Režie:
Paul HaggisKamera:
J. Michael MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton, Ryan Phillippe (více)Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 246)
Silný v celku, omamující v momentech. Crash Paule Haggise je jedním z těch úžasných filmů, které neždímou emoce, ale doslova je z diváka vyrazí. Syrovost, s jakou Haggis k postavám v úvodu přistupuje, mu dává dostatečně živou půdu v následujícím dění, kdy si dovolí prakticky cokoli. Nechává postavy se střetávat v absurdních náhodách, které však v jeho vedení nepůsobí strojeně, ale přirozeně... takový ten malý příběh, který ukazuje absurditu života, jak ho známe. Citlivá práce s tématem rasismu je zde dovedena k naprosté dokonalosti, protože žádná z postav, i přes své očividné názory, není v konečném zúčtování tak charakterově černobílá, jak by se mohlo zdát. Přesto se věrně vykreslují problémy současné společnosti. Chytrý příběh je dokreslen hudbou, která má podobně podmanivou sílu, jako třeba nedávný soundtrack ke Collateralu. Crash je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších filmů, které jsem kdy viděl. Tyto filmy většinou nabídly nějakou unikátní scénu, která zařídila danému filmu nesmrtelnost a díky které divák nemohl ještě mnoho nocí vzrušením spát. Crash má takové scény hned dvě, jedna diváka ohromí tak, že nebude schopný dýchat a druhá ho srazí k zemi a donutí k upřímnému pláči... kvůli takovým kouskům, jako je Crash, miluji film... ()
Imigranty potkáte všude. Policie, pojišťovna, prodavači, lékaři. Amerika je země neomezených možností. Černoši okrádaj černý, protože mají strach z bílejch. Právo koupit si zbraň má prý každý. A policejní teror? Každá rasa dělá ostudu zase jen svojí rase..... . Film nemoralizuje, jen se zabývá situacemi, které se normálně dějí. Ale na druhou stranu manipuluje s postavami tak, aby v co nejkratším čase poukázal na nesmyslnost rasových předsudků. Problémy mají černí i bílý. To nemusej ,,inzerovat“. My češi nemusíme za tématem rasismu chodit až za oceán. Zkuste říct občanovi jiné národnosti ,,jsi můj nejlepší kamarád“. Můžeme si také pomyslet, jestli si za to všechno nemůžou třeba sami. Co si myslíte VY? Vznikl film, který mi připomněl Magnolii. Jen jsem jej jednodušeji vstřebal. Asi nebude pro všechny, ale je opravdu kvalitní. A do bouchaček by se měli dávat jen slepé náboje. Každé rase. Třeba jen proto, aby nemohli dělat ostudu! ()
Milerád stáhnu obvinění, že je Crash přehnaně melodramaticky, na efekt hrající a HLAVNĚ brutálně vykonstruovaný cenolap, když mi ukážete, že před metropolí L.A. stojí cedule s nápisem: Welcome to Los Angeles, CA. Population: 64.. Rasová a sociální tenze v Městě andělů, z které doslova ze dne na den zmizí intolerance jako pára nad hrncem a divák se má na mávnutí ruky dojímat, zamýšlet či hněvat. Haggis zuřivě zalistoval v brožuře How to Win an Oscar a je mi jasné, že všichni akademici, který ten rok vybírali mezi Crash a Brokeback Mountain, museli být z tíže korektnosti vlastního rozhodnutí zpocení až na prdeli. Nicméně já nejsem Crash Test Dummy, Paule. Mít tvůj film v obchodě Guns and Ammo, leží v červené krabičce s nápisem BLANK.. ()
Silné drama o tom, jak těžce se žije v současné Americe. Ano, je to vykonstruované, náhody jsou možná příliš chtěné, ale to hlavní, co chtěli tvůrci říct, to neovlivní. Magnolie je sice nejspíš opravdu jen jedna a scénář dle mého má ještě daleko k její dokonalosti a lahodné vyrovnanosti (třeba postavy Bullockové a Frasera nejsou dostatečně odůvodněné), ale i přesto na mě Crash zapůsobil svou přemýšlivostí a snahou popsat šílenství moderního světa. Určitě nevynechejte! ()
K tomuto filmu snad ani není co dodat. Sám říká úplně vše. Paranoia, xenofobie, rasismus, militarismus, odcizení, přetvářka, prázdnota, netolerance. Takové je L.A., taková je Amerika. Po shlédnutí jsem pochopila, že problém rasismu není vůbec tak zdánlivě jednoduchý, jak se v podání nejrůznějších médií může jevit. Ani jsem nemohla uvěřit, že jsou vůbec Američané schopni natočit tak krutě pravdivý film o vlastní společnosti, vlastní zemi. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (36)
- John Travolta a Kelly Preston mohli hrát Ricka a Jean Cabotovi (Brendan Fraser, Sandra Bullock). (kenny.h)
- Ve filmu se objevil i Arnold Schwarzenegger, ne však jako herec, ale jako guvernér státu Kalifornie. Jeho fotografie v rámečku visí na stěně poručíka Dixona (Keith David). (Kulmon)
- Christine (Thandie Newton) během hádky řekne Cameronovi (Terrence Howard), že se nejvíc přiblížil podstatě černošství, když se díval na Cosby Show. Terrence Howard se v Cosby Show objevil v 19 letech před kamerou vůbec poprvé. (Kulmon)
Reklama