Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    *****

    Zhlédnutím Sunset Blvd. jsem udělal další nezbytný krůček vstříc vysněnému okamžiku, kdy si konečně budu moci říkat plnohodnotný filmový fanoušek. Jedná se totiž o pojem, který se napříč časem prakticky nemění a na nějž nemusíme nutně nahlížet jen jako na výtvor zplácaný poslušně dle tehdejších dobových a hlavně hollywoodských požadavků. Tohle je naopak dílo, které úmorným konvencím do jisté míry protiřečí, a tím, že je zároveň velmi inovativně a nápadně kritizuje ("jízlivě" z textu distributora je celkem trefné), posílá celkem jasný vzkaz pro budoucí filmařské generace: Stále tu jsem a jen tak se mě nezbavíte... :) Krásná Nancy Olson, přesvědčivě bezútěšná Gloria Swanson, charismatický Holden a výtečná režie jednoho z největších filmařů 20. století. Jiným slovem Spokojenost. 90%(2.3.2014)

  • Mahalik
    *****

    Maxi ! MAXI !!! Norma Desmondová byla nejuznávanější herečkou němého filmu, ale teď, když se dostal do popředí film zvukový, ona jakoby ztratila duši. Chce zažít velký comeback a i když o tom všichni pochybují, jde si Norma za svým cílem a nevzdává to... Billy Wilder natočil nezapomenutelný film o "zmrtýchvstání", o tom, že když je láska neopětovaná, může to být horší než zákeřná nemoc. Gloria Swanson v roli tvrdošijné Normy nemá jedinou chybu. Ona se v té roli našla a její občasné histerické záchvaty jsou vrcholem filmu, který neztrácí na kvalitě ani po necelých dvou hodinách. Jediné co mě naprosto vyvedlo z míry (netýká se to ovšem snímku samotného), je naprosto přehlédnutý výkon už několikrát zmiňované Glorie Swanson. Takový dechberoucí výkon si zaslouží opravdu uznání, byť je to jen v podobě Oscara. U mě ovšem vyhrála na celé čáře. A na její závěrečnou chůzi po schodišti nikdy nezapomenu. Já jsem velká!!(7.2.2008)

  • gudaulin
    *****

    Zkušenost s Pojistkou smrti mi napověděla, že v případě Wilderovy tvorby není důležité co, nýbrž jak. Dějová linie je jednoduchá, v tomhle případě není třeba mít obavu ze spoileru. Už v prvním záběru spatříte mrtvolu muže, který vzápětí začne z pozice vypravěče líčit, jak ke svým kulkám v těle přišel. Po čtvrthodině je bystrému pozorovateli jasný i motiv. Nemá smysl snímek řadit do žánru krimi, jde spíš o psychologické drama v noir provedení, o studii postupné psychické sebedestrukce člověka, který se dobrovolně izoloval od společnosti a žije v sebeklamu. Vytvořil si iluzi, jejíž udržování ho stojí stále víc psychických sil a křiví jeho charakter. Wilder se zaměřuje na atmosféru, nezadržitelné okorávání postav je podobné chátrání luxusního sídla, kdysi kypícího životem a nyní stejně zbytečného jako život jeho majitelky. Pompéznost rekvizit, na které bez užitku padá prach, jen podkresluje bezvýchodnost postavení filmové hvězdy, která se marně snaží zastavit čas. Prakticky všechny postavy jsou tak či onak spjaté se světem kinematografie a Wilder s dokonalou znalostí prostředí popisuje nemilosrdnou mašinérii filmového průmyslu, kde v dravé konkurenci uspějí jen málokteří, a doba na výsluní bývá bolestně krátká. Srdcem filmu není hrdina - vypravěč, ale Norma, polozapomenutá diva éry němého filmu nadaná odpudivou sebestředností, afektovaná a čím dál víc svou posedlostí získat ztracenou slávu i nebezpečná. V tom mikrosvětě luxusní vily ještě může hrát roli hvězdy, byť jí zbyl jediný oddaný fanoušek. Reálný svět mimo tuto enklávu je jí lhostejný a každý, kdo by se pokusil jí sejmout klapky z očí, je nepřítel. Ledová královna se nevědomky, ale neúprosně chystá na svou poslední roli. Wilder svůj film natočil vynalézavě, s precizností, citem a rozmyslem, takže se po právu stal jednou z legend žánru a vlastně i světového filmu oné éry. Celkový dojem: 90 %.(27.2.2013)

  • Flego
    *****

    Famózne, geniálne dielo ! Tak ako obdivujeme Michelangelove maľby, či sa nechávame unášať nádhernými tónmi Mozartovej hudby, tak aj film ako fenomém 20. storočia má svoj klenot, ktorý bude obdivovať každý v každom čase. Sunset Blvd. je jeden z najlepších filmov aké som videl a keďže poznám tvorbu Billyho Widera, musím povedať len toľko, že je to génius. Gloria Swanson ( hviezda nemej éry ) hraje v podstate samu seba a strháva na seba pozornosť fantastickým výkonom. Záverečná schodisková scéna sa mi navždy vryje do pamäti ako jedna z najlepších, čo bola natočená. Poslušný sluha ( Erich von Stroheim ) prejavuje obrovské pochopenie a cit pre svoju pani až do mrazivého finále. Film sprvu patrí Williamovi Holdenovi ako neúspešnému scenáristovi a jeho problémom, avšak rýchlo pochopíme, že v tomto ľudskom príbehu pôjde o viac. Film je nemilosrdná, desivá dráma o hviezdnej hereckej sláve, o snoch a túžbach. Ale aj nekompromisným nastavením zrkadla hollywoodskej mašinérii. Skoro by som zabudol na hudbu. Franz Waxman zložil výnimočnú hudbu !(22.1.2008)

  • Slarque
    *****

    Perfektní černá komedie, kterou se jistě inspirovali i autoři filmů Americká krása či The Artist. Génius Billy Wilder natočil spoustu skvělých filmů, a toto je jeho klenot. Lahůdkou pro filmové labužníky je obsazení Glorie Swanson, Ericha von Stroheima a Cecila B. DeMillea. Dokonalý je cynický komentář Williama Holdena. Výborná je také hudba Franze Waxmana. A spousta detailů odkazuje i ke klasickým hollywoodským produkcím jiných žánrů, třeba atmosféra rozlehlé vily stárnoucí filmové hvězdy si nezadá s kdejakým hradem v Transylvánii.(18.5.2003)

  • - Podle dcery Glorie Swanson byla její matka v roli po celou dobu natáčení i v soukromí. (Kulmon)

  • - Scénář, který plánovali Joe a Betty, skutečně existuje. Napsali ho společně Billy Wilder a Max Kolpé pro Das Blaue vom Himmel (1932). (Kulmon)

  • - Normu Desmond měla hrát jiná hvězda němého filmu Pola Negri. Wilder jí telefonoval a zjistil, že její polský akcent by byl do filmu nemožný. Kvůli němu skončila i její kariéra. (Kulmon)