Reklama

Reklama

Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)

Videa (1)

Trailer

Recenze (221)

Phobia 

všechny recenze uživatele

Dnes válí v kinech "Kick-ass", ale sedmdesátá léta měla také své nakopávače kriminálních zadků. Architekt Paul Kersey po útoku na svou rodinu překročí hranici bezzubého zákona, bere spravedlnost do svých rukou a vyzbrojen pytlíkem s mincemi i podporou veřejného mínění, neochvějně kráčí nocí proti všem. Snad každý solidní občan nesnášející bezpráví musí tuto postavu chápat a úporně držet palce. Není to humanita, co slušného člověka nabádá ignorovat grázly - jistě kdekdo z nás už mnohokrát zatoužil popadnout vidle a vykydat hnůj. Leč vidina následného dlouhodobého pobytu ve valdickém Hiltonu nám velí zatnout zuby, koukat jinam a doufat, že zasáhnou policisté (ha-ha-ha). Proto čas od času sledujeme Bronsona (a jemu podobné hrdiny) a sníme o dokonalém světě, kde šmejdi dostanou, co si zaslouží, aniž by bylo nutné čekat, až jim v požehnaném věku 95-ti let zatnou tipec boží mlýny. Přemýšlím, zda ti, co hodnotili odpadem, jsou tak přehnaně útloctní a morální, nebo úplně naopak:-? 75% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Přání smrti je filmem který abych se přiznal vůbec nevím jak hodnotit, na jednu stranu bych mu dal za 5* na druhou ale i odpad! Film pojednává o člověku, který bere právo do svých rukou (otázka bezmocnosti zákona proti organizovanému zločinu), filmy tohoto druhu vůbec počátkem sedmdesátých let zažili jakousi konjunkturu. Proti svým rivalům vystupovali na vlastní pěst již Clint Eastwood jako "Dirty Harry" (71) nebo Gene Hackman ve filmu "French Connection" (71). Co však předvedl Charles Bronson v tomto filmu, překonalo vše, co jsem zcela určitě nejen já, měl do této doby tu možnost vidět. Newyorský architekt Paul Kersey jako osamělý totálně bezcitný mstitel na cestě za odplatou (za znásilnění jeho manželky a dcery, manželka umírá, dcera se už neprobudí z kómatu). Policie je později úplně bezmocná a tak později Paul sahá ke zbrani sám (je tu jasný důvod, ale je tu i jiný, poté co shlédne jedno kovbojské představení a poté co si de pak ještě zastřílet, kdy se svěří svému kamarádovi, jak byl jeho otec psanec a kdy ho pak nakonec zabili) zcela jistě zde se v něm probudili všechny své pudy a geny a zcela jistě toto byl ten druhotný impulz k jeho pozdějšímu činění. Film má dobrý scénář, ve skutečnosti je toto téma stále více jak aktuální, plno lidí na všech internetových diskuzích, když se řeší nějaká ta sviňská nespravedlnost to vidí podobně (v novodobé civilizované společnosti by se však toto nemělo dít). Nakonec ale přeci jen šlo z filmu vytěžit skutečně něco víc, poté co Paul sahá ke zbrani a zcela nesystematicky se vždy pokusí vyprovokovat mladé rowdies aby je nakonec mohl zastřelit, jen tak pro parádu, poté co ho chtěli v uvozovkách jen okrást (kde je ale záruka že by ho nakonec jako svědka nezabili oni?). Bronson se v tomto filmu držel starého odvěkého islámského zákona "oko za oko, zub za zub," jenže, za 1, vůbec nemusel, některé ty nepochopitelné násilné vraždy byly prostě zbabělé, jako střelba zezadu do zad, na útěku atp, 2, vždyť on se mstil všem, jen ne zrovna těm kteří mohli za vraždu jeho ženy, ty se pak náhle vypařili, on je nehledal, on se přeci zajímal jinýma a později konflikty přímo vyhledával, zajímavé že byl vždy u všeho dění, prostě ve správný čas na pravém místě, jako kdyby se všechno točilo jen kolem něj, směšné. V New Yorku se to delikventama jen hemžilo a poté co vzal Paul vše do svých rukou (takový pěkný název domobranec), pomohl bezradné policii snížit kriminalitu s nějakých 900 zločinů za týden na polovinu! 3, všechny ty vraždy byly na jedno brdo, žádný větší nápad, 4, všechny ty rowdies jako by si z oka vypadli, víceméně byli všichni i poněkud směšní, jen to úvodní trio v úvodní scéně doma bylo nejlepší a jako scéna jednoznačně nejsilnější z celého filmu. Tak nějak nevím, film ve své době musel dosti pobouřit, jako máloco jiného předtím, je mi i jasný že člověk občas prostě takhle smýšlí, nikdo z nás nemůže sám za sebe říct, jak by se choval, když by se dostal do takové to nelichotivé situace, navíc když člověku prdne v bedně, ale stejně nedoporučuji, co kdyby se takovými to pravidly řídil každý z nás? Jak by to vypadalo? V Americe je to možná možný už od dob Divokého západu, kde by byl určitě Charles jako doma, proto později takové to role, ale co třeba tady u nás v naší malé zemičce, nevím, ale takový sladký konec jako v tomto filmu by Charlese Bronsona asi nečekal a troufám ci říct že ani v Americe ve skutečnosti. Ale je to přeci jen film, z novodobé historie mi podobný případ v takovém to rozsahu co se týče vražd není znám. Finále bylo prostě jedním velkým zklamáním, jinak se film snad celkem i povedl a přesně takovéto role prostě Bronsonovi vždy seděly. () (méně) (více)

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Ve své době se určitě tento film těšil docela slušné oblíbenosti a to především díky Bronsonovi. Příběh o obyčejném člověku, který se začne mstít poté, co selže systém (líní policajti) a stane se z něho lovec pouličních grázlů, už dneska asi moc lidí neoslní (myšleno zápletka), ale ještě z dob svého mládí jsem tenhle kousek miloval. Líbila si ona drsnost, která z toho vyzařovala. Bohužel je pravda, že zatímco začátek filmu nabídne skvělou atmosféru, která místy neskutečně gradovala, tak postupem času šla její kvalita dost dolů. 70% ()

sud 

všechny recenze uživatele

Drsný příběh muže, kterému tři pobudové zavraždili ženu a znásilnili dceru. V nočních ulicích vidí všechnu tu špínu, zloděje a vrahy a rozhodne se jednat. S pistolí v ruce se vydává do nočních ulic a zastřelí každého zločince, který se mu postaví do cesty. "Touha smrti" není naivní akčňák ani bezmyšlenkovitý tupý vyvražďovák. Je to mrazivá psychologická studie obyčejného člověka, který se vydal nejen pomstít svou rodinu, ale bere ortel za všechny slušné lidi. Charismatický drsňák Charles Bronson v roli, která je mu psaná přímo na tělo a těžko si dokážeme někoho jiného v této roli představit. Filmu akorát ubližuje nepříliš nápaditá režie Michaela Winnera, která naopak vyniká v dalších pokračováních, ovšem které jsou již čistá akční béčka. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Myslel jsem, že jde o béčko, kde Bronson s raketometem a brokovnicí čistí New Yorské ghetto od lidské špíny, to jsem si asi pamatoval špatný díl, protože zde na mě vybafl vcelku komorní film o velké ztrátě a pomstě aplikované ne na jedince, ale obecně na skupinu. Prvních několik minut působí velice kýčovitě, když musíme sledovat extrémně zamilovaného Bronsona se svou ženou trávící romantickou dovolenou na Hawaii, přičemž všichni víme že jeden(a) z nich to má spočítané, tvůrci nám však chtějí ukázat, že to byla fakt velká láska. Zde ještě stále přetrvával původní dojem, že jde o nablblé béčko. Pak ale přijde návrat do špinavých ulic New Yorku, kde mlaďoučký, ale zatraceně slizký pouliční kriminálník Jeff Goldblum s partou ve velmi syrové a naturalistické scéně zabijí Bronsonovu ženu a znásilní dceru. Zdrcený Bronson odjíždí pracovně do pistolnického městečka Tusconu, kde se naučí se zbraní (mimochodem celé Tusconovské intermezzo je povedené a zábavné) a po návratu bere spravedlnost do vlastních rukou. Ne však způsobem, že jde trapně přímo po vrazích své ženy, nýbrž se toulá nočním NewYorkem a zabíjí každého kdo se ho pokusí okrást, čímž se posléze stává pro místní lidi hrdinou zvaným „Domobranec“, který podněcuje ostatní obyvatele velkýho jabka vzepřít se proti vysoké míře zločinnosti. Myšlenka filmu, ač velmi jednoduchá je velice nosná a je zpracována způsobem, který je oprostěn veškerých patetických kýčů a plkavého patriotismu, čímž se stává skutečně uvěřitelná a o to více fascinující. SPOILER: Například fakt, že vrahové Bronsonovy ženy zůstanou nepotrestáni je příjemný závan realismu, který jsem upřímně nečekal (byl jsem smířen s faktem, že poslední oběti „Domobrance“ budou právě tihle tři zlodějičci, kteří se před smrtí nějak prořeknou, pomsta by tak byla uzavřena). Charles Bronson válí jako ďábel, nikomu jinému bych ten kamenný výraz, vnější sílu a chladné jednání při zjištění ztráty milovanémanželky nevěřil, jako tomuhle na první pohled ostrému chlapovi! Debilní komentáře: Matty ()

Galerie (73)

Zajímavosti (28)

  • Novelu, podle níž byl film natočen, napsal Brian Garfield roku 1972. Šlo o první jeho knihu, která byla zfilmována. (-bad-mad-wolf-)
  • Pokračovanie s názvom Túžba smrti 2 (1982) bolo do kín uvedené až osem rokov po premiére prvého dielu. (m.a.t.o.)

Související novinky

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Eli Roth natočí remake Přání smrti

Eli Roth natočí remake Přání smrti

20.06.2016

Dávno předtím, než vzal do ruky bouchačku Liam Neeson, tu byl Charles Bronson. Jeho Přání smrti téměř vynalezlo "taťkovské" filmy o pomstě, takže není divu, že se Hollywood už dlouho snaží o remake.… (více)

Cruise nepovede nových Sedm statečných

Cruise nepovede nových Sedm statečných

05.01.2014

Nejspíš dobře víte, že je současný Hollywood semeništěm nepřeberného množství remakeů a rebootů. Zvláštní zálibu v nich má studio MGM, které spoluprodukuje Hobity nebo Bondovky a i jinde se snaží… (více)

Bruce Willis a Přání smrti?

Bruce Willis a Přání smrti?

27.03.2013

Remake akční klasiky Přání smrti z roku 1974 měl původně pod palcem Sylvester Stallone, pak na něm víc jak rok pracoval Joe Carnahan. Ten ale minulý měsíc odstoupil kvůli obvyklým „tvůrčím neshodám".… (více)

Reklama

Reklama