vkusu až do svítání.(25.1.2017)

  • JitkaCardova
    *****

    Norma Desmondová je převlečená smrt, slepě sobecká, lačná, všežravá. Jakmile kdo podlehne zhoubnému soucitu s jejím lstivým, avšak naivním bojem o zadržení běhu života v určitém bodě, tekuté písky se dají do pohybu a oběť jí propadá životem. ** Na skvostně budovaných scénách s jedinečnou mrazivou atmosférou, kde na všech frontách laskavá ironie bez boje ustoupila nemilosrdné jízlivosti, jež krutě stíhá předžvýkané zápletky ("S vámi lektory je ta potíž, že už znáte všechny zápletky.") jak z filmařského zákulisí, tak z milostného či manželského života, sledujete nejen působivou proměnu vyprávěcí perspektivy, ale spíše její dokonalé prozření, sledujete osvícení. A osvěcuje se tu smrt. ** V prvním záběru máte mrtvolu krátkozrakého nýmanda, o níž se s opovržením mluví ve třetí osobě jako o špatném scénáristovi, vydržované oběti laciného, tuctového skandálu. A pak se díváte, jak se z něj krok za krokem stává hrdina, který má vlastní zvučný hlas, který je nakonec schopen sám převzít uštěpačný komentář nad vlastním osudem, a avizovaný závěr, jenž na počátku vypadal tak obnošeně, získává v první osobě nečekaně silný obsah, smysl a význam. ** Je to otázka života a smrti: filmovým reflektorem si tu svítíme na to, kdo je doopravdy živý, oddělujeme živé od mrtvol. Jestliže mrtvý může s jistotou vyprávět příběh o živých, protože jsou to všechno zápletky, které už zná, pak nejen Norma Desmondová, ale všichni v tom děsivém dramatu, herci, režiséři, novináři, kriminalisté, lektoři i milenci, všichni, kdo prožívají jen předem známé zápletky, jsou mrtví, život jen kašírují. ** A v závěrečné scéně pak tito mrtví s hrůzným mrazením sledují Normu scházející po schodišti, jak zaměňuje natáčení obehraných filmových scén se životem, jak je uctívá jako jediný pravý život, a dívají se na ni jako do neúprosného zrcadla, jež jim všem odhaluje jejich vlastní mrtvolnost. ** Jediný skutečně živý člověk mezi nimi je tak ve skutečnosti Max, překvapivý režisér tohoto finálního dance macabre, s neokopírovatelným životním příběhem. A Norma Desmondová není mrtvá, Norma je smrt, hlavní hvězda Maxova dramatu, zrcadla, jež je namířené i z plátna ven, k vám, divákům natočeného filmu, kteří s mrazením v zádech sledujete ty pózující mrtvé. Co tam vidíte? Jak je to s obehranými tanečky ve vašem životě? Co ukazuje Norma (norma) vám? Toužíte dát se obsazovat do kašírovaných, předem známých zápletek? Nebo jste živí.(11.11.2011)

  • - Režiséri Cecil B. DeMille a Billy Wilder sa pohádali počas nakrúcania na pľaci. Wilder mu vtedy povedal: „Nebudem vám hovoriť ako robiť Samsona a Dalilu a vy mi nebudete hovoriť to, ako mám robiť Sunset Boulevard.“ (classic)

  • - První poschodí sídla Normy Desmond (Gloria Swanson) je možné vidět v celé své kráse ve filmu Fancy Pants z téhož roku. (Kulmon)

  • - Postava Joea Gillise byla velmi podobná té, kterou William Holden ztvárnil na začátku své herecké kariéry ve filmu Golden Boy (1939). Kvůli problémům s alkoholem se mu dlouho nedařilo, obrat přišel až s tímto filmem. (Kulmon)